Przejście z Doty 2 do LoLa [PORADNIK]

Witam w lidze legend.

Przed wybraniem swojej roli, sugeruję spróbować zagrać wszystkimi i sprawdzić która będzie dobra dla Ciebie.

Krótki poradnik dota2 --> LoL:

Ponieważ w lolu musisz grindować lub płacić prawdziwe pieniądze żeby kupić wszystkie championy, nowi gracze z małą pólą postaci będą mieli małe możliwości do nauki. Championi są podzieleni na pięć ról, czyli:

  • Adc - Carry to wariacje drow/snipera z doty. Czyli postacie dystanowe to tzw. glass cannon. Są również melee carry lub tank carry. Ich siła skaluje się wraz z itemami, więc mają ograniczoną liczbę buildów. ADC zawsze idą na bota.
  • Support - Support w lolu to wariacje abadona, earth shakera i omniknighta, zakładając że nie bierzemy pod uwagę ich czarów do ataku. Supporci w lolu zajmują się leczeniem, kontrolą tłumu (cc) i spamowaniem wardów. Opiekują się swoim adc, od czasu do czasu schodzą z bota, ale to rzadkość.
  • Mid - Midowe postacie to wariacje liny, qop, pucka, skywratha. Przeważnie są to nukerzy. W przeciwieństwie do Doty, ich moc skaluje się wraz z itemami, więc mają ograniczoną liczbę buildów.
  • Jungler - Jest to obowiązkowa rola. Junglerzy w lolu to wariacje mirany/axe (mirana pod uwagą jeżeli wykluczymy jej ultę). Rola junglera polega na farmieniu w lesie a następnie gankowaniu linii. Są odpowiedzialni za zabijanie Barona (coś jak Roshan) oraz Smoka (daje buffy). Na summoners rift są również dwa neutralne campy, które dają buffy: czerwony buff( słaby orb of venom) i niebieski buff (regeneracja many+redukcja cd).
  • Top – W większości jest to tank. Podczas gdy w docie tankowie istnieją umownie, w rzeczywistości nie istnieją na rankedach ponad 2k mmr. Mam na myśli axe oraz bristleback. Powinieneś pooglądać jak ktoś gra na topie zanim się za to zabierzesz. Ich tankowatość skaluje się wraz z itemami, więc mają ograniczoną liczbę buildów do kontrowania jednego z dwóch rodzajów ataku w tej grze.

Jak zapewne zauważyłeś, w przeciwieństwie do doty, role oraz linie są ze sobą ściśle powiązane. Jeżeli pickujesz coś, zazwyczaj pickujesz też linię.

  • W LoLu nie ma deny'owania, stackowania, swapowania, smoke'ów, tp scrollów, RNG, buybacków, micro, gier customowych, modów, cheatów w prywatnymch lobby, chatu głosowego, replayów, nie możesz sprawdzić czarów innych bohaterów podczas gry. Gry nie są "safe to leave" po tym gdy ktoś opuści mecz. Nie musisz się martwić o zarządzanie maną, brak również globalnych akcji (ult), globalnych teleportów, umiejętności które wpływają na bohaterów mocniej niż buff z lasu. W lolu jest mniejsza szansa na comeback, ponieważ nie dostajesz złota zabitego przeciwnika. W LoLu bardziej skupiaj się na mechanicznych umiejętnościach, szybkim refleksie, skillshotach, kontrolowaniu cd. Są za to krótsze gry, blokada regionowa (brak ruskich, HURRA), niezmienialne nicki(chyba że zapłacimy), słabsze czary, lepsze statystki pomeczowe, jest możliwość poddania się. Jest system masteries, system stron run- które i tak musimy kiedyś wygrindować. Runy dają Ci staty, więc jeżeli ich nie masz, jesteś o wiele słabszy. Pod żadnym pozorem nie graj rankedów jeżeli nie masz przynajmniej dwóch zestawów run. Są umiejętności przywoływacza z którymi zaczynasz grę m.in - flash (krótkozasięgowy blink o cooldownie 5 minut), teleport (5 minut cooldown) lub smite (pure dmg nuke spell do zabijania neutrali w lesie przez junglera), oraz inne, mniej istotne.
  • Tu nie ma kurierów. Ale zamiast tego możesz teleportować się do bazy kiedy zechcesz, za darmo, używając recall.

