Ryzom

Stworzone przez francuskie studio Nevrax MMO o tytule Ryzom (swego czasu The Saga of Ryzom) jest jedną z niewielu gier, które wspominam najlepiej. O dziwo, kiedy pierwszy raz podszedłem do tej gry, zniechęciłem się po kilkunastu minutach. Dziwna grafika mnie odrzucała; toporne sterowanie, a zwłaszcza brak skoku - strasznie denerwował. Normalnie nie jestem wybredny, ale w przypadku Ryzom, strasznie denerwuje fakt, że trzeba iść na około małego płotku o wysokości nie więcej niż 10 centymetrów, bo postać nie potrafi go przeskoczyć. Jednak to ani nie grafika, ani sterowanie powoduję, że w ogóle wspominam Ryzom, tylko przedstawiony świat, system skilli, no i przede wszystkim społeczność.

Świat

Jednak wszystko po kolei. Świat przedstawiony w Ryzom jest bardzo specyficzny, niestety nie każdemu się spodoba. Sam styl kojarzy mi się ze Spellbornem i nie ukrywam, zazwyczaj podoba mi się takie europejskie fantasy. Ras do wyboru mamy cztery: Fyros, Matis, Tryker, Zorai. Pomijając różnicę w wyglądzie, jedyną różnicą jest to, że rasa Matis faworyzuje Karavan, podczas gdy Fyros faworyzuje Kami. Tym zdaniem, przechodzimy do kolejnego, ważnego punktu w świecie Ryzom, czyli podział na dwie "frakcje" - zwolenników Kami, bądź Karavan. De facto, możemy zmieniać strony jeśli chcemy, bez znaczenia za kim się wcześniej opowiedzieliśmy, albo jaką rasę wzieliśmy. Ta wojna Kami vs Karavan jest podstawą i esencją PvP w Ryzom.

Skille

W Saga of Ryzom mamy dość ciekawy system skilli, gdyż ścieżki mamy cztery: walka, magia, zbieranie rzeczy (harvest), tworzenie rzeczy (crafting). To którą ścieżką podążymy zależy TYLKO od nas i włożonego, w tą ścieżkę, czasu. Zaczynamy od 1 poziomu we wszystkich czterech ścieżkach, a maksymalny na danej ścieżce jest 250. Teoretycznie możemy mieć 250 poziom na wszystkich czterech ścieżkach - jest to możliwe, choć niesamowicie czasochłonne, gdyż ścieżki te, dzielą się na jeszcze więcej ścieżek (np. magia później dzieli się na defensywną i ofensywną, a później dzielą się na jeszcze kilka grup, więc mamy sporo możliwości). Z reguły ludzie skupiają się na jednym aspekcie i starają się wymaksować poziom do 250. Następną arcyciekawą i unikalną rzeczą dotyczącą umiejętności jest to, że samemu możemy tworzyć, bądź modyfikować czary. Z tego co się orientuję, to o to w tym wszystkim chodzi, jednak, żeby nas nie przytłoczyć informacjami, twórcy dali nam już gotowe umiejętności na początku. Już wyjaśniam na czym polega samodzielne tworzenie umiejętności. Otóż wszystkie umiejętności w Ryzom składają się z tzw. "stanza". W miare jak awansujemy na kolejne poziomy, tym więcej zdobywamy SP za które możemy kupić różne stanza. Stanza to jakiś efekt – jak dodatkowe obrażenia, obrażenia od ognia, itd. Dlatego, możemy stworzyć umiejętność od nowa, albo na przykład zmodyfikować naszego zwykłego fireballa do tego, żeby zadawał więcej obrażeń, żeby zadawał obrażenia AOE i na przykład, żeby zadawał obrażenia po czasie. Jednak taka modyfikacja wymaga też zmian w drugą stronę, takich jak: czar będzie kosztował więcej many, albo będziemy musieli sparować atak, żeby rzucić ten czar. Wszystko to jest idealnie zbalansowane i daje nam poczucie wolności w wybieraniu i tworzeniu swoich umiejętności.

Ring

Zanim przejdę do społeczności wspomnę krótko o Ryzom Ring. Był to pierwszy edytor "przygód" do MMO. Po części opierając się na Ringu, City of Heroes stworzyło swoje Architect Entertainment. Możliwości są przeogromne, a rzeczy jak np. krajobrazy odblokowujemy zwiedzając Atys.

