Need For Speed: World

Need%20for%20Speed%20World.png

Słowem wstępu

Gra Need For Speed: World to kolejna część znanej, lubianej serii traktującej o mniej lub bardziej nielegalnych wyścigach samochodowych. Nowa pozycja na liście MMO została wyprodukowana przez studio EA Black Box i jest dystrybuowana przez Electronic Arts. Skosztować tej wyścigówki mogą jedynie użytkownicy systemów od Microsoft'u, pobierając ją z oficjalnej strony, gdzie została udostępniona 27 lipca 2010 roku. W aktualnej (1.8.35.441) wersji gry możemy wybrać wiele języków, z polskim włącznie. Czas przejść do praktyki, czyli kierownice w dłoń.

Widok po uruchomieniu

Zazwyczaj, po dwukrotnym kliknięciu ikony skrótu, dostępnego zwyczajowo na pulpicie, włącza się launcher umożliwiający automatyczne pobieranie różnych aktualizacji. Tutaj zaś... bez zmian. Możemy zmienić tzw. "Wielkość pobierania", czyli "pro evul uber extra" tekstury w HD, HQ et caetera, ustawić język, wybrać region naszego serwera i zalogować się na swoje konto aby pobrać niezbędne łatki i przejść do gry. Ot, "sztandardowo", rzekłbym.

launcherj.png

Oto i launcher w całej swej okazałości

Nasz kierowca

Jeśli pobraliśmy już wszystkie niezbędne narzędzia do prawidłowej rozgrywki, czas stworzyć swojego kierowcę. "Kierowca" to chyba za bardzo na wyrost... Twórcy gry dali nam jedynie możliwość zmiany avatara oraz imienia naszego zawodnika. No cóż... Chyba nie spodziewaliście się kreatora rodem z Simsów? Właśnie! Ja też chciałem! :( No dobra... może być i zwykły obrazek. Po niezwykle męczącej czynności jaką niewątpliwie jest jego wybór czas na kupno swojej pierwszej fury. W grze zaimpletowano trzy rodzaje statystyk opisujące pojazdy, a jest to Prędkość Maksymalna z jaką może poruszać się nasz samochód, jego Przyśpieszenie oraz Prowadzenie, czyli jak łatwo piznąć w drzewo. Teraz uprzedzam: statystyki tak naprawdę NIE ODWZOROWUJĄ realnych osiągów dostępnych maszyn. Czyli, praktycznie rzecz ujmując, najlepszy na początku nie jest 1965' Pontiac GTO, a Nissan Silvia [s15]. Przy okazji warto dodać, że EA jak zwykle zadbało o licencje znanych marek, przez co możemy spotkać m.in. Lamborghini czy Porsche w oryginalnej nazwie. Hail EA!

Wwwwrummm!!!

Czyli słów kilka o rozgrywce. Ścigamy się na trasach typu Tor i Sprint, w większości wykorzystanych już wcześniej w części Carbon lub Most Wanted, a to z prostego powodu. Świat gry to połączone miasta z tych właśnie "eNFeeS'ów", przez co możemy pokazać na co nas stać tylko na drogach Ameryki Północnej. World, oprócz wyżej wymienionych wyścigów, oferuje nam także możliwość swobodnej jazdy (podczas której "przenikamy się" z innymi graczami), ucieczki przed policyjnymi pościgami oraz wprowadza nowy tryb: Ucieczkę Drużynową. Krótko mówiąc, jest to pościg, w którym nie możemy dać złapać się misiaczkom przejeżdżając z punktu A do punktu B w określonym czasie. Bardzo ważna jest tutaj kooperacja, ponieważ zazwyczaj na starcie stoi 16 kół, jeśli tyle samo znajdzie się na mecie każdy otrzyma dodatkowe bonusy. Twórcy gry powinni pomyśleć o zaimpletowaniu wyścigów typu Drag czy Drift, chciałbym zobaczyć, jak gracze radzą sobie w trybie Multiplayer, sumując jak największe poślizgi na zakręconych trasach do Drift'u.