Rzeczy o któch powinieneś poczytać gdzie indziej jeżeli masz czas, ponieważ nie mam zamiaru ich opisywać tutaj: dragon buff, aggro towerów, baron buff, przywoływacze, masterki, runy, rodzaje ataku.


Inne rzeczy:

  • Obejrzyj dwie lub trzy gry jakichś prosów w soloqueue - gry zazwyczaj są bardzo podobne (ta sama linia, ta sama rola, te same tempo, ten sam build), więc prędko się nauczysz. Oglądanie meczy w lolu jest ważniejsze niż myślisz, ponieważ nie masz dostępu do 90% postaci, brak powtórek, brak możliwości testowania championów, brak ingame poradników, nie możesz trenować flash spotów i tak dalej.
  • Junglerzy są bezlitośnie poddani swoim runom, bez nich są bezużyteczni. Każdy jungler ma inny sposób farmienia. Znajdz poradnik dla każdego z nich oddzielnie, aby farmić efektywnie.
  • W lolu wizja jest praktycznie nieograniczona. Nadużywaj tego zawsze gdy grasz supportem. Wyobraz sobie, że gankujesz team który ma 10 wardów na mapie, smoke'i nie istnieją a tylko 3 na 126 postaci może być niewidzialna aby przebić się przez wrogów. Wardy pozwalają na długą i bezpieczną farmę więc pamiętaj o nich.
  • Jest mniej killi w LoLu niż w docie. Wyrażę to w śmieriach na mintuę czyli 0.91(lol) / 1.13(dota). Jest to spowodowane przez nacisk na farmę. Nie niecierpliw się gdy występują długie zastoje w grze spowodowane tym, że oba teamy muszą farmić, nikt wtedy nie gankuje, to całkowicie normalne.
  • Kiting w tych dwóch grach oznacza to samo, ale działa zupełnie inaczej. W docie wykorzystujemy do tego itemy, umiejętności, teamwork. W LoLu robimy to, jak robi to drow - prawy klik na przeciwnika, podbniegnij trochę, prawy klik na przeciwnika i tak w kółko.
  • Ogólnie item buildy są dokładnie opisane, więc trzymaj się ich jeżeli chcesz wygrać. Generalnie wszystko zadziała w soloqueue, ale jeżeli serio chcesz wygrać to użyj google. Zawodowcy używają tego samego buildu sto gier z rzędu nie bez powodu! Trzymaj się poradników jeżeli chcesz wygrać, nie ma powodu do szaleństw i próbowania nowych buildów.

Ponieważ przyszedłeś tutaj z doty, zapewne zastanawiasz się jak do cholery rywalizować gdy nie masz dostępu do znacznej większości championów. Ale to nic! Zajmie Ci to tylko 68 tygodni jeżeli będziesz wygrywał 10 meczów dziennie aby odblokować je wszystkie! (Nie liczę run). Ale:

  • Niektórzy bohaterowie o przeznaczeniu tej samej roli, są do siebie bardzo podobni, do momentu bycia lepszą wersją każdego z nich (cytat riotu: "when two champs play the same way, you just end up picking the one that does the same things better. The result is the same folks played in every game (unless that power balance shifts), and each game of League feeling similar." Po prostu kupujcie te lepsze postacie ;)

Jeżeli nie jesteście do końca pewni która postać jest najsilniejsza po przeczytaniu patch notes, sprawdz co pickują zawodowcy na LCS. Pickują oni tę samą postać w kółko i w kółko w niemal każdej grze. Więc oglądaj ich uważnie, szybko się dowiesz co jest najlepsze.

