Guild Wars 2 GW2 - Zbiór informacji na dobry początek

Czy ta gra jest dla mnie?
Guild Wars 2 to dość specyficzne mmo z masą nietypowych rozwiązań. Generalnie jest jednak kilka kluczowych aspektów po których poznamy czy ta gra jest dla nas.
Rozwój postaci - GW2 to gra która (w przeciwieństwie do wielu mmorpg na rynku) największy nacisk kładzie na umiejętności własne gracza. Gear end gameowy jest stosunkowo łatwo zdobyć (ascended) jednak posiadanie takowego gearu daje praktycznie żadną przewagę lub dość znikomą. To co najbardziej liczy sie w grze to znajomosc mechaniki gry/jej trybow/naszej postaci itd. Jest to do tego stopnia widoczne ze dobry gracz z gearem exotic jest w stanie bez wielkich problemow robic np wiekszy dps niz sredni gracz z end game gearem. Innymi slowy w GW2 rozwoj postaci ma charakter horyzontalny co dla niektorych jest zaleta a dla niektorych wada.
Czemu zaleta? Otoz taki charakter rozwoju pozwolił uniknąc to co jest marchewka w innych grach a mianowicie wyścigu szczurów. W grze jezeli cos ugrales i masz jakas wiedze to to nie przepada. Mozesz zrobic sobie przerwe od gry na kilka miesiecy i po powrocie jedynie pozostaje sobie przypomniec wszystko. Co wiecej taki charakter gry wraz z bogatym systemem achievementow/kolekcji itdpozwolil uniknac innego zjawiska a mianowicie pustych lokacji. Producenci zadbali aby praktycznie kazda lokacja chocby pochodzila z 2012 roku posiadala powtarzalny content do gry. Co wiecej skalowanie poziomu nie do konca jest takie jak niektorzy opisuja - otoz majac wygearowana postac z lvl capem i idac na lokacje poczatkowe z powodzeniem wycinamy trash moby na hita. Gra skaluje np bossow jezeli jest duza ilosc osob ktore go bija. Wowczas wyraznie sila i wytrzymalosc bossa rosnie aczkolwiek skalowanie tutaj tez nie jest 1:1 bo low lvl boss i tak bedzie slaby (poza wyjatkami). Co wiecej combat system gry oraz bogate mechaniki szczegolowe KAZDEJ klasy daja duza swobode w kreowaniu wlasnego stylu gry czy buildu - w grze mamy 9 klas kazda moze miec wersje bez elitki, lub posiadac jedna z dwoch dostepnych elitek. Co nam daje 27 buildow podstawowych od ktorych istnieje masa wariacji czy nawet zroznicowanie pod wzgledem samego dps (power dps czy condi dps lub hybryda). Jednak wymasterowanie jakiej klasy czy nawet konkretnego buildu to dluga droga ktora wg mnie jest najlepiej weryfikowana na pvp/wvw.
Co wiecej po level cap (80) nasze progresowanie postaci nie zakancza sie i producenci zadbali aby byla mozliwosc rozwijania mastery level i mastery skills co jest procesem dosc dlugim ale ciekawym (mastery level bezposrednio polaczony jest z mastery skillami a te jak wspomnialem sa umiejetnosciami naszej postaci czy mountow ktore to rozwijamy)
Co jest wada takiego systemu? Nie uswiadczymy tutaj ciaglej pogoni za coraz lepszym gearem czy coraz wyzszym levelem. Czy to dobrze? Kwestia gustu.

Czy w tej grze jest story - tak jest i to dosc obszerne. O ile w poczatkowej fazie gry moze wydawac sie dosc mialkie o tyle od lws2 robi sie znacznie ciekawiej. Story to zasadniczo jeda z najwiekszych zawartosci gry ktora sie przeklada na bardzo duza mape gry ktora zwiedzamy nie tylko horyzontalnie ale i wertykalnie (wiele map to dosc skomplikowane labirynty ktorych odkrycie jest dosc karkolomne - tangled deph jest tego najlepszym przykladem).

