Witam,
Jako gracz tego tytułu byłem zmuszony do napisania recenzji o tej grze. Wiele osób posiada nieaktualne bądź nieprawdziwe informacje o tym MMO. Postaram się opisać tą grę w sposób w miarę rzetelny nie pisząc za dużo o przeszłości (wiadomo Nexon) tylko skupić się na tym co w chwili obecnej jest w grze.
Na sam początek zachęcę was do obejrzenia filmiku, który wykonał znajomy z gry. Jest to chyba jedyny taki filmik który pokazuje jak ta gra na prawdę wygląda. Chyba, że wystarczy wam filmik zapuszczany na portalu gdy jest wzmianka o tym tytule gdzie ktoś poświęca tylko 10 minut na grę i pokazuje tylko 1 walkę na 1-szym poziomie. Film jest po niemiecku, ale są polskie oraz angielskie napisy:
<div class="ipsSpoiler_contents">
<p>
</p>
<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
<div>
<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/vHxWhDYucTA?feature=oembed" width="480"></iframe>
</div>
</div>
<p>
</p>
</div>
1. Grafika, muzyka
Gra ma już swoje lata, została wydana w 2008 roku i grafika od tamtego czasu nie była uaktualniana. Widać na załączonym filmiku czego można się spodziewać po tym tytule. Jednak nowe lokacje jakie zostają dodawane do gry są znacznie lepiej wykonane. Dla przykładu mapa świata jest bardzo pusta, góry, drogi, trochę drzew, natomiast w Afryce świat wygląda na bardziej żywy, widać w tle poruszające się zwierzęta, polujące lwy, słonie bawiące się w wodzie. Tutaj zmiana idzie na plus jednak nie ma planów na zmianę wyglądu wcześniejszych lokacji oraz uaktualnienia grafiki. Jeżeli komuś zależy w grach wyłącznie na grafice to tutaj tego niestety nie uświadczy, choć są oczywiście tutaj także ładne elementy którymi można się zachwycić graficznie, ale jest ich tak mało, że szybko swój zmysł wzrokowy można nimi znudzić.
Muzyka natomiast stoi na dość dobrym poziomie. Jak ktoś grał kiedyś w jakiegoś jRPG z turowymi walkami, to wie jak ważne były te zmiany muzyki podczas walki. Dokładnie to samo jest tutaj, podczas walki z potworami masz skoczniejszą muzykę która pobudza cię do działania. W miastach natomiast masz bardzo spokojną muzykę która wycisza, podczas zwiedzania świata inna itd. Ścieżka dźwiękowa w tej grze waży 700 mb i jest bardzo klimatyczna, ciężko się nią znudzić.
2. Grywalność
Nie będę wymieniać elementów poruszonych w filmie, ta gra ma na prawdę dużo do zaoferowania. Zacznę może od najciekawszego elementu PvP. W przeciwieństwie do innych tytułów nie trzeba tutaj ślepo naciskać przycisków i liczyć na to, że przeciwnika złapie lag i przestanie skakać i w końcu skill wyląduje. Tutaj liczy się taktyka, gdzie 1 nieprzemyślana decyzja może przegrać tobie pojedynek. Istnieje tutaj system PK, który w filmie został nazwany KJ (King Judgement). Polega na tym, że król państwa (o tym później) może zabić jakiegoś upierdliwego gracza, jednak rzadko jest to używane tak samo jak wojny nacji gdyż nie ma z tego realnych korzyści. Na chwilę obecną są 3 formy PvP:
Free League(FL): Co kilka godzin w grze możesz aplikować, aby walczyć z losowymi graczami. Za zwycięstwa dostaje się monety, które można sprzedać za golda (walutę w grze), oraz punkty które możesz wymienić na różne tytuły (które dają buffa do ataku/def/exp/workloada), klucze do instancji, itp. Free league jak i Coloseum League dzieli się na 19 dywizji od 18-0 z czego im niższy numerek tym lepiej. od 18-6 dywizji walczy się bardzo przyjemnie z równymi przeciwnikami, natomiast 5 w zwyż to zupełnie inna bajka. Na chwilę obecną jest to totalnie niezbalansowane, gdzie 1 główna postać ma przewagę nad innymi oraz jest totalnie p2w (zwłaszcza na serwerze iAO). Posiadając odpowiedniego mounta/dekoracje możesz w 1 turze zabrać 1/4 życia wszystkich postaci od nieprzyjaciela. Jednak w niższych dywizjach nie ma aż tak dużego kłopotu z balansem więc można śmiało walczyć. Wymienione w filmie zawody o mistrzostwo serwera i między serwerowe odbywają się w tym systemie, czyli nie warto w tym uczestniczyć.
Colloseum League(CL): Działa podobnie jak FL co jakiś czas są zawody, jednak nie liczy się tutaj sprzęt, ani poziom magii/umiejetności. Na papierze brzmi super, uczciwy sposób na PvP jednak Nexon to zdolny niszczyciel. Mounty i dekoracje tutaj dają kolosalnego kopa. W FL koszą 1/4 życia, tutaj 1/2 życia co robi z tego systemu totalny p2w, ale tak samo jak FL do 6 dywizji walczy się dość przyjemnie.
