Słowem wstępu zaznaczę, że nie jest to poradnik, czy recenzja gry. W moim tekście chciałbym wam przedstawić jak to dokładnie wszystko wygląda, by potencjalni gracze którzy zastanawiają się nad kupnem gry, mogli ocenić czy gra ich zadowoli i czy faktycznie to wszystko wygląda tak jak sobie to wyobrażali. Większość informacji można znalezć w internecie, jednak ja staram się dodawać swój komentarz do poszczególnych rzeczy.
Zacznijmy więc od tego czym tak naprawdę jest Overwatch:
W moim przekonaniu Overwatch jest Fps'em z elementami gier MOBA. Jeżeli miałbym procentowo to określić to był by to w 40% FPS i w 60% gra MOBA. Zastanawiacie się dlaczego tak sądzę, otóż owa gra ze stajni Blizzard'a nie polega głównie na zabijaniu wroga, w grze występuje parę głównych trybów i żaden z nich nie polega na zabiciu wroga.
1. Tryby gry które twórcy nam zaserwowali to:
Szturm- W owym trybie mamy za zadanie zająć 2 główne punkty. Jednak dopiero po zajęciu pierwszego punktu możemy przystąpić do szturmowania drugiego. Jedna drużyna broni punktu druga stara się go zająć. Mapy przeznaczone dla tego trybu to- Świątynia Anubisa, Hanamura oraz Zakłady Volskaya Industries.
Eskorta- W tym trybie jedna drużyna stara się pchać ładunek do punktów kontrolnych. Po dotarciu do każdego punktu kontrolnego dostajemy dodatkowy czas na dostarczenie ładunku do ostatniego punktu. Oczywiście w tym trybie także jedna drużyna stara się pchać ładunek, a druga ma za zadanie do tego nie dopuścić. Mapy w tym trybie to: Posterunek:Gibraltar, Droga 66 oraz Dorado
Kontrola- Dwie drużyny walczą o zajęcie i utrzymanie celu. Obie drużyny starają się utrzymać cel aż wskaznik zajęcia celu dojdzie do 100%. Mapy w trym trybie to: Wieża Lijiang, Ilios, Nepal i na początku nowego roku ma dojść mapa- Oaza
Szturm/Eskorta- Tryb połączony, gdzie najpierw drużyna atakująca zajmuje cel, po czym eskortuje ładunek we wskazane miejsce. Mapy w tym trybie to: King's Row, Hollywood, Numbani oraz Eichenwalde.
Dlaczego wspominam o trybach gry:
Jak widać, esencją tej gry są właśnie te tryby, nie typowy Team Deathmatch czy Search And Destroy, a właśnie te 4 unikalne tryby. Jeżeli ktoś zamierza kupić tą grę dla bezmyślnego zabijania wrogich bohaterów, to ewidentnie to nie jest to gra dla niego. Współpracujemy z drużyną w celu zajęcia, przejęcia, utrzymania czy eskortowania celu/ładunku.
2. Dodatkowe tryby gry
Po ostatniej większej aktualizacji Overwatch wzbogacił się o nowe tryby, więc po za "szybką rozgrywką" został dodany tzw "Salon Gier" w którym znajdują się tryby:
-Tajemniczy Pojedynek- tryb 1vs1 gdzie walczymy takim samym bohaterem jak przeciwnik, do 5 wygranych pojedynków.
-Eliminacja- Tryb gry 3vs3 gdzie mamy za zadanie wyeliminować drużynę wroga. W tym trybie sami wybieramy bohatera którym chcemy grać.
-Bez Ograniczeń- Tryb ten powstał dla graczy którzy chcą mieć pełną swobodę nad wyborem bohatera, w tym trybie bohaterowie mogą się powtarzać co daje nam możliwość stworzenia np drużyn składającej się z 6 tych samych bohaterów.
-Tajemniczy Bohaterowie- Tryb gry gdzie losowo zostaje nam przydzielony bohater, po każdej śmierci dostajemy innego bohatera.
-Wszystkie Rozróby- Zgromadzenie wszystkich specjalnych trybów, w których gramy na innych zasadach, dla przykładu: W rozróba o nazwie w "W Samo Południe" gracze mogą grać tylko postacią Mccree. Więc ogólny zamysł rozrób to gra na innych zasadach niż standardowe tryby.
