Atlantica Online

Witam,

Jako gracz tego tytułu byłem zmuszony do napisania recenzji o tej grze. Wiele osób posiada nieaktualne bądź nieprawdziwe informacje o tym MMO. Postaram się opisać tą grę w sposób w miarę rzetelny nie pisząc za dużo o przeszłości (wiadomo Nexon) tylko skupić się na tym co w chwili obecnej jest w grze.

Na sam początek zachęcę was do obejrzenia filmiku, który wykonał znajomy z gry. Jest to chyba jedyny taki filmik który pokazuje jak ta gra na prawdę wygląda. Chyba, że wystarczy wam filmik zapuszczany na portalu gdy jest wzmianka o tym tytule gdzie ktoś poświęca tylko 10 minut na grę i pokazuje tylko 1 walkę na 1-szym poziomie. Film jest po niemiecku, ale są polskie oraz angielskie napisy:

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/vHxWhDYucTA?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

1. Grafika, muzyka

Gra ma już swoje lata, została wydana w 2008 roku i grafika od tamtego czasu nie była uaktualniana. Widać na załączonym filmiku czego można się spodziewać po tym tytule. Jednak nowe lokacje jakie zostają dodawane do gry są znacznie lepiej wykonane. Dla przykładu mapa świata jest bardzo pusta, góry, drogi, trochę drzew, natomiast w Afryce świat wygląda na bardziej żywy, widać w tle poruszające się zwierzęta, polujące lwy, słonie bawiące się w wodzie. Tutaj zmiana idzie na plus jednak nie ma planów na zmianę wyglądu wcześniejszych lokacji oraz uaktualnienia grafiki. Jeżeli komuś zależy w grach wyłącznie na grafice to tutaj tego niestety nie uświadczy, choć są oczywiście tutaj także ładne elementy którymi można się zachwycić graficznie, ale jest ich tak mało, że szybko swój zmysł wzrokowy można nimi znudzić.

Muzyka natomiast stoi na dość dobrym poziomie. Jak ktoś grał kiedyś w jakiegoś jRPG z turowymi walkami, to wie jak ważne były te zmiany muzyki podczas walki. Dokładnie to samo jest tutaj, podczas walki z potworami masz skoczniejszą muzykę która pobudza cię do działania. W miastach natomiast masz bardzo spokojną muzykę która wycisza, podczas zwiedzania świata inna itd. Ścieżka dźwiękowa w tej grze waży 700 mb i jest bardzo klimatyczna, ciężko się nią znudzić.

2. Grywalność

Nie będę wymieniać elementów poruszonych w filmie, ta gra ma na prawdę dużo do zaoferowania. Zacznę może od najciekawszego elementu PvP. W przeciwieństwie do innych tytułów nie trzeba tutaj ślepo naciskać przycisków i liczyć na to, że przeciwnika złapie lag i przestanie skakać i w końcu skill wyląduje. Tutaj liczy się taktyka, gdzie 1 nieprzemyślana decyzja może przegrać tobie pojedynek. Istnieje tutaj system PK, który w filmie został nazwany KJ (King Judgement). Polega na tym, że król państwa (o tym później) może zabić jakiegoś upierdliwego gracza, jednak rzadko jest to używane tak samo jak wojny nacji gdyż nie ma z tego realnych korzyści. Na chwilę obecną są 3 formy PvP:

Free League(FL): Co kilka godzin w grze możesz aplikować, aby walczyć z losowymi graczami. Za zwycięstwa dostaje się monety, które można sprzedać za golda (walutę w grze), oraz punkty które możesz wymienić na różne tytuły (które dają buffa do ataku/def/exp/workloada), klucze do instancji, itp. Free league jak i Coloseum League dzieli się na 19 dywizji od 18-0 z czego im niższy numerek tym lepiej. od 18-6 dywizji walczy się bardzo przyjemnie z równymi przeciwnikami, natomiast 5 w zwyż to zupełnie inna bajka. Na chwilę obecną jest to totalnie niezbalansowane, gdzie 1 główna postać ma przewagę nad innymi oraz jest totalnie p2w (zwłaszcza na serwerze iAO). Posiadając odpowiedniego mounta/dekoracje możesz w 1 turze zabrać 1/4 życia wszystkich postaci od nieprzyjaciela. Jednak w niższych dywizjach nie ma aż tak dużego kłopotu z balansem więc można śmiało walczyć. Wymienione w filmie zawody o mistrzostwo serwera i między serwerowe odbywają się w tym systemie, czyli nie warto w tym uczestniczyć.