Gra dla samodzielnych - tak GW2 to gra ktora daje nam niespotykana swobode. Swoboda ta czesto doprowadza ze ludzie nie wiedza co maja zrobic bo gra nie tlumaczy nam za wiele. Ot wrzuca nas do swiata gdzie po przejsciu story i wbiciu 80lvl ludzie zadaja czesto pytanie “no i co teraz”. Zasadniczo po wbiciu 80levelu i jezeli posiadamy wszytskie dlc cala gra stoi przed nami otworem i z punktu widzenia mechaniki mamy dostep wszedzie (poza rejonami/trybami wymagajacymi od nas jakiegos mounta czy masterki ale to szybko mozna odblokowac). Niestety producenci nie za bardzo zadbali o graczy mniej ogarnietych czy malo dociekliwych i gra w prosty i jasny sposob nie informuje nas ze teraz mozemy robic to czy tamto. Tak informuje ze teraz mozemy isc na fraktale czy na dungeona czy ze strike mije ale wszystko to dzieje sie poprzez jakas krotka informacje po np wbiciu okreslonego levelu czy poprzez email od npc kiedy ukonczymy jakis epizod. Gra praktycznie w ogole nie tlumaczy mechnik combatu - niestety najmocniejszy aspekt gry jest w pelni do samonauki. Dlatego tak wielu graczy nie wie nic o combo fieldach/finisherach to ze sa boony/condi wiedza jakies szczatkowe rzeczy. Ale to nic nie szkodzi gw2 wiki posiada bogaty zasob wiedzy na ten temat a ilosc poradnikow/filmikow/tutoriali na yt jest ogromna. Ale finalnie to mamy wielka swobode i sami decydoujemy co i kiedy chcemy robic.
O co chodzi z tym fashion wars - gra kladzie duzy nacisk na customizacje. Czy to naszej postaci czy to mountow itd. W grze jest zaimplementowana gigantyczna ilosc skinow/itemow/outfitow/barwnikow/infuzji ktore na prawde robia wrazenie. Zdobycie wielu z nich wymaga jednak konkretnych czynnosci, achievementow, kolekcji czy wydania golda (chyba ze ktos chce real money). Jezeli lubisz jak w grze jedt co zbierac kolekcjonowac itd to gw2 to ma

Czy jest tam grind - jest lub moze byc zalezy wszytsko od Ciebie. Jezeli jestes niedzielnym graczem ktory chce wskoczyc do gry raz w tyg na 3h tylko zeby cos pograc to oczywiscie go nie bedzie. Ale wystarczy ze chcesz wycraftowac jakis pierwszy element ascended gearu albo zdobyc jakas kolekcje ktora sie craftuje no albo przyjdzie Ci do glowy zdobycie Legendy …wtedy grind jest i to w bardzo duzych ilosciach. Oczywiscie sa najlepsze farm spoty, metody na pozyskiwanie roznych rzeczy itd chcac adobyc najcenniejsze rzeczy, niepospolite kolecje czy czesto jakies achievementy wtedy farma grind itd jest czyms bardzo pospolitym. Poza tym z tytulu ze end game jest horyzontalny grind/farme mozna rozlozyc w czasie i niektorzy ta sama rzecz sa w stanie wyfarmic np w miesiac a inny… w rok …jednak to co wyfarmimy z zalozenia nie traci swojej wartosci z punktu widzenia craftowania konkretnej rzeczy (oczywiscie wartosc poszczegolnych itemow moze byc windowana itd ale to jest aspekt na inny temat).
Combat system - tak combat system w grze stoi bardzo mocno i w polaczeniu z bardzo miodnymi mechanikami klas/elitek robi niesamowita robote. O ile na pve potencjal combatu ne jest w pelni o tyle na pvp/wvw widac wyraznie pelen potecjal. Jest to do tego stopnia widoczne ze istnieje sporo osob grajacych tylko i wylacznie tryb pvp/wvw.
Osobiscie w grze mam prawie 8 tys godzin i kilka
rozpoczetych projektow i ciagle czasu malo a gra sie nadal nie znudzila.

