Materiał poglądowy dla początkujących.
Panuje moda na płatne gry MMO i abonament. W tych czasach ludzie którzy nie chcą wydawać masy pieniędzy, muszą się pocieszyć darmowymi grami, które szybko okazują się być... jeszcze droższe od abonamentu. Istnieje jeszcze inna droga darmowej rozgrywki.
Co to jest?
Pewnego dnia ktoś powiedział: "Hej, niektórzy ludzie nie grają w , bo nie mają pieniędzy. Postawmy własny serwer i udostępnijmy go za darmo. I rzeczywiście tak się stało, ludzie którzy zakładają prywatne serwery zdobywają z różnych źródeł kod serwera, a potem udostępniają dostęp do niego za darmo. Zadaniem gracza jest tylko pobranie klienta (w większości płatnych tytułów można go ściągnąć za darmo) i w pewien sposób "przekierowanie" go na postawiony serwer. Po połączeniu możemy już grać.
Czym cechują się prywatne serwery?
Jak się pewnie domyślacie, nie jest tak pięknie, że dostajemy płatną grę za darmo. Po pierwsze, serwer może być często niestabilny, z powodu postawienia na jakimś słabym komputerze, choć zazwyczaj nie ma takich problemów. Po drugie, sama rozgrywka może się różnić od oryginalnej - twórcy nie podają dokładnych statystyk i zmiennych, więc często niektóre aspekty mogą się różnić, jak siła uderzeń jakiejś umiejętności czy statystyki potworów. Czasami całe kontynenty są wyłączone, z powodu braku informacji o nich. Serwery takie mają też dużą szansę na upadnięcie po jakimś czasie, więc nasze osiągnięcia zostaną utracone.
Prywatne serwery zazwyczaj same starają się trochę zmienić rozgrywkę, oferując różne "rates". Są to dokładnie mnożniki różnych szans czy zdobywania doświadczenia, więc na exp rate x4, będziemy zdobywać exp 4 razy szybciej. Istnieją różne "high-rate", oferujące bardzo wysokie mnożniki.
Jak wygląda tworzenie prywatnego serwera?
Aktualnie w przypadku płatnych gier mamy zazwyczaj do czynienia z serwerami World of Warctaft i Lineage 2. Ludzie stawiający takie serwery zbierają się w grupy, które razem gromadzą informacje i poprawiają pliki, by gra była jak najbardziej realistyczna. Dzięki temu kilkanaście różnych serwerów jest postawionych na takich samych plikach, a bug znaleziony a jednym serwerze jest automatycznie naprawiany na wszystkich innych.
Czy to legalne?
Zdobywanie czegoś płatnego za darmo na kilometr śmierdzi piractwem. Rodzi się pytanie: "Czy to jest legalne?" W przypadku samych serwerów i ludzi których nimi zarządzają, zależy to skąd mają pliki i jak je wykorzystują. Nie ma tu stałego prawa, założyciele "prywatów' stosują różne kruczki prawne by utrzymać się w internecie. Od strony gracza nie ma w 99% przypadków zazwyczaj żadnego stresu. Zmienianie klienta gry na własny użytek nie jest karalne, a łącząc się z prywatnym serwerem łamiemy wyłącznie regulamin gry - może to skutkować najwyżej zawieszeniem naszego konta na serwerze oficjalnym, czyli zazwyczaj po prostu niczym.
Podsumowanie
Serwery prywatne są uważane za "wersję demo". Za możliwość grania za darmo płacimy gorszym standardem rozgrywki. Jaki sposób rozgrywki preferujemy - to już tylko nasz wybór.