Wooow! Ale to jest... średnie

Czas na stronę audiowizualną. Grafika nie jest może najnowszej generacji, lecz nie można narzekać na jakąś większą pikselozę. Możnaby porównać do Most Wanted, tyle tylko, że w naszym przypadku musimy zniżyć detale na słabszych pecetach ze względu na wszechobecne lagi. Nie będę opisywał muzyki w grze, bo usłyszeć ją możemy tylko w naszym garażu lub podczas dłuższego wczytywania wyścigów. Przyjemnie słucha się jedynie ryku silnika, aczkolwiek szybko staje się to wręcz frustrujące. I dobrze, można z czystym sumieniem włączyć sobie w tle ulubione utwory.

10438110.jpg

Czyli jak to prezentuje się "w praniu"

"Build'y" czyli tuningowanie i szpan

Wielu z nas lubi, gdy samochód ma efektowny wygląd i efektywne części. System ulepszania naszych pojazdów nie jest tutaj szczególnie rozbudowany, nie możemy jednak narzekać na całkowite uniemożliwienie stworzenia bajeranckiej karoserii. Mało tego, przy odpowiedniej manipulacji naklejkami można zrobić... dosłownie wszystko. Nadrabia to ograniczony wybór w częściach zwiększających osiągi. Czyli ogólnie - nie jest źle, ale do ideału jeszcze brakuje. Przy okazji mogę wspomnieć o systemie PowerUp'ów - jest to odpowiednik umiejętności w grach MMORPG, czyli, krótko mówiąc, znajdziemy tutaj takie rzeczy jak Nitro lub czasowe zwiększenie masy pojazdu. Sympatycznie urozmaica to naszą rozgrywkę, często potrafi obrócić zwycięstwo w kompletną porażkę. Dodaje to grze smaku a nam znacznie powiększa kombinacje zdań z wyrazem oznaczającym kobietę lżejszych obyczajów ;)

Ogólne wrażenia

Pierwszy raz miałem do czynienia z tą "ścigałką" krótko po premierze. Grało się po angielsku, nasz maksymalny poziom doświadczenia ograniczony został do dziesiątego i zablokowane było ponad trzy czwarte gry. Jedyną możliwością odblokowania tych wszystkich ficzersów było kupno Paczki Startowej (Starter Pack), co zraziło wielu graczy. Ostatnio EA zrezygnowało z takiego systemu na rzecz wprowadzenia mikropłatności. Ujrzałem ładniejsze tekstury, nowe trasy, dodane misje dzienne - zwerbowałem więc kumpla. Gra z monotonnej, nieciekawej stała się nagle jedną z bardziej interesujących pozycji. Moim skromnym zdaniem, jest to najlepszy, darmowy Racing Online z możliwością eksploracji otwartego świata. Gry tej nie można traktować jako główne MMO na dysku twardym, aczkolwiek świetnie sprawuje się jako wieczorny czasoumilacz po ciężkim dniu. Polecam ją wszystkim i myślę, że nie tylko fani gier wyścigowych powinni zainteresować się tą pozycją od "Elektroników".

PLUSY:

+ Otwarty świat z możliwością swobodnej jazdy

+ Możliwość beztroskiego ścigania się ze znajomymi/nieznajomymi

+ Wystarczająco duża społeczność graczy

+ Urozmaicone pojazdy

+ Tuning i możliwość prezencji jego efektów szerszej grupie osób

+ Intuicyjny interfejs

MINUSY:

- Świat jest trochę za mały

- Podczas swobodnej jazdy spora ilość lagów

- Mimo wszystko, po paru godzinach można odczuć znużenie

- Brak jakiejś fabuły, questów

- Słaby balans pojazdów

PODSUMOWANIE:

Grafika: 7,5/10

Audio: 5/10

Grywalność: 9/10

OGÓŁEM: 7,5/10

Okropnie źle same błędy joke ;D fajnie napisane powodzenia w następnych pismach ;D

xD

Nadmieniam, że to moja pierwsza recenzja :) (Na tym forum - na innych się pisało ;])

Gdybyście zauważyli jakiekolwiek błędy, proszę o ich wypisanie tutaj lub na PW.