* Warto wspomnieć że w trybach- tajemniczy pojedynek, i eliminacje gramy na specjalnej mapie: Ekopunkt Antarktyda.
* Blizzard wprowadza także sezonowe wydarzenia i tryby rozgrywek z okazji różnych wydarzeń np z okazji Halloween mogliśmy zagrać w specjalnym trybie gdzie zabijaliśmy wspólnie z innymi graczami potwory a potem rózne bossy na podobieństwo bohaterów z Overwatch'a. Na święta został wprowadzony tryb "Śnieżkowa Ofensywa Mei" gdzie gracze grając postacią Mei rzucają się na śnieżki.
3. Bohaterowie, czyli kto jest kim.
W grze znajduje się obecnie 22 bohaterów. Każdy z bohaterów posiada swoje 3 własne umiejętności, (wyjątkiem jest Symmetra która po reworku ma 4). nie którzy z bohaterów mają zdolności pasywne( np Genji i jego podwójny skok, Hanzo i wspinanie po ścianach.). Zazwyczaj są to 2 umiejętności które ładują się różnie, zazwyczaj od 2 do 20sekund, oraz jedna super-zdolność która wymaga więcej czasu, ale jest bardziej zabójcza czy pomocna.
W grze wyróżniamy różne typy bohaterów:
- Atak(DPS)- Bohaterowie charakteryzujący się zazwyczaj dużymi obrażeniami przy małej ilości zdrowia i obrony. Wielu jednak twierdzi że nowa postać imieniem Sombra, powinna się znalezć bardziej we wsparciu, aniżeli w ataku. Najsilniejszymi i obecnie najpopularniejszymi atakującymi na rankedach są- Żołnierz 76,Fara oraz czasami Smuga jeżeli ktoś naprawdę potrafi nią dobrze grać.
-Obrona(DEF)- Jako bohater obrony, masz za zadanie nie dopuścić wroga do przejęcia celu, umacniać kluczowe pozycje i starać się odpierać ataki wroga. Tutaj z "pickami" zazwyczaj jest różnie i wszystko zależy od sytuacji który bohater się przyda, ale obecnie najwięcej pojawia się Złomiarz oraz Mei.
-Tank- Jego zadanie jest proste, przyjmować jak najwięcej obrażeń na siebie, i starać się tworzyć dobre sytuacje dla drużyny by mogli wyeliminować wroga. Tankowcy mają dobre zdolności obronne ale nie są bezbronni, bez problemu potrafią wyeliminować atakujących czy wsparcie. Najczęściej na rankedach widuje: Reinhardt'a oraz Diva. sytuacyjnie także Zaria oraz Wieprzu
-Wsparcie- Jak sama nazwa wskazuje, postacie tego typu zazwyczaj, leczą sojuszniczych bohaterów, wzmacniają ich obronę czy szybkość poruszania się. Również tutaj należy wspomnieć że postacie wsparcia nie są bezbronne i nie które z nich potrafią być też dobre do atakowania jak i leczenia np Zenyatta. na rankedach zazwyczaj ludzie wybierają- Lucio, Łaskę oraz Ane. Jednak po reworku Symmetra, także ostatnio częściej się pojawia.
Tutaj także warto wyjaśnić parę kwestii. Obecna meta to 2x DPS, 2x Tank oraz 2x Wsparcie, jednak ludzie skłaniają się już ku mecie 3x Tank, 2x Wsparcie i 1x DPS. W Overwatch'u postacie wsparcia czy tanki potrafią mocno namieszać, i również mogą służyć jako postacie zabijające wroga, lecz nie takie jest założenie i zazwyczaj, ludzie którzy starają się na siłę grać jako atak takimi postaciami szybko giną i w konsekwencji drużyna często szybko przegrywa mecz.
Jak widać wyżej większość postaci jest używana, ale są też słabsze picki które faktycznie osłabiają drużynę, aniżeli ją wzmacniają.
