Gwarancja, czy rękojmia?

Witam wszystkich,

Zakładając ten wątek chciałbym poradzić się osób, które być może mają jakieś doświadczenie, bądź orientują się w kwestii, którą poruszam.

Mianowicie nieco ponad rok temu kupowałem laptopa na MediaExpert.pl (2 lata gwarancji na sprzęt). W sumie do niedawna nie było żadnych problemów z działaniem sprzętu, natomiast od jakiegoś czasu, może około miesiąca, zaczęły się dziać dziwne rzeczy. Po pierwsze - pojawił się backlight bleeding w górej części ekranu, obszar dosyć spory, bardzo widoczny na kolorach ciemnych (“zakamuflowałem” to przed moimi oczami podnosząc jasność kolorów o 30%). Po drugie - dysk HDD (jest jako dodatkowy, system stoi na SSD) co kilka-kilkadziesiąt minut tak jakby przechodził w uśpienie (tak, wiem, że jest opcja zapobiegania temu w panelu Intel Rapid oraz w ustawieniach zasilania - to nie pomaga w żadnym stopniu); w praktyce wygląda to tak: załóżmy, że gram sobie w CS’a, który siedzi sobie na HDD - w randomowych momentach “budzenia się” HDD jest 1-2 sekundowy lag, dzieje się tak w różnych odstępach czasowych. Po trzecie - co jakiś czas rano, kiedy po nocy uruchamiam laptopa - system nie wczytuje się (zdarza się to raz na X uruchomień, są dni, kiedy tego nie ma, są dni, kiedy dzieje się 2x pod rząd); tutaj pomaga restart (tak, reinstalowałem system X razy, bez efektu). Po czwarte - dziś rano przez 2 uruchomienia systemu nie działała klawiatura. Podświetlenie włączało się, natomiast żaden klawisz poza przyciskiem power nie reagował, dopiero po 2 restartach problem zniknął.

Po opisaniu mniej więcej problemów ze sprzętem nasuwa się moja prośba o poradę od Was, a w szczególności od osób, które znają się na rzeczy - czy mam prawo do rękojmi, czy “bawić” się z nimi w gwarancję? Sprzęt był kupiony na moją osobę, nie na firmę oczywiście.

Z góry dziękuje za wypowiedzi.

Według mnie powinni przyjąć na gwarancję ale po objawach które jak widzę występują losowo czy podczas gry to oni tego pewnie nie wykryją. Standardowo włączą laptopa raz na serwisie, wszystko będzie spoko i odeślą z notką “usterka nie wykryta”. Podobnie było w moim przypadku, musisz liczyć na szczęście że usterki przez Ciebie wskazane wystąpią akurat podczas sprawdzania. Do rękojmi to się chyba nie zalicza ale pewności nie mam.

Właśnie dlatego nie chcę “bawić się” w gwarancję, bo zapewne byłoby tak, jak mówisz. Myślałem, czy nie dorzucić do przesyłki pendrive’a, na którym byłyby klipy, gdzie pokazałbym po kolei wymienione problemy, ale nie wiem, czy jest sens. Co do rękojmi - również nie jestem pewien, ale wiem, że towar ma poważne wady fizyczne i nie nadaje się do normalnego użytkowania na dłuższą metę (pewnie za miesiąc dojdzie kolejna usterka pojawiająca się i znikająca), a kwota 4,5 tys. złotych to już poziom, gdzie chyba mogę wymagać jakiejś jakości od sprzętu, no i niezawodności. Rozumiem jakby spalił się zasilacz, zepsuł dysk, czy coś konkretnego, ale tutaj ewidentnie jest kilka “mniejszych” usterek, sprzęt tak jakby powoli się sypie.

Rękojmia ! Żadna gwarancja - gwarancja to ostateczność ! Sprzęt ma działać i nie mieć wad. Każda wada = podstawa do rekojmia.

Wyslij im z PenDrive. Napisz na kartce dokladnie co sie dzieje i niech przyjmują, łaski ci nie robią.

Jak możliwość to rekojmia daje ci znacznie wieksze możliwości niż gwarancja.

W sumie też myślę, że mogę wrzucić te filmiki na YouTube i dać im linki, jeszcze brakuje mi nagrania z 1 usterki, która jak na złość od paru dni nie chce się pojawić. W każdym razie liczę, że wypowie się tu jeszcze ktoś, kto korzystał z rękojmi na przestrzeni ostatniego roku/dwóch. Nevertheless, dzięki za wypowiedzi! :slight_smile: