Navy Field - okręt, a nie statek

shipusamissourish.png

NAVY FIELD

Zapewne niewiele osób grało w tę grę na tyle długo, aby móc podać dokładniejsze infromacje, które przedstawią prawdziwe "piękno" tej gry.

Navy Field (NF) to gra, która wyróżnia się spośród innych tematyką. Skupia się na walce morskiej, która w dzisiejszych czasach znacząco się różni od tej podczas II WŚ. Lata 1939-1945 to czas zmian w marynarce wojennej - z wielkich, potężnych i majestatycznych pancerników na dobrze nam znane lotniskowce. Najpopularniejszy serwer znajduje się w północnej Ameryce (NA), przez co gracze z Polski mają ping na poziomie 150-200 ms. Jednak po dłuższym czasie nie odczuwamy dyskomfortu.

O samej grze:

Mamy do dyspozycji 7 nacji, USA, Anglia, Japonia, Niemcy, Związek Radziecki, Francja oraz Włosi (klikając w daną nacje, otworzy nam się drzewko rozwoju, nie są one aktualne, jednak dają ogólny zarys) .Każda nacja posiada podział dostępnych jednostek (okrętów) na:

-Fregaty (FF) małe szybkie, zwrotne, służą do eliminowania i ujawniania pozycji wrogich okrętów podwodncyh (ASW- Anti Submarine Weapon).

-Niszczyciele (DD) podobnie jak wyżej

-Lekkie krążowniki (CL) mogą służyć, zarówno jako broń przeciwko okrętom podwodnym, jak i przeciwko samolotom (Anti Air - AA).

-Ciężkie / Uzbrojone Krążowniki (CA) najczęściej okręty wsparcia, nacisk kładziony jest na obronę przeciwlotniczą (AA).

-Pancerniki (BB) najcięższe, największe, najgroźniejsze, główne działa sieją spustoszenie.

-Lotniskowce (CV) najczęściej służą do ujawniania pozycji wrogich pancerników, przy pomocy samolotów. Czasami wykorzystywane do bombradowania wrogów za pomocą torped lub zwykłych bomb.

-Okręty podwodne (SS) postrach pancerników i lotniskowców, potrafią bez wykrycia zniszczyć wiele wrogich jednostek.

W grze maksymalnie możemy zdobyć 120 poziom. Na tym poziomie otrzymujemy najlepsze pancerniki(BB6) lub lotniskowce (CV6). Na każdym okręcie wymagana jest załoga, conajmniej Kapitan (Bridge Operator -BO)oraz strzelcy (gunners). Każdy załogant ma swój poziom, umiejętności oraz ilość marynarzy (żółtodzioby-rookies, eksperci-experts, weterani - veterans). ZDJĘCIE

Wszystkie statystyki naszej załogi mają swoje odzwierciedlenie w bitwie. Walutą w grze są kredyty oraz punkty. Za kredyty kupujemy okręty, pancerz, silniki, radary, działa, pociski, samoloty, torpedy oraz załogantów od innych graczy. Za punkty jesteśmy w stanie losować załogantów, zmieniać nazwy naszych marynarzy oraz potrzebujemy 20 000 000 na kupno pancernika, lotniskowca poziomu 6.

O expieniu i walce:

Aby dołączyć do bitwy należy wypłynąć statekiem z portu, klikająć odpowiedni przycisk, a następnie dołączyć lub stworzyć jeden z wielu trybów gry. Najczęściej spotykane to Blitzkrieg (do 60 poziomu) oraz Great Battle I / II, które nieznacznie się różnią. W Great Battle I mamy za zadanie zatopić wszystkie okręty wroga, najwięcej i najczęściej jest to 10 pancerników, 3 lotniskowce, 5 okrętów podwodnych oraz niewiele okrętów typu FF/CL/CA. Great Battle II różni się jedynie maksymalną ilością lotniskowców oraz zasadami wygranej, tutaj chodzi o zatopienieokrętu flagowego,którym jest jeden z lotniskowców. Drużyna, która straciła okręt flagowy ma 5 minut na zatopienie wrogiego. Wygyrwa ta drużyna, która zachowa swój okręt flagowy (flag ship).

