Zacznę wypowiedzą, o tym, że metin2 nie jest najgorszą grą, tylko taką grę zrobili z niej gracze, wbijając 15lvl. Oh tak -.-
Zacznijmy od początku:
Metin jest grą 3D oferującą nam 8 klas postaci do gry. Każda postać na 5lvlu może wybrać swoją klasę.
Nie będę opisywać każdej klasy, zrobię to krótko i zwięźle.
Wojownik - Wojownikiem możemy wyspecjalizować się w szybkich i silnych atakach, lub po prostu być "tankiem", który osiąga spore ilości defa. Są to typowe exp maszyny, niestety jedna jest lepsza od drugiej, mianowicie szybki i silny wojownik, czyli "Body"(Ciało). Może on zaszarżować wroga, pokręcić się w kółko z mieczem(Wir miecza), lub zaatakować szybko 3x(Trzystronne cięcie), zazwyczaj dobry na pvp z odpowiednim buildem, natomiast nasz "tank", tj. Mental(Umysł), nie jest już taki dobry na pvp. Pierwszym skillem, który rozwija zazwyczaj Mental, jest zwiększenie obrony(Silne ciało), następnie jego najsilniejszy atak, który zada dość wysoki dmg mobom wprost w naszą stronę(kont 90 stopni), lub po prostu tąpnie w ziemie(Tąpnięcie, 180 stopni), żeby wrogowie odlecieli spory kawałek od niego, zbierając obrażenia. Niestety, nie sprawdza się na pvp, tak jak Body. Ilością obrony nie nadrabia ataku, tak więc czyni go to typowym tankiem, na wyższych poziomach da się zauważyć różnicę, ale na niższych górą będzie Szarżujący Wojak
Ninja - Ninje... zazwyczaj szybkie i sprytne, i można się zgodzić. Drogi szkolenia, które możesz wybrać, to szkoła Zabójcy, i Łucznika. Zabójca, tzw. dagger specjalizuje się w zadawaniu szybkich obrażeń, teleportując się w stronę wroga(Szybki atak), chowając się(Krycie się), oraz wbijanie sztyletu(Zasadzka)w plecy wroga(Dzięki zasadzce, oraz walnięciu w plecy, przy szczęściu, z krytykiem można osiągnąć niesamowite obrażenia). Może on także zatruć wroga(Trująca chmura), z dalekiej odległości zadając niewielkie obrażenia od umiejętności, jest też szansa(Jak nazwa wskazuje) na otrucie wroga, niestety % jest niski, a za to jest jeszcze niższy względem Wirującego Sztyletu, które jest świetnym atakiem na pvp(Umiejętnie wykorzystany potrafi zaatakować trzy razy, zamiast jeden). Brat daggera - "archer" tak nazywany przez społeczność metin2 naawet na polskim serwerze. Klasa rzadko wybierana, ponieważ zdobywanie nią doświadczenia jest trudniejsze niż w przypadku ninjy dagger. Niestety, jeśli słabo expisz, to lepiej wypadasz na pvp, jest on jego mistrzem. Posiada wbić kilka strzał we wroga z niesamowitą prędkością(Powtarzalny strzał), wbić Ognistą Strzałę, która zadaje gigantyczne obrażenia, lub zatruć wroga Trującą Strzałą, której % na zatrucie jest b.wysoki! Potrafi on także zwiększyć swoją szybkość poruszania się.
Szaman - może wybrać szkołę Smoka, lub Błyskawic. Smok to tzw. Buffer. Może on zwiększyć czyjąś szanse na krytyczne uderzenie nawet o 50%, zwiększyć obronę, lub dodać nieco szans na blok ataku. Może on także podpalić wroga, lub miotać talizmanami we wroga. Błysk to tzw. Healer, ale nie do końca. Dostaje on oczywiście skill pod nazwą "Leczenie", który ładuje się aż 10sek, ale o czasie ładowania skilli dokończę później. Ma on też czar zwiększający siłę ataku, lub zwiększający szybkość, oraz zmniejszający czas ładowania skilli(cooldown reduction). Jego ataki oszołamiają.
Sura - BM oraz WP, tak są nazywane klasy sur. Black Magic(Czarna Magia), oraz Weapon(Broń). Sura BM specjalizuję się w PvP - odwieczny wróg Ninjy używającej Łuk. Jego ataki potrafią spowolić wroga, lub zadać gigantyczne obrażenia, potrafi także zrobić tarczę z many, która zamiast PŻ pochłania PM. Sura WP to typowy grinder. Potrafi on zwiększyć swoją siłę ataku jak wojownik "ciało", oraz zwiększyć swoją obronę jak wojownik "umysł", ale słabiej. Ma on także czar rozpraszający wszelkie wsparcia (tzw. buffy), nie dając wrogowi szans. Ma on także umiejętność zwaną "strach", która niweluje agresywność potworów, oraz zmniejsza otrzymywane obrażenia w %.
