PlayCrafter to gra bardzo nietypowa- przede wszystkim, można powiedzieć, że tworzy nowy odłam MMO- opisywana tu produkcja jest szczerze mówiąc podobna zarówno do MMORPG, jak i byle portalu społecznościowego i bardziej masowego odpowiednika chatu.
Zacznijmy od powiedzenia, co to w ogóle jest. otóż, jest to platforma, dzięki której można łatwo tworzyć gry i publikować je w witrynie www.playcrafter.com. Całość działa w technologii Flash, za co twórcom należy się szacunek z tego, że wycisnęli z tej platformy praktycznie wszystko. Za wszystkie niemal czynności otrzymujemy punkty (między innymi za: dodanie komentarza do dowolnej gry, ukończenie gry, ukończenie faworyzowanej gry, otrzymanie "like" na swoją grę), które przekładają się na poziomy doświadczenia. Co 10 takich otrzymujemy nowy stopień oraz odblokowujemy kilka nowych możliwości (co nie znaczy, że gry tworzone przez gracza o 3 poziomie są o wiele gorsze od tych, które tworzy ktoś na poziomie 43, dotyczą one głównie kosmetyki).
A jak się w ogóle tworzy gry? Bardzo prosto. Mamy do dyspozycji kilkaset gotowych części, ale nie jesteśmy ograniczeni tylko do nich. Możemy zmienić grafikę każdej części, jak i stworzyć zupełnie nową. Części tworzy się bardzo łatwo, tylko trzeba się nauczyć specyficznego języka programowania używanego w aplikacji. Części umieszczamy w grze za pomocą technologii "przeciągnij i upuść". System ten sprawdza się znakomicie mimo swojej prostoty, ale dla zaawansowanych użytkowników jest bardziej rozbudowany niż można by było przypuszczać, szczególnie, jak nauczymy się tworzyć bardzo zaawansowane części. możliwości są niemal nieograniczone.
Przejdźmy do strony społecznościowej recenzowanej aplikacji. Chat i system komentarzy do gier i użytkowników oczywiście mamy. Szkoda tylko, że nie ma nawet czegoś takiego jak emotikonki- można pisać tylko "suchy" tekst. Moderatorów jest dużo, każdy z nich jest także zwykłym graczem, tylko, że mającym możliwość wyrzucenia danego gracza z chatu i faworyzowania gry. Ta ostatnia opcja jest szczególnie pożądana- niemal każdy gracz chce mieć jak najwięcej gier, które zostaną przez moderatora faworyzowane. Gwarantuje to zastrzyk punktów, ponieważ taka gra bardzo szybko otrzymuje kilkadziesiąt "like" (za każdy otrzymuje się 1 pkt, a średnio na grę jest ich 90, przejście z poziomu 20 do 21 to około 300 pkt- spory awans? Aby trochę ostudzić zapał- punkty daje tylko pierwszych 30 "like").
Teraz pora na grafikę i muzykę- ta pierwsza prezentuje się jak na grę w technologii flash naprawdę imponująco, nawet przy standardowych częściach, ale już niestety muzyka jest o wiele słabsza- mamy do dyspozycji zaledwie około 25-30 melodii, w tym większości nawet nie warto słuchać.
Teraz pora wymienić wady tej produkcji- przede wszystkim, nie jest to produkcja, przy której spędzimy kilka godzin na dzień. Przyznam, raczej nie nudzi się ona nawet po długim czasie ze względu na olbrzymią różnorodność, ale jednak w końcu nie będzie w co grać, a tworzenie własnych gier bawi tylko ze 2-3 godzinny dziennie, o ile ktoś naprawdę się zaabsorbuje. Poza tym- ograniczenie do 10 poziomów, tego tłumaczyć nie trzeba, ale i tak te 10 poziomów to wystarczająco dużo, aby zrobić grę trwającą nawet kilkanaście minut. Poza tym jeśli na planszy jest dużo elementów gra zaczyn a mieć tendencję do klatkowania i zawieszania się. Nawet procesor z 2008 roku to za mało- wyrobi on maksymalnie 20-30 obiektów ruszających się i posiadających AI. o wiele lepiej jest z innymi częściami- na planszy może być ich nawet powyżej 100, a powyżej też gra nie klatkuje, ale spada poniżej stałego poziomu 60 klatek do około 45.
Ocena: 8+
Grywalność: 9-
Grafika: 9 (w porównaniu do innych gier Flash)
Muzyka: 5 (w porównaniu do innych gier Flash)