Ostatnim trybem, w grze często nazywany pokojem, który jest wart opisania, jest tryb World at War (WaW). W trybie tym wszelkie ograniczenia okrętów zostają zniesione, przez co nasz okręt, pływai strzela szybciej. Tryb ten charakteryzuje się bardzo wysokimi przyrostami doświadcczenia dla naszej załogi. Aby wziąć udział w tym trybie każdy z naszych załogantów musi posiadać conajmniej 100 poziom. Przeciętny gracz, który nie za bardzo zna mechanikę gry potrzebuje około 8-12 miesięcy na zdobycie BB6/CV6. Dla graczy bardziej zagorzałych graczy czas ten znacząco się skraca. Prowadzenie okretów sprowadza się do klikania prawym przyciskiem myszy w dane miejsce, które decyduje o kierunku poruszania się naszego okrętu. Strzelanie jest rozwiązane na dwa sposoby, jeden automatyczny, drugi manualny. W tym pierwszym klikając lewym przyciskiem myszy działa automatycznie ustawiają odpowiedni kąt oraz obracają się w dane miejsce, niestety korzystając z tego sposobu tracimy znacznie, nie tylko na celnośći ale i zasięgu. Drugi, który wymaga nieco wprawy, jednak jest wart uwagi i poświęcania czasu, polega na manualnemu ustawieniu kąta podniesienia dział oraz obracaniu wież. Sterowanie bazuje na klawiszach Q W E A S D. Gdzie W oznacza podniesienie dział w górę, S na odwrót. A i D obracają działa, Q i E pomagają przy wykonywaniu szybkich manewrów podczas zmiany burty. Pierwsze kroki radzę stawiać z systemem auto, jednak po przejściu na CL/CA radzę zmianę systemu na Manual, gdyż dzięki temu oszczędzimy sobie męczarni na pancernikach i nauczymy się bardzo efektywnie wykorzystywać poszczególne ustawienia dział, co jest bezcenne w dalszym etapie gry.

O załodze:

navy-field-19.jpg

Każdy okręt, na którym przyjdzie nam pływać wymaga odpowiedniej załogi. Na przykład, decydując się na okręt pokazany powyżej (Super Yamato. BB5, IJN)potrzebujemy 5 miejsc na pokładzie oraz 4 na miejscach dodatkowych (support slot). Przyjęło się, że na pokładzie znajdują się: Kapitan (BO), strzelcy główni (AA) oraz strzelcy przeciwlotniczy (AA gunners). Na miejscach dodatkowych znaleźć się powinni, wszelkiego rodzaju piloci(rookie, figher, bomber), support (engineer, repairer, restorer, planesman, sonarman). Dzięki temu będzie się nam pływało przyjemniej. Tłumacząć poszczególne role załogantów na naszym okręcie:

- Kapitan (Bridge Operator - BO) to on steruje naszym statkiem, im większa jego statystyka "Potential" tym dluższe linie celownicze, które są obowiązkowe na pancernikach

-strzelcy (Gunners) ich statystyki "Reload" oraz "Accuracy" wpływają na odpowiednio szybkość przeładowania i celność naszego ostrzału, to samo dotyczy strzelców przeciwlotniczych

-engineer (eng) dzięki nim nasz okręt jest w stanie płynąć szybciej oraz wykorzystywać czas przeciążenia silnika (OverHeat - OH) dłużej. Główna statystyka "engineer".

-repairer (rep) odpowiadają głównie za szybkość naprawy naszego okrętu, główna statystyka "repair".

-pilot zwiadowca (scout, rookie pilot) aby móc używać samolotów zwiadowczych, z dużym zasięgiem widzenia oraz znikomą siłą ognia potrzebujemy chociaż jednego rookie pilota. Zasięg widzenia zależy od samolotu, jedynie jego wytrzymałość od pilota. Do końca nie wiadomo która, albo "Air", albo "Bomber".

-pilot myśliwca (fighter, fighter pilot) podstawa walk powietrznych służących do dominacji w przestworzach, charakteryzuje ich duża siła ognia oraz przeciętny zasięg widzenia. Ich siła zależy od statystyki "FIghter"

-pilot bombowca (bomber, dive bomber, torpedo bomber) dzięki nim jesteśmy w stanie używać, zależnie od pilota, bombowców z torpedami lub zwykłymi bombami. Statystyki podobnie do scouta.

-sonarman, załogant odpowiedzialny za zasięg widzenia okrętu podwodnego, statystyka odpowiedzialna to "Potential"

-planesman, załogant odpowiedzialny za szybkość uzupełniania zapasu powietrza w okrętach podwodnych (UWAGA, im lepszy planesman tym SZYBCIEJ regenerują nam się zapasy powietrza). Większość ludzi sądzi, że dzięki temu załogantowi jesteśmy w stanie dłużej przebywać pod wodą, co jest BŁĘDNE!

Jeżeli chodzi o załoge, to podsumowywując, zanim zaczniemy grać należy popytać oraz poczytać o potrzebnych załogantach na wybranym przez nas okręcie, ponieważ każdego załoganta charakteryzuje statystyka bazowa, świadcząca o przyroście umiejętności. Większość graczy na początku popełnia wiele błędów związanych ze złym doborem załogantów oraz błędne zakładanie, że załoga nie jest ważna.

