Dlaczego szukamy gier, a nie ludzi do grania?

Na początek chciałbym zaznaczyć, że to dosyć subiektywne (i możliwe że błędne) przemyślenia i w żadnym razie nie uważam się za osobę, która zna tematykę "od podszewki" lub „wie czego ludzie chcą”. Ten tekst to raczej propozycja do dyskusji i w gruncie rzeczy nie wiem czy ktoś już z takim pomysłem nie wyszedł, czy próbowano to realizować i z jakim skutkiem, a przede wszystkim czy to w ogóle jest potrzebne i ma sens.

Nie da się ukryć, że to co sprawia że mmorpg są naprawdę wspaniałą rozrywką są ludzie z którymi się gra. Gra może być niedopracowana i pełna grindu, ale jeśli ma się znajomych z którymi gra się regularnie w party, przestaje to bardzo doskwierać. Kłopot jest wtedy gdy tych ludzi nie ma i choć teoretycznie powinno być łatwo takich znaleźć w grze to w praktyce nie jest tak różowo.

Jeśli gra ma dosyć stały przypływ „świeżej krwi” możemy liczyć na znalezienie party na samym początku i często istnieją wbudowane narzędzia, które to ułatwiają, w rodzaju "tablicy ogłoszeń - szukam party" i/lub symbolu który wyświetla się nad avatarem. Problem w tym, że nie mamy zbyt wielkiego wpływu na to z kim przyjdzie nam być w party i można się czasem niemiło rozczarować. Nie ułatwia nam zadania, to że angielski nie jest naszym natywnym językiem i chociaż wiele osób potrafi bez problemu czytać i pisać po angielsku, a nawet w podstawowym zakresie się porozumieć, to mało kto operuje angielskim na tyle by swobodnie rozmawiać na każdy temat. W gronie rodaków można sobie pozwolić na żarty i pogaduchy o sprawach spoza gry, a w towarzystwie międzynarodowym wymaga to opanowania angielskiego na dosyć wysokim poziomie. Jednak nawet trafiając na rodaków można znaleźć się wśród ludzi z którymi ciężko się dogadać (niektórzy powiedzą, że głównie wśród nich) czy z jakichś względów nam nie pasują. Oczywiście można zmienić party, można szukać do skutku, albo w ogóle nie przywiązywać do tego wagi, ale zaryzykuję stwierdzenie, że każdy zaczynając przygodę z jakąś grą mmorpg, ma nadzieję na znalezienie sobie jakiejś stałej grupy znajomych z którymi będzie mógł regularnie pograć i pogadać, a może i poznać kiedyś w realu. Nawet jeśli niektórzy deklarują się jako „soliści” to zazwyczaj wynika to z tego, że stawiają osobom z którymi chcą grać wysokie wymagania i często trafiali na nie pasujące im osoby – w końcu po co w takim razie dalej graliby w mmo?

Jeśli należymy do tych szczęśliwców, którzy mają grupę kumpli z którymi przechodzą z gry do gry to problemu nie ma – nieraz słyszy się o całych gildiach, które przenoszą się z jednej gry do drugiej. Podejrzewam że liczba takich osób jest niewielka i nawet jeśli mamy grupę znajomych to nie ma gwarancji że, akurat ta gra spodoba im się tak samo jak nam.

Pisząc ten przydługi wstęp zmierzam do tego, że trochę dziwne wydaje mi się jak wielką wagę przywiązuje się do gier i cech które muszą spełniać, w porównaniu do tego jaką przywiązuje się do ludzi z którymi będzie się grać. Na przykład na forum mamy dział „szukam gry”, ale nie ma działu „szukam ludzi do grania” (zresztą w tym pierwszym na trzy strony jest jeden temat o tym, że ktoś szuka ekipy – zresztą to mnie natchnęło do pisania). Może większości wystarcza granie samemu i co jakiś czas party od przypadku do przypadku, w którym ograniczą się do „buff plz”, „go pull” itp., ale patrząc na treść tematów na rożnych forach w tej tematyce zwykle pojawia się pytanie „dużo gra tam Polaków?”.

Nieraz jest tak, że powstaje polska strona danej gry, która ma forum i można na nim zagadać, znaleźć gildie, party itp., (więc może to co proponuję jest zbędne). Jeśli jednak takiej nie ma to mamy problem. Poza tym my Polacy mamy jeszcze jeden problem – angielski jest językiem ojczystym dla 400 mln ludzi, a co najmniej dalsze trzy razy tyle potrafi się nim posługiwać. Polski jest językiem, którym posługuje się ok. 45 mln ludzi i mamy dużo mniejszą szansę znaleźć gracza mmorpg o podobnym guście, zapatrywaniach na granie czy choćby godzinach, które może przeznaczyć na granie w tygodniu.

