1. Z tego forum raczej na Freeport, ale na Splitpaw jest na pewno więcej Polaków high leveli.
2. Nie ma.
3. Bestlord jest częścią dodatku (a raczej feature packu) Age of Destiny i jeśli zapłacisz za ten dodatek 4999 SC to masz go na każdym typie konta już na zawsze.
4. Tak, Paladyn robi dokładnie to co wymieniłeś, czyli jest podobny.
5. Warden może zmieniać się w zwierzaka, ale to tylko sprawa kosmetyczna + plus jakiś buff, nie zmienia to w żaden zasadniczy sposób np. skilli na hotbarze.
6. Obecnie to jest Beastlord (w końcu trzeba jakoś uzasadnić naciąganie na dodatek), a po nim Assassin. Różnica między nimi bywa dość znaczna.
7.
VI.Crafting
Chociaż niestety został po latach idiotycznie uproszczony i już nie wymaga tworzenia całych linii produkcyjnych półproduktów to wiąż spotykam się opiniami nowych, iż crafting w tej grze jest jednym z lepszych z jakimi się spotkali. W darmowej wersji EQ2 crafting nie ma żadnych ograniczeń nawet dla kont bronze, więc jeżeli uwielbiasz godzinami analizować przepisy, zbierać matsy, handlować i przesiadywać w crafterni to nic nie stoi na przeszkodzie, aby właśnie tym zająć się w grze. Co należy wiedzieć o craftingu czego nie dowiemy się z tutoriali w samej grze? Przede wszystkim warto znać podział profesji crafterskich i czym się zajmuje każda z nich, stosowną tabelkę można znaleźć tutaj http://eq2.wikia.com/wiki/Category:Tradeskilling
W trakcie levelowania craftingu na 1 levelu zaczynamy jako zwykły uniwersalny Artisan i do 10 levelu możemy robić każdą rzecz z każdej specjalizacji. Na 10 levelu jesteśmy jednak zmuszeni do wyboru pierwszego stopnia specjalizacji, który z kolei prowadzi na levelu 20 do wyboru jednej z trzech ostatecznych profesji crafterskich. Pomiędzy 11 a 20 levelem jesteśmy w stanie robić już tylko rzeczy wytwarzane przez te trzy klasy crafterskie pośród, których musimy wybrać po 20 levelu tylko jedną.
Na rozpisce z linka podanego powyżej widnieją secondary tradeskill klasy, a więc co to jest? Są to dwie klasy dodane w 3. dodatku do gry Echoes of Feydwer. Devsi stwierdzili najwyraźniej, że trudno będzie je w pasować w istniejący do tej pory system i postanowiono dać możliwość levelowania ich dodatkowo lub kompletnie niezależnie od normalnych profesji crafterskich. Obecnie można jednocześnie rozwijać obie te profesje jednocześnie na jednej postaci oraz dodatkowo jedną z 9 podstawowych profesji crafterskich.
Adorning jest tutaj ważniejszym z tych dwóch i jednocześnie chyba najtrudniejszy wciąż w grze do wylevelowania (a przynajmniej bardzo kosztowny), ale zapewnia również gigantyczne zyski w porównaniu do innych profesji. Adornerzy zajmują się wyrobem przeróżnego rodzaju run wzmacniajaych ekwipunek postaci, zwanych w EQ2 adornami lub poprawniej adornmentami. Praktycznie każdy przedmiot, który możemy w grze nosić, po examinowaniu pokazuje na górze małe kwadraciki - są to sloty w które właśnie wkładamy adornmenty. Sloty te mogą pojawiać się w różnych kolorach i na lepszych itemach może pojawić się ich więcej niż jeden, ale tylko na białe sloty adrony robią crafterzy, reszta kolorów jest zarezerwowana dla nagród z raidów, frakcji, pvp i pewnie czegoś jeszcze czego w tej chwili sobie nie przypominam. Istotną informacją najczęściej nie odkrytą przez nowych graczy, aż do późniejszych leveli, jest to, że wszystkie matsy do adorningu są pozyskiwane z psucia przedmiotów skillem o nazwie Transmuting. Każda postać posiada ten skill już od momentu startu, ale nie znajduje się on domyślnie na hotbarach i trzeba samemu go sobie wyciągnąć z książki skilli. Transmuting również się leveluje podobnie jak harvest i na początku można niszczyć nim tylko low levelowe itemy, a więc warto rozwijać go równocześnie z levelem postaci, gdyż później możemy odczuć deficyt niskolevelowych sprzętów do niszczenia.