O flotach, odpowednikach klanów, gildii:

m_rB77HY86OoJaACPYpt.jpg

Podstawą gier międzyflotowych jest Atak na port (Harbor Assault - HA), które polegają na podbiciu jednego z 7 portów. Jedna z flot atakuje, druga broni. Każde HA trwa 2 godziny, podczas, których nie możliwa jest naprawa okrętów. Zdobywając kolejne kratki (tile) dochodzimy do portu (Harbor Tile - HT). Najczęściej gra opiera się na walce ~30 vs ~30. Z czego znaczna ilość pływa na pancernikach. Na HA używane są BB6/CV6 oraz okręty podwodne SS4/SS5. Każdy port ma wyznaczony czas walki, pomiędzy sobotą, a niedzielą w nocy. Trzeba zaznaczyć, że w grze obowiązuje czas PST (północno-atlantycki, różnica jest na poziomie 9h). Dzięki posiadaniu jednego z portów wszelkie naprawy okrętów danej nacji mamy za darmo ( w przypadku BB6/CV6 to około 60 000 kredytów).

Oczywiście istnieją turnieje, które rządzą się osobnymi zasadami. Każdego roku startuje liga, w której można wygrać Olwiki (waluta, do kupna za prawdziwe pieniądze, więcej o tym niżej).

O mikropłatnościach:

W grze występuje osobna waluta, oliwki. Można je zdobyć na wiele sposobów, głownie poprzez dokonanie zakupu (200 olivek za ~30 zł), drugą możliwością jest regularne "klikanie" w kalendarz, wpisująć raz dziennie kod captcha otrzymujemy 1 olwikę za dzień. Wszelkiego rodzaju nagrody najczęściej również wypłacane są w postaci olwek (rekordy zadanych obrażeń, turnieje). Ceny poszczególnych rzeczy, które możemy kupić za pomocą olwiek:

200 oliwek = premium 30 dni (+40% doświadczenia/kredytów/punktów, dwuktornie więcej ekspertów w walce, +50% łatwiej zdobyć weteranów, +1000 doświadczenia za przebywanie w pokoju conajmniej 5 minut)

50 oliwek = Premium sailor, zwany "boostem" ( zwiększa statystyki załoganta o 20%)

60 oliwek = Elite Sailor, zwany "elite" ( otrzymujemy załoganta na poziomie 1, z wybraną statystyką bazową +13, nie da się takiego wylosować)

200 oliwek = Premium Battleship / Premium Carrier , zwane PBB/PCV (otrzymujemy okręt premiowany, bardzo przydatny przy expieniu załogi na okręt 6 klasy)

Istnieją również medale honoru (Honor Medals), które możemy zdobyć podczas eventów, biorąć udział w trybie World at War. Wymienić możemy je na przedewszystkim okręty ewentowe (EBB/ECV)

Społeczność:

emblem_64x64.png

Główną społecznościa polską jest flota Polska Marynarka Wojenna (PMW), która prezentuje wysoki poziom umiejętności. Wielokrotnie zajmuje najwyższe miejsca we wszelkiego rodzaju turniejach. Od pewnego czasu nie posiada własnego portu, jednak wciąż posiada nie małą liczbe aktywnych graczy. Mówiąc, jako jeden z byłych członków tej floty, życzę każdemu, aby spotkał chociaż raz w swojej historii MMO tak przyjaźnie nastawionych ludzi jak tutaj. Co roku organizowane są zloty floty, gracze, którzy już dawno zrezygnowali z gry na rzecz życia realnego wciaż korzystają, wchodzą na kanał teamspeak, przyjeżdżają na zlot, piszą na forum. Naprawdę z całego serca polecam dołączyć do floty, jak tylko zacznie się przygodę z grą.

O kolejnej części, czyli Navy Field 2:

Jest to gra stworzona przez zupełnie inną firmę, Nexon. Nie wiem czemu została nazwa Navy Field 2, ponieważ z pierwowzorem wspólną ma jedynie tematykę. Rozgrywka różni się diametralnie i wydaje się być wersją dla ludzi, którzy nie bardzo lubią skomplikowaną mechanikę oraz sterowanie, które wymaga większej wprawy. Szczerze nie polecam, wiele osób spróbowało swoich sił w NF2 jednak gra ta wydaję się być oporna na wszelkie próby...