To tyle o klasach - nie dużo, ale wystarczy.
Królestwa - W metinie mam 3 królestwa. Są to Jinno(Niebiescy), Shinsoo(Czerwoni) oraz Chunjo(Żółci). Królestwa różnią się tylko trzema początkowymi mapami(tzw. M1(Miasto, lub Mapa), M2, M3), tzw. M3, są to obszary gildii. Jeśli osoba z Jinno i Shinsoo spotkają się, mogą ze sobą walczyć w stylu open pvp. Można najeżdżać wrogie królestwa, niszcząc sklepy, które nie są postawione na rynku każdego miasta, wiele zabawy, i radości niszczenia czyichś sklepów. Osoby z poziomem niższym niż 15 nie mogą brać udziału w pvp. Również, jeśli osoby z różnych królestw będą chciały ze sobą pisać, nie będą mogły tego zrobić, ponieważ nie zobaczą tego co napisała osoba z innego królestwa, dlaczego? Ponieważ posługują się innym językiem. Żeby umieć inny język, potrzebujemy uczyć się książek języka, aż do M(Master), czyli 17 pomyślnie przeczytanych książek, lub po prostu kupić pierścień języka z Item shopu.
Mapy - Mapy w metinie nie są duże, ale jest też ich nie mało. Pierwsze dwie mapy należą do wcześniej wspomnianych królestw, natomiast reszta map, jak np. Wielka Pustynia, Dolina orków są już wspólne dla każdego z królestw. Map jest ponad 25, wliczając lochy małp, oraz jeśli wliczyć by całą wieże demonów(każdy poziom), było by więcej.
Questy - W metinie questów mamy określoną ilość na poziom. Z czasem questy dają co raz mniej doświadczenia, i są robione tylko dla Yang(waluta w Metin2). Nie są to tylko questy typu, przynieś, zabij, trzeba przekonać się samemu, jak to trzeba zabić określonego metina do zadania, dla niektórych poszukiwania trwają wiele dni, dla niektórych to tylko minuty, lub kiedy trzeba zdobyć notatki z wielkiej tablicy lochu małp, w której znajduje się król małp, a przed tym czeka nas pełno korytarzy, w których możemy łatwo zgubić drogę, ponieważ nie mamy tam mapy. Questy też możemy otrzymać z Ksiąg(Księga Misji : Łatwa, Średnia, Trudna), które wypadają z potworów, ale bardzo rzadko.
Ekwipunek - W metinie jest on bardzo ograniczony. Mamy tylko 4 rodzaje zbroi na określony poziom dla każdej klasy, czyli na 1, 9, 18, 26, 34, 42, 48, 54, 61, oraz 66-70. Zbroje możemy ulepszać od +1 do +9. Szanse na +9 są bardzo niskie, a jeżeli się nie uda, przedmiot zostaje zniszczony. Gracze używający zwoju błogosławieństwa do ulepszeń nie ponoszą takiego ryzyka, ale ich przedmiot zostaje zdegradowany o jeden poziom. Broni nie jest aż tak mało jak się wydaje, ale nie będę już o nich wspominać, ale jest ich więcej niż zbroi. Są to miecze(wojownik, sura, ninja), miecze specjalne(tylko dla sur), dwuręczne bronie(tylko wojownik), wachlarze i dzwony(tylko szaman), sztylety oraz łuki(tylko ninje). W metinie mamy również 3 rodzaje hełmów dla każdej klasy, sporo różnych butów, które dają szybkość poruszania się, oraz dodatkowe statystyki(w zależności od butów), biżuteria: naszyjniki, bransolety, kolczyki, oraz tarcze, które można nosić nawet z dwuręcznymi broniami.
Zdobywanie doświadczenia - W metininie doświadczenie zdobywamy poprzez grind, z zadań wiele go nie ma. Moby bijemy masowo, możemy bić ich nawet do 30 na raz, a nawet więcej co jest wielkim plusem tej gry. Jeśli utrzymamy tyle mobow, to możemy podnosić swój poziom doświadczenia bardzo szybko. Niestety, jeśli chcesz go podnosić jeszcze szybciej, niż to możliwe, kup pierścień doświadczenia z... Item Shopu.