Zastanawiam się czy nie byłoby lepiej przenieść poszukiwania na wyższy „ponad growy” poziom, korzystając z tego, że istnieje ta strona i póki co rozwija się najlepiej z istniejących polskich stron o grach mmorpg (na moje oko jest największą polskojęzyczną społecznością graczy mmorpg na tą chwilę. Poprawcie jeśli się mylę). Na stronie mmorpg.com jest taka wyszukiwarka gildii (zresztą jest bezużyteczna), w której można w oparciu o zadane kryteria szukać gildii, które spełnia w największym stopniu nasze oczekiwania. Każda gildia mogła umieścić się w bazie danych zaznaczając: gdzie istnieje, na jakim aspekcie gry się skupia, kiedy zwykle jej gracze są online (dni tygodnia, strefy czasowe itd.) itp. Wyszukiwarka była dobrym pomysłem i zresztą widziałem podobną wbudowaną in-game w eve online, tyle że większość informacji w niej zawartych jest od dawna nieaktualna.

Sama idea jest jednak ciekawa i gdyby pokusić się o stworzenie takiej bazy polskich graczy mmorpg, w której każdy określałby swój profil tj. zapatrywania na różne aspekty mmorpg, możliwości sprzętowe, kiedy ma czas na granie itp. O wiele łatwiej byłoby zorganizować sobie ekipę znajomych, którzy szukają w grze tego samego co ty. Jeśli wymusić by regularne aktualizowanie danych (po prostu nie logujesz się co tydzień to twoje konto jest kasowane albo „usypiane” i nie brane pod uwagę podczas wyszukiwania) to nie było by problemu jaki jest na mmorpg.com (jestem realistą i nie wierzę, że ludzie sami będą aktualizować dane i usuwać już nieaktualne).

Oczywiście stworzenie takiej bazy danych to robota dla programisty, ale jakąś namiastkę można uzyskać posługując się forum. Jeśli liczba ogłaszających się nie byłaby duża to wystarczy dział na forum z automatycznym kasowaniem tematów starszych niż tydzień (o ile pamiętam na forum opartym o phpBB było to możliwe). Jeśli ktoś chciałby dodać ogłoszenie to zapisywałby sobie zawartość posta i zakładał nowy temat za każdym razem gdy poprzedni zostałby skasowany, wklejając treść.

Takie ogłoszenie musiałoby mieć pewną z góry ustaloną formę i zakładanie go przypominałoby wypełnianie ankiety. Można by w tym miejscu pokusić się o stworzenie listy informacji, które musiałby być w nim zawarte. Pod wieloma względami byłoby to podobne do opisywania gry której się szuka.

Przede wszystkim trzeba by opisać sprzęt jakim się dysponuje, bo to zawęża listę gier w które możemy zagrać. Po drugie kiedy ma się czas na granie lub też jeśli nie potrafimy dokładnie tego określić, ograniczyć się chociaż do stwierdzeń w rodzaju „weekendy” albo „wieczorem”. Trzecia rzecz to podanie czy jesteśmy gotowi płacić za granie (choć to w sumie forum darmowych gier mmorpg), a raczej czy płacenie nie wchodzi w grę. Przydałoby się także podać wiek, choć nie każdy pewnie się z tym zgodzi.

Potem przychodzi kolej na sprecyzowanie tego czego oczekujemy po grze i ludziach z którymi chcielibyśmy grać. Na dobry początek można się zastanowić co lubimy najbardziej robić w mmorpg (więc zapewne chcielibyśmy robić grając z innymi) i jakoś uporządkować to pod kątem ważności. Bardzo uogólniając są osoby, które koncentrują się na PvP i osoby które wolą PvE. Tak naprawdę wariantów jest więcej, bo można wyobrazić sobie osobę, która przede wszystkim chciałby się socjalizować tj. pogadać z innymi i to czy przy okazji coś tam osiągnie jest dla niej drugorzędne. Są też tacy którzy chcą przede wszystkim poznawać świat gry, odwiedzać nowe miejsca, poznawać historię, albo pójść dalej i spróbować nieco role play. Jest taki test o nazwie Bartle Test of Gamer Psychology który rozwiązując określa się w ilu procentach jesteśmy nastawieni na takie cele jak rozwój postaci, poznawanie świata, walka i socjalizowanie – można go spróbować i podać rezultat.