Colloseum League(CL): Działa podobnie jak FL co jakiś czas są zawody, jednak nie liczy się tutaj sprzęt, ani poziom magii/umiejetności. Na papierze brzmi super, uczciwy sposób na PvP jednak Nexon to zdolny niszczyciel. Mounty i dekoracje tutaj dają kolosalnego kopa. W FL koszą 1/4 życia, tutaj 1/2 życia co robi z tego systemu totalny p2w, ale tak samo jak FL do 6 dywizji walczy się dość przyjemnie.

Arena of Atlantis: Tutaj jest ostatni promyk nadziei dla fanów PvP. W tym systemie nie liczy się totalnie nic co masz na sobie. Jest to podobne coś do LoL drafta, gdzie każdy gracz wybiera sobie jakiego maina chce używać. Po czym następuje faza blokowania najemników, można zablokować 2 (czyli 4 w sumie), po czym się wybiera najemników do swojej drużyny w podobnym do LoL stylu. Przeciwnik nie może wybrać już wybranych najemników. Walka odbywa sie w systemie zbliżonym do CL, ale bardziej zbalansowanym. Wszystkie postacie mają taki sam poziom, nie liczy się totalnie nic co masz na swojej postaci, tylko tak jak dobrze zbudowałeś swoją formację i czy potrafisz wykorzystać jej mocne strony. W grze jest mnogość najemników potrzeba bardzo dużo czasu aby opanować ten system walki.

Jak w każdym MMO tutaj także można zakładać gildie. Atlantica operuje na aktualnej mapie świata (można się podszkolić z geografi grając w tą grę), każda gildia ma możliwość zdobycia miasta, jak choćby warszawy. Posiadanie miasta daje duże możliwości, pomaga rozwijać się twojej gildii, pozwala zarządzać budynkami w mieście, budować nowe budynki, rekrutować rezydentów, którzy następnie płacą podatki i zasilają tym samym fundusze gildii. Posiadając miasto, można założyć państwo do którego mogą dołączyć inne gildie, maksymalnie do 9. Posiadając państwo można chodzić na silniejsze grupowe instancje z lepszymi nagrodami. Jako gildia masz natomiast inne instancje, możliwe do przejścia w mniejszym gronie.

Gra posiada pełno unikatowych elementów, ciężko je wszystkie wymienić aby was nie zanudzić. Można tutaj zbierać informację o potworach, dekorować swój domek, pielęgnować miasto gildii, angażować się w życie nacji itd.

3. F2P a P2W i kilka słów o balansie

To chyba najważniejszy element dla wielu graczy. Jeżeli chodzi o AO to Nexon pokazał jak nie należy tego robić. Istnieje tutaj IM w którym możesz kupić skrzynie z których masz szansę na mounta/dekoracje/ciuchy lub pewne itemy typu atlasy czy licencje. W celu porównań podam, że koszt 50 atlasów to 5 euro. 50 atlasów można sprzedać w grze za 2 miliardy, więc dla przyszłych założeń 2 miliardy to 5 euro. Jeszcze żeby wam uzmysłowić ile to jest 2 miliardy w tej grze, od 150 poziomu z dobrą ekipą można zarobić w miesiąc około 20 miliardów nie poświęcając więcej niż 2 godzinki na dzień na grę. Czyli masz zarobek miesięczny 50 euro, całkiem sporo nieprawdaż? Otóż nie, ceny wszystkich przedmiotów z IM, która dają kolosalną przewagę można liczyć od 500 euro, czyli potrzebujesz 10 miesięcy wszelkich wyrzeczeń, aby zakupić 1 część dającą przewagę na PvP, a można jednocześnie nałożyć 4 takie części, więc kilka lat gry nie twoje. Jednak zdobycie takiego czegoś to znowu nie łatwa czynność. Jeżeli planujesz wydawać na grę 10 euro na miesiąc to nie warto, są przypadki że ktoś wydał nawet 1000 euro na skrzynki i nie dostał w nich upragnionego przedmiotu. P2W jest głównie na PvP, natomiast w PvE nie jest to tak strasznie zauważalne. Na serwerze europejskim gdzie aktualnie gram, nie wydałem ani złotówki na grę i jestem w 30 najsilniejszych graczy. Istnieje tutaj P2W jednak dla najbogatszych, a tych jest znaczna mniejszość, więc da się grać. Większy problem natomiast jest na serwerze international, gdzie nexon dodał multum takich przedmiotów dających kolosalną przewagę. Na serwerze europejskim jest ich kilka i nielicznie je posiadają.