System gildii, oraz jej plusy - Owszem, w metinie występuje system gildii. Każda gildia może wyzywać inną gildię na wojnę (Gildia vs Gildia), otrzymując za to punkty(w zależności czy się wygra), zdobywając miejsca w tabeli gildii w grze. Poziom gildii może wzrastać, a wraz z każdym poziomem, gildia otrzymuje jeden punkt do umiejętności gildii, które można użyć na wojnie, np. zwiększenie szybkości, większa szansa na krytyczne uderzenie itp.
Następnym plusem jest możliwość wykupu ziemi od określonego poziomu. Gildia na każdej ziemi może wykupić Alchemika, oraz Kowala, które daje nam o 10% większe szanse na ulepszenie przedmiotu, nadal z ryzykiem zniszczenia przedmiotu, ale za wyższą cenę, niż u zwykłego kowala w mieście.
Alchemia oraz górnictwo - Wcześniej wspomniany alchemik na ziemiach gildii, służy on do przetapiania zdobytych rud z górnictwa. Od 30 poziomu możemy wydobywać rudy ze skał, które są losowo rozrzucone na mapie. Na każdej mapie są inne rudy. Najcenniejszą rudą, jest ruda diamentu. Przetapiając rude diamentu w diament, możemy w przedmiocie(naszyjnik, kolczyki, bransoleta) "wykuć" okienko na inny kamień. Jeśli są to np. ebonitowe kolczyki, i uda nam się wykuć okienko na kamień, potrzebujemy rude ebonitu przetopioną na ebonit, dzięki włożonemu ebonitowi, do ebonitowych kolczyków, dostajemy troszkę tego co dają nam te kolczyki. Te kolczyki dodają nam siłę, życie, oraz szybkość zaklęcia. Tak więc dostaniemy dodatkową siłę, oraz szybkość zaklęcia(W okienka wchodzą tylko główne statystyki czyli WIT, SIŁ, INT, ZR.
Rybactwo, oraz plusy - Łowiąc możemy, rzecz jasna, złowić ryby. Ryby te można "otworzyć", można otrzymać bardzo wartościową małże, z której możemy dostać kamień, lub najdroższe "ulepszacze", białą, niebieską, czerwoną perłę, także możemy otrzymać ość, lub martwą rybę. Łowiąc możemy wyłowić różne przedmioty, np. pelerynę, która zakrywa naszą rangę, i inne takie, a nawet farby do włosów. Ryby można piec na ogniu, w zależności jaka to ryba, może nam ona dodać szybkość ataku, lub od razu zregenerować określoną liczbę PŻ lub PM.
Statystyki, umiejętności oraz inne - W metinie na poziom dostajemy 4 punkty statystyk, oraz 1 punkt umiejętności. Wojownik posiada 5 umiejętności, Ninje mają ich 6, tak samo jak sury i szamani. Do każdej ze statystyk możemy dodać XX punktów, maksymalnie do 90. Siła zwiększa nasze obrażenia, Witalność zwiększa naszą obronę oraz punkty życia, Inteligencja zwiększa ilość punktów many oraz magiczną obronę, zręczność zmniejsza otrzymywane obrażenia w % oraz zwiększa obrażenia, lecz mniej niż daje to siła. Wojownicy powinni inwestować w siłę i witalność jako główne statystki, Szamani w inteligencję oraz witalność, Sury tak samo jak szamani, a Ninje w zręczność w witalność. Można tu stosować różne buildy statystyk, ale te są "najlepsze" według graczy. Do statystyk dochodzi także szybkość poruszania się, która maksymalnie wynosi 200, oczywiście można mieć więcej niż 200, ale nie da to już efektu, tak samo jest z szybkością czarów, maksymalnie to 200. Co nam daje szybkość czarów? Zmniejsza ona nam ładowanie naszych umiejętności, np. zamiast 15 sekunda, przy 200 szybkości czarowania będzie to 7,5sek, a przy 7sek, będzie to 3,5sek. Robi wrażenie!
W skład dodatkowych umiejętności dochodzi także Sztuka combo, która zwiększa długość naszych ataków, np. zamiast robić combo z 4 zwykłych ataków, możemy ich zrobić nawet 6.
Polimorfia - Czyli zamiana w potwora. Czasem z potwora wypadnie nam marmur polimorfii, trafia się to rzadko, ale taki marmur robi z nas potężną postać. Każda postać potrafi się zamienić w potwora, ale tę umiejętność można rozwijać, żeby zamiana trwała dłużej. Skoro jesteśmy w marmurze, i jesteśmy tak silną postacią, co w związku z tym? Bossy w metin2 mają wysoką regenerację życia, tak więc będąc w marmurze możemy pokonać bossa łatwiej i szybciej, a także metiny, które nie sprawią nam problemu w marmurze.