Pozdrawiam! : )

mod_ico.png
Wyliczyłem ,że ogółem powinno wyjść 7,1. Jeżeli to na oko to co innego. - crracked

EDIT: @ccracked - ale ja nie wyliczałem średniej, tylko po prostu podałem ogólną jakość produktu według mnie, na którą składa się większa ilość czynników - jakby coś ; ) Ale dzięki za troskę ; D Uwaga, specjalnie dla Ciebie:

mod_ico.png
Pozdrawiam ccracked'a - HardCore

:D

Jedna uwaga - Electronic Arts jest dystrybutorem, a nie producentem. Grę stworzyło studio Black Box - twórca wielu NFS'ów, Skate'ów, NHL, itd. - przejęte przez EA Canada kilka lat temu, niemniej jednak nie można powiedzieć, że grę stworzyło EA.

#edit,

jeszcze jedno "wykręcając jak najlepsze czasy na zakręconych trasach do Drift'u." - z lekka bezsensowne, bo w konkurencjach typu drift liczyły się zawsze poślizgi, a czas był jedynie ubezpieczeniem przed tymi, którzy za długo driftują (kwestie balansu np.: w Undergroundach, etc.).

W końcu też przeczytałem całość i plus należy się na pewno za prawie-bezbłędność - dla odmiany ktoś publikuje gotowy do czytania tekst, a nie pełny byków test dla polonistek. Styl pisania trochę dziwny, ale to akurat moja subiektywna ocena, więc niekoniecznie do poprawy. Ogółem składnie, ładnie, rzetelnie, na plus ;)

Przed napisaniem recenzji zastanawiałem się, jak będzie odpowiednio to sformułować. Black Box, jakby nie było, nazywa się: "EA Black Box". W sumie nie napisałem źle, tylko niesprecyzowanie ;) Poprawię, bo faktycznie wiem, że to może kogoś razić ;) Dzięki za wyłapanie tej "niedogodności" : )

Poza kilkoma zdaniami, które naprawdę opisywały Twoje wrażenia z gry, reszta tekstu to zwykły opis. Przeskakujesz z jednego systemu na drugi, by dokładnie wyjaśnić działanie poszczególnych elementów. Szkoda, bo liczyłem na coś "swojego"...

Na plus oczywiście ortografia, chociaż znalazłem kilka błędów.

@up,

oj, nie zgodzę się. Wrażeń jest sporo, ponadto na temat każdej z opisywanych elementów (może poza typami wyścigów; ten akapit akurat zakrawa o opis). Chyba możemy naszym wzajemnym umiejętnościom czytania ze zrozumieniem zaufać na tyle, by nie dawkować wszystkich informacji jedynie w tępy, bezpośredni, bezpłciowy sposób. Jeżeli autor nie napisał "nie podobało mi się", tudzież nie sformułował bliskoznacznego zdania w pierwszej osobie, nie znaczy, że z kontekstu takie stwierdzenie nie wynika.

Wybacz, ale pierwsze 4 akapity poza:

Twórcy gry powinni pomyśleć o zaimpletowaniu wyścigów typu Drag czy Drift, chciałbym zobaczyć, jak gracze radzą sobie w trybie Multiplayer, wykręcając jak najlepsze czasy na zakręconych trasach do Drift'u.

to opisywanie gry jak leci, od producenta, panelu logowania i zasady.

Wrażeń z audio, grafiki i podsumowania nie liczę, bo wiadomo, że powie się tam: "podobało" lub "nie podobało".

Ale nie sprzeczajmy się, bo w tym wypadku mam najmniej do gadania... przecież sam nie piszę recek, tylko "puste" artykuły o niczym:)

Aha. I chciałem pochwalić HardCore'a za estetykę, bo wreszcie znalazł się na forum ktoś, kto podobnie jak ja dba o przejrzyste screenshoty, loga, akapity i pogrubienia.

