Gra to działo azjatyckiego studia Runewaker Entertainment, jednak pod nazwą Runes of Magic została oddana do użytku za sprawą niemieckiego Frogster Interactive. Gra czerpie pełnymi garściami od niekwestionowanego króla gatunku, gry "World od Warcraft". O ile nikt nie lubi kopii o tyle trzeba przyznać, że debiutanckie dzieło Runewaker Entertainment bierze z produktu Blizzard'a to co najlepsze i dodaje również kilka innych, bardzo ciekawych elementów które w połączeniu z bardzo solidnym wykonaniem tworzą produkt, który śmiało może aspirować do miana najlepszej gry mmorpg w swojej kategorii. Swojej - czyli gier f2p.
Taborea to kraina stworzona przez Boga Ayvenas, który zapragnął stworzyć świat pełen życia, więc dał początek niezliczonym gatunkom roślin, jednak pomimo tego nadal czuł się samotny, więc z gliny uformował istoty żywe i tknął w nie życie.
Aby zawitać do świata Taborea'i tuż po wyborze serwera na którym chcemy grać (te podzielone są na PvP i PvE, oznaczone są również flagami poszczególnych krajów, chociaż nie ma wymogów by przedstawiciele wybranych nacji grali na "swoich" serwerach) należy stworzyć swoją postać. Do wyboru mamy dwie rasy - Ludzi i Elfów. Od tego wyboru również zależy miejsce w jakim rozpoczniemy swoją przygodę. Do wyboru mamy również osiem klas, z czego po dwie zarezerwowane są wyłącznie dla danej rasy.
Już na początku w oczy rzuca się nam ogrom zadań jakie przyjdzie nam wykonać podczas naszej wyprawy. Cześć z nim jest powiązana fabularnie i dopiero po wykonaniu wcześniejszych zadań dostajemy kolejne, niewątpliwe jest to ogromnym plusem dla ludzi których męczą gry polegające na monotonnym grindowaniu, do których osobiście sam należę, więc fakt, że do końca level cap'u (ten aktualnie wynosi 57) swoją postać będę "expić" wykonując zadania, bardzo mnie cieszy. Oczywiście nie zawsze jest tak kolorowo, ale do dyspozycji mamy jeszcze zadania dzienne (tzw. daily) których możemy wykonać dziesięć w ciągu doby, dodatkowo nagradzane są one żetonami za które możemy kupować cześć przedmiotów z item shopu.
Gdy nasza postać osiągnie magiczny, dziesiąty poziom możemy wybrać dla niej subklasę. Dzięki temu elementowi gra bardzo zyskuje na atrakcyjności, bowiem poszczególne subklasy decydują o stylu gry i umiejętnościach naszej postaci. Klasy można między sobą przełączać, więc w praktyce jedna postać może przedstawiać dwa kompletnie różne style gry, a, że klas do wyboru mamy osiem, daje to nam naprawdę wiele kombinacji.
Jeśli chodzi o PvP to niestety nie jest one powalające, wręcz nudne. Sytuacje mogą zmienić codzienne wojny gildii które są aktualnie w fazie beta testów, jednak już teraz (jeśli nie ma lagów) dają sporo frajdy. W tym miejscu również trzeba pochwalić dystrybutora, który dba o swój produkt.
Resumując: dla mnie Runes of Magic jest aktualnie numerem jeden, jeśli chodzi o gry mmorpg f2p, bo pomimo kilku niedociągnięć dostajemy produkt który równać może się jakością z grami p2p i szczerze nie widzę innej gry f2p (wybaczcie fani Alldosa ) która w najbliższym czasie będzie w stanie dokonać tego samego.
+ przyjemna dla oka grafika
+ świat gry
+ masa zadań
+ balans klas
+ system subklas
- f2p jednak nie ukrywajmy, Item Shop ułatwia grę
- silnik nie jest najlepiej zoptymalizowany