Tinkering to rodzaj majsterkowania pozwalający tworzyć nam różnego typu wynalazki i gadżety. W EverQueście I był zarezerwowany wyłącznie dla pomysłowej rasy gnomów, ale w EQ2 devsi zdecydowali się udostępnić go wszystkim postaciom. W odróżnieniu od adorningu uważany jest za raczej najłatwiejszy do wylevelowania ze wszystkich profesji crafterskich i nie wymaga żadnych udziwnionych matsów.
Pytanie, które najczęściej zadają nowi gracze brzmi jaką klasę crafterską należy wybrać dla danej klasy adventure? Nie ma tu naprawdę, żadnej złotej reguły. Każda klasa crafterska jest do czegoś przydatna i co ważne bardzo potrzebna w end game'owych questach crafterskich. Oczywiście są klasy bardziej i mniej popularne. Moim zdaniem najrzadziej rozwijany jest woodworker i weaponsmith. Ten pierwszy wytwarza przede wszystkim strzały oraz broń miotaną, a także jednorazowe totemy dające przeróżne buffy. Prawdopodobnie relatywnie małe zyski i mało medialna nazwa powodują, że ludzie nie wybierają za często tej profesji, chociaż znalezienie woodworkera potem bywa drogą przez mękę i jest to idealna nisza do zajęcia na rynku. Z całą pewnością ktoś kto wybrał Rangera powinien rozważyć rozwijanie woodworkera jeśli interesuje go crafting, ponieważ pozwoli mu to zaoszczędzić na niemałych rachunkach za amunicję jakie wystawia ta klasa postaci. Weaponsmith z kolei wytwarza bronie, które w end game niezbyt dobrze się sprzedają, ale już na średnich levelach idą jak ciepłe bułeczki, mimo to ta profesja nie jest też zbyt licznie reprezentowana. Jeśli ktoś ma zamiar na serio zająć się dekorowaniem domów i guild halli to powinien oczywiście wylevelować carpentera, możliwość craftowania kilku setek rodzai mebli stanowczo ułatwi mu zadanie.
źródło: http://babagra.pl/forum/viewtopic.php?id=445
8. Promocje doladowań x2 nie są zapowiedziane nigdy, ale występują z częstotliwością mniej więcej jednej co 2 miesiące. Ostatnia była w grudniu w święta, więc można zgadywać, że następna może być w walentynki. W zeszył roku były również dwie promocje x3, które pojawiły się niezależnie od częstotliwości tych x2 (w grudniu była x3, i parę dni potem x2). Statystycznie x3 są gdzieś raz na pół roku, zakładając, że w ogóle jeszcze powtórzą taki event.