Właśnie guru tak myślałem, że znajdzie się ktoś kto nazwie to opisem ;D Właściwie nie pisałem stricte recenzji, po prostu starałem się opisać poszczególne elementy dodając "coś" od siebie. Ogólnie to, według mnie, ciężko jest zrecenzować Racing MMO bo w każdym praktycznie jest to samo, no bo co innego wprowadzą? Nowe klasy i rasy postaci? blink.gif Dlatego bardziej starałem się opisać poszczególne elementy po tym usunięciu starter pack'a, bo ciężko jest mi pisać o wrażeniach z gry - wrażenia z wyścigów jak to z wyścigów, dla mnie to praktycznie jeden choo ;P Chciałem nawet na podtytuł tematu dać "Recenzjo-opis" bo wiedziałem, że to nie najlepszy przykład na pełną recenzję.

@guru: jakie błędy ortograficzne znalazłeś? Bo czytałem sam przed publikacją kilka razy i nic nie znalazłem, może umknęło mi coś... I dzięki, ale to tylko estetyka jak na razie :D Mam nadzieję, że kiedyś dobrnę do Twojego poziomu bo uwielbiam czytać Twoje teksty nawet na tematy, których nie lubię :D

@PlainLazy: tak, wiem, że z tym driftem źle to sformułowałem ale pisałem tą recenzję na bardzo szybkiego i zapomniałem, że liczył się poślizg (właściwie w głowie o to mi właśnie chodziło ale jakoś tak napisałem "czas" byleby tylko dalej pisać, zapomniałem potem wrócić do tego akapitu :D)

Planuję teraz coraz częściej pisać do "Wasze Teksty", może w przyszłości wystartuję na redaktora, kto wie ; ) Ale najpierw muszę się jeszcze podszkolić.

Jakby coś jeszcze się nie zgadzało, to piszcie. Pozdro!

@guru: jakie błędy ortograficzne znalazłeś?

Nic wielkiego, ale zazwyczaj błędy typu: " jaką, niewątpliwie, jest" (oba przecinki zbędne).

I ogranicz emotki, bo wygląda to nieładnie.

to tylko 5 emotek...xD

podany błąd poprawiony, emotki usunięte

ale to błąd w interpunkcji był, nie w ortografii ;) Ortograficznie raczej nigdy większych problemów nie miałem, ale nie lubię interpunkcji (chociaż w miarę jako-tako mam podstawy opanowane, bo inaczej to całkiem klapa by była ;D)

Dzięki za pomoc w wyszukiwaniu błędów. Macie jeszcze jakieś? Zapraszam do oceniania słabych stron recenzji.

A mi sie tam podoba.

Ps: Jak patrze na moja recenzje RoMa to niema jej co do twojej prόwnywać.

Nie, nie chodzi o to, bo ja też, prawdę powiedziawszy, gówno wiem o tym, jak powinna wyglądać recenzja. Chodzi mi natomiast o to, że zarzucasz mu brak odczuć, a tych jest w tekście niemało. Sęk bowiem w tym, że gdyby to był opis, to... opis np. tuningu:

"Wielu z nas lubi, gdy samochód ma efektowny wygląd i efektywne części. System ulepszania naszych pojazdów nie jest tutaj szczególnie rozbudowany, nie możemy jednak narzekać na całkowite uniemożliwienie stworzenia bajeranckiej karoserii. Mało tego, przy odpowiedniej manipulacji naklejkami można zrobić... dosłownie wszystko. Nadrabia to ograniczony wybór w częściach zwiększających osiągi. Czyli ogólnie - nie jest źle, ale do ideału jeszcze brakuje."

zawierałby tylko i wyłącznie suche informacje, a nawet przykładowe "nie jest źle" z powyższego cytatu, to już wyraz odczuć autora. Nie jest tego dużo, ale tyle trzeba, żeby opis przestawał przedstawiać rzeczywisty stan rzeczy - fakty, a zaczął być elementem subiektywnej, indywidualnej oceny autora.