Z powyższym wiąże się bezpośrednio to jak wiele jesteśmy w stanie poświęcić czasu i energii na grę i znalezienie osób które mają podobne poglądy bardzo ułatwia życie. Są osoby, które lubią stawiać sobie poważne cele w rodzaju „stworzyć ekipę wymiataczy w PvP i trząść całym serwerem”, co wymaga zaangażowania wszystkich, mobilizacji w ważnych chwilach itd.. Inni wolą grać casual’owo – bez pośpiechu rozwijać postacie, nie myśląc o sławie i bez robienia wielkich planów. Takie dwa typy się nie dogadają i pewnie niejedna osoba widziała rozpad gildii dlatego że połowa wymagała, a pozostali nie mieli czasu, ochoty itp.

Trzecia sprawa to upodobania związane ze stylistyką gry, klimatem. Tak naprawdę jest to opis gry jaka najbardziej nam pasuje. Sprawa dosyć oczywista – jeden lubi fantasy, a drugi go nie znosi. Jeden nie ma nic przeciwko azjatyckim mmorpg, a drugi ich nie trawi. Jeden woli powolny rozwój postaci, przy którym czuje wartość każdego zdobytego levelu, a drugi chce jak najszybciej posmakować wszystkiego co gra ma do zaoferowania itp. itd. Jeśli nie mamy tutaj bardzo sprecyzowanych wymagań to możemy podać co na pewno nie będzie nam pasowało. Można wręcz zaznaczyć, które gry nie wchodzą w grę ;)

Możliwe że są inne rzeczy warte podania. W tej chwili nic mi nie przychodzi do głowy. Może ktoś inny ma jakiś pomysł? No i co w ogóle o tym sądzicie?

W każdej grze, w jaką grałem, grałem sam. Nikt z moich znajomych nie gra w MMO, więc trochę to wszystko dziwne (wolą chlać xD). Od dawna wiadomo, że to właśnie ludzie tworzą grę, a nie gra ludzi. Chciałbym spotkać w grze ludzi, którzy będą grać w grupie, mimo beznadziejności jakiejś gry.

@Zgadzam sie

Chodz takie szukanie ludzi z neta z forum raczej nie bardzo wychodzi ;/ zawsze to ktos bedzie musial uczyc sie czy cos , ktos bedzie mial lagi lub problemy z kompem, znudzi sie wiec wymysli ze cos z kompem ^^ ktos bedzie musial isc do sklepu no i juz nie ma np tankera/clera i pt sie rozwala.

Przyklad ? sro.pl zebrali sie na forum w pt szlo elegancko 3wizardow, cler,2tankerow,2buffer (bard) ale jak wiadomo komus nie chcialo sie wbijac , grac i koniec pt.

Wiec chyba trzeba grac z ludzmi ktorymi sie zna bardzo dobrze lub z kims ze szkoly czy osiedla ...

Ja niestety nie mam jak zagrac z kumplami bo malo kto gra ...

Co by tu... A tak. Na naszym forum było już takich akcji kilka. Nawet jedna się udała. Graliśmy w Shayie... Ale tydzień? Może dwa. Było fajnie. Ale potem ludzie się wykruszali... Aż w końcu wszystko padło. Ogółem, żeby grać z innymi trzeba mieć kumpli, pewnych tego w Co Chcą Grać. Ja dla przykładu, nie cierpię party. No chyba, że robimy coś naprawdę kreatywnego. (Instancja czy cuś)

Wszystko zależy w co i z kim gramy.

Bless :-)

Ludzie się wykruszają i nie zawsze mogą to fakt, ale przecież nie wykruszają się dlatego że są wredni, głupi i chcą nam zrobić na złość ( ;) ) tylko dlatego że:

a.) towarzystwo im nie przypadło do gustu

b.) gra im nie przypadła do gustu

Właśnie określając zawczasu czego oczekujemy i czego nie znosimy zwiększamy szansę, że towarzystwo się zgra.

Co do tego, że nie każdy zawsze może grać, to nie ma w tym nic dziwnego i raczej nie ma co liczyć na to, że nasi bliscy znajomi czy kumple z osiedla też zawsze będą mogli. Lepiej jest wcześniej ustalić kiedy mniej więcej gramy i grać regularnie, bo wiedząc z góry kiedy mamy zarezerwować czas łatwiej jest nam to zrobić. Jeśli grupa jest wystarczająco liczna to zawsze się znajdzie ktoś kto może i nie ma problemu, że jakiejś kluczowej postaci brakuje, a zresztą można poszukać tej jednej osoby spoza "paczki" - w końcu "mmo" znaczy massive multiplayer online.