4. Progres i osiągnięcia
Tutaj nie ma za dużo co wyjaśniać. Wbijamy poziomy, od bodajże 22, doświadczenie na kolejne poziomy się nie zwiększa i wynosi cały czas 20000 tysięcy punktów. Ilość zdobywanych punktów doświadczenia zależy od różnych czynników, ilość zdobytych złotych,srebrnych czy brązowych medali za zabijanie, ilość zadawanych/wyleczonych obrażeń itd.
W grze mamy także zakładkę kariera, w której monitorowane są nasze osiągnięcia, ilość godzin przegranych danym bohaterem, ilość punktów i ranga w grach rankingowych oraz wiele więcej statystyk które możemy do woli przeglądać.
Warto także dodać że w grze występują najróżniejsze osiągnięcia za wykonanie których dostajemy graffiti i inne cieszące oko rzeczy.
5. Skrzynki, skiny i dodatki.
Za każdy nabyty poziom dostajemy skrzynki z których można otrzymać różnego rodzaju skiny, emotki, graffiti,portrety, prezentację zagrań, oraz kwestie. Ze skrzynek zawsze otrzymujemy 4 nagrody. Oczywiście mamy tutaj standardowy podział na skiny zwykłe,epickie i legendarne.
Blizzard wprowadza nowe nagrody związane z danymi wydarzeniami, np skórki Hallowenowe, czy świąteczne.
* Ze skrzynek można również otrzymać złoto które potem możemy przeznaczyć na zakup wyżej wymienionych rzeczy.
6. Gry rankingowe
Oczywiście większość interesuję się tym trybem, z prostych względów: rywalizacja i ciągłe pięcie się po szczeblach do coraz to wyższych rang. Tabela przedstawiająca dywizje i ilość punktów potrzebnych do znalezienia się w którejś z nich:
* Za każda grę rankingową dostaje się punkty, czym większa seria zwycięstw tym więcej punktów, np za serie 10 zwycięstw z rzędu dostajemy ok 100pkt za mecz.
* Za przegraną odejmowane są nam punkty zazwyczaj jest to od 20 do 40punktów odjętych.
7. Kwestia Społeczności
W każdej grze drużynowej spotykamy się z ludzmi którzy nie są mili, wyzywają innych gdy przegrywają a czasem ich złość jest nie do opisania, w overwatch'u nie jest inaczej, czasami spotka się na swojej drodze gracza który opuści mecz gdy nasza drużyna przegrywa, lub takiego który będzie wyzywał i zacznie "trollować" przegrywając celowo mecz.
Więc jeżeli chodzi o częstotliwość spotykania się z takimi sytuacjami, to jest bardzo różnie. W mojej całej karierze spotkałem się z takimi sytuacjami parę razy, tak na oko licząc było to z 40-50 razy. Wspomnę że gram w Overwatcha od bety, i choć moja ilość spędzonych godzin nie jest nie wiadomo jaka na moim koncie, to jednak biorąc pod uwagę ilość czasu spędzonego we wszystkich beta testach i teraz od premiery, to myślę że jest wystarczająca by napisać kilka zdań o tej grze i przybliżyć graczom większość jej aspektów.
8.Bugi
Co do bugów w grze mogę powiedzieć że nie spotkałem się z jakimś bardzo poważnym bugiem, jedynie co drażni większą ilość graczy to hak wieprza który czasami łapie za ścianą kiedy gracz już wbiegnie za nią.
Kończąc ten "poradnik" czy jak to tam można nazwać, zachęcam do kupna gry, gdyż cały czas się rozwija, blizzard wiąże z nią bardzo duże plany, mają zamiar wprowadzić system lig które mają pomoc graczom w wypromowaniu się na scenie e-sportowej.
Bohaterowie,mapy czy inny systemy mają zostać wprowadzane systematycznie, blizzard wypuszcza nie wątpliwe może nie szybko swoje aktualizację ale zawsze są to dopracowane rzeczy. Sam jestem wybrednym graczem i raczej już rzadziej grywam, bo po prostu czuję się znudzony graniem, jednak overwatch obecnie to jedyna gra która zatrzymała mnie w ostatnim czasie na dłużej.
Jeżeli ktoś dotrwał do tego momentu, to serdecznie dziękuję za uwagę.