Swego czasu byla już dyskusja na ten temat tuaj masz moj opis na temat gw2
https://forum.mmorpg.org.pl/t/gw2-czy-ff-xiv/109237/6?u=majki83&fbclid=IwAR01eI-yMjUpopW1-ptAGehlY5JmuYc5lxk3-VlqP16hITBXVQHheaDVsFc
A co do odp na Twoje pytania:
1.Może zacznijmy od tego, czego obie gry wymagają do komfortowej gry na poziomie “poznanie gry”
-Jak to wygląda w przypadku obu tytułów. Z tego co wiem w FF XIV można się spokojnie bawić do 35 poziomu, natomiast w GW 2 jest to zabawa do maksymalnego poziom którego wbicie następnie wymaga dodatków do dalszej zabawy. Czy tak to sie prezentuję?
– Gw2 składa sie z 2 dodatków Hot i Pof oraz darmowej vanili (jednak wersja f2p posiada szereg ograniczen) poza tym co 3 miesiace do gry implementowany jest kolejny epizod living world season - czyli linia fabularna łącząca kolejne dodatki często z nową mapa i szeregiem itemów czy kolekcji itd LWS sa darmowe ALE… dany epizod jest darmowy dla kazdego kto sie zaloguje od dnia jego premiery az do dnia premiery nastepnego pozniej sa mozliwe do dokupienia w trading post za gemy (gemy mozna kupic za gold z gry). Jednak LWS nie sa wymagane aby miec wszystkie mechaniki itd jest to po prostu linia fabularna i mapa (w starych lws nie bylo map).
2. Kolejnym Aspektem jest PVP, jak ono wygląda od strony gracza który na codzien spędza tam wiele godzin.
Gw 2 czy FF XIV?
— w gw2 masz dwa rodzaje pvp: jednym z nich jest wvwvw czyli wielkie bitwy pvp 3 serwerow na raz (czyli kilkaset graczy na wielkich mapach o dominacje na mapach, oprocz zwyklej walki jest przejmowanie fortec czy punktow strategicznych), oraz regularne pvp (a w nim ranking pvp czy tournamenty a w nich 5vs5 czy 2vs2) Regularne pvp to pojedynek 5vs5 w meczu ktory polega na zdobyciu 500 pkt. Dla mnie aspkjkt pvp jest rewelacyjny w gw2 za dynamike, mechanike i roznorodnosc, wiecej info w podanym linku.
- Jak ogólnie klimatem w grze, która z tych gier zdecydowanie bardziej sprawiała wam radość z gry i dawała poczucie że wbicie kolejnego poziomu, czy zdobycie lepszego itemu to jest to co chcecie teraz robić.
— Wbicie poziomu pierwszych postaci daje fun bo dostajesz dostep do nowych umiejetnosci czy odblokowuja sie inne traity itd Punktem kulminacyjnym jest wejscie na ktorys dodatek i odblokowane elitarnych specjalizacji - kazda taka specjalizacja czyni dana klase calkowicie inna postacia z nowymi mechanikami i innym playstyle. Wiadomo ze robienie ktoregos alta to juz czysta formalnosc.
Co do itemizacji trzeba tu wyraznie zaznaczyc odmienne podejscie obu gier - ff ma takie podejscie jak w wow czyli farma end game content zeby zdobywac coraz to lepsze itemy i kiedy wchodzi nowy dodatek zabawa od nowa bo stary end game setup jest szmelcem.
—W gw2 nie ma tak meta gearowa jest niezmienna od lat sa to itemy klasy ascended. Dodatki wprowadzaja inne konfiguracje afiksow na nich ale sumaryczna wartosc tych afiksow (przyjmijmy) jest taka niezmienna. W GW2 skill gracza > itemy co to znaczy? Majac end game gear wielu ludzi nie potrafi robic raidow czy fractali t4 … wlasnie dlatego ze nie ma skilla i w gw2 pojecie skilla to znajomosc swojej klasy, jej mechanik podstawowych, mechanik wynikajacych z elitarnych specjalizacji, mechanik danego bossa/contentu, znajomosc swojej roli w druzynie. W gw2 raidy maja maly margines bledu a bledy sa karane czesto wipem … jest tam tylko 10 ppl.
- Aspekt expienia, która z tych gier na tym polu stwarza dla gracza więcej ciekawych możliwości do rozwijania postaci.
---- w gw2 oprocz wbijania lvl cap na poziomie 80, rowniez zdobywa sie hero challange pointy niezbedne do “kupowania” traitow ktore rozwijaja drzewka umiejetnosci. Po wbiciu 80 lvl wlacza sie system Mastery - czyli system uniwersalnych umiejetnosci przypisanych do konta… system ten ma swoje drzewo i rozwijanie go wyglada w nastepujjacy sposob: wybierasz najpierw jaka umiejetnosc bedziesz rozwijac po czym za aktywnosci w grze adobywasz exp. Po wbiu paska (troche to trwa) mozna rozwinac umiejetnosc ALE etap czy pasek wymaga okreslona ilosc mastery poitow ktore sa porozrzucane po swiecie tyrii albo zdobywa za achievementy i trzeba miec okreslona ilosc aby po wbiciu paska exp kupic ta umiejetnosc. Przykladowa taka umiejetnoscia jest np szybowanie w dodatku hot i samo szybowanie ma kilka jeszcze paskow rozwoju jak dluzsze szybowanie, szybsze szybowanie, nakladanie kamuflażu podczas szybowania itd. tutaj warto wspomniec ze mounty w gw2 tez sa objete tym systemem (czyli rozwija sie je).
- Zdobywanie Ekwipunku, czyli która z tych gier ma ciekawy sposób na jego ogarnięcie, czy na serwerze biegają wszyscy tak samo ubrani bo jeden set jest najlepszy, czy może mamy większość możliwość customizacji własnej postaci.
---- w gw2 jezeli chodzi o itemy to tj napisalem max to ascended itemy (pomijaac legendarne itemy) czyli jezeli chodzi o statystyki jednak wyglad postaci to calkowicie inna para kaloszy bo gw2 jest znane z pojecia fashion wars … czyli innymi slowy gra ma boooogaty model customizaacji postaci od ubiory, broni czy barwnikow po roznego rodzaju efekty specjalne na postaci itd
6. Może jako ostatnie w tej studni bez dna zawrę PVE, która z gier ma ciekawszą Historię, Dungeony, Ogólnie może widowiskowość walki, bo to dla mnie również ważne.
—W gw2 dungeony sa dla poczatkujacych jest ich garstka. Dla engameowych postaci sa tzw fractale czyli swoiste dungeony skalowane poziomami trudnosci, swoim tlem historycznym, mechanikami itd. Historia gw2 … dla mnie bardzo atrakcyjna i bogata. Czym dalej tym produceci bardziej rozwijaja skrzydla i stosuja mase zwrotow akcji czy punktow zwrotnych. Np Arena Net wprowadzajac lws1 jednym w jej epizodow zaaranzowala historie w ktorej szalona sylvari atakuje stolice ktora doszczetnie niszczy. Po czym stolica ta zostaje odbudowana co sie dzieje realnie w grze (mapa tej lokacji sie calkowicie zmienia).
Widowiskowosc walki - trudno opisywac chyba dobrze wlaczyc jakis mecz pvp gdzie gracze potrafia grac i potyczka wymaga umiejetnosci:
Po reszte odsylam do mojej wypowiedzi w linku na poczatku.