Dwarf fortress

Dwarf fortress to gra, o której można powiedzieć wprost, że jest najbardziej rozbudowaną produkcją na świecie- i na dodatek jest w pełni darmowa! Istnieją dwie wersje graficzne tej gry- jedna to ASCII, czyli tekstowa, a druga graficzna, przyjaźniejsza dla oka. O co w niej chodzi? Najprościej mówiąc trzeba zaspokajać potrzeby krasnoludów, nad którymi panujesz pośrednio (jak w Majesty, tylko, że bez wyznaczania nagród), handlować z innymi cywilizacjami oraz bronić się przed atakami państw ościennych oraz monstrów. Możemy stworzyć wielkie miasto, nad którym górują wielkie wieże, ale także wielkie państwo podziemne, którego wielkość może zawstydzić nawet Morię (choć kopanie BARDZO głęboko zazwyczaj skutkuje tym samym, co przydarzyło się w Morii).

Z powodu, że jeden screen może przekazać więcej niż 1000 słów, poniżej umieszczam kilka screenów z mojego małego, niemal dopiero co założonego miasta, opatrzonych dodatkowo moim komentarzem:

powierzchnia.png

Powierzchnia. Tu niektórzy mogą spędzać najwięcej czasu, ale ja preferuję mieszkanie pod ziemią. Na screenie widać kilka małych stawów (naturalnych) oraz rzekę. Obiekt w okolicach centrum to wagon (twój pierwszy magazyn), poza tym znajduje się tu także zejście do podziemi, pracownia drwala i chata rybaka.

pracownie.png

Na górze widać pracownię kowala oraz dwa piece (jeden do wypalania drewna, drugi do przetopu), a na dole- pracownię mechanika, kamieniarza oraz "złotej rączki".

pracownie.png

Nieukończone kwatery mieszkalne. Każdy krasnolud powinien mieć do dyspozycji prywatną skrzynię, łóżko, siedzenie oraz stół, niektórzy mogą dodatkowo zafundować mieszkańcom różne ozdoby (krasnoludy mają swoje ulubione kamienie szlachetne).

Link do wersji z polepszonej grafiką (jak na screenach): http://mayday.w.staszic.waw.pl/~mayday/upload/dfg_31_12_b_win.zip

Link do wersji oryginalnej: http://www.bay12games.com/dwarves/df_31_12_win.zip

Gra nie ma multiplayera, ale proponuję wam wzięcie udziały w jego specyficznej odmianie- w grze są pory roku, a więc można się umówić tak, że jedna osoba gra od początku wiosny do jesienii, a druga od jesieni do wiosny i tak w kółko, oczywiście osób uczestniczących w takiej zabawie może być więcej niż jedna.

Ja zakładam pierwsze miasto, kiedy tylko znajdzie się pierwsza osoba chętna do zabawy. Na czym to polega? Osoba, która obecnie ma kontrolę nad save rozwija osadę, a po upływie wyznaczonego czasu przekazuje save następnej osobie, a to, co się działo w trakcie jej panowania, pisze na forum w takiej wersji, jaką tylko chce- ze screenshootami, bez, w wersji fabularyzowanej lub nie itd.

Obecne miasta:

Nagarad (tura 1)

-Mac70

Gra wygląda... Hmm... Archaicznie. Ale jeżeli była godna Twojej recenzji to nie omieszkam sprawdzić.

To akurat nie recenzja ani opis, a raczej zachęta do gry i propozycja "muliplayera", ale jak chcesz to możesz to tak nazwać.

Jeśli ktoś miałby jakiś problem, to proszę na mój nowy numer GG: 23884882

PS: Nawet planuję założyć polską stronę o tej grze albo forum, ale później się to zobaczy. Na razie wystarczy to. Uprzedzam- gra jest rozbudowana bardzo, samych rodzajów minerałów jest przeszło 100 (!!!), a każdy ma swoje unikalne właściwości i takie właściwości mają także przedmioty wykute z danego metalu/skały.

PPS: Ale muszę przyznać- to nie jest gra dla wszystkich, ale możliwości, jakie daje z pewnością zostaną docenione przez tych, którzy szukają BARDZO rozbudowanych gier.

że jest najbardziej rozbudowaną produkcją na świecie

Epic false

Epic false

Cóż... Zdefiniuj rozbudowana :rolleyes:

A grałeś? Liczba warsztatów do zbudowania po odblokowaniu wszystkiego (nie licząc ich rozmaitych wariantów, lepszych wersji itd.)- 34, łącznie rzeczy możliwych do zbudowania jest ponad 100, a rzeczy do craftowania- kilkanaście razy więcej. Do tego dochodzi jakość wszystkiego, możliwość dekorowania, możliwość tworzenia pułapek (ciężkie, ale BARDZO satysfakcjonujące- szczególnie, jeśli jest skomplikowana), od groma zawodów (od typowych jak drwal i kamieniarz, do takich szczegółowych jak twórca sera, bardzo dobry losowy generator świata (tworzy świat dość przekonywujący, uwzględniając warstwy nośne, typ piasku (jest kilkanaście rodzajów samego piasku), temperaturę, wilgotność i tym podobne.