Krótka wzmianka ponieważ w newsach tego nie uswiadczymy (poczekałem ale nic)…
Perma bana wyłapał Casiano Oldgrimm (Casiano.2705) czyli gracz z top kontem którego wartość wynosiła ponad 16 milionów golda.
Powód? Masowe wykorzystywanie explotiów i duplikacji itemów w grze.
Casiano na jednym ze swoich streamów zapomniał zmienić gildii jaką reprezentował i otworzył dosłownie na sekundę guild bank, którego zawartość nigdy nie miała być upubliczniona. Oczywiście ludzie szybko porobili screeny i z grubsza obliczyli co było widać a było widać nie mało bo…
111111

Oczywiście w banku mogło znajdować się (i zapewne znajdowało się) znacznie więcej gdyż widzimy tylko 2 taby jednak zawartość robi wrażenie. Samego Khan jest 500 sztuk a z tego co mi wiadomo w grze była ich garstka cos ok 40 sztuk.
Zarzutów pojawiło się znacznie więcej jak np “wpływanie” na ceny MC itd.
Więcej możemy dowiedzieć się tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=zuS3_LRHl_4

Przypomnienie dla zainteresowanych:

Obecnie trwa event dzieki, któremu każdy gracz (nawet z kontem Free2Play) może skompletować Living World Season 2 (8 epizodów). Na początek łapcie dwa epizody: “Gates of Maguuma” i “Entanglement”.

Choc LWS2 nie wprowadza nowych map/vendorow itd., to jest kontynuacja story po wersji podstawoej do dodatku HoT. Możemy zdobyć szereg achievementow z mastery pointami dla Central Tyrii.

Więcej na: https://www.guildwars2.com/en-gb/news/guild-wars-2-weekly-events-schedule-may-24-may-31/

Giveaway trwa do 31 maja!

1lajk

Kolejny update…
Dziś wskoczyły do zgarnięcia kolejne epizod Living World Season 2 a mianowicie epizod 3 i 4.
Co więcej w grze przez następny tydzień będzie możliwość wzięcia udziału we Fractal Rush Event.
Więcej szczegółów: https://www.guildwars2.com/en/news/guild-wars-2-weekly-events-schedule-may-31-june-7/

Kolejne przypomnienie

Od dziś tj 8.06.br do dnia 15.06.br można zgarnąć kolejne epizody Living World Season 2, a mianowicie Epizod 5 - Echoes of the Past oraz Epizod 6 - Tangled Paths

Wspomnę tylko, że w epizodzie 6 (ostatniej jego części “Into the Labyrinth”) po pokonaniu ostatniego bossa KAŻDA postać dostaje jednorazowo darmowy Black Lion Chest Key.

https://www.guildwars2.com/en/

gw2

1lajk

Kolejny update

Od 15 do 22.06.2021 możemy zgarnąć już ostatnią paczkę Living World Season 2:, czyli Epizod 7: Seeds of Truth i Epizod 8: Point of No Return, które to są ostatnimi epizodami tego LWS.

bn

Od 29.06.2021 rozpoczyna się promocja na LWS3.

Natomiast od 18 do 25 czerwca br. powraca No Downed State Event na WvW - w skrócie - brak fazy downstate kiedy hp zejdzie do zera.
Więcej na: https://www.guildwars2.com/en/news/guild-wars-2-weekly-events-schedule-june-14-june-20/

2lajki

Jeżeli nie masz jeszcze Living World Season 3 to od dziś rozpoczyna się kolejny cykl promocji.
W pierwszej kolejności epizod 1 z tego LWS : Out of the Shadows z mapa Bloodstone Fen.
Promocja trwa od 29.06 do 6.07.br
Wymagania: dodatek Heart of Thorns.

