Cześć,
Ostatnio dużo się dzieje na rynku “MMO”. Wszyscy czekają na tytuł, przy którym, wraz ze znajomymi, będą mogli spędzić godziny na zdobywaniu doświadczenia, tworzeniu ekwipunku czy walce z innymi graczami. Mamy na horyzoncie New World, Lost Ark, Blue Protocol czy Genshin Impact - będący jednym z powodów powstania tego tematu.
Co w tym tytule takiego, że postanowiłem o nim napisać?
Gdy pierwszy raz spotkałem się z GI był on zakwalifikowany jako MMORPG, szybko jednak została mu ta kategoria odebrana. Co było powodem? Gra nie wymaga od nas kooperacji z innymi osobami. Możemy cieszyć się rozgrywką samemu. Fakt, zdając sobie z tego sprawę ciężko zakwalifikować coś do MMO… a może jednak nie? zacznijmy jednak od początku.
- Definicja MMO
Każdy z nas pewnie potrafi podać warunki jakie według niego powinien posiadać tytuł zakwalifikowany do gatunku “MMO”. By jednak była możliwa dyskusja trzeba (przynajmniej na początku) przyjąć wspólną definicję. Proponuję, by był nią tekst z Wikipedii:
" Massively multiplayer online game (w skrócie: MMOG lub MMO) –typ [gry komputerowej] rozgrywanej przez wielu graczy za pośrednictwem Internetu. Gry MMOG zapewniają szerokie spektrum interakcji między graczami wykraczające poza to, co oferują zwykłe [gry sieciowe]. Do głównych cech gier tego typu należą:
- rozbudowana komunikacja,
- bardziej rozbudowana walka (z większą ilością graczy jednocześnie, czy nawet wieloma zespołami),
- handel i rozbudowana ekonomia,
- polityka."
-
Brak precyzji
Czytając powyższą definicję nie mogę oprzeć się wrażeniu, że jest napisana przez kogoś, kto miał niewiele wspólnego z grami. Przyjrzyjmy się poszczególnym jej fragmentom:
"rozgrywanej przez wielu graczy za pośrednictwem internetu" - aktualnie większość gier wymaga internetu i pozwala na grę z innymi.
"rozbudowana komunikacja" - wiele gier z mianem MMO posiada jedynie chat tekstowy (praktycznie każde MMORPG)
"bardziej rozbudowana walka (z większą ilością graczy jednocześnie)" - Co oznacza większą? Czy 4 osoby w party to już jest ten początek skali? (Dragon Nest taką ilość graczy w party posiada i do MMO został zaliczony)
"Handel i rozbudowana ekonomia" - wystarczy wymiana przedmiot za przedmiot czy musi to być możliwość sprzedaży za walutę w grze? Co z grami w których są ograniczenia czasowe na przedmiotach (po pewnym czasie stają się przypisane do konta)? Co w przypadku gdy handel odbywa się poprzez inne źródło? (przykładowo wymiana skórek poprzez stronę internetową)
"Polityka" - Nie wiem co autor miał na myśli. -
Tytuły spełniające wymagania
Do tak skonstruowanej definicji pasuje World of Warcraft, pasuje FInal Fantasy, ale pasuje również Minecraft.
W kwadratowym świecie mamy możliwość gry z innymi, mamy walki w większej grupie, mamy handel czy chat.
Mamy również takie tytuły jak GTAV oferujące grę na serwerze dla sporej ilości osób, jest tam handel, jest walka, jest możliwość komunikacji.
Co z takimi tytułami jak Dota czy LoL? Czy możemy je zaliczyć zarówno do gier MMO jak i do MOBA?
4.Jak powinniśmy rozumieć MMO?
Osobiście mam swoją własną definicję. Zanim się nią z Wami podzielę chciałbym poznać Wasze zdanie. Czym dla Was jest MMO? Jakie warunki musi spełnić tytuł? Co możemy zaliczyć do MMORPG?
Kilka dyskusji na różnych kanałach Discorda przeprowadziłem i niestety granica między MMO a samym Multiplayer mocno się zatarła.
Zapraszam do komentowania Liczę, że uda nam się wspólnie ustalić czym jest MMO, czym MMORPG i dlaczego tak często zamazują granicę pomiędzy gatunkami (niektórzy to nawet nie chcą być MMORPG - patrz GW2).