Słów kilka o cheat'ach
Określenie cheater (ang. cheat – oszustwo) narodziło się w slangu graczy już w latach 90 i odnosiło się do osoby, która używała kodów konsolowych oraz sekwencji w celu obejścia ograniczeń jakie narzucała gra. Wraz z pojawieniem się gier MMO zainteresowanie cheat'ami wzrosło doprowadzając do tworzenia programów integrujących w pliki samej gry lub z nią współdziałających. Obecnie używanie cheat'ów w grach internetowych stało się „plagą”, która niestety ma tendencję wzrostową.
Podczas zgłębiania tego problemu udało mi się oszacować mniej więcej stopień „zczitowania” poszczególnych gatunków MMO (rys. poniżej):
Jak widzimy dane są przerażające szczególnie dla użytkowników Shooter'ów MMO. Hackerzy, jak bywają często (mylnie) nazywane osoby używające oszustw w tym gatunku gier, najczęściej korzystają z następujących „wspomagaczy”:
- wallhack – cheat pozwalający widzieć przez ściany oraz w większości przypadków prowadzić przez nie atak,
- aimbot – cheat, który automatycznie namierza przeciwników,
- ghosthack – cheat nadający graczowi niewidzialność,
- chams – cheat odznaczający przeciwników wyrazistym kolorem, który pozwala ich wykryć podczas campienia i na kamuflującym tle,
- autofire – cheat najczęściej łączony z aimbotem, pozwala automatycznie otworzyć ogień gdy przeciwnik znajdzie się na celowniku,
- radar – cheat zazwyczaj w postaci minimapy, na której są zaznaczeni przeciwnicy,
- hphack – cheat podwajający lub potrajający punkty życia,
- ammohack – cheat zapewniający nieskończoną amunicję i usuwający konieczność ładowania broni,
- fly – sprawiający, iż dany gracz unosi się nad terenem rozgrywki,
- speedhack – cheat zwiększający szybkość poruszania się,
- multihack (lub godhack) – zestaw kilkunastu cheat'ów w jednym.
W przypadku MMORPG'ów zazwyczaj trafiamy na:
- DMGhack – cheat zwiększający obrażenia,
- 1hitkiller – cheat powodujący, iż jedno nasze uderzenie zabija danego potwora (zazwyczaj nie działa na innych graczy),
- clone – cheaty pozwalające kopiować przedmioty,
- speedhack,
- cheat'y modyfikujące danego rodzaju ekwipunek,
- boty – program „udający” gracza (robot),
- cheat'y teleportujące do wskazanych miejsc w świecie gry.
Natomiast w MMORTS'ach najczęściej wykorzystuje się:
- cheat'y podnoszące statystyki jednostek,
- cheat'y odkrywające mapy,
- cheat'y skracające czas produkcji.
Dlaczego cheat'ujemy?
Sporo osób zapytanych dlaczego grają w gry MMO często podkreśla możliwość poznania innych ludzi o podobnych zainteresowaniach, czasami osób mieszkających naprawdę daleko, które żyją w środowisku o całkiem odmiennej kulturze bądź wierze. Kieruje też nimi chęć rozluźnienia lub rozrywki, która nie wymaga dodatkowych nakładów fizycznych jak i finansowych z ich strony.
„Lubię podróżować po świecie, przeżywać wspaniałe przygody, lecz świat, rodzice i fundusze na to nie pozwalają!
Dzięki grom dostaje to! Podróżuję, jestem świadkiem wielu wydarzeń, poznaję ciekawych ludzi z całego świata, dla których liczy się tylko charakter (no nie wszyscy xd) [i wartość twoich itemków xD] Walczę, z bestiami, nie odczuwam strachu przy zabiciu np. wilka xD (Gdyby był to realny wilk ze wścieklizną, to bym chyba się zesrał w majty xD) Dostaję, to co jest niemożliwe w realnym świecie” - Marcos
„Też lubie podróżować , wyjść z kolegami lecz pogoda przeważnie nato niepozwala.
W MMO nieważna jest pogoda bo i tak wszystko można. Moge robić to naco w RL niemiał bym odwagi.” - Warmoon
„Gdy wiesz ,że magia czy czary czy jakieś "czarne moce" nie istnieją to życie może być nudne...Ale w grach MMO znalazłem właśnie ten dreszczyk emocji nobo z realu z kolegami nie pójdziesz np na Bossa i nie będziesz rozwalał go jakimiś sztukami walki nie ? ;D I to dają gry MMO frajde z tego ,że można pograć z kimś innym poznać nowych ludzi... :]” - Trej
Jednakże jak wiele jest charakterów tak wiele podejść do gier MMO. Istnieje spora część graczy, którzy w realnym życiu są niedoceniani lub nie znajdują spełnienia w tym co robią i szukają tego w wirtualnym świecie. Na nieszczęście dla innych nie są oni w stanie podołać również w MMO lub brak im cierpliwości by powoli wspinać się po rankingu danego tytułu. Sięgają wtedy po cheat'y.