PS: od LWS3 co kazdy epizod dochodzi nowa mapa, nowi vendorzy (dajacy mozliwosc w latwy sposob nabycia trinketow klasy ascended), masa walut, farm spotow itd. achievementow i oczywiscie story bedaca pomostem miedzy dodatkiem HoT i PoF.

PS2 - Tier 3 achievementu Return Out of the Shadows daje (łącznie) 250 Blood Rubies (ringi z tej mapy kosztuja 100 BR, amulet 125 BR a plecak 200BR) . Co wiecej trinkety z lws3 maja mozliwosc resetowania statystyk i to bardzo niskim kosztem (100 unbound magic). Innym przeznaczeniem walut z map lws3 jest craft legendarnego trinketu aurora (ktory wymaga np po 250 walut z kazdej mapy lws3)

3lajki

Panie i Panowie…
Garść mega ważnych i optymistycznych informacji zawitała dzisiaj do Guild Wars 2

Guild-Wars-2-Expansion

Wsparcie silnika dla directx11
Alliance wchodzi jeszcze w tym roku (WvW)
Dodatek na poczatku 2022 - premiera przeniesiona ze wzgledu na utrudniona prace spowodowana pandemia. Zapowiedz i prezentacja jeszcze w te wakacje - 27 sierpnia 2021)
Colin Johanson wraca do studia…
Nowa elitka dla mesmera bazujaca na daggerach/spear?

Źródło: https://www.guildwars2.com/en/news/arenanet-studio-update-july-2021/?fbclid=IwAR0UmrZZmj8dduVhA2VKW45DgEvMCSDZGFTOmiQgwODit1zAtTy6ASXaVfE

I kolejny epizod LWS 3 - Rising Flames (ep2) do zgarnięcia za free już dzisiaj. Wraz z nim otrzymujemy mapę Ember Bay.

Aby sie nim cieszyć, musimy posiadać dodatek HoT.
Promocja trwa od 6.07 do 11.07. Br

Podobnie jak w poprzednim epizodzie tak i tutaj za tier 3 achievementu Return to Rising Flames otrzymujemy lacznie 250x Petrified Wood.

Za tydzien to jest 13.07.br ma zostac zaimplementowana mechanika the Legendary Armory. W skrocie jak to ma wygladac i dzialac tutaj:

https://www.guildwars2.com/en/news/the-legendary-armory-arrives-july-13/?fbclid=IwAR1I7wKtoka9OA0G5VPCHo4DD0ZT9sj8fYnCmBW66Fww2hiB_KkwLIUbxQk

1lajk

I kolejny contend powraca do Tyrii. Tym razem Arena Net implementuje event zwiazany z inwazja Scarlet Briar za pomoca the Twisted Marionette na Lornar’s Pass.

Event bedzie trwał od 13 do 20 lipca a po tym wydarzeniu event bedzie dolaczony na stale w sqad misji
gw2-guild-wars-2-mmo-twisted

Źródło: https://www.guildwars2.com/en/news/confront-the-twisted-marionette-on-july-13/?fbclid=IwAR0bW0nKr0Spninsf3DKfauHGPt88oO3p07Aiobdg6eXO6ONEduFsfrQKkk

1lajk

Kilka odpowiedzi na najczesciej zadawane pytania odnosnie przyszlej mechaniki The Legendary Armory

1lajk

Kolejny etap wakacyjnych promocji wchodzi dziś (to jest 13.07) i będzie trwać do 20.07.Br.
A w nim: kolejny epizod LWS 3 - Crack in the Ice (epizod 3) wraz z mapą Bitterfrost Frontier (nadmienię że jest to jedna z lepszych farm map jeżeli chodzi o itemy grupy Unidentified Gear a taże jedna z lepszych map na szybkie pozyskanie Unbound Magic (poprzez “konsumpcję” Fresh Winterberry będącą walutą tej mapy).
Wymagania: dodatek Heart of Thorns

2016-11_LWS3-EP3_Wallpaper-1920x1200

Bonus: Ponadto od 13 do 20.07.Br wchodzi event Wrath of the Twisted Marionette (będący częścią niedostępnego już LWS1) po tym terminie event będzie zaimplementowany na stałe jako wydarzenie dla squadu.