Need%20for%20Speed%20World.png

Słowem wstępu

Gra Need For Speed: World to kolejna część znanej, lubianej serii traktującej o mniej lub bardziej nielegalnych wyścigach samochodowych. Nowa pozycja na liście MMO została wyprodukowana przez studio EA Black Box i jest dystrybuowana przez Electronic Arts. Skosztować tej wyścigówki mogą jedynie użytkownicy systemów od Microsoft'u, pobierając ją z oficjalnej strony, gdzie została udostępniona 27 lipca 2010 roku. W aktualnej (1.8.35.441) wersji gry możemy wybrać wiele języków, z polskim włącznie. Czas przejść do praktyki, czyli kierownice w dłoń.

Widok po uruchomieniu

Zazwyczaj, po dwukrotnym kliknięciu ikony skrótu, dostępnego zwyczajowo na pulpicie, włącza się launcher umożliwiający automatyczne pobieranie różnych aktualizacji. Tutaj zaś... bez zmian. Możemy zmienić tzw. "Wielkość pobierania", czyli "pro evul uber extra" tekstury w HD, HQ et caetera, ustawić język, wybrać region naszego serwera i zalogować się na swoje konto aby pobrać niezbędne łatki i przejść do gry. Ot, "sztandardowo", rzekłbym.

launcherj.png

Oto i launcher w całej swej okazałości

Nasz kierowca

Jeśli pobraliśmy już wszystkie niezbędne narzędzia do prawidłowej rozgrywki, czas stworzyć swojego kierowcę. "Kierowca" to chyba za bardzo na wyrost... Twórcy gry dali nam jedynie możliwość zmiany avatara oraz imienia naszego zawodnika. No cóż... Chyba nie spodziewaliście się kreatora rodem z Simsów? Właśnie! Ja też chciałem! :( No dobra... może być i zwykły obrazek. Po niezwykle męczącej czynności jaką niewątpliwie jest jego wybór czas na kupno swojej pierwszej fury. W grze zaimpletowano trzy rodzaje statystyk opisujące pojazdy, a jest to Prędkość Maksymalna z jaką może poruszać się nasz samochód, jego Przyśpieszenie oraz Prowadzenie, czyli jak łatwo piznąć w drzewo. Teraz uprzedzam: statystyki tak naprawdę NIE ODWZOROWUJĄ realnych osiągów dostępnych maszyn. Czyli, praktycznie rzecz ujmując, najlepszy na początku nie jest 1965' Pontiac GTO, a Nissan Silvia [s15]. Przy okazji warto dodać, że EA jak zwykle zadbało o licencje znanych marek, przez co możemy spotkać m.in. Lamborghini czy Porsche w oryginalnej nazwie. Hail EA!

Wwwwrummm!!!

Czyli słów kilka o rozgrywce. Ścigamy się na trasach typu Tor i Sprint, w większości wykorzystanych już wcześniej w części Carbon lub Most Wanted, a to z prostego powodu. Świat gry to połączone miasta z tych właśnie "eNFeeS'ów", przez co możemy pokazać na co nas stać tylko na drogach Ameryki Północnej. World, oprócz wyżej wymienionych wyścigów, oferuje nam także możliwość swobodnej jazdy (podczas której "przenikamy się" z innymi graczami), ucieczki przed policyjnymi pościgami oraz wprowadza nowy tryb: Ucieczkę Drużynową. Krótko mówiąc, jest to pościg, w którym nie możemy dać złapać się misiaczkom przejeżdżając z punktu A do punktu B w określonym czasie. Bardzo ważna jest tutaj kooperacja, ponieważ zazwyczaj na starcie stoi 16 kół, jeśli tyle samo znajdzie się na mecie każdy otrzyma dodatkowe bonusy. Twórcy gry powinni pomyśleć o zaimpletowaniu wyścigów typu Drag czy Drift, chciałbym zobaczyć, jak gracze radzą sobie w trybie Multiplayer, sumując jak największe poślizgi na zakręconych trasach do Drift'u.