Podsumowanie:

Gra znalazła niszę, która od 2005 roku, nie spotkała się z jakąkolwiek konkurencją. Grafika nie należy do najnowszych jednak mimo wszystko nie razi pikselami, niestety nie wspiera formatów innych niż 4:3 (mimo to na ekranach 16:9 gra się przyjemnie). Nie wymaga wielkiego kombajna, nie musimy posiadać najnowszych kart graficznych, te zintegrowane wystarczą. Gra oferuję naprawdę ciekawą rozgrywkę, walczymy w bitwach, w których bierze udział nawet do 64 graczy. Nie spotkamy w tej grze, żadnego rodzaju gimbazy, tego pokroju przedstawiciele są eliminowani poprzez naturalną selekcję gry. Piękno gry dostrzegamy gdy zaczynam interesować się jej mechaniką, zaryzykuje stwierdzenie, że na rynku nie ma równie skomplikowanej gry. Dla przykładu, polecam poczytać o wartości Soft Defense (SD), albo o kalkulowaniu wartości True Ability (TA). Ważnym plusem, jest również społeczność. Grałem w wiele gier mmo, w które poświęciłem sporo godzin, jednak to PMW zatrzymało mnie na lata. Do minusów należy stanowisko firmy (SDEnternet), która wydaje się, że każdy z jej pracowników ma Alzhaimera, regularnie zapominają, że stworzyli Navy Field. Poprzez liczne modyfikacje kodu, gra utraciła na stabilności, liczne crashe psują ogólne wrażenia z gry, jednak coraz rzadziej są one spotykane.

Słówko o autorze:

W NFa grałem od 2007 roku, zakończyłem w 2013. Przeżyłem sporo rewolucji, które miały miejsce w Navy Field. Odniosłem sukcesy, największym z nich było 3. miejsce w turnieju na BB6.Wbiłem łącznie 4 okręty klasy szóstej (KM, UK, IJN, Regina Marina - RM). Aktualnie gram w World of Tanks będąc w CK1PP (odpowiednik PMW w WoT). Zaczynając gre polecam odwiedzić: troche info oraz polski poradnik. Oczywiście polecam zajrzeć na stronę PMW i pytać w razie problemów.

Edit:

-dodałem wzmiankę o Navy Field 2

-w przyszłości chcę rozwinąć recenzję, dodać więcej screenów oraz opisów szczegółowych

-poprawa błędów (za szybko pisane ;) )

gra fajna ale nie polecam na dluzej....
Exp i kasa bez premki na BB jest tak niska ze czasami trzeba 5 rozgrywek malym statkiem ze uzbierac na sama naprawe BB

Walki sa uzależnione od roomów... i pamietam do dzis ze stawiali po 5 roomow zamiast 2 i czekało sie po 20 min zamiast 5....

(max graczy to chyba 300 na servie jak pamietam i to w event....)

gra fajna ale nie polecam na dluzej....Exp i kasa bez premki na BB jest tak niska ze czasami trzeba 5 rozgrywek malym statkiem ze uzbierac na sama naprawe BBWalki sa uzależnione od roomów... i pamietam do dzis ze stawiali po 5 roomow zamiast 2 i czekało sie po 20 min zamiast 5....(max graczy to chyba 300 na servie jak pamietam i to w event....)

Tutaj się nie zgodzę, bez premki na naprawę zdarza się nie uzbierać jedynie na BB6/CV6 i to sporadycznie. Roomy aktualnie zapełniają się przyzwoicie szybko ~2-3 minuty, natomiast podczas eventu, stoi około 20 pokoi i czas zapełniania jest ~1 minuta. Zapewne w przeciągu następnych dni dodam lepsze screeny, poprawię pisownię oraz uzupełnie bardziej szczegółowymi opisami.

Gralem w to na plytce mialem z jakas gra :) Jakos mi nie podeszla gra;/ Ale kto lubi takie cus napewno sie odnajdzie btw powstaje 2 czesc.

Chciałem spróbować zagrać w Navy Field, ale przy próbie rejestracji ukazuje mi się strona o blokadzie ip...

Stare dobre czasy! :D Pamiętaj jeszcze pełne roomy i emocje z zatapiania przeciwników :) Szkoda, że gra lekko wymarła ale miała(zapewne nadal ma) klimat! I te czasy kiedy to polski klan (Polish Punishers) byliśmy najlepszym klanem na servie. Aż miło się wspomina. Jak najbardziej na plus ;)

Czy jest sens grać w pierwszą część skoro jest już 2?

pierwsza lepsza... bardziej skillowa

Możecie normalnie się zarejestrować na http://www.navyfield.com/ ? Ja próbowałem na kilku komputerach i za każdym razem wyskakuje mi strona informująca o blokadzie ip.

NF jest zamkniety -.- jest tylko NF2

Tylko europejski NF jest zamknięty, amerykański wciąż stoi.

http://navyfield.com/ to cały czas działa.

