Nowa przygoda FF XIV

Witam. Ostatnio dosyć mocno zastanawiam się nad rozpoczęciem gry w FF XIV, ale w ciemno kupować nie będę, zwłaszcza, że jestem człowiekiem tego typu: Grałem w wowa, więc ciężko jest mi przerzucić się na innego RPG’a. Stąd też ten temat.
W nim chciałbym poprosić o udzielenie mi kilku odpowiedzi:

  • Kreator postaci. Jest rozbudowany? Wiem wiem, może to nie jest najważniejsze, ale zawsze ma to dla mnie swój urok.
  • Czy ciężko jest się przerzucić z Wowa na tą grę? Mam tu na myśli, czy gra oferuje podobnie bogatą zawartość co wyżej wspomniana gra.
  • Jaki jest stopień trudności wprowadzenia do tej gry?
  • Endgame, czyli PVP oraz PVE. Zdaję sobie sprawę, że w takim tytule muszą być bardzo dopracowane, lecz chciałbym o nich trochę usłyszeć.
  • Metody zarobku. Bez kasy nie masz nic, to fakt. Jakie się znajdują w tym świecie gry oraz jak efektywne są?
  • Czy istnieje możliwość zakupu abonamentu za monety w grze? Daje mi to sporą determinację do zarobku, bo zawsze to około 1/5 baku do auta :smiley:
  • Czy spotkam większą grupę polaków? Jak tak to na jakim świecie/ jakich światach? Raźniej w grupie niż granie solo, a nóż ktoś będzie pomagał na bieżąco z grą :wink:

Za wszystkie odpowiedzi z góry dziękuję wszystkim :slight_smile:

Proponuje pobrać wersje Trial FF XIV która jest dość rozbudowana i pozwala grać do 30 levela bez zadnych ograniczeń czasowych, wystarczająco by wyrobić sobie opinie i zaliczyć jakieś dungi
Stąd pobierasz triala https://freetrial.finalfantasyxiv.com/gb/
Gra jest zacna, świetne dungi i jeszcze bardziej widowiskowe triale i rajdy

Cena abonamentu to około 47zł z oficjalnej strony Mog Station

1lajk

Siemanko postaram się dodać coś od siebie w temacie. Po pierwsze co do Triala i w ogóle co do FFXIV gra rozwija skrzydła dopiero gdzieś bliżej lvl 45+ pamiętaj o tym i nie zniechęcaj się na początku, bo później gra to wynagradza ^^

Co do Twoich pytań:

  1. Moim zdaniem jest dosyć rozbudowany, chociaż widziałem bardziej, ale w porównaniu do WoW’a to niebo a ziemia.

  2. Tego nie wiem w WoW’a grałem może ze 2-3 miesiące tylko :stuck_out_tongue:

  3. PvE stoi na mega wysokim poziomie jest baaaardzo duuużo Dung’ów, Triali, Rajdów wszystkiego. Co do PvP u nas w EU jest mniej popularne w NA o wiele więcej się dzieję, ale u nas też nie ma co narzekać imo. Gdyby ludzie nie płakali, że się czeka po 30min w queque tylko się zapisywali byłoby lepiej. Wiem coś o tym, bo gram PvP codziennie i czasami rzeczywiście czekam po 30min a za chwilę 2-3min także nie ma na to reguły.

Co do Polaków to chyba na Moogle jest nas najwięcej, są też jakieś mniejsze grupki na innych serwerach ale to bez sensu grać w 3-4 osoby :stuck_out_tongue: Jakbyś szukał czegoś konkretnego to możesz luknąć tutaj:
https://forum.mmorpg.org.pl/t/ffxiv-mirai-zapraszamy-do-gry/113422/2