Balans woła o pomstę do nieba. O ile system P2W przeszkadza głównie na PvP to balans zarówno na PvP oraz PvE. Są klasy postaci które na PvP mają kolosalną przewagę (na chwilę obecną łucznicy), wiadomo, że developerzy nie wiedzą jak się z tym rozprawić. W PvE natomiast brak balansu dotyczy tego, że są główne postacie które mogą samemu wykonać jakąś cięższą instancję i zarabiać na tym krocie, gdzie inne postacie muszą do tego mieć ekipę i dzielić nagrodę pomiędzy sobą.

Mógłbym napisać jeszcze wiele negatywnych rzeczy o Nexonie, jednak po bardzo, bardzo długim czasie w końcu ponaprawiali błędy, które sprawiały że tytuł był niegrywalny. Na chwilę obecną jest to stabilny produkt, który cały czas jest i będzie rozwijany. Na szczęście gra zmieni wydawcę więc może być tylko lepiej. Gorzej od Nexona być nie może.

Jeżeli szukasz unikatowej gry, bardzo rozbudowanej, gdzie jest przyjazne community warto sprawdzić ten tytuł i nie zrazić się mnogością opcji jaką ta gra oferuje.

Wiem o tym, że się narażę pewnie większości ludzi ( zwłaszcza tym którzy nie grali w tą grę), jednak gra zasługuję na wysoką ocenę:

Ocena 8/10

Zalety:

- rozbudowana

- taktyczne walki

- dojrzałe community

- ciągle rozwijana

- AoA

- IM także dla uboższych graczy...

Wady:

...ale za małe pieniądze nic nie dostaniesz

- PvP jest p2w i nie ma balansu w wyższych dywizjach

nice .

Fajny opis, i duży + że się chciało. Lekkie sprostowanie, w PvP Coloseum skille postaci się liczą i są ważniejsze od mountów czy deco. Co do p2w jest to niestety problem, ale + jest że wszystko z IM można kupić za golda w grze, więc teoretycznie z czasem można podgonić do czołówki (nie do topki, ale szczerze w ilu grach ktoś był w topce). Co do zarabiania to spokojnie na 150+ można wyciągnąć po 4-6 miliardów dziennie grając ze 3 h, więc bliżej 100-150 miesięcznie niż 20 i to solo. A jak ktoś ma więcej czasu i alty to i powyżej 10 dziennie to nie problem. Gdyby naprawiono kilka zaniechań i złych decyzji jakie Nexon przez lata podjął gra była by genialna, a tak trza mieć nadzieje ze po transferze i połączeniu wszystkich wersji na świecie w jedną będzie lepiej.

Smooth aktualnie gram na euAO, pewnie jesteś z iAO. U nas jest tylko kilka mountów które dają kolosalną przewagę, jednak te co są na CL trzepią tobie całą drużynę tak jak opisałem. Co do zarobków na iAO i euAO to się różnią. Skrzynie z instancji od początku istnienia serwera europejskiego mają niższą szanse na wydropienie coinów, dlatego jest mniejszy kłopot z inflacją. Zarobek rzędu 20 miliardów miesięcznie to jest maks poświęcając 2 godzinki dziennie. Grałem na iAO, tam od niedawna dopiero znerfili te skrzynie, jednak zarobek 4-6 miliardów na europie jest nieosiągalny, niewiem jak na iAO bo posiadam informację sprzed 3 lat.

Co do zaniechanych decyzji Nexona to nie ma się o co martwić, w kAO już są postępy. Uaktualniają stare systemy które przecież dawały nam tyle frajdy, chcą aby na nowo tak było. Pewnie wkrótce i my dostaniemy to co oni. Fakt faktem od jakiegoś roku nexon przestał kłaść nacisk na IM, a bardziej na content, ale dobrze że od tego wydawcy odpływamy, bo wiadomo jakby to się znowu skończyło (nowi gracze - wydoić - olać community). Co do PvP to w japońskiej wersji(które jest pare patchów przed nami) nie jest tak bardzo p2w.

a jak z populacją? sporo gra ludzi, można znaleźć graczy w początkowych lokacjach?