No bardzo dobra gierka, na prawdę dużo zależy od umiejętności choć jak zawsze nie wszystko ;) .

Największym plusem tej gry nie jest wbrew pozorom community, bo jako niedzielny gracz byłem na czacie ignorowany. Community jest zbyt zamknięte, żeby nazwać je przyjaznym. Może i jest koleżeńskie w wewnętrznym kręgu, ale na pewno nie na tyle otwarte, żeby uznać to za plus :) .

Największym plusem gry jest moim zdaniem różnorodność i właśnie ta zależność od skilla. Do tego nie ma żadnej durnej losowości jak w world of tanks. Nie ma tutaj czegoś takiego, że okręt przyjął 30% obrażeń bo tak obliczył serwer. To zawsze zależy od czegoś co można przewidzieć bądź wymusić, np. zwiększając wartość pancerza okrętu.

Największym minusem tej gry jest fakt możliwości kupna ekspertów itd za prawdziwy hajs. Załoga robi OGROMNĄ różnicę. Dobra załoga potrafi praktycznie wyeliminować rozrzut pocisków. Chodzi o to, że nawet przy manualnym sterowaniu nie każdy pocisk trafia idealnie w zadany punkt. Mając dużo expertów i vetów ten spread jest albo minimalny albo nie ma go praktycznie wcale(widać to na CA).

Problem opisałem oczywiście z punktu widzenia laika, bo nie jestem veteranem tej gry, lecz jak już wcześniej wspomniałem niedzielnym graczem.

Jeżeli chodzi o hajs i problem z zarabianiem to zawsze możemy poświęcić jeden dzień i masę nerwów na wyszukanie odpowiedniego załoganta z maszyny losującej, wyexpienie go i sprzedanie na aukcji. Jednak jak sam się przekonałem trzeba mieć stalowe nerwy, szczególnie kiedy przydarzy się miss click :P .

W ogólnym rozrachunku polecam, ale uważajcie na trollów z super załogami grającymi na Blitzkriegu.

PS. CherryCoke jak chcesz to mogę dla Ciebie założyć konto. Napisz na PW co trzeba, później sobie zmienisz hasło etc.

@MasujDzika jeżeli ktoś ma ogromną chęć zobaczenia jak to wygląda w tzw end-game, to zapraszam na forum www.pmwfleet.pl

Nie jest trudno złożyć podanie do floty, może uda wam się trafić na jakiekolwiek rozgrywki flotowe gdzie liczy się każdy, nawet ten na "szalupie" (czyt. coś mniejszego niż BB).

Wbiłem na stronę i widze, że ekipa sprzed kilku lat nadal gra :o szacun!

shipusamissourish.png

NAVY FIELD

Zapewne niewiele osób grało w tę grę na tyle długo, aby móc podać dokładniejsze infromacje, które przedstawią prawdziwe "piękno" tej gry.

Navy Field (NF) to gra, która wyróżnia się spośród innych tematyką. Skupia się na walce morskiej, która w dzisiejszych czasach znacząco się różni od tej podczas II WŚ. Lata 1939-1945 to czas zmian w marynarce wojennej - z wielkich, potężnych i majestatycznych pancerników na dobrze nam znane lotniskowce. Najpopularniejszy serwer znajduje się w północnej Ameryce (NA), przez co gracze z Polski mają ping na poziomie 150-200 ms. Jednak po dłuższym czasie nie odczuwamy dyskomfortu.

O samej grze:

Mamy do dyspozycji 7 nacji, USA, Anglia, Japonia, Niemcy, Związek Radziecki, Francja oraz Włosi (klikając w daną nacje, otworzy nam się drzewko rozwoju, nie są one aktualne, jednak dają ogólny zarys) .Każda nacja posiada podział dostępnych jednostek (okrętów) na:

-Fregaty (FF) małe szybkie, zwrotne, służą do eliminowania i ujawniania pozycji wrogich okrętów podwodncyh (ASW- Anti Submarine Weapon).

-Niszczyciele (DD) podobnie jak wyżej

-Lekkie krążowniki (CL) mogą służyć, zarówno jako broń przeciwko okrętom podwodnym, jak i przeciwko samolotom (Anti Air - AA).

-Ciężkie / Uzbrojone Krążowniki (CA) najczęściej okręty wsparcia, nacisk kładziony jest na obronę przeciwlotniczą (AA).

-Pancerniki (BB) najcięższe, największe, najgroźniejsze, główne działa sieją spustoszenie.

-Lotniskowce (CV) najczęściej służą do ujawniania pozycji wrogich pancerników, przy pomocy samolotów. Czasami wykorzystywane do bombradowania wrogów za pomocą torped lub zwykłych bomb.