1lajk
  1. Kreator postaci jest dość rozbudowany, sporo ras i opcji wyglądu.
  2. System walki jest podobny do WoWa (target), jest też global cooldown, więc tutaj nie miałbym większych wątpliwości. Reszta, czyli klimat, fabuła, świat itp. to już kwestia indywidualna (na pewno różni się kompletnie od WoWa - w końcu to inne lore). Plusem dla FF jest zdecydowanie zdrowsza, dojrzalsza i przyjazna społeczność.
  3. Wprowadzenie do gry, samouczki itp. są przyzwoite. Do tego masz mnóstwo materiałów w internecie stworzonych przez samą społeczność. Początkowe 20 poziomów jest dosyć sztampowe i trzeba je “przeboleć”. Później jest tylko lepiej.
  4. Baaardzo rozbudowane PvE (dungeony, triale, rajdy 8 i 24 osoby na kilku poziomach trudności zapewnią Ci spooooro zabawy na długie miesiące). Do tego dochodzi mnóstwo smaczków typu hunty, mapy, crafty, zbieractwo, kasyno, osiągnięcia, mounty i miniony do zebrania, domek, skiny i wiele innych. PvP też jest przyzwoite, ma kilka trybów, ale pamiętaj, że FF nie jest grą nastawioną na PvP.
  5. Główne metody zarobku to crafting i zbieractwo. Można też gonić po rajdach, instancjach, ale nie zarobisz nawet połowy tego, co z własnej pracy.
  6. Nie, nie można i chwała Bogu. Dzięki temu gra nie ma tak toksycznej społeczności jak WoW. Tutaj masz dojrzałych graczy, którzy wydają realne pieniądze (i tylko takie) na abonament. W zamian za to masz brak P2W i świetnie dopracowany produkt, który jest nieustannie wspierany i rozbudowywany przez twórców.
  7. Najwięcej Polaków masz na serwerach: Moogle, Zodiark, Phoenix. Jednak jeśli liczysz na tłumy właściwe grom F2P, to możesz się rozczarować. Tematy rekrutacyjne do gildii powinny być na forum. Wystarczy poszukać.
    Pozdrawiam
2lajki

Zawartość jest bogata, ale w sporej większości opcjonalna. Nie ma czegoś takiego jak w WoW, gdzie wszystko jest spięte fabułą i “trzeba” robić. W FF działasz tyle ile chcesz. Podstawowa różnica: FF nie jest farmą gearu jak WoW, masz 2 sety, jeden z rajdów, drugi tylko lekko gorszy za cotygodniową walutę. Gra nie premiuje gearem w żaden sposób czasu w niej spędzonego.

Trudność instancji na poziomie “normal” to coś między dungami “normal” a “heroic” w WoW (bardziej “heroic”). Do tego dochodzi bardziej skomplikowana (składająca się z większej liczby elementów) rotacja dla każdej klasy (ale skillset jest sztywny, nie ma talentów). Ataki obszarowe sygnalizowane w większości telegrafami przed uderzają na koniec castów i od razu są to w porównaniu do WoW’a ogromne obrażenia (nie tykają jak HoT’y, jest za to duże bum w punkt) - trzeba z tego wyjść przed rozwiązaniem. Poza powyższym obie gry są bardzo podobne.

O ile PvE w WoW to chaos, tak w FF to jest choreografia - boss ma praktycznie stałą rotację ataków, mechaniki są bardziej złożone, party musi nie tylko poprawnie działać z tym, co się aktualnie dzieje, ale zawczasu ustawiać się na to, co będzie za chwilę. Tolerancja błędów jest bardzo niska, realnie błąd zwykle kończy się zgonem gracza a często i całego party (choć soak’i nie są częstymi mechanikami :slight_smile: ) Rajdy są sporo mniej responsywne, a znacznie bardziej pamięciowe - progres wymaga nauczenia się całej rotacji bossa na pamięć (sporo bardziej skomplikowanej niż w WoW, połączonej z pozycjonowaniem na arenie), praktycznie nie ma soft enrage’a, walka ma stałą długość, potem bum i koniec. Nie ma limitu wskrzeszeń, ale są kary wpływające na dps (co przy hard enrage’ach nie pomaga w clearze). Jest i trudniej niż w WoW (nauczenie się, opanowanie mechanik i walki wymaga więcej czasu) i łatwiej (po opanowaniu instancji każdy kolejny clear nie będzie stanowił problemu ze względu na prawie 100% skryptowość tego, co się dzieje).

1lajk