Gość dobrze mówi :), dodatkowo zbliżają się wakacje a średnia wieku na naszym forum to 15 lat więc myślę że powinno wypalić. Dodam od siebie że osoby wystawiające ogłoszenia, powinny mieć co najmniej 50 postów.

ja się z Tobą w 100% zgadzam. Też grałem kiedyś z kolegą w metin2, mimo tego że ludzie uważają tą grę za słabą z kolegą lepiej się gra

@łoś

Szykuje się coś czy co? :P Ja ciągle planuję zakup tego nieszczęsnego AoC, ale kasy brak na horyzoncie.

Zawsze mówiłem, że gra samemu nawet w najlepsze gry to d*pa. Żeby była dobra zabawa trza grać z kimś,a nie sam. Często grywam z kolegami z reala. Już się szykuje, że za niedługo będziemy grać w coś (już się umówiliśmy). Scribble podziwiam, że chciało Ci się tyle pisać, ale trzeba przyznać - napisałeś mądrze.

@Slod chodziło mi o to, że w wakacje młodzież ma bardzo dużo, dużo, dużo wolnego czasu.

@Scribble może byś dał przykład takiego z jednych ogłoszeń, myślę że mógłbyś pogadać z hanką albo rimejkiem o założeniu takiego działu czy coś.

Po dłuższym zastanowieniu widzę to mniej więcej tak. Uwagi kursywą.

1. Jaką masz konfigurację PC (procek, RAM, karta graficzna)?

Na dzień dobry dajesz informację czy możesz zagrać w najnowsze MMORPG

2. Kiedy zwykle możesz grać?

Nie musi być dokładnie podane co do dnia i godziny. Jak będzie "w piątki wieczorem" to w zupełności wystarczy. W ostateczności można napisać że "różnie bywa" albo nic nie napisać, ale w ten sposób też dajesz jakąś informację

3. Co cię najbardziej interesuje w MMO?

-> PvP (zwykłe włóczenie się po PVP zone, wojny z innymi gildiami itp.)

-> PvP eventy (siege itp. Dużo ludu i polityka)

-> PvE casual grind

-> PvE zorganizowane wyprawy (wyprawa na boss'a, jakiś trudny quest itp. - wymaga party i jakiegoś przygotowania)

-> Socjalizowanie się czyli spędzanie czasu na pogaduchach itd. gra jest przy okazji.

-> Eksploracja zarówno zwiedzanie świata, jaki i poznawanie zasad gry, odkrywanie różnych rzeczy i generalnie "uczenie się" gry

-> Role-play

Jeśli wybierasz więcej niż jedno to uporządkuj pod kątem ważności. Generalnie osoby zorientowane na PvP nie wymagają od gier dużo "zawartości" tylko dobrze rozwiązaną mechanikę i zbalansowanie klas. Z kolei pozostali chcą dużego świata, różnorodnych mobów i questów. Ci pierwsi wolą szybkie levelowanie, a ci drudzy raczej wolne.

4. Czy jesteś gotów płacić abonament za granie?

5. Ile masz lat? Dla niektórych nie ma to znaczenia, a dla innych ma zasadnicze. Tak na prawdę nie ma reguły - są bardzo sensowni gimnazjaliści i 30-latkowie, którzy zachowują się jak .

6. Jak intensywnie lubisz grać? Czyli ile czasu jesteś gotów dziennie/tygodniowo na to poświęcać i jak wiele wymagasz od innych.

7. Jak bardzo ważna jest dla ciebie grafika?

8. Jakie klimaty najbardziej ci odpowiadają? fantasy/ sci-fi(space opera) / horror / współczesne / historyczne / inne (jakie?)

Można wybrać więcej niż jedno, ale trzeba uporządkować pod kątem ważności

9. Jakie klasy najbardziej ci pasują? Tank, DamageDealer, AoE, Healer, Buffer, Debuffer, Summoner, Crafter

To archetypy niezależne od klimatów gry. Określają raczej rolę jaką pełni się w party/gildii. Można wybrać więcej niż jedno (czasem są klasy mieszane), ale trzeba uporządkować pod kątem ważności. Nie wybierając jakiejś dajesz do zrozumienia że tym nie chcesz być.

10. Rodzaj grafiki jaki preferujesz? Opisowo wyjaśnić jaki wolisz i jakie nie znosisz - w ruch powinne pójść takie pojęcia jak: 3D, 2D, manga, azjatyckie fantasy, orgia kolorów, przygaszone barwy itd.