Community

Co do społeczności - jest to jedna z najlepszych, najbardziej przyjaznych i zżytych społeczności w MMO jakie widziałem. Zapewne niewielu z Was czytelników zdaję sobie sprawę, że kiedyś w starszych już grach MMO ludzie znali się z imion, tworzyli jedno, spójne społeczeństwo. Ciężko opisać w słowach, na czym to zżycie polega, bynajmniej nie chodzi mi o to, że istnieje absolutny brak konfliktów, bo takie oczywiście się pojawiają. Raczej chodziło mi o to, że ludzie się nawazajem znają, szanują i sobie pomagają, a zwłaszcza pomagają wszystkim nowym w zaprzyjaźnieniu się z grą (Rekrutacja zazwyczaj następuje po wyjściu z pierwszej wyspy - Silan).

Na zakończenie chciałem polecić wypróbowanie Ryzom każdemu, bez znaczenia czy lubicie gry tego typu, czy wolicie zwykłe MMO gdzie twórcy trzymają Was za rączkę. Gra od pewnego czasu jest dostępna w tzw. wersji freemium z ograniczeniami na poziom - ograniczony jest o połowę od maksymalnego, czyli 125. Istnieje też kilka innych ograniczeń (jak np. nie możemy postawić własnego sprzedawcy) jednak do wypróbowania gry, za bardzo one nie przeszkadzają.

Pozdrawiam i polecam!

http://www.ryzom.com/

Muszę przyznać, że nigdy o tej grze nie słyszłem. Może ją kiedyś sprawdzę.

Witaj,

Dotrwałem do końca, tekst nawet dobry, dowiedziałem się trochę o grze. Ale... Sam bity tekst, żadnych screenów z gry, etc.

Jeśli chciałby ktoś w to zagrać to pisać na nr GG: 555750. Bo ja jestem zainteresowany, dam namiary na teamspeaka.

Screeny to każdy może sobie znaleźć.

Najważniejsza jest zawartość merytoryczna i taką tu podałem (choć pierwotnie screeny w tym opisiku sie znajdują, po prostu nie chciało mi się ich linkować).

Aruthar napisałbyś mi na GG: 555750? :P

Ostatni raz w Ryzom grałem w 2008 roku, więc jeśli nie masz pytań natury czysto technicznej, czy o co kaman, to raczej Ci nie pomogę :)

To już taka stara ta gra? E tam, to niebędę grał w takie starocie :P

Czuje, że to jedna z tych gier, które mają w sobie "to coś". Właśnie ściągam. Mam nadzieje, że się nie zawiode.

Edit: Gra jest epicka.

Też gram znowu. Jeszcze jestem w silan, bawie się harvestem i craftem.

/tell Aruthar, albo PM tutaj.

Tekst jest naprawdę świetny, ale gra mi się nie spodobała.

Może kiedyś do niej wrócę, ale jak już to z teamem.

Chce ktoś pograć ze mną? GG: 555750

Stworzone przez francuskie studio Nevrax MMO o tytule Ryzom (swego czasu The Saga of Ryzom) jest jedną z niewielu gier, które wspominam najlepiej. O dziwo, kiedy pierwszy raz podszedłem do tej gry, zniechęciłem się po kilkunastu minutach. Dziwna grafika mnie odrzucała; toporne sterowanie, a zwłaszcza brak skoku - strasznie denerwował. Normalnie nie jestem wybredny, ale w przypadku Ryzom, strasznie denerwuje fakt, że trzeba iść na około małego płotku o wysokości nie więcej niż 10 centymetrów, bo postać nie potrafi go przeskoczyć. Jednak to ani nie grafika, ani sterowanie powoduję, że w ogóle wspominam Ryzom, tylko przedstawiony świat, system skilli, no i przede wszystkim społeczność.