9. - Klasy. Aby lepiej orientować się w grze należy najpierw poznać nazewnictwo klas i genezę tego nazewnictwa. W początkach istnienia EQ2 klasy nie wybierało się od razu. Dopiero w trakcie levelowania określało się czy chce się być magiem, tankiem czy lekarzem. Na 10 levelu proces levelowania był blokowany i trzeba było wybrać najpierw "klasę" postaci. Wyraz klasę ująłem w cudzysłów nie bez powodu, ponieważ obecne znaczenie klasy odpowiada dawnemu znaczeniu "subklasy", którą z kolei wybieraliśmy na levelu 20. Co ciekawe dokładnie taki sam system wyboru klasy i subklasy został zachowany do dnia obecnego, ale w craftingu. Tam również wybieramy najpierw pierwszy stopień specjalizacji na 10 levelu, a potem dopiero na 20 levelu ostateczną klasę crafterską. Znajomość nazw dawnych "klas" jest o tyle ważna, że na pewno często w grze spotkasz się z określeniami shaman, druid czy crusader, a przecież obecnie takich klas w grze początkujący gracz nie zobaczy. Poniżej prezentuję schemat dotyczący podziałów archetypów [cyferki], "klas" [literki] i subklas (obecnych klas) [od myślników] wraz z ich uproszczonym opisem:
1. Archetyp: Tank
a. Warriorzy:
- Guardian - ubrany w plate armor typowy tank, duża przeżywalność. Klasa darmowa neutralna
- Berserker - ubrany w plate armor, od guardiana różni się tym, że ma mniejszą przeżywalność, ale robi większy dps AOE. Klasa darmowa neutralna
b. Crusaderzy:
- Shadowknight - ubrany w plate armor tank caster, łączy magię z orężem i wysysa życie z przeciwników, aby samemu się uleczyć. Może używać feign death na sobie lub wybranym towarzyszu. Klasa zła.
- Paladyn - ubrany w plate armor tank połączony z lekarzem, może leczyć nie tylko siebie, ale również drużynę. Może podnosić zmarłych towarzyszy. Klasa dobra.
c. Brawlerzy:
- Monk - ubrany w skóry tank, dający duże możliwości solowania. Możliwość używania feign death solo i na całą grupę. Idealna klasa dla farmerów. Klasa neutralna.
- Brusier - dawniej była to zła wersja monka, również ubrany w skóry, posiada moim zdaniem jeszcze większe możliwości solowania. Feign death tylko solo. Obecnie klasa neutralna.
2. Archetyp: Healer
a. Klerycy (kleryków wyróżniają reactive heale, które leczą postać jedynie wtedy jeżeli otrzymuje ona jakieś obrażenia)
- Templar - ubrany w plate armor, lekarz defensywny. Klasa darmowa neutralna
- Inquisitor - ubrany w plate armor, lekarz ofensywny. Klasa darmowa neutralna
b. Druidzi (druidzi leczą głównie poprzez skille heal over time)
- Warden - ubrany w skóry lekarz, który spamuje heale jak szalony. Klasa neutralna.
- Furia - ubrany w skóry lekarz, dobry buffer magów i bardzo dobry dps. Klasa neutralna.
c. Szamani (cechą charakterystyczną shamanów są wardy, czyli pola siłowe nakładane na członków drużyny. Dzięki wardom shaman jest jedynym healerem, który jest w stanie zapewnić przeżywalność tanka, kiedy obrywa on regularnie za więcej punktów niż wynosi jego pula życia)
- Mystic - ubrany w chain armor shaman, który potrafi również dpsować. Klasa dobra.
- Defiler - ubrany w chain armor shaman. Chyba najsłabszy dps ze wszystkich lekarzy, granie i levelowanie solo może być dosyć męczące, jednakże ta klasa jest w stanie zapewnić tankowi największą przeżywalność. Klasa zła.
3. Archetyp: Scout
Wszyscy Scouci noszą chain armor.
a. Bard
- Troubador - klasa buffująca casterów, bardzo dobry dps, ale widać to dopiero w end game. Raczej ciężko leveluje się solo. Klasa neutralna.
- Dirge - klasa buffująca klasy melee. W odróżnieniu od troubadora może również podnosić martwych towarzyszy, reszta uwag jak wyżej. Klasa neutralna.
b. Predator
- Assassin - czysty dps, klasa melee. Jedna z najlepiej obecnie ocenianych pod względem dpsu klas. Klasa neutralna.