  • Ogólnie, wielu championów tej samej roli, zajmuje się tymi samymi rzeczami, chociaż znacznie różnią się pod względem mechaniki (np. Graves oraz Lucian). W docie jest inaczej, gdzie bohaterowie mogą być podobni mechanicznie, ale zajmować się kompletnie innymi rzeczami (np. wk oraz sven). To oznacza, że w drafcie powinieneś się troszczyć o pickowanie po jednym bohaterze na swoją rolę, zamiast o synergię lub kontry.
  • Nie zamartwiaj się jeżeli nie nadążasz za metą. Przez ostatnie 4-5 lata wygląda to tak samo, czyli 1-1-2 + jungler, meta to bardziej budowanie innych rzeczy lub inny skillbuild, a rzadziej zmiana linii. Po prostu sprawdz poradniki, wyluzuj, i baw się dobrze!

Granie złą postacią na złej linii/roli sprawi że zostaniesz zwyzywany.

Społeczność jest zła, tak samo jak w docie. Znajdz sobie przyjaciół do gry.

Wysiłek potrzebny do nauczenia się gry w LoLa wydaje się zniechęcający, ale porównując do doty jest o wiele łatwiej. W top bracket, 1/3 wszystkich bohaterów jest pickowana mniej niż 3% wszystkich meczy! To oznacza, że z góry wiedzy potrzebnej do grania dobrze, ogromna część nie jest aż tak wymagana i można ją bezpiecznie pominąć. Wiem, że gra wygląda na straszną i skomplikowaną, ale jeżeli nauczyłeś się grać w dotę, nauczyć się grać w lola.

Championi do pogrania w lolu którzy są na swój sposób unikatowi: nasus, singed, orianna, syndra, udyr, lee sin, riven.

Unikatowi bohaterowie z doty których nie znajdziesz w lolu to: tanky carry, niszowe picki (huskar, brood), trudne do skontrowania postacie, postacie mocno kontrowane przez przedmioty, postacie które drastycznie zmieniają sposób gry (NP, techies), bohaterowie którzy wpływają na wizję (beastmaster, aghs kotl / tree / NS, BH), micro hero, supporty które robią spory DMG (aa, es), support który mogą zostać carry (silencer, naga).

Powodzenia! :)

Nie jestem autorem całego tekstu. Po prostu go przetłumaczyłem i dodałem kilka rzeczy od siebie. Nie jestem mistrzem angielskiego ale całość trzyma się merytorycznie kupy.

To raczej powinno być w tekstach gdyby nie fakt,że to nie twoje..

To raczej powinno być w tekstach gdyby nie fakt,że to nie twoje..

Polecam przeczytać całość ze zrozumieniem, wspomniałem o tym na koniec.

Maqes na dzień chłopaka jest przygnębiony i musi się chłopak odstresować.

Nikt nie odejdzie z LoL'a do Doty2.

Napisze ci poradnik jak wyrwać dziewczynę. Wyjdz z domu i zamiast anime ćwicz na siłowni. SZACH MAT

Poradnik jest beznadziejny dużo rzeczy się nie zgadza. Pisała to pewnie jakaś osoba grająca w LoL'a dwie gry.

Mój poradnik będzie lepszy:

Przechodzisz z LoL'a na dote2 rzygasz już w samouczku. ;)

Maqes na dzień chłopaka jest przygnębiony i musi się chłopak odstresować.Nikt nie odejdzie z LoL'a do Doty2.Napisze ci poradnik jak wyrwać dziewczynę. Wyjdz z domu i zamiast anime ćwicz na siłowni. SZACH MATPoradnik jest beznadziejny dużo rzeczy się nie zgadza. Pisała to pewnie jakaś osoba grająca w LoL'a dwie gry.Mój poradnik będzie lepszy:Przechodzisz z LoL'a na dote2 rzygasz już w samouczku.

Poradnik jest o przejściu z Doty 2 na LoLa, proszę czytać ze zrozumieniem a rady życiowy zostawić dla siebie.

Sam grałem w lola ponad 3 lata, od pierwszego sezonu. Przeszedłem na dotę i jest lepiej. ;)

Szczerze nie słyszałem nigdy o przypadku przejścia z Doty2 na LoL'a, raczej na odwrót.

