Gamescom to jedne z najbardziej prestiżowych targów na świecie. Szczerze powiedziawszy jest to prawdziwe święto dla fanów gier MMO. Oprócz najważniejszych produkcji tego roku pojawią się także mniejsze firmy z innymi, równie kuszącymi ofertami. Do tego prawdziwy rarytas – panowie z ArenaNet wraz z Guild Wars 2 zjawią się wyjątkowo na tych targach, gdzie - uznawane za najważniejsze - E3 pozwolili sobie odpuścić. Masa gier, mniej informacji i ogłoszeń, czyli to, co lubimy najbardziej. Poniżej przedstawiam listę produkcji, wraz ze wstępnymi opisami, które pojawią się w Kolonii.
Star Wars: The Old Republic to produkcja tworzona przez BioWare, oraz LucasArts. Jak można się bardzo łatwo domyślić, staniemy po jasnej, bądź ciemnej stronie mocy i ruszymy na podbój galaktyki. W grze znajdziemy pokaźną ilość klas (aż osiem), dwie frakcje do wyboru, co jest dość oczywiste oraz 16 planet, które będziemy mogli zwiedzić podczas naszych zmagań. Twórcy stawiają ogromny nacisk na fabułę, gdzie każdy gracz będzie kształcił swoją historię po przez popełniane czyny, czy wybierane decyzje. Nie jeden raz znajdziemy się w sytuacji, gdzie będziemy musieli zdecydować o losie jakiejś postaci, czy wpłyniemy wypowiedzianym zdaniem na jakieś większe wydarzenie. Zaoferowana nam będzie funkcja bardzo rozległego craftingu, który będzie polegał na zbieraniu wielu elementów (substraty, informacje, plany). Do tego będziemy mogli wykorzystać członka naszej drużyny (NPC’ta), który nawet w momencie, gdy nie będzie nas w grze, będzie badał, czy tworzył potrzebny nam item. Inne aspekty, jak np. PvP także nie będą gdzieś w tyle, jeżeli spojrzymy z perspektywy innych gier. Otrzymamy areny, instancje, oraz wiele różnych bajerów, które umilą nam rozgrywkę. Autorzy gry bardzo chwalą się tym, że ich produkcja będzie w pełni udźwiękowiona. Każda postać, każdy potwór będzie posiadał swój głos. Wszystkie dialogi podczas cutscenek będą wypowiadane przez aktorów. Co to oznacza? Na pewno wprowadzi specyficzny klimat i nada większej narracji, jednakże kosztować nas to będzie na pewno wiele miejsca na dysku. Pre-order już możemy zamawiać w sklepach, a premiera zapewne w listopadzie. Na gamescomie EA ma zaserwować kilka stoisk z grą, gdzie każdy będzie mógł sprawdzić na własnej skórze, czy warto inwestować w produkcję od BioWare.
TERA jest wręcz „zagadkowym” MMO. Premierę ma zapowiedzianą na rok 2012, jednakże wiele informacji, które już do nas dotarły, wskazują na to, że mamy na co czekać. Podstawowym aspektem, który ma wyróżniać te grę od innych, to fakt, że będziemy mieli sporą ilość ras do wyboru. Oczywiście, każdy może skusić się na te standardowe, typu człowiek, czy elf, ale mamy także możliwość poznania nowych. Demoniczni Castanics, pochodzący od olbrzymów Baraka, Amani oraz Popori bardzo przypominający niedźwiedzie panda. Zaś klasy postaci nie są już tak ekscytujące, jak wymienione wcześniej rasy. Będziemy mieli do dyspozycji osiem, bardzo stereotypowych klas: Łucznik, Barbarzyńca, Lancer, Mistyk, Kapłan, Slayer, Czarodziej i Wojownik. Twórcy przywiązują także wagę do oprawy audiowizualnej – tutaj mamy mieć niezwykle perfekcyjnie i dbale zrobioną grafikę, gdzie wiele detali będzie bardzo dopracowanych. Osobiście trzymam kciuki za studio tworzące TERĘ i mam ogromne nadzieje związane z tą grą.