PS: Najlepszym dowodem na to, że generator świata jest dobry to to, że istnieje nawet tryb, który pozwala... zagłębiać się w historię świata w grze. Przeczytałem kilka takich tekstów i rzeczywiście- ma to sens, ale tu twórcy chyba nieco przesadzili z rozbudowaniem.

PPS: A teraz próbuję założyć fortecę tuż przy wulkanie.

Pierwsza gra jaka przychodzi mi do głowy, z tych bardziej skomplikowanych to Cywilizacja, nie tylko od strony technicznej (co nie jest trudne...) ale także gameplayu.

Cywilizacja? W porównaniu z tym jest to bardzo słabo rozbudowana gra. Gdybym miał odpowiedzieć, do czego jest podobne Dwarf fortress, to odpowiedziałbym Setlersi+Dungeon Keeper+Wiggles (mało znana gra, ale mechaniką odrobinę podobna)+mnóstwo rzeczy od siebie.

Ty nie wiedziałem że istnieje gorsza grafika niż w Tibii :( sorry za offa ^.^

Dwarf fortress to gra, o której można powiedzieć wprost, że jest najbardziej rozbudowaną produkcją na świecie- i na dodatek jest w pełni darmowa! Istnieją dwie wersje graficzne tej gry- jedna to ASCII, czyli tekstowa, a druga graficzna, przyjaźniejsza dla oka. O co w niej chodzi? Najprościej mówiąc trzeba zaspokajać potrzeby krasnoludów, nad którymi panujesz pośrednio (jak w Majesty, tylko, że bez wyznaczania nagród), handlować z innymi cywilizacjami oraz bronić się przed atakami państw ościennych oraz monstrów. Możemy stworzyć wielkie miasto, nad którym górują wielkie wieże, ale także wielkie państwo podziemne, którego wielkość może zawstydzić nawet Morię (choć kopanie BARDZO głęboko zazwyczaj skutkuje tym samym, co przydarzyło się w Morii).

Z powodu, że jeden screen może przekazać więcej niż 1000 słów, poniżej umieszczam kilka screenów z mojego małego, niemal dopiero co założonego miasta, opatrzonych dodatkowo moim komentarzem:

powierzchnia.png

Powierzchnia. Tu niektórzy mogą spędzać najwięcej czasu, ale ja preferuję mieszkanie pod ziemią. Na screenie widać kilka małych stawów (naturalnych) oraz rzekę. Obiekt w okolicach centrum to wagon (twój pierwszy magazyn), poza tym znajduje się tu także zejście do podziemi, pracownia drwala i chata rybaka.

pracownie.png

Na górze widać pracownię kowala oraz dwa piece (jeden do wypalania drewna, drugi do przetopu), a na dole- pracownię mechanika, kamieniarza oraz "złotej rączki".

pracownie.png

Nieukończone kwatery mieszkalne. Każdy krasnolud powinien mieć do dyspozycji prywatną skrzynię, łóżko, siedzenie oraz stół, niektórzy mogą dodatkowo zafundować mieszkańcom różne ozdoby (krasnoludy mają swoje ulubione kamienie szlachetne).

Link do wersji z polepszonej grafiką (jak na screenach): http://mayday.w.staszic.waw.pl/~mayday/upload/dfg_31_12_b_win.zip

Link do wersji oryginalnej: http://www.bay12games.com/dwarves/df_31_12_win.zip

Gra nie ma multiplayera, ale proponuję wam wzięcie udziały w jego specyficznej odmianie- w grze są pory roku, a więc można się umówić tak, że jedna osoba gra od początku wiosny do jesienii, a druga od jesieni do wiosny i tak w kółko, oczywiście osób uczestniczących w takiej zabawie może być więcej niż jedna.

Ja zakładam pierwsze miasto, kiedy tylko znajdzie się pierwsza osoba chętna do zabawy. Na czym to polega? Osoba, która obecnie ma kontrolę nad save rozwija osadę, a po upływie wyznaczonego czasu przekazuje save następnej osobie, a to, co się działo w trakcie jej panowania, pisze na forum w takiej wersji, jaką tylko chce- ze screenshootami, bez, w wersji fabularyzowanej lub nie itd.

Obecne miasta:

Nagarad (tura 1)

-Mac70