-Okręty podwodne (SS) postrach pancerników i lotniskowców, potrafią bez wykrycia zniszczyć wiele wrogich jednostek.

W grze maksymalnie możemy zdobyć 120 poziom. Na tym poziomie otrzymujemy najlepsze pancerniki(BB6) lub lotniskowce (CV6). Na każdym okręcie wymagana jest załoga, conajmniej Kapitan (Bridge Operator -BO)oraz strzelcy (gunners). Każdy załogant ma swój poziom, umiejętności oraz ilość marynarzy (żółtodzioby-rookies, eksperci-experts, weterani - veterans). ZDJĘCIE

Wszystkie statystyki naszej załogi mają swoje odzwierciedlenie w bitwie. Walutą w grze są kredyty oraz punkty. Za kredyty kupujemy okręty, pancerz, silniki, radary, działa, pociski, samoloty, torpedy oraz załogantów od innych graczy. Za punkty jesteśmy w stanie losować załogantów, zmieniać nazwy naszych marynarzy oraz potrzebujemy 20 000 000 na kupno pancernika, lotniskowca poziomu 6.

O expieniu i walce:

Aby dołączyć do bitwy należy wypłynąć statekiem z portu, klikająć odpowiedni przycisk, a następnie dołączyć lub stworzyć jeden z wielu trybów gry. Najczęściej spotykane to Blitzkrieg (do 60 poziomu) oraz Great Battle I / II, które nieznacznie się różnią. W Great Battle I mamy za zadanie zatopić wszystkie okręty wroga, najwięcej i najczęściej jest to 10 pancerników, 3 lotniskowce, 5 okrętów podwodnych oraz niewiele okrętów typu FF/CL/CA. Great Battle II różni się jedynie maksymalną ilością lotniskowców oraz zasadami wygranej, tutaj chodzi o zatopienieokrętu flagowego,którym jest jeden z lotniskowców. Drużyna, która straciła okręt flagowy ma 5 minut na zatopienie wrogiego. Wygyrwa ta drużyna, która zachowa swój okręt flagowy (flag ship).

Ostatnim trybem, w grze często nazywany pokojem, który jest wart opisania, jest tryb World at War (WaW). W trybie tym wszelkie ograniczenia okrętów zostają zniesione, przez co nasz okręt, pływai strzela szybciej. Tryb ten charakteryzuje się bardzo wysokimi przyrostami doświadcczenia dla naszej załogi. Aby wziąć udział w tym trybie każdy z naszych załogantów musi posiadać conajmniej 100 poziom. Przeciętny gracz, który nie za bardzo zna mechanikę gry potrzebuje około 8-12 miesięcy na zdobycie BB6/CV6. Dla graczy bardziej zagorzałych graczy czas ten znacząco się skraca. Prowadzenie okretów sprowadza się do klikania prawym przyciskiem myszy w dane miejsce, które decyduje o kierunku poruszania się naszego okrętu. Strzelanie jest rozwiązane na dwa sposoby, jeden automatyczny, drugi manualny. W tym pierwszym klikając lewym przyciskiem myszy działa automatycznie ustawiają odpowiedni kąt oraz obracają się w dane miejsce, niestety korzystając z tego sposobu tracimy znacznie, nie tylko na celnośći ale i zasięgu. Drugi, który wymaga nieco wprawy, jednak jest wart uwagi i poświęcania czasu, polega na manualnemu ustawieniu kąta podniesienia dział oraz obracaniu wież. Sterowanie bazuje na klawiszach Q W E A S D. Gdzie W oznacza podniesienie dział w górę, S na odwrót. A i D obracają działa, Q i E pomagają przy wykonywaniu szybkich manewrów podczas zmiany burty. Pierwsze kroki radzę stawiać z systemem auto, jednak po przejściu na CL/CA radzę zmianę systemu na Manual, gdyż dzięki temu oszczędzimy sobie męczarni na pancernikach i nauczymy się bardzo efektywnie wykorzystywać poszczególne ustawienia dział, co jest bezcenne w dalszym etapie gry.