Co może troszeczkę dziwić, na naszych ukochanych targach pojawią się gry przeglądarkowe, a do tego nie byle jakie! JAO to bardzo klasyczna, sieciowa, a zarazem turowa produkcja, w której wcielimy się w dowódcę oddziału najemników i poprowadzimy ich ku chwale. Cóż, brzmi bardzo stereotypowo, bo przecież ile już tego typu historii słyszeliśmy? Twórcy bronią się kilkoma aspektami, które mają wyróżniać omawianą produkcję: miks strategii czasu rzeczywistego, turówki, a także cRPG. Brzmi zachęcająco? A jakże! Sam gameplay przebiega w dwóch fazach – pierwsza, to stworzenie własnej bazy i wysyłanie jednostek po surowce, na zwiad, czy inne tego typu zapotrzebowania. Druga płaszczyzna tego wszystkiego to społecznościowy aspekt, gracz będzie mógł w każdej chwili wysłać swoim sojusznikom wojsko, pomóc im bezpośrednio w walce, czy po prostu zacząć kogoś atakować. Każda udana misja dostarcza nam zasobów finansowych, a także doświadczenie, dzięki któremu będziemy awansować w naszej przygodzie. Grafika jest prezentowana z izometrycznego 3D, które jak najbardziej jest zaczerpnięte z poprzednich części Jagged Alliance. Na targach liczymy oczywiście od producentów możliwości gameplay’u, ze względu na to, że premiera ma odbyć się już w październiku.
Kolejna gra przeglądarkowa prezentowana na gamescom’ie – tym razem od studia Funatics Development. UFO Online to nic innego jak strategia bitewna osadzona w systemie turowym. Fabuła jest osadzona w niedalekiej przyszłości, a jak można się domyślić po tytule, dane nam będzie walczyć z kosmitami. „Najeźdźcy” postanowili wcisnąć kit ludziom, że przybywają w pokojowych intencjach, jednakże prawda jest taka, że zależy im tylko na zdobyciu surowców, które spoczywają na Ziemi. Pewna grupa ludzi odkryła ich „złowieszcze” zamiary i utworzyła trzy organizacje oporu, które mają za zamiary pozbyć się ich z planety. Brzmi dość… komicznie, jednakże nie to jest najważniejsze. Sama rozgrywka będzie czymś na wzór X-COM’u. Gracz przejmie dowodzenie nad niewielkim oddziałem składającym się z bardzo dobrze wyszkolonych żołnierzy. Autorzy przygotowali trzy frakcje, o których już była mowa i kilka klas postaci, które nadamy swoim żołnierzom. Oczywiście znajdą się między nimi medycy, czy snajperzy, a także cała reszta tego typu specjalizacji. Oprócz starć z kosmitami będziemy mieli możliwość wzajemnych bitew, dzięki systemowi PvP. Całość bazuje na silniku Unity, który pozwoli nam na uruchomienie gry w przeglądarce, wraz z dosyć dobrze wyglądającą grafiką 3D. Gra będzie darmowa, jednakże nie obejdzie się bez systemu mikropłatności. Premiera jest planowana na październik, zaś na targach oczekujemy gameplay’u.