To tak jakby przejść z szachów na warcaby.

Szczerze nie słyszałem nigdy o przypadku przejścia z Doty2 na LoL'a, raczej na odwrót.To tak jakby przejść z szachów na warcaby.

I to jest bardzo dobre porównanie :lol:

Tak ap-ropo, które to są te "lepsze postacie" ?

Tak ap-ropo, które to są te "lepsze postacie" ?

Te które są aktualnie lepsze w mecie, myślałem że to oczywiste.

a co jak się meta zmieni?

a co jak się meta zmieni?

I tu się pojawia problem, bo wtedy jesteś ograniczony. W docie nie ma takich problemów bo postacie są za darmo.

Przynajmniej między zakupami masz czas nauki postacią :)

i zawsze masz rotacje.

To że postacie są darmowe to raczej ani plus ani minus.

Przynajmniej między zakupami masz czas nauki postacią i zawsze masz rotacje. To że postacie są darmowe to raczej ani plus ani minus.

Jeżeli większe możliwości do kontrowania przeciwnika to ni plus ni minus to ja nie wiem w jakim świecie ty żyjesz.

Porządny poradnik, dobre rady, szkoda że nikomu się nie przydadzą :/

Tazos mi trochę Xara przypomina... sam nie wiem czemu.


Poradnik świetny. :D

oprócz tego że w lolu "JUŻ" jest buyback i replaye to props dzieło :D

pozatym mały bonus w postaci wiadomosci od kumpla podsumowujący lol'a: http://prntscr.com/8mc2h3 i cd. http://prntscr.com/8mc2wn

No w LoL'u tak naprawdę oprócz nienawiści innych graczy i straty pkt nie ma kary za opuszczenie gry.

W Docie dostajesz karę na kilka gier, gdzie będzie Ci szukać gierki tylko z osobami, które również afkują trolluja itd.

Witam w lidze legend.

Przed wybraniem swojej roli, sugeruję spróbować zagrać wszystkimi i sprawdzić która będzie dobra dla Ciebie.

Krótki poradnik dota2 --> LoL:

Ponieważ w lolu musisz grindować lub płacić prawdziwe pieniądze żeby kupić wszystkie championy, nowi gracze z małą pólą postaci będą mieli małe możliwości do nauki. Championi są podzieleni na pięć ról, czyli:

  • Adc - Carry to wariacje drow/snipera z doty. Czyli postacie dystanowe to tzw. glass cannon. Są również melee carry lub tank carry. Ich siła skaluje się wraz z itemami, więc mają ograniczoną liczbę buildów. ADC zawsze idą na bota.
  • Support - Support w lolu to wariacje abadona, earth shakera i omniknighta, zakładając że nie bierzemy pod uwagę ich czarów do ataku. Supporci w lolu zajmują się leczeniem, kontrolą tłumu (cc) i spamowaniem wardów. Opiekują się swoim adc, od czasu do czasu schodzą z bota, ale to rzadkość.
  • Mid - Midowe postacie to wariacje liny, qop, pucka, skywratha. Przeważnie są to nukerzy. W przeciwieństwie do Doty, ich moc skaluje się wraz z itemami, więc mają ograniczoną liczbę buildów.
  • Jungler - Jest to obowiązkowa rola. Junglerzy w lolu to wariacje mirany/axe (mirana pod uwagą jeżeli wykluczymy jej ultę). Rola junglera polega na farmieniu w lesie a następnie gankowaniu linii. Są odpowiedzialni za zabijanie Barona (coś jak Roshan) oraz Smoka (daje buffy). Na summoners rift są również dwa neutralne campy, które dają buffy: czerwony buff( słaby orb of venom) i niebieski buff (regeneracja many+redukcja cd).
  • Top – W większości jest to tank. Podczas gdy w docie tankowie istnieją umownie, w rzeczywistości nie istnieją na rankedach ponad 2k mmr. Mam na myśli axe oraz bristleback. Powinieneś pooglądać jak ktoś gra na topie zanim się za to zabierzesz. Ich tankowatość skaluje się wraz z itemami, więc mają ograniczoną liczbę buildów do kontrowania jednego z dwóch rodzajów ataku w tej grze.