Bonus: Także dziś wprowadzono mechanikę The Legendary Armory, która to ma w wygodny sposób pomóc w zarządzaniu ekwipunkiem klasy Legendary.

Więcej o Bonusach: https://www.guildwars2.com/en/news/the-twisted-marionette-and-legendary-armory-are-here/?fbclid=IwAR1jDwxx_Jn5RI8B8Os-2Pt1Lh4Zkpc88qcclSleoAc5bixS1hD23Mh73ro

Update: ostatnia aktualizacja wprowadzila jeszcze dwie istotne zmiany;
*aby sie dostac do lokacji Eye of the North nie potrzebujemy juz dodatku PoF
*nad ikona swapu broni (domyslnie “~” na lewo od skilla 1) pojawil sie rozwijak gdzie mozemy w szybki sposob zmienic obsluzyc build template (traity i ekwipunek)

PS i na koniec maly tip: jezeli nie chcesz dostac kicka w priv squadzie na evencie Wrath of the Twistet Marionette nie wchodz do instancji dopoki commander o tym nie powie. Zjawisko jest dosc powszechne i juz zaczyna sie placz ludzi ze sa kickowani. Ale comm musi podzielic ludzi na 5 grup i kazdy musi wiedziec na ktora sciezke jest przydzielony. Na chwile obecna jeszcze pugi nie ogarniaja stad takie zamieszanie bo event niektorych przerasta. Jezeli nie do konca ogarniasz mechaniki to nie polecam tez isc full zerkiem aby nie pasc na platformach.

1lajk

Guide w formie grafik dla Wrath of Twisted Marionette;

Za te “pugi” to możesz oberwać Michale:))). Jak ktoś ma znać mechaniki skoro tam nie był ani razu??.Tak mam full berserk gear bo szkoda mi zasobów i golda na marudersy np.

Polecam zawsze sprawdzac co oznacza jakis skrot:
PUG is an abbreviation used in MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games) with the meaning “Pick-Up Group” … Mysle ze nic w tym obrazliwego.

Co do mechanik: tak wielu nie bylo lub nie pamietalo ale jak w LFG jest napisane "Marionette DO NOT ENTER INSTANCE AND READ SQUAD MESSAGE. Po czym ludzie pakuja sie i od razu wchodza do instancji to tak slabo i dlatego sa wyrzucani. Szkoda golda/zasobow no ok dlatego napisalem POLECAM zeby po prostu w kluczowych momentach nie pasc bo na platformach jest sie w 2 (czasem solo) i nikt Cie nie podniesie - poza tym ze skilli/traitow/czy broni nawet mozna zrobic zerka ze skillami typowo survi. To tylkooja rada co nie znaczy ze full zerkiem sie nie da. Da sie i mi bardziej chodzilo o mechaniki ogolne gry (czyli np niepakowac sie w aoe albo jak zbijac breakbara itd) niz stricte z Marionette. Poza tym sa juz poradniki i smialo mozna zobaczyc co jest co.

Dlatego chyba lepiej jest polecieć public, jeśli się nie ma np. LI. Public jest co 2h - parzyste, ponadto jak się nie mylę, instancja ma większą pojemność od wersji private, dzięki czemu jest o wiele łatwiej porobić platformy. Oglądałem strimy i z tego co widziałem, to właśnie publici cieszą się większą skutecznością.

O dzięki Ci Panie za info nie mam LI a w public LFG nie widziałem tej grupy. Teraz wiem sprawdzę sobie.

Od 20 do 26. 07. Br promo na kolejny epizod LWS3 The Head ofthe Snake (ep 4) z mapa Lake Doric.
Tj poprzednio za 3tier glownego achievementu dostajemy 250x waluta tej mapy.