Guild Wars 2 to najnowsze dziecko ArenaNet, warte prawdopodobnie 90 milionów dolarów. Do Tyrii wrócimy po 250 latach od pierwszej odsłony i znów staniemy w obronie dobra i innych takich pierdół. Przejdźmy do konkretów! Suma wydana na te produkcję robi niezłe wrażenie, więc musi nam zostać zaserwowany na prawdę dobry tytuł. Kwestia audiowizualna jest bardzo prosta. GW2 to będzie uczta dla oka, jeżeli mogę tak powiedzieć. Bardzo wysokiej jakości grafika pociągnie nawet na średniej klasy komputerach, a Ci „lepsi” będą mogli się rozkoszować ogromną ilością detali otoczenia, czy dynamiką cieni. Do tego pojawi się wsparcie dla DX10, jednakże nie będzie on wymagany. Muzyka w GW2 to istne dzieło specjalnie przygotowane przez Jeremy'ego Soul'a, który zajmował się oprawą muzyczną w takich tytułach jak The Elder Scrolls (seria 3-5), Dungeon Siege (cała seria) czy też Harry Potter (cała seria). Do dyspozycji dostaniemy pięć ras postaci, które będą różnić się wyglądem, opcjami dialogowymi, czy – co jest oczywiste - samym gameplay’em. Do tego dojdzie osiem klas postaci, które są już troszeczkę standardowe, patrząc w kierunku next-genowym. Możemy zapomnieć do tego o podziału na role w grupach, gdyż w grę zostanie zaimplementowany system „współpracy klasowej”. Z czym to się je? Już wyjaśniam, różne klasy ze sobą będą mogły łączyć ataki, przez co powstaną śmiercionośne połączenia, które oczywiście niezwykle przydadzą się podczas instancji, czy PvP. Produkcja objawi się oczywiście w systemie B2P, więc możemy całkowicie zapomnieć o abonamencie. Twórcy stwierdzili jednak, że zostanie udostępniony mały Item Shop, który ma nieznacznie wpływać na rozgrywkę. Co ciekawe, ArenaNet nie pojawiło się na E3, tak więc możemy liczyć na naprawdę mocne materiały. Samemu liczę na oszołamiającą prezentację i powalające gameplay’e, ale zobaczymy. Premiera? Luty 2012.
Na targach nie mogło również zabraknąć najnowszego dodatku do League of Legends, a mianowicie – Dominion. Nie zostanie zapewne stwierdzone nic nowego, jednakże będziemy mogli od razu przekonać się, czy warto jest zainteresować się tym tytułem. LoL to bardzo specyficzna gra będąca mieszanką strategii czasu rzeczywistego i akcji. Twórcy nam dają do dyspozycji szeroki wybór postaci (aż 60), które posiadają wiele unikalnych umiejętności. Przejdźmy jednak do najnowszego dodatku, bo to on nas najbardziej interesuje. Dominion oferuje nową mapę zwaną The Crystal Scar. Twórcy chyba stwierdzili, że nie potrzeba nam więcej do dobrej zabawy, no cóż. Nowa mapa = nowy tryb rozgrywki. Tak, w najnowszym dodatku nie będziemy niszczyć bazy przeciwnika, a całość będzie się rozchodziła o pięć punktów kontrolnych, nad którymi mamy zadanie zapanować. Walczyć będą dwie drużyny złożone z pięciu graczy, więc w tym aspekcie nic się nie zmienia. Na polu bitwy znajdziemy różne power up’y, booster’y i inne tego typu bajery, które pomogą nam w rozprawianiu się z przeciwnikami. Na pewno gracze, którzy nie czują się dobrze przy walce w zwarciu znajdą coś dla siebie, bowiem zabiegi szpiegowskie, czy ciche przejmowanie punktów kontrolnych na pewno może być emocjonujące. Twórcy mają zaprezentować nam gameplay, oraz przeprowadzić krótką prezentację tego co znajdziemy w najnowszym dodatku do LoL’a.