Kurczę. Aż bym spróbował, teraz jak miesiąc mam spokojny, a komputer za słaby na Wiedźmina i FF XIV xD

Jeśli mam w sumie gdzieś to czy bez wydania pieniędzy mogę nie osiągnąć TOP10 to gdzie wejść, na iAO czy euAO? Jakaś realna poza mountami różnica jeszcze jest?

gralem troszke --jakies rok czy dwa w Atlantice!

wszystko wspaniale ale...

masz Maina i merce--do wbicia expa i ubrania--bron armory itd

rok czasu to skromniutko:) by wszystko jakos ogarnac

farma! exp! farma! jesli ktos mowil ze grindowal a nie gral w ta gre to guzik widzial:)

ale polecam chodz zobaczyc ten klimat:) jest wyjatkowy i jesli kiedykowiek powstwanie Atlantica Online 2! wchodze w ciemno!

Warto grać, populacja jest na obu serwerach podobna, ale serwer euAO jest aktywny tak od 17-23, w przypadku iAO serwer jest aktywny cały czas. Kolejna różnica to niestety w euAO dominuje język niemiecki w iAO brazylijski na nieodpowiednim serwerze. W euAO serwer bloodmoon posiada resztki niedobitków używających język angielski. Dlatego do iAO niech lepiej ktoś da komentarz co wybrać, aby się nie wkopać.

Ekipę na niskich poziomach nie warto nawet szukać, tak do 140 poziomu gra się raczej samemu ( z kilkoma wyjątkami), na późniejsze rajdy zawsze można kogoś znaleść. Akurat w tym tytule nie warto kierować się pingami bo nawet mając 200+ nie odczuwa się tego aż tak bardzo.

Szczerze euAO cierpi na brak nowych graczy używających języka angielskiego, więc fajnie jakbyście ten serwer wybrali, jednak iAO jest kilka patchy do przodu i ma kilka ułatwień w stosunku do euAO.

Na obu wersjach jest dość przyjazne community więc bez problemu można znaleść gildię, która się wami zaopiekuje.

Ulotny, nie ma co liczyć na AO2, AO jest zbytnio rozbudowane i jeszcze może być dalej rozbudowywane. Teraz skupiają się na uaktualnianiu starych funkcji które wyszły z mody wraz z zwiększaniem lvl capów, oraz dodają coraz trudniejsze instancje, jak chocby olympus. Po roku przerwy zajeło mi 1 miesiąc aby ogarnąć zmiany, więc tempo rozwoju jest imponujące.

Kurczę. Aż bym spróbował, teraz jak miesiąc mam spokojny, a komputer za słaby na Wiedźmina i FF XIV xD 

Jeśli mam w sumie gdzieś to czy bez wydania pieniędzy mogę nie osiągnąć TOP10 to gdzie wejść, na iAO czy euAO? Jakaś realna poza mountami różnica jeszcze jest?

Tak jak pisałem w PvE nie ma P2W, w PvP jest, jednak spokojnie do 6 dywizji jest nie odczuwalny. Jednak bez wydawania ani złotóweczki możesz być najlepszy w AoA, może to w przyszłości stanie się dominującą formą PvP.

PvE nie ma P2W

Nie zgodzę się. O ile czegoś nie zmienili, około lvl 90 solo jest absolutnie niemożliwe bez bardzo wysokich enchantów na itemach, czego bez IS nie osiągniesz, albo bez party, ale być może przez serwer na którym grałem 99% niższo-poziomowych graczy to alty ludzi których na taki ekwipunek stać i w zasadzie nikt Cię do party nie weźmie. W szczególności jak nie masz teleport packa z IS, bo musiałby na Ciebie czekać.

Co do serwera, nasz nie jest warty uwagi, ale niektóre serwery US też nie grzeszą populacją. Warto wcześniej obadać sytuację.