11. Jaką organizację działalności gildii preferujesz? Dobrze zorganizowaną gildię która wymaga (regularne granie, podatki, podporządkowanie się decyzją przywódców itp.), ale też oferuje coś w zamian, czy organizację która tylko zrzesza ludzi i nie oferuje nic statutowo w zamian (pełna demokracja, bez mocno sprecyzowanych zasad).

12. gry mmorpg w które grałeś i:

-> spodobały ci się (dlaczego?)

-> uważasz je za crap (dlaczego?)

-> chciałbyś zagrać (dlaczego?)

13. Czego najbardziej nie znosisz u innych graczy mmorpg i co najbardziej cenisz u nich?

Najlepiej jedną cechę/zwyczaj i koncentrując się na ludziach z którymi grasz, a nie graczach mmorpg w ogóle.

14. Jak jest twoja znajomość języka angielskiego (lub innych języków)?

15. Jaki poziom komplikacji gry mmorpg preferujesz mało skomplikowane czy takie, który wymagają nauki i czytania poradników?

16. Co twoim zdaniem powinno decydować o potędze gracza/party/gildii:

-> ilość czasu poświęcona na granie

-> umiejętności, wiedza i zgranie samych graczy

-> ilość kasy jaką wyda się w item shopie

-> w ogóle nie zależy mi na potędze - chce się tylko dobrze bawić.

Tyle przychodzi mi do głowy. Na pewno nie są to wszystkie możliwości i pytania warte zadania. Proponuję się zastanowić co chcielibyście wiedzieć o ludziach którzy mają z wami grać.

De facto to test osobowości gracza, który może równie dużo powiedzieć o nas innym, jak i nam samym o sobie.

5. Ile masz lat? Dla niektórych nie ma to znaczenia, a dla innych ma zasadnicze. Tak na prawdę nie ma reguły - są bardzo sensowni gimnazjaliści i 30-latkowie, którzy zachowują się jak .tutaj i tak dzieci, będą kłamać8. Jakie klimaty najbardziej ci odpowiadają? fantasy/ sci-fi(space opera) / horror / współczesne / historyczne / inne (jakie?)Można wybrać więcej niż jedno, ale trzeba uporządkować pod kątem ważnościnie rozumiem co to za klimat historyczny, zazwyczaj to wybiera się miedzy fantasy, sci-fi, a chińszczyzną9. Jakie klasy najbardziej ci pasują? Tank, DamageDealer, AoE, Healer, Buffer, Debuffer, Summoner, CrafterTo archetypy niezależne od klimatów gry. Określają raczej rolę jaką pełni się w party/gildii. Można wybrać więcej niż jedno (czasem są klasy mieszane), ale trzeba uporządkować pod kątem ważności. Nie wybierając jakiejś dajesz do zrozumienia że tym nie chcesz być. troche to niepotrzebne10. Rodzaj grafiki jaki preferujesz? Opisowo wyjaśnić jaki wolisz i jakie nie znosisz - w ruch powinne pójść takie pojęcia jak: 3D, 2D, manga, azjatyckie fantasy, orgia kolorów, przygaszone barwy itd.kompletnie bez sensu11. Jaką organizację działalności gildii preferujesz? Dobrze zorganizowaną gildię która wymaga (regularne granie, podatki, podporządkowanie się decyzją przywódców itp.), ale też oferuje coś w zamian, czy organizację która tylko zrzesza ludzi i nie oferuje nic statutowo w zamian (pełna demokracja, bez mocno sprecyzowanych zasad).a podpunkt B )?13. Czego najbardziej nie znosisz u innych graczy mmorpg i co najbardziej cenisz u nich?Najlepiej jedną cechę/zwyczaj i koncentrując się na ludziach z którymi grasz, a nie graczach mmorpg w ogóle.myślę że każdy powie, jak gracz afkuje16. Co twoim zdaniem powinno decydować o potędze gracza/party/gildii:-> ilość czasu poświęcona na granie-> umiejętności, wiedza i zgranie samych graczy-> ilość kasy jaką wyda się w item shopie-> w ogóle nie zależy mi na potędze - chce się tylko dobrze bawić.ja nie rozumieć
tutaj i tak dzieci, będą kłamać

Nie bardzo wiem po co. To nie jest jakaś ankieta, ale ogłoszenie. Napiszesz że masz 26, podczas gdy masz 13 i co w ten sposób osiągniesz? Chyba tyle, że ludzie którzy z tobą zagrają dojdą na dzień dobry do wniosku, że "zdarza ci się kłamać".

nie rozumiem co to za klimat historyczny, zazwyczaj to wybiera się miedzy fantasy, sci-fi, a chińszczyzną

Gdzie w tej klasyfikacji umieszczasz Pirates of the Burning Seas albo World War II Online?

troche to niepotrzebne
IMHO żadne pytanie nie jest niepotrzebne, bo każde daje jakąś dodatkową informację o osobie która ogłoszenie daje. W CV też umieszcza się sporo rzeczy, które nie mają bezpośredniego związku z pracą którą chcemy podjąć.
kompletnie bez sensu
Nie skomentuję...
a podpunkt B )?