Wooow! Ale to jest... średnie

Czas na stronę audiowizualną. Grafika nie jest może najnowszej generacji, lecz nie można narzekać na jakąś większą pikselozę. Możnaby porównać do Most Wanted, tyle tylko, że w naszym przypadku musimy zniżyć detale na słabszych pecetach ze względu na wszechobecne lagi. Nie będę opisywał muzyki w grze, bo usłyszeć ją możemy tylko w naszym garażu lub podczas dłuższego wczytywania wyścigów. Przyjemnie słucha się jedynie ryku silnika, aczkolwiek szybko staje się to wręcz frustrujące. I dobrze, można z czystym sumieniem włączyć sobie w tle ulubione utwory.

10438110.jpg

Czyli jak to prezentuje się "w praniu"

"Build'y" czyli tuningowanie i szpan

Wielu z nas lubi, gdy samochód ma efektowny wygląd i efektywne części. System ulepszania naszych pojazdów nie jest tutaj szczególnie rozbudowany, nie możemy jednak narzekać na całkowite uniemożliwienie stworzenia bajeranckiej karoserii. Mało tego, przy odpowiedniej manipulacji naklejkami można zrobić... dosłownie wszystko. Nadrabia to ograniczony wybór w częściach zwiększających osiągi. Czyli ogólnie - nie jest źle, ale do ideału jeszcze brakuje. Przy okazji mogę wspomnieć o systemie PowerUp'ów - jest to odpowiednik umiejętności w grach MMORPG, czyli, krótko mówiąc, znajdziemy tutaj takie rzeczy jak Nitro lub czasowe zwiększenie masy pojazdu. Sympatycznie urozmaica to naszą rozgrywkę, często potrafi obrócić zwycięstwo w kompletną porażkę. Dodaje to grze smaku a nam znacznie powiększa kombinacje zdań z wyrazem oznaczającym kobietę lżejszych obyczajów ;)

Ogólne wrażenia

Pierwszy raz miałem do czynienia z tą "ścigałką" krótko po premierze. Grało się po angielsku, nasz maksymalny poziom doświadczenia ograniczony został do dziesiątego i zablokowane było ponad trzy czwarte gry. Jedyną możliwością odblokowania tych wszystkich ficzersów było kupno Paczki Startowej (Starter Pack), co zraziło wielu graczy. Ostatnio EA zrezygnowało z takiego systemu na rzecz wprowadzenia mikropłatności. Ujrzałem ładniejsze tekstury, nowe trasy, dodane misje dzienne - zwerbowałem więc kumpla. Gra z monotonnej, nieciekawej stała się nagle jedną z bardziej interesujących pozycji. Moim skromnym zdaniem, jest to najlepszy, darmowy Racing Online z możliwością eksploracji otwartego świata. Gry tej nie można traktować jako główne MMO na dysku twardym, aczkolwiek świetnie sprawuje się jako wieczorny czasoumilacz po ciężkim dniu. Polecam ją wszystkim i myślę, że nie tylko fani gier wyścigowych powinni zainteresować się tą pozycją od "Elektroników".

PLUSY:

+ Otwarty świat z możliwością swobodnej jazdy

+ Możliwość beztroskiego ścigania się ze znajomymi/nieznajomymi

+ Wystarczająco duża społeczność graczy

+ Urozmaicone pojazdy

+ Tuning i możliwość prezencji jego efektów szerszej grupie osób

+ Intuicyjny interfejs

MINUSY:

- Świat jest trochę za mały

- Podczas swobodnej jazdy spora ilość lagów

- Mimo wszystko, po paru godzinach można odczuć znużenie

- Brak jakiejś fabuły, questów

- Słaby balans pojazdów

PODSUMOWANIE:

Grafika: 7,5/10

Audio: 5/10

Grywalność: 9/10

OGÓŁEM: 7,5/10