Bossy, Metiny - Metiny w grze, to kamienie, które mają wysokość prawie jak nasza postać. Są to tytułowe kamienie, które zarażają potwory, w związku z czym robią się one agresywne(to do fabuły). Metiny mają bardzo dużo życia oraz średnią jego regenerację. Bijąc metina będąc wokół niego pojawiać się potwory, ponieważ sam metin nas nie atakuje. Z metinów wypadają różne drogie rzeczy, takie jak Księgi Umiejętności(KU), do rozwijania naszych umiejętnośći, oraz kamienie duszy(KD), które dodają nam statystyki. Za to bossy w metinie są potężne, z wysoką regeneracją życia, i wspomiana polimorfia na niektóre bossy jest wskazana. Z bossów możemy dostać wiele unikatowych przedmiotów, które nie wypadną nam ze zwykłych potwórów, jak różne bronie, czy zbroje.
Rozwijanie Umiejętności, Kamienie Duszy, oraz własny koń - W metinie mamy bardzo mało umiejętności, ale przez całą grę je rozwijamy. W metinie przyjęto schemat rozwijania jednej umiejętności, bo tylko w ten sposób to ma sens. Każda umiejętność ze zwykłej na 17(25%), 18(50%), 19(75%), 20(100%), może przejść na następny poziom, tzw. M - Master. Oczywiście 17-20 oznacza liczbę "władowanych" w umiejętność punktów umiejętności.
Mając już umiejętność na Master, możemy ją rozwijać wyżej, czyli na M1-M10 aż do "G"(Grand Master), za pomocą Ksiąg umiejętności, można je kupić od graczy, lub mogą wypaść z metinów, bossów. Ksiąg musimy przeczytać 55(tj. 55 dni), ale nie każdą książkę uda nam się przeczytać pomyślnie.
Kamienie Duszy możemy włożyć do zbroi, lub brońi. W zbroję możemy dać takie kamienie, żeby zwiększyły szybkość poruszania się, zwiększyły obronę, życie, mane itp. Zaś w broń, możemy dać takie kamienie, jak dodatkowy % na daną klasę, są to oczywiście kamienie do PvP, ale można także włożyć kamienie dające większy % na krytyczne uderzenie, przeszywające uderzenie(coś jak krytyk, tylko przy udanym ataku nie zwraca się uwagi na ilość obrony), lub większą siłę na potwory.
W metinie mamy również możliwość jeżdżenia na koniu(Koń Zwykły), atakowania z niego(Koń Bojowy), lub nawet atakowanie ze specjalnych konnych umiejętności(Koń Militarny). Koń zwiększa nasze statystyki zręczności, oraz siły.
Hackerzy itp. Powszechnie wiadomo, że do każdej gry mmorpg będzie hack, bot itp. Niestety, metin2 jest tak popularną grą, że hacków ma tak wiele, że bania mała. Hacki na zwiększenie szybkości ataku, poruszania się, teleportacja po mapie, gdziekolwiek, nawet na dodatkowy skill od innej klasy, tak to możliwe(!), oraz na używanie skilli bez przerwy, a to nie wszystko. Niestety, ściągając coś takiego narażamy się na keyloggera. Wielu graczy nawet nie wie co to jest, dlatego wiele daje się na to nabrać, do sedna sprawy przejdę za chwilę, zanim wspomnę o tym, że update'y uniemożliwiające używanie są dosyć rzadkie, a jeśli już są, to nowa wersja hacka pojawią się w krótkim odstępie czasu. Dodatkowo dodam, że częstym zarobkiem w metin2 są perły z rybactwa, otóż Fishbot może za nas łowić 24/7, co zapewnia czasem fortunę - ale nie dajcie się zwieść - najpierw zarobicie, potem to stracicie z powodu keyloggerów, wraz z kontem, potem sobie odpowiecie, czy było warto.
Community, czyli społeczność metin2 - Można by rzec, że jest lepsza od tibii, ale coż, podobna tibia ma to coś, może to właśnie community, które jest coraz gorsze z dnia na dzień, i potem zaczynają grać w metina(lub na odwrót)?[Pozostawcie to pytanie, jako retoryczne, na takie się nie odpowiada, ani też się nie wypowiadajcie] Osobiście, to mnie się to nie tyczy, ja testuje każdy mmorpg, prócz jednej oczywiście. Do rzeczy. Społeczność w metin2 jest bardzo młoda, spora ilość graczy nie ma nawet 15 lat, często niedoświadczeni gracze to zazwyczaj "dzieci", ale pozwólmy być im newbie, ale nie wszystkim. Spora, a nawet większa część graczy nie potrafi się zachować, czy wyrazić wzajemny szacunek do innej osoby, która jest też z krwi i kości. Odstrasza to sporą ilość graczy, a jedynym tłumaczeniem, pod zapytaniem, dlaczego się zrezygnowało, jest, że jest tam za dużo dzieci. Lepiej powiedzieć, że więcej neo lub trolli, bo nawet ludzie dorośli(lub pełnoletni) mają z bańką. Na koniec dodam, że jest to wypowiedz o Polskim metinie. Nie wiem jak jest na innych europejskich serwerach metin2, ale Metin2US zachowuje swoją klasę do dziś.(częste eventy, update'y).