- Ranger - dps range. Klasa neutralna.
c. Rogue
- Swashbuckler - dps AOE. Klasa darmowa dobra
- Brigand - dps, debuffuje wrogów. Klasa darmowa zła
4. Archetyp: Mag
Wszyscy magowie noszą cloth armor.
a. Sorcerer
- Warlock - doskonały dps AOE. Klasa darmowa neutralna
- Wizard - doskonały dps single target, konkuruje o palmę pierwszeństwa pod względem dpsu z assassinem. Klasa darmowa neutralna
b. Enchanterzy (typ magów charakteryzujących się przede wszystkim tym, że regenerują grupie power w trakcie walki, przez co są niezbędni przy długich i trudnych walkach)
- Coercer - mag buffujacy klasy melee oraz regenerujący power. Poza buffowaniem posiada również crowd control w postaci mezzów, może również charmiować, czyli robić sobie peta z trash mobów. Duże możliwości solowania, chociaż bardziej wymagający w nauce gry od większości klas. Klasa neutralna.
- Illusionist - mag buffujący klasy casterskie oraz regenerujący power. W odróżnieniu od coercera nie posiada możliwości charmowania, ale za to posiada combat peta, który jest lustrzanym odbiciem postaci, poza tym również może mezzować. Klasa neutralna.
c. Summonerzy (to typowe klasy petowe)
- Conjuror - klasa pet dps, potrafi rozdać grupie shardy, które zużyte regenerują maleńką ilość poweru. Posiada peta tankującego, przez co łatwo się nim gra solo. Klasa dobra.
- Necromancer - klasa pet dps, podobnie jak conjurer, ale rozdaje serca, a nie shardy, które też regenerują power. Potrafi wskrzesić towarzyszy. Posiada również peta tankującego, przez co łatwo się nim gra solo. Klasa zła.
Po co nam obecnie ta wiedza? Właśnie po to, żeby wiedzieć jaką klasą mogę zdradzić na jaką klasę poprzez questy zdrady, ponieważ zdradzać można jedynie w obrębie dawnej "klasy". Poza tym następnym razem jeśli zobaczysz, że gildia rekrutuje enchanterów czy inne enigmatycznie brzmiące nazwy klas, możesz posłużyć się tym schematem, aby skojarzyć o jakie dwie obecne klasy tak naprawdę chodzi. Jakie klasy są najbardziej poszukiwane? Najbardziej typowy dobór klas w grupie do instancji w end game wygląda mniej więcej tak: 1x tank, 1x lub 2x healer, 1x bard, 1x enchanter, 1x lub 2x dps. W EQ2X podobnie jak w EQ2 Live najbardziej brakuje bardów, shamanów oraz enchanterów, którzy dodatkowo są jeszcze tutaj klasami płatnymi. Jednocześnie podkreślam, że klasy darmowe nie są klasami w żaden sposób gorszymi, czy niepotrzebnymi, po prostu tych klas jest więcej na serwerze i panuje większa konkurencja o slota w grupie/raidzie. Płatne klasy można dokupywać za 750 SC (za jedną klasę) do kont silver i bronze. Konta gold i platinum za klasy nie płaca, ale bez wykupionej klasy kiedy kończy im się abonament, nie mogą zalogować się na postacie będące płatnymi klasami, chyba że też wykupią klasę.
źródło - http://babagra.pl/forum/viewtopic.php?id=445
Dodam do tego, że jest jeszcze Beastlord, typ scout, chain armor, jest dpsem lub supportem (może się przełączać w każdej chwili) i generalnie jest przepakowaną klasą za dodatkowe 4999 SC. Może mieć zamiennie kilka petów i używać ich w różnych celach (pet tank, pet healer, pet DPS, pet buffer). Jeśli Beastlordowi zginie pet to lepiej uciekać, bo traci 80% możliwości. Beastlord obecnie jest najlepszą dpsową klasą w grze i przez to nie ma raczej problemu w znalezieniu dla niego miejsca w grze, chociaż wciąż klasy supportujące i lekarze są najbardziej poszukiwani, za to zdecydowanie da się zauważyć nadmiar tanków.