CosmoPulse

CosmoPulse www.cosmopulse.net

Chciałbym polecić waszej uwadze polską grę CosmoPulse będącą kolejnym (choć moim zdaniem odmiennym i naprawdę wartym uwagi) podejściem do stworzenia gry umożliwiającej zarządzanie i rozwój kosmicznego imperium przez przeglądarkę internetową. Od razu na początku chciałbym odżegnać się od ugameli i innych standardowych klonów ogame - temat gry jest ten sam, ale gra jest w całości oparta o własny silnik i ma własne podejście do tematu oraz unikalne rozwiązania.

Możliwości:

- dowolna ilość planet do zasiedlenia - ile zdołasz skolonizować i utrzymać (planety posiadają populacje o morale której trzeba dbać)

- bardzo rozbudowane wieloturowe (często wielogodzinne lub nawet kilkudniowe) bitwy z możliwością dosyłania posiłków przez sojuszników i przeciwników, uwzględniające różny zasięg uzbrojenia (zarówno okrętów jak i obrony planetarnej)

- rozwinięte drzewko badań które trzeba odkryć (efekty działania laboratoriów całego imperium sumują się)

- kadra wojskowa i cywilna - oficerowie, agenci, kupcy itp której możliwości możesz szkolić w akademiach oraz podczas wykonywania przypisanych im zadań (akcje bojowe, transakcje handlowe itp)

- dyplomacja - różne rodzaje paktów miedzy sojuszami mogące zapewnić wzajemną pomoc w przypadku ataku czy obrony

- okupacje planet - rabunek surowców, technologii, uniemożliwianie prowadzenia handlu i badań

- zaawansowane szpiegowanie - zdobywanie informacji o stanie imperium przeciwnika, akcje sabotażowe, werbowanie agentów w kadrze przeciwnika oraz oczywiście kontrwywiad

- questy - dodatkowe i nieobowiązkowe zdarzenia które mogą popchnąć nasze imperium do przodu w rozwoju

- zdarzenia losowe (zarówno pozytywne jak i negatywne)

- giełda surowców

- NPC - piraci i regresjanie

- ciągły i nieprzerwany rozwój mający na celu ulepszenie gry

Gra wymaga sporo cierpliwości i planowania. Odpowiednia strategia kolonizacyjna (wzajemne położenie planet) umożliwia szybszy transport surowców i łatwiejszą organizację obrony. Każda z planet ma nieco inny rozkład bogactw naturalnych co powoduje, ze jedne bardziej nadają się na planety - kopalnie, inne pod budowę stoczni, laboratoriów czy akademii. Początkowy rozwój przyspieszają questy mające na celu umożliwić nam zapoznanie się z podstawowymi funkcjami gry, jednakże ich wykonanie nie jest obowiązkowe. Największą zaletą gry jest dużo niezależnych dróg rozwoju oraz dążenie twórców do braku sztucznych limitów i ograniczeń dlatego warto poświęcić nieco czasu i wysiłku na zgłębienie jej możliwości. Jak w każdej innej grze na efekty jakie w niej osiągamy ma wpływ ilość poświęconego jej czasu, niemniej nie wymaga ona zrywania się po nocach i pilnowania konta i flot. Wielkość floty jest limitowana ilością i wyszkoleniem kadry oficerskiej, a ta "uczy się" nawet gdy przegra bitwę, tak więc wewnątrz sojuszowe manewry bitewne (sparingi) są na porządku dziennym i stanowią dobre przygotowanie do przyszłych bitew.

Co jeszcze jest warte wspomnienia to fakt ze gra się wciąż rozwija np. w planach jest modułowa budowa okrętów. Zresztą na forum gry jest pełno propozycji które są uwzględniane przez autorów (choć nie należy się spodziewać ze będą wprowadzone wszystkie i od razu). Dobry kontakt z autorami gry tez jest oczywiście plusem.