Item shop - Bez item shopa da się grać, ale nie w późniejszych etapach gry. Jeśli chcemy być pro, kupujemy sobie takie rzeczy jak Pierścien doświadczenia(50% więcej expa), czy nawet Rękawice złodzieja(50% większa szansa wyrzucenia przedmiotu z potwora), lub Szczęśliwą złotą monetę, która zwiększa szansę na znalezienie jakichś Yang z mobka. Jeśli jesteś już pro, i chcesz być bardzo pro, kup sobie kilka Porad Pustelnika(czy jakoś tak), która da ci stu % szansę na pomyślne przeczytanie jakiejkolwiek księgi, lub zwoje, które nie niszczą przedmiotów podczas ulepszania. Lub nawet jeśli chcesz, włóż sobie w każdą część ekwipunku po 5 bonusów, które mogą zwiększyć PŻ, nawet o 4000, dać dodatkową siłę przeciwko jakiemuś mobkowi np. Silny przeciwko orkom - tak, nasze obrażenia na orkach zostaną zwiększone o 20%, a jeśli będziemy mieli takich kilka bonusów...(?), lub nawet dać obronę przed... mieczami. Wojownik z mieczem będzie nas smyrać, bo mamy owe bonusy. Bonusy są różne, i dają tzw. Over Power(OP).
Serwery Metin - Można zauważyć, że jest ich b.dużo.
1.Q: Dlaczego w metin2PL jest tak dużo serwerów, no nie wiem o co chodzi!
1.A: Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze, prawda?
I wszystko jasne.
Wyścig szczurów - Zazwyczaj zaczyna się po otwarciu nowego serwera, gdzie kolejne osoby zostaną No-Life'ami, ponieważ chcą się dowartościować będąc TOP1. wydając przy tym ogromne ilości gotówki, i wbijając 60lvl nawet w tydzień.
GF jest bardzo taktowne. Wie co gracze chcą. Chcą być TOP1, otworzenie nowego serwera da przypływ gotówki, ponieważ setki gracze będą się ścigać o TOP1, albo chociaż TOP3, czy TOP10. Jest to wielki i kolejny minus gry. Gracze są rozbici na wielu serwerach, a dalej wynika, że na żadnych serwerze community nie jest dobre. Jedno wielkie community dało by o wiele radości z gry. Niby nic, ale po co dbać o community, skoro otwarcie nowego serwera da więcej gotówki.
Channele(CH) - Kanały - Każdy serwer Metin2 posiada tylko 4 kanały. Jest kolejny, i to bardzo wielki minus gry. Wyobraź sobie sytuację, że chcesz pograć, ale wszystkie kanały są "FULL", musisz czekać, aż któryś zrobi się puściejszy o kilka osób. Gracze nie raz apelowali o zwiększenie ilości kanałów, zamiast serwerów, niestety bez skutku. 4 kanały to za mało, biorąc pod uwagę, że po 13(do 15) liczba graczy na serwerze się zwiększy kilkakrotnie. Wszystkie "spoty" zaczynają być zapełniane przez graczy, a radość z rozgrywki przemija, tak jak to jest z wiatrem(XD).
Niestety, skoro są plusy, są też minusy. Nie ma gry bez minusów, a jeśli już są, nie da się ich naprawić, każdemu pasuje co innego, a dystrybutorzy darmowych gier patrzą tylko jak rosną dochody z gry. Tak, bardziej niż graczy interesuje ich dochód, no bo kogo nie? Ale takie zaniedbywanie graczy to naprawdę nie jest dobry pomysł - Mimo że jest tyle serwerów w całej europie, to update, który już sporo czasu był w Japonii(czy gdzieś, niech będzie Azja), został wprowadzony niedawno. Najbardziej denerwujące jest to, że GF nie dba o wszystkich jednakowo - na pierwszym miejscu są serwery niemieckie, dopiero potem są inne.
Jak sobie coś przypomnę, to zaupdejtuje.