Jest w tekście. Albo wolisz "faszyzm", albo "anarchię"

myślę że każdy powie, jak gracz afkuje
Ja myślę że nie, więc po co odbierać możliwość wypowiedzenia się w tej kwestii?
ja nie rozumieć
No to już nic nie poradzę. Dla przykładu w EvE online umiejętności i wiedza o grze liczą się bardziej niż czas spędzony w grze. W końcu kreślenie noob nie wzięło się znikąd.
Nie bardzo wiem po co. To nie jest jakaś ankieta, ale ogłoszenie. Napiszesz że masz 26, podczas gdy masz 13 i co w ten sposób osiągniesz? Chyba tyle, że ludzie którzy z tobą zagrają dojdą na dzień dobry do wniosku, że "zdarza ci się kłamać". Uwierz mi, dzieci tak mają. Zebrałem grupke z forum do gry w archlorda, podobno mieli po 15-18 lat. W grze okazało się, że od 11-14 lat. Trudno to wyczuć jak koleś ma ogólnie max 10 postów. Dlatego też wolałbym jak by w tych ogłoszeniach uczestniczyły osoby powyżej 50 postów.Gdzie w tej klasyfikacji umieszczasz Pirates of the Burning Seas albo World War II Online?Nigdy nie słyszałem o tych grach, więc pewnie większość z forum tak samo. IMHO żadne pytanie nie jest niepotrzebne, bo każde daje jakąś dodatkową informację o osobie która ogłoszenie daje. W CV też umieszcza się sporo rzeczy, które nie mają bezpośredniego związku z pracą którą chcemy podjąć.To takich pytań jeszcze można powymyślać, tylko jak dla mnie bez sensu troszke.Nie skomentuję...Jestem niekumaty łoś, oświeć mnie.Jest w tekście. Albo wolisz "faszyzm", albo "anarchię"Tutaj mój błąd, zwracam honor. Ja myślę że nie, więc po co odbierać możliwość wypowiedzenia się w tej kwestii?Jak pan sobie życzy . No to już nic nie poradzę. Dla przykładu w EvE online umiejętności i wiedza o grze liczą się bardziej niż czas spędzony w grze. W końcu kreślenie noob nie wzięło się znikąd.Kurna, again zwracam honor.Wybacz ale przez te emocje, nie mogłem się skupić xD.

Dla mnie ogólnie się podoba ten pomysł, a wy mój post odbieracie jako jakiś negatywny :(.

Moim zdaniem cały ten temat sprowadza się do tego, żeby całe forum poszło grać w metina 2 razem i sprawdziło, czy gra przez to staje się świetna. Kto zrozumie ten zrozumie xD

Na początek chciałbym zaznaczyć, że to dosyć subiektywne (i możliwe że błędne) przemyślenia i w żadnym razie nie uważam się za osobę, która zna tematykę "od podszewki" lub „wie czego ludzie chcą”. Ten tekst to raczej propozycja do dyskusji i w gruncie rzeczy nie wiem czy ktoś już z takim pomysłem nie wyszedł, czy próbowano to realizować i z jakim skutkiem, a przede wszystkim czy to w ogóle jest potrzebne i ma sens.

Nie da się ukryć, że to co sprawia że mmorpg są naprawdę wspaniałą rozrywką są ludzie z którymi się gra. Gra może być niedopracowana i pełna grindu, ale jeśli ma się znajomych z którymi gra się regularnie w party, przestaje to bardzo doskwierać. Kłopot jest wtedy gdy tych ludzi nie ma i choć teoretycznie powinno być łatwo takich znaleźć w grze to w praktyce nie jest tak różowo.