Nie wiem jak jest na Eu , za to znam dobrze sytuacje na IAo, ludzi jest mnóstwo, na low także. Sam gram na Aleksandrii, po likwidacji Ru i Indonezyjskiej wersji jest straszny napływ ludzi, ogólnie jest mieszanka Eng, Ru, Br czy Indo ludzi mówiących w swoich językach, ale handel i inne oficjalne rzeczy po angielsku . Teraz ludzie czekają na transfer i nie ma żadnych eventów które pozwalają normalnie uzyskać za darmo merce , skile, eq i inne bardzo drogie rzeczy, więc ciut spokojniej jest ale i tak nie ma problemu z znalezieniem party na co jest ważne dla low leva czyli triali na 120 i dunga na 130, resztę z tych do zarabiania i tak lepiej samemu lecieć. Nie zgodzę się że solo jest jakiś problem lewelować, leci się questami i raz dwa idzie, w pewnym momencie zaczyna się grind i farma bo na tym polega Ao, ale jest to specyficzny rodzaj. Z początkowych q dostaje sie masę IM itremków czasowych, drogie i niektóre najlepsze merce, za codzienne logowanie dostaje się w ciągu miesiąca tygodniowe licencje na teleport czy robocika do zbierania lotu, i co najważniejsze 13 dni bleski czyli licencji na 150% ataku za darmo (za golda można normalnie ją kupić) jak dodać że odpowiedni q można dostać potke na bleske na kilkadziesiąt walk (a można go codziennie powtarzać) to w sumie cały czas prawie za darmo można latać na niej a to główna różnica z Im dla PvE. Oczywiście polecam gildie, bo jak się znajdzie dobrą (najlepsze gildie jakie miałem w trakcie 15 lat grania w MMo było min własnie w Ao) to duża pomoc, jak HL znajdzie chwile to weźmie początkującego na godzinkę i wbije mu 100-120 (zależy jaki bonus do expa będzie danego dnia) po za tym podpowie co robić co nie aby najszybciej osiągnąć jakieś rezultaty. Tak więc za dramo można szybko podgonić i móc robić cały content jeśli ma się trochę wolnego czasu. Sam zapraszam do The Witchers jeśli ktoś zdecyduje się grać na IAO Aleksandrii.

Grałem na iAO, na serwerze Mycenae i nie było z kim grać, a mobki mnie mordowały , po części dlatego że miałem PVP formację, gdyż uwielbiałem PVP w AO, ale głównie przez to że każdy latał w +10 ekwipunku, a mnie stać było na +1/2.

Nie zgodzę się. O ile czegoś nie zmienili, około lvl 90 solo jest absolutnie niemożliwe bez bardzo wysokich enchantów na itemach, czego bez IS nie osiągniesz, albo bez party, ale być może przez serwer na którym grałem 99% niższo-poziomowych graczy to alty ludzi których na taki ekwipunek stać i w zasadzie nikt Cię do party nie weźmie. W szczególności jak nie masz teleport packa z IS, bo musiałby na Ciebie czekać.

 

Co do serwera, nasz nie jest warty uwagi, ale niektóre serwery US też nie grzeszą populacją. Warto wcześniej obadać sytuację.

Tak jak pisałem w recenzji dość dużo graczy posiada nieaktualne informacje. AO jest grą taktyczną, trzeba w walkach pomyśleć, dlatego czasem wydają się za ciężkie, ale wystarczy pozmieniać ustawienie drużyny i da się pokonać przeciwnika. Kiedyś był kłopot z tym jak piszesz, teraz nie ma, w głównym queście dostaje się merce, a wraz z poziomami equip dla maina +2 co pozwala na spokojne dojście do 100 poziomu. Potem jest troszkę ciężej, ale nie jest to p2w, wystarczy pofarmić trochę szkrzynki ulepszyć equip i ciągniesz dalej z poziomami.

Serwer europejski posiada duża populację, tylko z racji tego, że jest to dojrzałe community to gra w tych godzinach co napisałem. iAO jest międzynarodowy więc wydaje się na bardziej żywy, łatwiej znaleść drużyn oraz ludzi do gry o wczesnych porach. Tylko taka jest różnica.

Co Ci da equip na jedną postać jak masz 9 łącznie do wyekwipowania? Main sam nie pokona 3 grupek mobów, bo od 70 bodajże zawsze walczysz vs 3. No i jak napisałem do 90 dobiłem solo, z głową dawało się radę, ale wyżej bez ludzi/ekwipunku nic się nie da zrobić.

Najbardziej jednak boję się, że Ty masz rację, a to po prostu z moim serwerem było coś nie tak pod względem populacji/ekonomii. Ale a tym serwerze mam postać z prawie dokładnie takim teamem jaki chciałem, lepszym mountem, kostiumem i zaczynanie teraz od zera mnie nie grzeje :(

 Sam zapraszam do   The Witchers  jeśli ktoś zdecyduje się grać na IAO Aleksandrii.  

Pozdrawiam moją guild'ie :D.

Dobra, a tak wracając do tematu , sam chwilowo jestem na przerwie od gry,ale w kwestii całkowitego p2w się nie zgodzę, wszystko to jest realne do wydobywania, lecz wszystko zależy od lvl'a i wiedzy.