O załodze:

navy-field-19.jpg

Każdy okręt, na którym przyjdzie nam pływać wymaga odpowiedniej załogi. Na przykład, decydując się na okręt pokazany powyżej (Super Yamato. BB5, IJN)potrzebujemy 5 miejsc na pokładzie oraz 4 na miejscach dodatkowych (support slot). Przyjęło się, że na pokładzie znajdują się: Kapitan (BO), strzelcy główni (AA) oraz strzelcy przeciwlotniczy (AA gunners). Na miejscach dodatkowych znaleźć się powinni, wszelkiego rodzaju piloci(rookie, figher, bomber), support (engineer, repairer, restorer, planesman, sonarman). Dzięki temu będzie się nam pływało przyjemniej. Tłumacząć poszczególne role załogantów na naszym okręcie:

- Kapitan (Bridge Operator - BO) to on steruje naszym statkiem, im większa jego statystyka "Potential" tym dluższe linie celownicze, które są obowiązkowe na pancernikach

-strzelcy (Gunners) ich statystyki "Reload" oraz "Accuracy" wpływają na odpowiednio szybkość przeładowania i celność naszego ostrzału, to samo dotyczy strzelców przeciwlotniczych

-engineer (eng) dzięki nim nasz okręt jest w stanie płynąć szybciej oraz wykorzystywać czas przeciążenia silnika (OverHeat - OH) dłużej. Główna statystyka "engineer".

-repairer (rep) odpowiadają głównie za szybkość naprawy naszego okrętu, główna statystyka "repair".

-pilot zwiadowca (scout, rookie pilot) aby móc używać samolotów zwiadowczych, z dużym zasięgiem widzenia oraz znikomą siłą ognia potrzebujemy chociaż jednego rookie pilota. Zasięg widzenia zależy od samolotu, jedynie jego wytrzymałość od pilota. Do końca nie wiadomo która, albo "Air", albo "Bomber".

-pilot myśliwca (fighter, fighter pilot) podstawa walk powietrznych służących do dominacji w przestworzach, charakteryzuje ich duża siła ognia oraz przeciętny zasięg widzenia. Ich siła zależy od statystyki "FIghter"

-pilot bombowca (bomber, dive bomber, torpedo bomber) dzięki nim jesteśmy w stanie używać, zależnie od pilota, bombowców z torpedami lub zwykłymi bombami. Statystyki podobnie do scouta.

-sonarman, załogant odpowiedzialny za zasięg widzenia okrętu podwodnego, statystyka odpowiedzialna to "Potential"

-planesman, załogant odpowiedzialny za szybkość uzupełniania zapasu powietrza w okrętach podwodnych (UWAGA, im lepszy planesman tym SZYBCIEJ regenerują nam się zapasy powietrza). Większość ludzi sądzi, że dzięki temu załogantowi jesteśmy w stanie dłużej przebywać pod wodą, co jest BŁĘDNE!

Jeżeli chodzi o załoge, to podsumowywując, zanim zaczniemy grać należy popytać oraz poczytać o potrzebnych załogantach na wybranym przez nas okręcie, ponieważ każdego załoganta charakteryzuje statystyka bazowa, świadcząca o przyroście umiejętności. Większość graczy na początku popełnia wiele błędów związanych ze złym doborem załogantów oraz błędne zakładanie, że załoga nie jest ważna.

O flotach, odpowednikach klanów, gildii:

m_rB77HY86OoJaACPYpt.jpg

Podstawą gier międzyflotowych jest Atak na port (Harbor Assault - HA), które polegają na podbiciu jednego z 7 portów. Jedna z flot atakuje, druga broni. Każde HA trwa 2 godziny, podczas, których nie możliwa jest naprawa okrętów. Zdobywając kolejne kratki (tile) dochodzimy do portu (Harbor Tile - HT). Najczęściej gra opiera się na walce ~30 vs ~30. Z czego znaczna ilość pływa na pancernikach. Na HA używane są BB6/CV6 oraz okręty podwodne SS4/SS5. Każdy port ma wyznaczony czas walki, pomiędzy sobotą, a niedzielą w nocy. Trzeba zaznaczyć, że w grze obowiązuje czas PST (północno-atlantycki, różnica jest na poziomie 9h). Dzięki posiadaniu jednego z portów wszelkie naprawy okrętów danej nacji mamy za darmo ( w przypadku BB6/CV6 to około 60 000 kredytów).

Oczywiście istnieją turnieje, które rządzą się osobnymi zasadami. Każdego roku startuje liga, w której można wygrać Olwiki (waluta, do kupna za prawdziwe pieniądze, więcej o tym niżej).

O mikropłatnościach:

W grze występuje osobna waluta, oliwki. Można je zdobyć na wiele sposobów, głownie poprzez dokonanie zakupu (200 olivek za ~30 zł), drugą możliwością jest regularne "klikanie" w kalendarz, wpisująć raz dziennie kod captcha otrzymujemy 1 olwikę za dzień. Wszelkiego rodzaju nagrody najczęściej również wypłacane są w postaci olwek (rekordy zadanych obrażeń, turnieje). Ceny poszczególnych rzeczy, które możemy kupić za pomocą olwiek:

200 oliwek = premium 30 dni (+40% doświadczenia/kredytów/punktów, dwuktornie więcej ekspertów w walce, +50% łatwiej zdobyć weteranów, +1000 doświadczenia za przebywanie w pokoju conajmniej 5 minut)