Jak zapewne zauważyłeś, w przeciwieństwie do doty, role oraz linie są ze sobą ściśle powiązane. Jeżeli pickujesz coś, zazwyczaj pickujesz też linię.

  • W LoLu nie ma deny'owania, stackowania, swapowania, smoke'ów, tp scrollów, RNG, buybacków, micro, gier customowych, modów, cheatów w prywatnymch lobby, chatu głosowego, replayów, nie możesz sprawdzić czarów innych bohaterów podczas gry. Gry nie są "safe to leave" po tym gdy ktoś opuści mecz. Nie musisz się martwić o zarządzanie maną, brak również globalnych akcji (ult), globalnych teleportów, umiejętności które wpływają na bohaterów mocniej niż buff z lasu. W lolu jest mniejsza szansa na comeback, ponieważ nie dostajesz złota zabitego przeciwnika. W LoLu bardziej skupiaj się na mechanicznych umiejętnościach, szybkim refleksie, skillshotach, kontrolowaniu cd. Są za to krótsze gry, blokada regionowa (brak ruskich, HURRA), niezmienialne nicki(chyba że zapłacimy), słabsze czary, lepsze statystki pomeczowe, jest możliwość poddania się. Jest system masteries, system stron run- które i tak musimy kiedyś wygrindować. Runy dają Ci staty, więc jeżeli ich nie masz, jesteś o wiele słabszy. Pod żadnym pozorem nie graj rankedów jeżeli nie masz przynajmniej dwóch zestawów run. Są umiejętności przywoływacza z którymi zaczynasz grę m.in - flash (krótkozasięgowy blink o cooldownie 5 minut), teleport (5 minut cooldown) lub smite (pure dmg nuke spell do zabijania neutrali w lesie przez junglera), oraz inne, mniej istotne.
  • Tu nie ma kurierów. Ale zamiast tego możesz teleportować się do bazy kiedy zechcesz, za darmo, używając recall.

Rzeczy o któch powinieneś poczytać gdzie indziej jeżeli masz czas, ponieważ nie mam zamiaru ich opisywać tutaj: dragon buff, aggro towerów, baron buff, przywoływacze, masterki, runy, rodzaje ataku.


Inne rzeczy:

  • Obejrzyj dwie lub trzy gry jakichś prosów w soloqueue - gry zazwyczaj są bardzo podobne (ta sama linia, ta sama rola, te same tempo, ten sam build), więc prędko się nauczysz. Oglądanie meczy w lolu jest ważniejsze niż myślisz, ponieważ nie masz dostępu do 90% postaci, brak powtórek, brak możliwości testowania championów, brak ingame poradników, nie możesz trenować flash spotów i tak dalej.
  • Junglerzy są bezlitośnie poddani swoim runom, bez nich są bezużyteczni. Każdy jungler ma inny sposób farmienia. Znajdz poradnik dla każdego z nich oddzielnie, aby farmić efektywnie.
  • W lolu wizja jest praktycznie nieograniczona. Nadużywaj tego zawsze gdy grasz supportem. Wyobraz sobie, że gankujesz team który ma 10 wardów na mapie, smoke'i nie istnieją a tylko 3 na 126 postaci może być niewidzialna aby przebić się przez wrogów. Wardy pozwalają na długą i bezpieczną farmę więc pamiętaj o nich.
  • Jest mniej killi w LoLu niż w docie. Wyrażę to w śmieriach na mintuę czyli 0.91(lol) / 1.13(dota). Jest to spowodowane przez nacisk na farmę. Nie niecierpliw się gdy występują długie zastoje w grze spowodowane tym, że oba teamy muszą farmić, nikt wtedy nie gankuje, to całkowicie normalne.
  • Kiting w tych dwóch grach oznacza to samo, ale działa zupełnie inaczej. W docie wykorzystujemy do tego itemy, umiejętności, teamwork. W LoLu robimy to, jak robi to drow - prawy klik na przeciwnika, podbniegnij trochę, prawy klik na przeciwnika i tak w kółko.
  • Ogólnie item buildy są dokładnie opisane, więc trzymaj się ich jeżeli chcesz wygrać. Generalnie wszystko zadziała w soloqueue, ale jeżeli serio chcesz wygrać to użyj google. Zawodowcy używają tego samego buildu sto gier z rzędu nie bez powodu! Trzymaj się poradników jeżeli chcesz wygrać, nie ma powodu do szaleństw i próbowania nowych buildów.