Z itemami nie powinno być problemów do przyjemniej 100lvl'a - za questy zdobywa się skrzynki z mercami itemami [w tym eq+3], (chyba że coś się zmieniło w tej kwestii,ale szczerze wątpię) a nawet jeśli to enchanty do 100lvl są tanie, tylko czasu i chęci na ulepszanie potrzeba ;].

W CL jest balans, ale tam się głównie liczą itemy z passywkaim i to jakie mamy merce/spelle (nie ważne jaki lvl, ważne ŻE MAMY), FL wymaga nakładu kasy na merce [zwłaszcza itemy z passywkami, i poziomy zaklęć]

A AoA o ile nic nie zmienili opiera się głównei na taktyce typu - kto pierwszy weźmie odpowiednie merce aoe/debuff ten wygrywa, więc z tym balansem jest ciężko (no chyba,że zwiększyli wreszcie mdef'a tamtejszym mercą, to wtedy AoA ma jakiś większy sens).

Nie mniej, do lig przed 140lvl'em chyba jest jeszcze ok. potem jednak bez dobrych statów fl odpada całkowicie, na cl'u nie raz rozniosłęm teamy posiadając jakąś dziwną kombinacje merców - praktycznie bez itemów :P.

Jak są eventy i ma się postać na minimum 130~140lvl'u to można ładnie nafarmić [zyski główne też zaczynają się gdzieś od 125, zaś średnie ze 105 :P], kwestia tylko jak wcześniej mówiłem czasu - to grinder i tutaj ale człowiek grinduje, ale narzeka :D...

Sam coś o tym wiem, grając gdzieś od 2009 z przerwami =].

Teraz 90 lev to samemu w 1 dzień możesz wbić, a od 90 już masz dungi na których zarabia się po 300-400 milinow za dunga minus klucz, wiec raz dwa zbierzesz eq,na niższym lev i to dla 5 + main bo się gra przeważnie przez 95% czasu 6 postaciami max. A z 3 grupkami to się wałczy tylko w specjalnych lokalizacjach gdzie są tzw. mobki dołączające i to jest bardzo rzadki przypadek, nie mówiąc o tym że są specjalne licki blokujące dołączanie, sam zawsze cieszyłem się z dołączenia bo szybciej robiło się q.

chcialem zalogowac sie na swoje konto a tu delikatne problemy,,,, serwery nie działają?? na stronce pisza cos o przenoszeniu serverow

Serwery euAO jak i iAO działają. Zapewne zapomniałeś hasła do swojego konta.

Witam,

Jako gracz tego tytułu byłem zmuszony do napisania recenzji o tej grze. Wiele osób posiada nieaktualne bądź nieprawdziwe informacje o tym MMO. Postaram się opisać tą grę w sposób w miarę rzetelny nie pisząc za dużo o przeszłości (wiadomo Nexon) tylko skupić się na tym co w chwili obecnej jest w grze.

Na sam początek zachęcę was do obejrzenia filmiku, który wykonał znajomy z gry. Jest to chyba jedyny taki filmik który pokazuje jak ta gra na prawdę wygląda. Chyba, że wystarczy wam filmik zapuszczany na portalu gdy jest wzmianka o tym tytule gdzie ktoś poświęca tylko 10 minut na grę i pokazuje tylko 1 walkę na 1-szym poziomie. Film jest po niemiecku, ale są polskie oraz angielskie napisy:

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/vHxWhDYucTA?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

1. Grafika, muzyka

Gra ma już swoje lata, została wydana w 2008 roku i grafika od tamtego czasu nie była uaktualniana. Widać na załączonym filmiku czego można się spodziewać po tym tytule. Jednak nowe lokacje jakie zostają dodawane do gry są znacznie lepiej wykonane. Dla przykładu mapa świata jest bardzo pusta, góry, drogi, trochę drzew, natomiast w Afryce świat wygląda na bardziej żywy, widać w tle poruszające się zwierzęta, polujące lwy, słonie bawiące się w wodzie. Tutaj zmiana idzie na plus jednak nie ma planów na zmianę wyglądu wcześniejszych lokacji oraz uaktualnienia grafiki. Jeżeli komuś zależy w grach wyłącznie na grafice to tutaj tego niestety nie uświadczy, choć są oczywiście tutaj także ładne elementy którymi można się zachwycić graficznie, ale jest ich tak mało, że szybko swój zmysł wzrokowy można nimi znudzić.

