Edit: FAQ odnośnie jump eventu: http://babagra.pl/2013/10/eq2-postacie-heroic-pytania-i-odpowiedzi/
Opis klas jest z 2011 roku, ale to się jakoś zasadniczo nie zmieniło, może poza tym, która klasa teraz jest trochę bardziej na topie.
- Klasy. Aby lepiej orientować się w grze należy najpierw poznać nazewnictwo klas i genezę tego nazewnictwa. W początkach istnienia EQ2 klasy nie wybierało się od razu. Dopiero w trakcie levelowania określało się czy chce się być magiem, tankiem czy lekarzem. Na 10 levelu proces levelowania był blokowany i trzeba było wybrać najpierw "klasę" postaci. Wyraz klasę ująłem w cudzysłów nie bez powodu, ponieważ obecne znaczenie klasy odpowiada dawnemu znaczeniu "subklasy", którą z kolei wybieraliśmy na levelu 20. Co ciekawe dokładnie taki sam system wyboru klasy i subklasy został zachowany do dnia obecnego, ale w craftingu. Tam również wybieramy najpierw pierwszy stopień specjalizacji na 10 levelu, a potem dopiero na 20 levelu ostateczną klasę crafterską. Znajomość nazw dawnych "klas" jest o tyle ważna, że na pewno często w grze spotkasz się z określeniami shaman, druid czy crusader, a przecież obecnie takich klas w grze początkujący gracz nie zobaczy. Poniżej prezentuję schemat dotyczący podziałów archetypów [cyferki], "klas" [literki] i subklas (obecnych klas) [od myślników] wraz z ich uproszczonym opisem:
1. Archetyp: Tank
a. Warriorzy:
- Guardian - ubrany w plate armor typowy tank, duża przeżywalność.
- Berserker - ubrany w plate armor, od guardiana różni się tym, że ma mniejszą przeżywalność, ale robi większy dps AOE.
b. Crusaderzy:
- Shadowknight - ubrany w plate armor tank caster, łączy magię z orężem i wysysa życie z przeciwników, aby samemu się uleczyć. Może używać feign death na sobie lub wybranym towarzyszu.
- Paladyn - ubrany w plate armor tank połączony z lekarzem, może leczyć nie tylko siebie, ale również drużynę. Może podnosić zmarłych towarzyszy.
c. Brawlerzy:
- Monk - ubrany w skóry tank, dający duże możliwości solowania. Możliwość używania feign death solo i na całą grupę. Idealna klasa dla farmerów.
- Brusier - dawniej była to zła wersja monka, również ubrany w skóry, posiada moim zdaniem jeszcze większe możliwości solowania. Feign death tylko solo.
2. Archetyp: Healer
a. Klerycy (kleryków wyróżniają reactive heale, które leczą postać jedynie wtedy jeżeli otrzymuje ona jakieś obrażenia)
- Templar - ubrany w plate armor, lekarz defensywny.
- Inquisitor - ubrany w plate armor, lekarz ofensywny.
b. Druidzi (druidzi leczą głównie poprzez skille heal over time)
- Warden - ubrany w skóry lekarz, który spamuje heale jak szalony.
- Furia - ubrany w skóry lekarz, dobry buffer magów i bardzo dobry dps.
c. Szamani (cechą charakterystyczną shamanów są wardy, czyli pola siłowe nakładane na członków drużyny. Dzięki wardom shaman jest jedynym healerem, który jest w stanie zapewnić przeżywalność tanka, kiedy obrywa on regularnie za więcej punktów niż wynosi jego pula życia)
- Mystic - ubrany w chain armor shaman, który potrafi również dpsować.
- Defiler - ubrany w chain armor shaman. Chyba najsłabszy dps ze wszystkich lekarzy, granie i levelowanie solo może być dosyć męczące, jednakże ta klasa jest w stanie zapewnić tankowi największą przeżywalność.
3. Archetyp: Scout
Wszyscy Scouci noszą chain armor.
a. Bard
- Troubador - klasa buffująca casterów, bardzo dobry dps, ale widać to dopiero w end game. Raczej ciężko leveluje się solo.
- Dirge - klasa buffująca klasy melee. W odróżnieniu od troubadora może również podnosić martwych towarzyszy, reszta uwag jak wyżej.
b. Predator
- Assassin - czysty dps, klasa melee. Jedna z najlepiej obecnie ocenianych pod względem dpsu klas.
- Ranger - dps range.
c. Rogue
- Swashbuckler - dps AOE.
- Brigand - dps, debuffuje wrogów.
4. Archetyp: Mag
Wszyscy magowie noszą cloth armor.
a. Sorcerer
- Warlock - doskonały dps AOE.
- Wizard - doskonały dps single target, konkuruje o palmę pierwszeństwa pod względem dpsu z assassinem.
b. Enchanterzy (typ magów charakteryzujących się przede wszystkim tym, że regenerują grupie power w trakcie walki, przez co są niezbędni przy długich i trudnych walkach)
- Coercer - mag buffujacy klasy melee oraz regenerujący power. Poza buffowaniem posiada również crowd control w postaci mezzów, może również charmiować, czyli robić sobie peta z trash mobów. Duże możliwości solowania, chociaż bardziej wymagający w nauce gry od większości klas.
- Illusionist - mag buffujący klasy casterskie oraz regenerujący power. W odróżnieniu od coercera nie posiada możliwości charmowania, ale za to posiada combat peta, który jest lustrzanym odbiciem postaci, poza tym również może mezzować.
c. Summonerzy (to typowe klasy petowe)
- Conjuror - klasa pet dps, potrafi rozdać grupie shardy, które zużyte regenerują maleńką ilość poweru. Posiada peta tankującego, przez co łatwo się nim gra solo.
- Necromancer - klasa pet dps, podobnie jak conjurer, ale rozdaje serca, a nie shardy, które też regenerują power. Potrafi wskrzesić towarzyszy. Posiada również peta tankującego, przez co łatwo się nim gra solo.
Po co nam obecnie ta wiedza? Właśnie po to, żeby wiedzieć jaką klasą mogę zdradzić na jaką klasę poprzez questy zdrady, ponieważ zdradzać można jedynie w obrębie dawnej "klasy". Poza tym następnym razem jeśli zobaczysz, że gildia rekrutuje enchanterów czy inne enigmatycznie brzmiące nazwy klas, możesz posłużyć się tym schematem, aby skojarzyć o jakie dwie obecne klasy tak naprawdę chodzi. Jakie klasy są najbardziej poszukiwane? Najbardziej typowy dobór klas w grupie do instancji w end game wygląda mniej więcej tak: 1x tank, 1x lub 2x healer, 1x bard, 1x enchanter, 1x lub 2x dps.