Arena of Atlantis: Tutaj jest ostatni promyk nadziei dla fanów PvP. W tym systemie nie liczy się totalnie nic co masz na sobie. Jest to podobne coś do LoL drafta, gdzie każdy gracz wybiera sobie jakiego maina chce używać. Po czym następuje faza blokowania najemników, można zablokować 2 (czyli 4 w sumie), po czym się wybiera najemników do swojej drużyny w podobnym do LoL stylu. Przeciwnik nie może wybrać już wybranych najemników. Walka odbywa sie w systemie zbliżonym do CL, ale bardziej zbalansowanym. Wszystkie postacie mają taki sam poziom, nie liczy się totalnie nic co masz na swojej postaci, tylko tak jak dobrze zbudowałeś swoją formację i czy potrafisz wykorzystać jej mocne strony. W grze jest mnogość najemników potrzeba bardzo dużo czasu aby opanować ten system walki.
Jak w każdym MMO tutaj także można zakładać gildie. Atlantica operuje na aktualnej mapie świata (można się podszkolić z geografi grając w tą grę), każda gildia ma możliwość zdobycia miasta, jak choćby warszawy. Posiadanie miasta daje duże możliwości, pomaga rozwijać się twojej gildii, pozwala zarządzać budynkami w mieście, budować nowe budynki, rekrutować rezydentów, którzy następnie płacą podatki i zasilają tym samym fundusze gildii. Posiadając miasto, można założyć państwo do którego mogą dołączyć inne gildie, maksymalnie do 9. Posiadając państwo można chodzić na silniejsze grupowe instancje z lepszymi nagrodami. Jako gildia masz natomiast inne instancje, możliwe do przejścia w mniejszym gronie.
Gra posiada pełno unikatowych elementów, ciężko je wszystkie wymienić aby was nie zanudzić. Można tutaj zbierać informację o potworach, dekorować swój domek, pielęgnować miasto gildii, angażować się w życie nacji itd.
3. F2P a P2W i kilka słów o balansie
To chyba najważniejszy element dla wielu graczy. Jeżeli chodzi o AO to Nexon pokazał jak nie należy tego robić. Istnieje tutaj IM w którym możesz kupić skrzynie z których masz szansę na mounta/dekoracje/ciuchy lub pewne itemy typu atlasy czy licencje. W celu porównań podam, że koszt 50 atlasów to 5 euro. 50 atlasów można sprzedać w grze za 2 miliardy, więc dla przyszłych założeń 2 miliardy to 5 euro. Jeszcze żeby wam uzmysłowić ile to jest 2 miliardy w tej grze, od 150 poziomu z dobrą ekipą można zarobić w miesiąc około 20 miliardów nie poświęcając więcej niż 2 godzinki na dzień na grę. Czyli masz zarobek miesięczny 50 euro, całkiem sporo nieprawdaż? Otóż nie, ceny wszystkich przedmiotów z IM, która dają kolosalną przewagę można liczyć od 500 euro, czyli potrzebujesz 10 miesięcy wszelkich wyrzeczeń, aby zakupić 1 część dającą przewagę na PvP, a można jednocześnie nałożyć 4 takie części, więc kilka lat gry nie twoje. Jednak zdobycie takiego czegoś to znowu nie łatwa czynność. Jeżeli planujesz wydawać na grę 10 euro na miesiąc to nie warto, są przypadki że ktoś wydał nawet 1000 euro na skrzynki i nie dostał w nich upragnionego przedmiotu. P2W jest głównie na PvP, natomiast w PvE nie jest to tak strasznie zauważalne. Na serwerze europejskim gdzie aktualnie gram, nie wydałem ani złotówki na grę i jestem w 30 najsilniejszych graczy. Istnieje tutaj P2W jednak dla najbogatszych, a tych jest znaczna mniejszość, więc da się grać. Większy problem natomiast jest na serwerze international, gdzie nexon dodał multum takich przedmiotów dających kolosalną przewagę. Na serwerze europejskim jest ich kilka i nielicznie je posiadają.
Balans woła o pomstę do nieba. O ile system P2W przeszkadza głównie na PvP to balans zarówno na PvP oraz PvE. Są klasy postaci które na PvP mają kolosalną przewagę (na chwilę obecną łucznicy), wiadomo, że developerzy nie wiedzą jak się z tym rozprawić. W PvE natomiast brak balansu dotyczy tego, że są główne postacie które mogą samemu wykonać jakąś cięższą instancję i zarabiać na tym krocie, gdzie inne postacie muszą do tego mieć ekipę i dzielić nagrodę pomiędzy sobą.
Mógłbym napisać jeszcze wiele negatywnych rzeczy o Nexonie, jednak po bardzo, bardzo długim czasie w końcu ponaprawiali błędy, które sprawiały że tytuł był niegrywalny. Na chwilę obecną jest to stabilny produkt, który cały czas jest i będzie rozwijany. Na szczęście gra zmieni wydawcę więc może być tylko lepiej. Gorzej od Nexona być nie może.
Jeżeli szukasz unikatowej gry, bardzo rozbudowanej, gdzie jest przyjazne community warto sprawdzić ten tytuł i nie zrazić się mnogością opcji jaką ta gra oferuje.
Wiem o tym, że się narażę pewnie większości ludzi ( zwłaszcza tym którzy nie grali w tą grę), jednak gra zasługuję na wysoką ocenę:
Ocena 8/10
Zalety:
- rozbudowana
- taktyczne walki
- dojrzałe community
- ciągle rozwijana
- AoA
- IM także dla uboższych graczy...
Wady:
...ale za małe pieniądze nic nie dostaniesz
- PvP jest p2w i nie ma balansu w wyższych dywizjach