Muzyka natomiast stoi na dość dobrym poziomie. Jak ktoś grał kiedyś w jakiegoś jRPG z turowymi walkami, to wie jak ważne były te zmiany muzyki podczas walki. Dokładnie to samo jest tutaj, podczas walki z potworami masz skoczniejszą muzykę która pobudza cię do działania. W miastach natomiast masz bardzo spokojną muzykę która wycisza, podczas zwiedzania świata inna itd. Ścieżka dźwiękowa w tej grze waży 700 mb i jest bardzo klimatyczna, ciężko się nią znudzić.

2. Grywalność

Nie będę wymieniać elementów poruszonych w filmie, ta gra ma na prawdę dużo do zaoferowania. Zacznę może od najciekawszego elementu PvP. W przeciwieństwie do innych tytułów nie trzeba tutaj ślepo naciskać przycisków i liczyć na to, że przeciwnika złapie lag i przestanie skakać i w końcu skill wyląduje. Tutaj liczy się taktyka, gdzie 1 nieprzemyślana decyzja może przegrać tobie pojedynek. Istnieje tutaj system PK, który w filmie został nazwany KJ (King Judgement). Polega na tym, że król państwa (o tym później) może zabić jakiegoś upierdliwego gracza, jednak rzadko jest to używane tak samo jak wojny nacji gdyż nie ma z tego realnych korzyści. Na chwilę obecną są 3 formy PvP:

Free League(FL): Co kilka godzin w grze możesz aplikować, aby walczyć z losowymi graczami. Za zwycięstwa dostaje się monety, które można sprzedać za golda (walutę w grze), oraz punkty które możesz wymienić na różne tytuły (które dają buffa do ataku/def/exp/workloada), klucze do instancji, itp. Free league jak i Coloseum League dzieli się na 19 dywizji od 18-0 z czego im niższy numerek tym lepiej. od 18-6 dywizji walczy się bardzo przyjemnie z równymi przeciwnikami, natomiast 5 w zwyż to zupełnie inna bajka. Na chwilę obecną jest to totalnie niezbalansowane, gdzie 1 główna postać ma przewagę nad innymi oraz jest totalnie p2w (zwłaszcza na serwerze iAO). Posiadając odpowiedniego mounta/dekoracje możesz w 1 turze zabrać 1/4 życia wszystkich postaci od nieprzyjaciela. Jednak w niższych dywizjach nie ma aż tak dużego kłopotu z balansem więc można śmiało walczyć. Wymienione w filmie zawody o mistrzostwo serwera i między serwerowe odbywają się w tym systemie, czyli nie warto w tym uczestniczyć.

Colloseum League(CL): Działa podobnie jak FL co jakiś czas są zawody, jednak nie liczy się tutaj sprzęt, ani poziom magii/umiejetności. Na papierze brzmi super, uczciwy sposób na PvP jednak Nexon to zdolny niszczyciel. Mounty i dekoracje tutaj dają kolosalnego kopa. W FL koszą 1/4 życia, tutaj 1/2 życia co robi z tego systemu totalny p2w, ale tak samo jak FL do 6 dywizji walczy się dość przyjemnie.

Arena of Atlantis: Tutaj jest ostatni promyk nadziei dla fanów PvP. W tym systemie nie liczy się totalnie nic co masz na sobie. Jest to podobne coś do LoL drafta, gdzie każdy gracz wybiera sobie jakiego maina chce używać. Po czym następuje faza blokowania najemników, można zablokować 2 (czyli 4 w sumie), po czym się wybiera najemników do swojej drużyny w podobnym do LoL stylu. Przeciwnik nie może wybrać już wybranych najemników. Walka odbywa sie w systemie zbliżonym do CL, ale bardziej zbalansowanym. Wszystkie postacie mają taki sam poziom, nie liczy się totalnie nic co masz na swojej postaci, tylko tak jak dobrze zbudowałeś swoją formację i czy potrafisz wykorzystać jej mocne strony. W grze jest mnogość najemników potrzeba bardzo dużo czasu aby opanować ten system walki.