Jeśli gra ma dosyć stały przypływ „świeżej krwi” możemy liczyć na znalezienie party na samym początku i często istnieją wbudowane narzędzia, które to ułatwiają, w rodzaju "tablicy ogłoszeń - szukam party" i/lub symbolu który wyświetla się nad avatarem. Problem w tym, że nie mamy zbyt wielkiego wpływu na to z kim przyjdzie nam być w party i można się czasem niemiło rozczarować. Nie ułatwia nam zadania, to że angielski nie jest naszym natywnym językiem i chociaż wiele osób potrafi bez problemu czytać i pisać po angielsku, a nawet w podstawowym zakresie się porozumieć, to mało kto operuje angielskim na tyle by swobodnie rozmawiać na każdy temat. W gronie rodaków można sobie pozwolić na żarty i pogaduchy o sprawach spoza gry, a w towarzystwie międzynarodowym wymaga to opanowania angielskiego na dosyć wysokim poziomie. Jednak nawet trafiając na rodaków można znaleźć się wśród ludzi z którymi ciężko się dogadać (niektórzy powiedzą, że głównie wśród nich) czy z jakichś względów nam nie pasują. Oczywiście można zmienić party, można szukać do skutku, albo w ogóle nie przywiązywać do tego wagi, ale zaryzykuję stwierdzenie, że każdy zaczynając przygodę z jakąś grą mmorpg, ma nadzieję na znalezienie sobie jakiejś stałej grupy znajomych z którymi będzie mógł regularnie pograć i pogadać, a może i poznać kiedyś w realu. Nawet jeśli niektórzy deklarują się jako „soliści” to zazwyczaj wynika to z tego, że stawiają osobom z którymi chcą grać wysokie wymagania i często trafiali na nie pasujące im osoby – w końcu po co w takim razie dalej graliby w mmo?

Jeśli należymy do tych szczęśliwców, którzy mają grupę kumpli z którymi przechodzą z gry do gry to problemu nie ma – nieraz słyszy się o całych gildiach, które przenoszą się z jednej gry do drugiej. Podejrzewam że liczba takich osób jest niewielka i nawet jeśli mamy grupę znajomych to nie ma gwarancji że, akurat ta gra spodoba im się tak samo jak nam.

Pisząc ten przydługi wstęp zmierzam do tego, że trochę dziwne wydaje mi się jak wielką wagę przywiązuje się do gier i cech które muszą spełniać, w porównaniu do tego jaką przywiązuje się do ludzi z którymi będzie się grać. Na przykład na forum mamy dział „szukam gry”, ale nie ma działu „szukam ludzi do grania” (zresztą w tym pierwszym na trzy strony jest jeden temat o tym, że ktoś szuka ekipy – zresztą to mnie natchnęło do pisania). Może większości wystarcza granie samemu i co jakiś czas party od przypadku do przypadku, w którym ograniczą się do „buff plz”, „go pull” itp., ale patrząc na treść tematów na rożnych forach w tej tematyce zwykle pojawia się pytanie „dużo gra tam Polaków?”.

Nieraz jest tak, że powstaje polska strona danej gry, która ma forum i można na nim zagadać, znaleźć gildie, party itp., (więc może to co proponuję jest zbędne). Jeśli jednak takiej nie ma to mamy problem. Poza tym my Polacy mamy jeszcze jeden problem – angielski jest językiem ojczystym dla 400 mln ludzi, a co najmniej dalsze trzy razy tyle potrafi się nim posługiwać. Polski jest językiem, którym posługuje się ok. 45 mln ludzi i mamy dużo mniejszą szansę znaleźć gracza mmorpg o podobnym guście, zapatrywaniach na granie czy choćby godzinach, które może przeznaczyć na granie w tygodniu.

Zastanawiam się czy nie byłoby lepiej przenieść poszukiwania na wyższy „ponad growy” poziom, korzystając z tego, że istnieje ta strona i póki co rozwija się najlepiej z istniejących polskich stron o grach mmorpg (na moje oko jest największą polskojęzyczną społecznością graczy mmorpg na tą chwilę. Poprawcie jeśli się mylę). Na stronie mmorpg.com jest taka wyszukiwarka gildii (zresztą jest bezużyteczna), w której można w oparciu o zadane kryteria szukać gildii, które spełnia w największym stopniu nasze oczekiwania. Każda gildia mogła umieścić się w bazie danych zaznaczając: gdzie istnieje, na jakim aspekcie gry się skupia, kiedy zwykle jej gracze są online (dni tygodnia, strefy czasowe itd.) itp. Wyszukiwarka była dobrym pomysłem i zresztą widziałem podobną wbudowaną in-game w eve online, tyle że większość informacji w niej zawartych jest od dawna nieaktualna.

Sama idea jest jednak ciekawa i gdyby pokusić się o stworzenie takiej bazy polskich graczy mmorpg, w której każdy określałby swój profil tj. zapatrywania na różne aspekty mmorpg, możliwości sprzętowe, kiedy ma czas na granie itp. O wiele łatwiej byłoby zorganizować sobie ekipę znajomych, którzy szukają w grze tego samego co ty. Jeśli wymusić by regularne aktualizowanie danych (po prostu nie logujesz się co tydzień to twoje konto jest kasowane albo „usypiane” i nie brane pod uwagę podczas wyszukiwania) to nie było by problemu jaki jest na mmorpg.com (jestem realistą i nie wierzę, że ludzie sami będą aktualizować dane i usuwać już nieaktualne).