Jak wskazują badania obecne społeczeństwo jest bardzo „wygodne” i chciwe. Przekłada się to także na rynek gier. Jeśli ktoś chce szybko osiągnąć bardzo dobre wyniki i to bez wydawania pieniędzy na IS często wybiera oprogramowanie wspomagające. W dodatku gdy sami wydawcy nie robią zbyt wiele by walczyć z tym przewinieniem, a niektórzy gracze niekiedy chronią takich współtowarzyszy broni, bycie cheater'em nie napotyka większego sprzeciwu. Naturalnie tyczy się to wybiórczych przypadków jednakże wystarczy tylko jedna osoba, chwaląca użytkowanie cheat'ów, a już ludzie je wykorzystujący mają wewnętrzne wsparcie by dalej z nich korzystać. Brak odpowiednich zabezpieczeń ze strony producenta jak i obojętność lub poklask innych graczy bywa niekiedy nawet cheat'otwórczy. Wiele osób zaczęło używać „wspomagaczy” tylko dlatego bo inni wokół ich używają i nie ponoszą za to odpowiedzialności. Często takie osoby tłumaczą się, że są antycheater'ami i wykorzystują swoją przewagę wyłącznie na cheat'erach co jest niekiedy absurdalnym stwierdzeniem ponieważ nie zawsze ma się 100% pewności, iż dana osoba je wykorzystuje.
„Po części racja, nowym może się szybko nudzić, ale i tak by cheatowali, a to jest niezależne od nas, po prostu mi to nie przeszkadza.”
„Ale zastanawia mnie , czy gdybyśmy mieli możliwość takiego cheatowania w życiu, ktoś byłby tak mega uczciwy i twierdził, że to nie ma sensu ha ; >”
„dmg hack. Ja ściągnełem i powiem że tym się super expi . Na PvP nie używam bo i tak nie walcze . Ale na jakieś bossy...”
(UWAGA: Artykuł nie ma na celu wskazywania osób używających cheat'y zatem twórcy powyższych wypowiedzi nie zostali wymienieni)
Całkowicie inne podejście mają sami twórcy takiego oprogramowania. Oni zazwyczaj tworzą cheat'y tylko po to by udowodnić, iż są w stanie to zrobić (istnieją strony gdzie mogą się pochwalić) lub czynią to na przekór danemu wydawcy, który w jakiś sposób im „podpadł” (często jest to czynione ze względu na nierówność jaką daje korzystanie z IS). Sami często przyznają, że nie korzystają z własnego „dzieła” gdyż nie czują takiej potrzeby. Trafiają się też tacy, którzy mają dodatkowy cel – zarobek. Czasami sprzedają swoje oprogramowanie lub umieszczają w nim dodatkowe programy szpiegujące i rozdają je za „free”.
„Jak widać można łatwo obejść hack shield jeśli chcecie to zrobić zapraszam na mój Film...”
„...mam do srpzedanie dużo hackuw Kopiowanie yang hack sped hack fish bot kopiowanie broni wszystko w 1 sprzedam to za małą kwote SMS...”
„Jak kopiować broń. Zapraszam do nauki”
(UWAGA: Artykuł nie ma na celu wskazywania osób używających cheat'y zatem twórcy powyższych wypowiedzi nie zostali wymienieni)
Powstaje ruch oporu
Niektórzy wydawcy zainwestowali w takie programy jak np. PunkBuster lub HackShield Pro, które niestety nie do końca są w stanie uchronić nas przed cheat'ami. Podejmują oni dlatego często dodatkowe akcje jak otwarcie odpowiedniego działu zgłoszeń gdzie gracze mogą meldować o cheater'ach oraz indywidualne sprawdzanie konta danego gracza. Zdarza się tak, iż wykorzystują niekiedy nawet prawo karne względem konkretnego oszusta tylko po to by był on przestrogą dla jemu podobnych.
Sami gracze także z własnej inicjatywy walczą z ty problemem. Na różnych forach i serwisach upubliczniają dane „recydywistów” lub filmy z ich przewinieniami. Są nawet przypadki, iż grupy antycheat'erskie same rozprowadzają oprogramowanie „wspomagające”, które tak naprawdę okazuje się być paczką wirusów niszczących system danego delikwenta.
Osobiście myślę, iż o wiele przyjemniej użytkuje się wszelakie gry MMO w oparciu o pełną uczciwość względem innych graczy. Jeśli ktoś traktuje gry komputerowe jak sport i naprawdę zależy mu na wynikach to niech zachowuje się jak prawdziwy, rzetelny sportowiec nie wzmacniający się „sterydami”.
[by ALGAIST]