Emm… czy ta gra już nie wyszła? Owszem, dosyć dawno, jednakże wydawcy (Sony) nie rezygnuje z kampanii reklamowych i wciąż robi szum wokół swojej produkcji. Tym razem padło na targi gamescom, jednakże – znajdziemy coś nowego? Wszystko wskazuje na to, że nie, jednakże będziemy mogli zapoznać się z tą grą i ewentualnie ją od razu zakupić. Czym jest DC Universe Online? To mocno specyficzne MMO osadzone w „komiksowej stylistyce”,wraz ze środowiskiem wykreowanym przez DC Comics. Nie wcielimy się, co prawda w znanych nam bohaterów takich jak np. Batman, a stworzymy swojego własnego, unikalnego herosa, który będzie przemierzał lokacje i ratował świat przed zagładą. Wybierzemy kilka umiejętności nadprzyrodzonych, takich jak latanie, czy akrobatyka, a także stworzymy kostium, w którym będziemy rozpoznawani przez innych graczy. Gameplay nie odbiega od innych produkcji, znajdziemy tutaj questy, które będziemy musieli wykonać, są do dyspozycji graczy instancje, podczas których zmierzymy się z bossem, a także PvP, gdzie sprawdzimy swoje umiejętności bitewne. Po przez nabywane doświadczenie zwiększamy poziom naszych umiejętności, które z biegiem czasu i zdobytymi punktami ewoluują w coś lepszego – np. mając lot, z biegiem czasu możemy osiągnąć superszybki lot. Brzmi nieco dziwnie, ale tak to działa. Omawiana produkcja jest tzw. questówką, ponieważ o wiele bardziej opłaca się zdobywać doświadczenie z wykonywanych zadań, niż grindu. Co nam zaoferuje Sony na gamescomie? Tak jak mówiłem, nie liczcie na jakieś oszołamiające informacje (chyba, że przejście do formatu F2P), a jedynie możliwość gry.
Warner Bros., Turbine Entertainment oraz Codemasters Online zapowiedziało nowy dodatek do Lord of the Rings Online. Co nam przyniesie uaktualnienie? Będziemy mogli zwiedzić twierdzę Sarumana – Isengard. Co jeszcze? Podczas wędrówki do tytułowej lokacji będziemy musieli stawić czoła przeciwnikom wysłanym przez samego byłego przywódcę Białej Rady, na których natrafimy w krainie Dunlandu. Oprócz tego, zostanie zwiększony level cap do 75 poziomu. Zaserwowana nam zostanie również nowy, 24-osobowy raid, w którym będziemy mieli za zadanie pokonać Draigocha.Co ciekawe, jest to dodatek do gry F2P, jednakże będziemy musieli za niego zapłacić. Przygotowane dla graczy są trzy wersje – Base Edition (nowy wierzchowiec dla każdej postaci na koncie. Co więcej, będzie on odziany w czerwone barwy, podobnie jak my - z Base Edition dostaniemy specjalny, pasujący płaszcz, tytuł postaci Guard of the Isen, 25% przyspieszenia tempa zdobywania punktów doświadczenia aż do poziomu 65 dla wszystkich postaci na koncie), Heroic Edition (wszystkie przedmioty z Base Edition, z tym, że rumaka i płaszcz dostaniemy w kolorze białym, bądź zielonym, a także 1000 Turbine Points do wydania w Item Shopie) i Legendary Edition (wszystkie bonusy z Heroic i dodatkowe questy do wypełnienia w Trollshaws, Eregionie, Morii, Lothlorien i Mirkwood. Premiera jest planowana na 27 września, a na targach liczymy na gameplay.
Ghost Recon Online to darmowy, sieciowy FPS od Ubisoftu. Gra bazuje na dorobku taktycznego FPS'a, Ghost Recon, a więc produkcja jest nastawiona na grę taktyczną i interakcję między graczami w drużynie. W tym tytule dostaniemy trzy klasy do wyboru, oraz duży arsenał broni z ogromnymi możliwościami jego modyfikacji. Do tego dojdą nowoczesne technologie wojskowe, które oczywiście będziemy mogli wdrażać podczas walki. Aktualnie gra weszła w fazę Closed Beta, a pod koniec bieżącego roku możemy liczyć na start gry, prawdopodobnie w Open Becie. Nie ma co się również oszukiwać - w produkcję zostanie zaimplementowany system mikropłatności, które zapewne nieco wpłyną na jakość rozgrywki. Przypuszczam, że na targach zostanie uruchomiona wersja zbliżona do Open Bety, a osoby mogące spędzić nieco czasu przy tym tytule zdradzą nieco więcej informacji niż te, które mamy aktualnie.
A jakie MMO według Was powinno górować na targach?
Artur "Artcik" Pyśk