Ponieważ przyszedłeś tutaj z doty, zapewne zastanawiasz się jak do cholery rywalizować gdy nie masz dostępu do znacznej większości championów. Ale to nic! Zajmie Ci to tylko 68 tygodni jeżeli będziesz wygrywał 10 meczów dziennie aby odblokować je wszystkie! (Nie liczę run). Ale:

  • Niektórzy bohaterowie o przeznaczeniu tej samej roli, są do siebie bardzo podobni, do momentu bycia lepszą wersją każdego z nich (cytat riotu: "when two champs play the same way, you just end up picking the one that does the same things better. The result is the same folks played in every game (unless that power balance shifts), and each game of League feeling similar." Po prostu kupujcie te lepsze postacie ;)

Jeżeli nie jesteście do końca pewni która postać jest najsilniejsza po przeczytaniu patch notes, sprawdz co pickują zawodowcy na LCS. Pickują oni tę samą postać w kółko i w kółko w niemal każdej grze. Więc oglądaj ich uważnie, szybko się dowiesz co jest najlepsze.

  • Ogólnie, wielu championów tej samej roli, zajmuje się tymi samymi rzeczami, chociaż znacznie różnią się pod względem mechaniki (np. Graves oraz Lucian). W docie jest inaczej, gdzie bohaterowie mogą być podobni mechanicznie, ale zajmować się kompletnie innymi rzeczami (np. wk oraz sven). To oznacza, że w drafcie powinieneś się troszczyć o pickowanie po jednym bohaterze na swoją rolę, zamiast o synergię lub kontry.
  • Nie zamartwiaj się jeżeli nie nadążasz za metą. Przez ostatnie 4-5 lata wygląda to tak samo, czyli 1-1-2 + jungler, meta to bardziej budowanie innych rzeczy lub inny skillbuild, a rzadziej zmiana linii. Po prostu sprawdz poradniki, wyluzuj, i baw się dobrze!

Granie złą postacią na złej linii/roli sprawi że zostaniesz zwyzywany.

Społeczność jest zła, tak samo jak w docie. Znajdz sobie przyjaciół do gry.

Wysiłek potrzebny do nauczenia się gry w LoLa wydaje się zniechęcający, ale porównując do doty jest o wiele łatwiej. W top bracket, 1/3 wszystkich bohaterów jest pickowana mniej niż 3% wszystkich meczy! To oznacza, że z góry wiedzy potrzebnej do grania dobrze, ogromna część nie jest aż tak wymagana i można ją bezpiecznie pominąć. Wiem, że gra wygląda na straszną i skomplikowaną, ale jeżeli nauczyłeś się grać w dotę, nauczyć się grać w lola.

Championi do pogrania w lolu którzy są na swój sposób unikatowi: nasus, singed, orianna, syndra, udyr, lee sin, riven.

Unikatowi bohaterowie z doty których nie znajdziesz w lolu to: tanky carry, niszowe picki (huskar, brood), trudne do skontrowania postacie, postacie mocno kontrowane przez przedmioty, postacie które drastycznie zmieniają sposób gry (NP, techies), bohaterowie którzy wpływają na wizję (beastmaster, aghs kotl / tree / NS, BH), micro hero, supporty które robią spory DMG (aa, es), support który mogą zostać carry (silencer, naga).

Powodzenia! :)

Nie jestem autorem całego tekstu. Po prostu go przetłumaczyłem i dodałem kilka rzeczy od siebie. Nie jestem mistrzem angielskiego ale całość trzyma się merytorycznie kupy.