Oczywiście stworzenie takiej bazy danych to robota dla programisty, ale jakąś namiastkę można uzyskać posługując się forum. Jeśli liczba ogłaszających się nie byłaby duża to wystarczy dział na forum z automatycznym kasowaniem tematów starszych niż tydzień (o ile pamiętam na forum opartym o phpBB było to możliwe). Jeśli ktoś chciałby dodać ogłoszenie to zapisywałby sobie zawartość posta i zakładał nowy temat za każdym razem gdy poprzedni zostałby skasowany, wklejając treść.

Takie ogłoszenie musiałoby mieć pewną z góry ustaloną formę i zakładanie go przypominałoby wypełnianie ankiety. Można by w tym miejscu pokusić się o stworzenie listy informacji, które musiałby być w nim zawarte. Pod wieloma względami byłoby to podobne do opisywania gry której się szuka.

Przede wszystkim trzeba by opisać sprzęt jakim się dysponuje, bo to zawęża listę gier w które możemy zagrać. Po drugie kiedy ma się czas na granie lub też jeśli nie potrafimy dokładnie tego określić, ograniczyć się chociaż do stwierdzeń w rodzaju „weekendy” albo „wieczorem”. Trzecia rzecz to podanie czy jesteśmy gotowi płacić za granie (choć to w sumie forum darmowych gier mmorpg), a raczej czy płacenie nie wchodzi w grę. Przydałoby się także podać wiek, choć nie każdy pewnie się z tym zgodzi.

Potem przychodzi kolej na sprecyzowanie tego czego oczekujemy po grze i ludziach z którymi chcielibyśmy grać. Na dobry początek można się zastanowić co lubimy najbardziej robić w mmorpg (więc zapewne chcielibyśmy robić grając z innymi) i jakoś uporządkować to pod kątem ważności. Bardzo uogólniając są osoby, które koncentrują się na PvP i osoby które wolą PvE. Tak naprawdę wariantów jest więcej, bo można wyobrazić sobie osobę, która przede wszystkim chciałby się socjalizować tj. pogadać z innymi i to czy przy okazji coś tam osiągnie jest dla niej drugorzędne. Są też tacy którzy chcą przede wszystkim poznawać świat gry, odwiedzać nowe miejsca, poznawać historię, albo pójść dalej i spróbować nieco role play. Jest taki test o nazwie Bartle Test of Gamer Psychology który rozwiązując określa się w ilu procentach jesteśmy nastawieni na takie cele jak rozwój postaci, poznawanie świata, walka i socjalizowanie – można go spróbować i podać rezultat.

Z powyższym wiąże się bezpośrednio to jak wiele jesteśmy w stanie poświęcić czasu i energii na grę i znalezienie osób które mają podobne poglądy bardzo ułatwia życie. Są osoby, które lubią stawiać sobie poważne cele w rodzaju „stworzyć ekipę wymiataczy w PvP i trząść całym serwerem”, co wymaga zaangażowania wszystkich, mobilizacji w ważnych chwilach itd.. Inni wolą grać casual’owo – bez pośpiechu rozwijać postacie, nie myśląc o sławie i bez robienia wielkich planów. Takie dwa typy się nie dogadają i pewnie niejedna osoba widziała rozpad gildii dlatego że połowa wymagała, a pozostali nie mieli czasu, ochoty itp.

Trzecia sprawa to upodobania związane ze stylistyką gry, klimatem. Tak naprawdę jest to opis gry jaka najbardziej nam pasuje. Sprawa dosyć oczywista – jeden lubi fantasy, a drugi go nie znosi. Jeden nie ma nic przeciwko azjatyckim mmorpg, a drugi ich nie trawi. Jeden woli powolny rozwój postaci, przy którym czuje wartość każdego zdobytego levelu, a drugi chce jak najszybciej posmakować wszystkiego co gra ma do zaoferowania itp. itd. Jeśli nie mamy tutaj bardzo sprecyzowanych wymagań to możemy podać co na pewno nie będzie nam pasowało. Można wręcz zaznaczyć, które gry nie wchodzą w grę ;)

Możliwe że są inne rzeczy warte podania. W tej chwili nic mi nie przychodzi do głowy. Może ktoś inny ma jakiś pomysł? No i co w ogóle o tym sądzicie?