Jak w każdym MMO tutaj także można zakładać gildie. Atlantica operuje na aktualnej mapie świata (można się podszkolić z geografi grając w tą grę), każda gildia ma możliwość zdobycia miasta, jak choćby warszawy. Posiadanie miasta daje duże możliwości, pomaga rozwijać się twojej gildii, pozwala zarządzać budynkami w mieście, budować nowe budynki, rekrutować rezydentów, którzy następnie płacą podatki i zasilają tym samym fundusze gildii. Posiadając miasto, można założyć państwo do którego mogą dołączyć inne gildie, maksymalnie do 9. Posiadając państwo można chodzić na silniejsze grupowe instancje z lepszymi nagrodami. Jako gildia masz natomiast inne instancje, możliwe do przejścia w mniejszym gronie.

Gra posiada pełno unikatowych elementów, ciężko je wszystkie wymienić aby was nie zanudzić. Można tutaj zbierać informację o potworach, dekorować swój domek, pielęgnować miasto gildii, angażować się w życie nacji itd.

3. F2P a P2W i kilka słów o balansie

To chyba najważniejszy element dla wielu graczy. Jeżeli chodzi o AO to Nexon pokazał jak nie należy tego robić. Istnieje tutaj IM w którym możesz kupić skrzynie z których masz szansę na mounta/dekoracje/ciuchy lub pewne itemy typu atlasy czy licencje. W celu porównań podam, że koszt 50 atlasów to 5 euro. 50 atlasów można sprzedać w grze za 2 miliardy, więc dla przyszłych założeń 2 miliardy to 5 euro. Jeszcze żeby wam uzmysłowić ile to jest 2 miliardy w tej grze, od 150 poziomu z dobrą ekipą można zarobić w miesiąc około 20 miliardów nie poświęcając więcej niż 2 godzinki na dzień na grę. Czyli masz zarobek miesięczny 50 euro, całkiem sporo nieprawdaż? Otóż nie, ceny wszystkich przedmiotów z IM, która dają kolosalną przewagę można liczyć od 500 euro, czyli potrzebujesz 10 miesięcy wszelkich wyrzeczeń, aby zakupić 1 część dającą przewagę na PvP, a można jednocześnie nałożyć 4 takie części, więc kilka lat gry nie twoje. Jednak zdobycie takiego czegoś to znowu nie łatwa czynność. Jeżeli planujesz wydawać na grę 10 euro na miesiąc to nie warto, są przypadki że ktoś wydał nawet 1000 euro na skrzynki i nie dostał w nich upragnionego przedmiotu. P2W jest głównie na PvP, natomiast w PvE nie jest to tak strasznie zauważalne. Na serwerze europejskim gdzie aktualnie gram, nie wydałem ani złotówki na grę i jestem w 30 najsilniejszych graczy. Istnieje tutaj P2W jednak dla najbogatszych, a tych jest znaczna mniejszość, więc da się grać. Większy problem natomiast jest na serwerze international, gdzie nexon dodał multum takich przedmiotów dających kolosalną przewagę. Na serwerze europejskim jest ich kilka i nielicznie je posiadają.

Balans woła o pomstę do nieba. O ile system P2W przeszkadza głównie na PvP to balans zarówno na PvP oraz PvE. Są klasy postaci które na PvP mają kolosalną przewagę (na chwilę obecną łucznicy), wiadomo, że developerzy nie wiedzą jak się z tym rozprawić. W PvE natomiast brak balansu dotyczy tego, że są główne postacie które mogą samemu wykonać jakąś cięższą instancję i zarabiać na tym krocie, gdzie inne postacie muszą do tego mieć ekipę i dzielić nagrodę pomiędzy sobą.

Mógłbym napisać jeszcze wiele negatywnych rzeczy o Nexonie, jednak po bardzo, bardzo długim czasie w końcu ponaprawiali błędy, które sprawiały że tytuł był niegrywalny. Na chwilę obecną jest to stabilny produkt, który cały czas jest i będzie rozwijany. Na szczęście gra zmieni wydawcę więc może być tylko lepiej. Gorzej od Nexona być nie może.

Jeżeli szukasz unikatowej gry, bardzo rozbudowanej, gdzie jest przyjazne community warto sprawdzić ten tytuł i nie zrazić się mnogością opcji jaką ta gra oferuje.

Wiem o tym, że się narażę pewnie większości ludzi ( zwłaszcza tym którzy nie grali w tą grę), jednak gra zasługuję na wysoką ocenę:

Ocena 8/10

Zalety:

- rozbudowana

- taktyczne walki

- dojrzałe community

- ciągle rozwijana

- AoA

- IM także dla uboższych graczy...

Wady:

...ale za małe pieniądze nic nie dostaniesz

- PvP jest p2w i nie ma balansu w wyższych dywizjach