50 oliwek = Premium sailor, zwany "boostem" ( zwiększa statystyki załoganta o 20%)

60 oliwek = Elite Sailor, zwany "elite" ( otrzymujemy załoganta na poziomie 1, z wybraną statystyką bazową +13, nie da się takiego wylosować)

200 oliwek = Premium Battleship / Premium Carrier , zwane PBB/PCV (otrzymujemy okręt premiowany, bardzo przydatny przy expieniu załogi na okręt 6 klasy)

Istnieją również medale honoru (Honor Medals), które możemy zdobyć podczas eventów, biorąć udział w trybie World at War. Wymienić możemy je na przedewszystkim okręty ewentowe (EBB/ECV)

Społeczność:

emblem_64x64.png

Główną społecznościa polską jest flota Polska Marynarka Wojenna (PMW), która prezentuje wysoki poziom umiejętności. Wielokrotnie zajmuje najwyższe miejsca we wszelkiego rodzaju turniejach. Od pewnego czasu nie posiada własnego portu, jednak wciąż posiada nie małą liczbe aktywnych graczy. Mówiąc, jako jeden z byłych członków tej floty, życzę każdemu, aby spotkał chociaż raz w swojej historii MMO tak przyjaźnie nastawionych ludzi jak tutaj. Co roku organizowane są zloty floty, gracze, którzy już dawno zrezygnowali z gry na rzecz życia realnego wciaż korzystają, wchodzą na kanał teamspeak, przyjeżdżają na zlot, piszą na forum. Naprawdę z całego serca polecam dołączyć do floty, jak tylko zacznie się przygodę z grą.

O kolejnej części, czyli Navy Field 2:

Jest to gra stworzona przez zupełnie inną firmę, Nexon. Nie wiem czemu została nazwa Navy Field 2, ponieważ z pierwowzorem wspólną ma jedynie tematykę. Rozgrywka różni się diametralnie i wydaje się być wersją dla ludzi, którzy nie bardzo lubią skomplikowaną mechanikę oraz sterowanie, które wymaga większej wprawy. Szczerze nie polecam, wiele osób spróbowało swoich sił w NF2 jednak gra ta wydaję się być oporna na wszelkie próby...

Podsumowanie:

Gra znalazła niszę, która od 2005 roku, nie spotkała się z jakąkolwiek konkurencją. Grafika nie należy do najnowszych jednak mimo wszystko nie razi pikselami, niestety nie wspiera formatów innych niż 4:3 (mimo to na ekranach 16:9 gra się przyjemnie). Nie wymaga wielkiego kombajna, nie musimy posiadać najnowszych kart graficznych, te zintegrowane wystarczą. Gra oferuję naprawdę ciekawą rozgrywkę, walczymy w bitwach, w których bierze udział nawet do 64 graczy. Nie spotkamy w tej grze, żadnego rodzaju gimbazy, tego pokroju przedstawiciele są eliminowani poprzez naturalną selekcję gry. Piękno gry dostrzegamy gdy zaczynam interesować się jej mechaniką, zaryzykuje stwierdzenie, że na rynku nie ma równie skomplikowanej gry. Dla przykładu, polecam poczytać o wartości Soft Defense (SD), albo o kalkulowaniu wartości True Ability (TA). Ważnym plusem, jest również społeczność. Grałem w wiele gier mmo, w które poświęciłem sporo godzin, jednak to PMW zatrzymało mnie na lata. Do minusów należy stanowisko firmy (SDEnternet), która wydaje się, że każdy z jej pracowników ma Alzhaimera, regularnie zapominają, że stworzyli Navy Field. Poprzez liczne modyfikacje kodu, gra utraciła na stabilności, liczne crashe psują ogólne wrażenia z gry, jednak coraz rzadziej są one spotykane.

Słówko o autorze:

W NFa grałem od 2007 roku, zakończyłem w 2013. Przeżyłem sporo rewolucji, które miały miejsce w Navy Field. Odniosłem sukcesy, największym z nich było 3. miejsce w turnieju na BB6.Wbiłem łącznie 4 okręty klasy szóstej (KM, UK, IJN, Regina Marina - RM). Aktualnie gram w World of Tanks będąc w CK1PP (odpowiednik PMW w WoT). Zaczynając gre polecam odwiedzić: troche info oraz polski poradnik. Oczywiście polecam zajrzeć na stronę PMW i pytać w razie problemów.

Edit:

-dodałem wzmiankę o Navy Field 2

-w przyszłości chcę rozwinąć recenzję, dodać więcej screenów oraz opisów szczegółowych

-poprawa błędów (za szybko pisane ;) )