2017-02_LWS3-EP4_Wallpaper-1920x1080

Przypominam ze za tydzien we wtorek tj 26.07 odbedzie sie prezentacja kolejnego dodatku do gw2 End of Dragons

https://www.guildwars2.com/en/news/guild-wars-2-end-of-dragons-first-look-livestream/?fbclid=IwAR3_AgwQTalO7gFd-aw5pjaiVlJrZReLt2CjIXKlxojOGjYldDnnTlb1NjY

Przypominam o jutrzejszej prezentacji nastepnego dodatku EoD
Gdzie kiedy i jak mozna obejrzec: https://www.guildwars2.com/en/news/guild-wars-2-end-of-dragons-first-look-livestream/?fbclid=IwAR2mxcTOxZ-umCf5kO4Jv7UTBkPfRbrmjy8dzrm7ySN63-dD2FY8YNLMBlM

Dodatkowo nie zwalniamy tempa z wakacyjnymi promocjami na LWS i eventami
https://www.guildwars2.com/en/news/guild-wars-2-weekly-events-schedule-26-july-1-august/?utm_source=rss&utm_medium=news&utm_campaign=rss&fbclid=IwAR1w0vAthse0kjDa_9uEUyOp2r8edJrN6wRUY_8bi4WQyRw9ynrO4wOngPc

Od 27.07 do 02.08 bedzie obowiazywac kolejny etap wakacyjnej promocji na LWS 3 z epizodem 3 - Flashpoint i mapą Draconis Mons
Tj poprzednio wymagany jest dodatek HoT

Flashpoint_banner

Poza tym przez najbliższy tydzien jest aktywny event World Boss Rush

=====================================================

Krótkie podsumowanie FIRST LOOK do nowego dodatku GW2 End of Dragons:

  • przewidywana data premiery to luty 2022
  • pojawiły się już preordery a także paczki EoD+PoF (PoF to oczywiscie i Hot w jednym)
  • jedna z najważniejszych informacji EoD nie jest koncem GW2 stad tez upgread silnika pod dx11 ktory ma nastąpic jeszcze w tym roku
  • zostanie wprowadzony fishing i skiffs które mają być objęte mechaniką masteries
  • nowy 2 osobowy mount the siege turtle który ma angażować (w jakiś sposób) obu graczy; nowy mount również będzie podlegać mechanice masteries
  • nowy Guild Hall - Isle of Reflection (oczywiście w klimatach Canthy)
  • trzecia generacja broni legendarnych będzie inspirowana tematem Aurene i ma być ich 16 (coś na wzór Black Lion Wepons Collection)
  • Nowe strike misje które będą miały opcje Challange Mote. Poza tym nastąpi całkowite przemodelowanie systemu nagród za strike misje łącznie z obecnie istniejącymi
  • Virtuoso to nowa elitka mesmera bazująca na daggerze a klony zostają zastąpione również daggerami (jest ich 5), nie wiemy nic jak wygląda trait line i znamy tylko 5 skilli utility
  • Kolejna domniemana specka bedzie dla nekromanty który prawdpodobnie bedzie wykorzystywac pistolet; kolejne elitki będa prezentowane sukcesywnie wraz z biegeim czasu.
  • będą 4 terminy beta testów a wraz z nim możliwość zagrania nowymi elitkami
  • 1 beta event od 17.08 do 21.08 (mesmer oraz 2 inne specki)
  • 2 beta event od 21.09 do 25.09
  • 3 beta event od 26.10 do 30.10
  • 4 beta event od 30.11 do 04.12 (dostęp do wszystkich elitek i nowego mounta)

Z tytułu że był to First Look nie wiemy za wiele czyli ile i jak wielkie będą mapy, generalnie o co tam chodzi, drzewa masteries, innych aktywnosci poza strike misjami itd także cierpliwie czekamy.

Key-Art-1024x647-780x493