Świat

Jednak wszystko po kolei. Świat przedstawiony w Ryzom jest bardzo specyficzny, niestety nie każdemu się spodoba. Sam styl kojarzy mi się ze Spellbornem i nie ukrywam, zazwyczaj podoba mi się takie europejskie fantasy. Ras do wyboru mamy cztery: Fyros, Matis, Tryker, Zorai. Pomijając różnicę w wyglądzie, jedyną różnicą jest to, że rasa Matis faworyzuje Karavan, podczas gdy Fyros faworyzuje Kami. Tym zdaniem, przechodzimy do kolejnego, ważnego punktu w świecie Ryzom, czyli podział na dwie "frakcje" - zwolenników Kami, bądź Karavan. De facto, możemy zmieniać strony jeśli chcemy, bez znaczenia za kim się wcześniej opowiedzieliśmy, albo jaką rasę wzieliśmy. Ta wojna Kami vs Karavan jest podstawą i esencją PvP w Ryzom.

Skille

W Saga of Ryzom mamy dość ciekawy system skilli, gdyż ścieżki mamy cztery: walka, magia, zbieranie rzeczy (harvest), tworzenie rzeczy (crafting). To którą ścieżką podążymy zależy TYLKO od nas i włożonego, w tą ścieżkę, czasu. Zaczynamy od 1 poziomu we wszystkich czterech ścieżkach, a maksymalny na danej ścieżce jest 250. Teoretycznie możemy mieć 250 poziom na wszystkich czterech ścieżkach - jest to możliwe, choć niesamowicie czasochłonne, gdyż ścieżki te, dzielą się na jeszcze więcej ścieżek (np. magia później dzieli się na defensywną i ofensywną, a później dzielą się na jeszcze kilka grup, więc mamy sporo możliwości). Z reguły ludzie skupiają się na jednym aspekcie i starają się wymaksować poziom do 250. Następną arcyciekawą i unikalną rzeczą dotyczącą umiejętności jest to, że samemu możemy tworzyć, bądź modyfikować czary. Z tego co się orientuję, to o to w tym wszystkim chodzi, jednak, żeby nas nie przytłoczyć informacjami, twórcy dali nam już gotowe umiejętności na początku. Już wyjaśniam na czym polega samodzielne tworzenie umiejętności. Otóż wszystkie umiejętności w Ryzom składają się z tzw. "stanza". W miare jak awansujemy na kolejne poziomy, tym więcej zdobywamy SP za które możemy kupić różne stanza. Stanza to jakiś efekt – jak dodatkowe obrażenia, obrażenia od ognia, itd. Dlatego, możemy stworzyć umiejętność od nowa, albo na przykład zmodyfikować naszego zwykłego fireballa do tego, żeby zadawał więcej obrażeń, żeby zadawał obrażenia AOE i na przykład, żeby zadawał obrażenia po czasie. Jednak taka modyfikacja wymaga też zmian w drugą stronę, takich jak: czar będzie kosztował więcej many, albo będziemy musieli sparować atak, żeby rzucić ten czar. Wszystko to jest idealnie zbalansowane i daje nam poczucie wolności w wybieraniu i tworzeniu swoich umiejętności.

Ring

Zanim przejdę do społeczności wspomnę krótko o Ryzom Ring. Był to pierwszy edytor "przygód" do MMO. Po części opierając się na Ringu, City of Heroes stworzyło swoje Architect Entertainment. Możliwości są przeogromne, a rzeczy jak np. krajobrazy odblokowujemy zwiedzając Atys.

Community

Co do społeczności - jest to jedna z najlepszych, najbardziej przyjaznych i zżytych społeczności w MMO jakie widziałem. Zapewne niewielu z Was czytelników zdaję sobie sprawę, że kiedyś w starszych już grach MMO ludzie znali się z imion, tworzyli jedno, spójne społeczeństwo. Ciężko opisać w słowach, na czym to zżycie polega, bynajmniej nie chodzi mi o to, że istnieje absolutny brak konfliktów, bo takie oczywiście się pojawiają. Raczej chodziło mi o to, że ludzie się nawazajem znają, szanują i sobie pomagają, a zwłaszcza pomagają wszystkim nowym w zaprzyjaźnieniu się z grą (Rekrutacja zazwyczaj następuje po wyjściu z pierwszej wyspy - Silan).

Na zakończenie chciałem polecić wypróbowanie Ryzom każdemu, bez znaczenia czy lubicie gry tego typu, czy wolicie zwykłe MMO gdzie twórcy trzymają Was za rączkę. Gra od pewnego czasu jest dostępna w tzw. wersji freemium z ograniczeniami na poziom - ograniczony jest o połowę od maksymalnego, czyli 125. Istnieje też kilka innych ograniczeń (jak np. nie możemy postawić własnego sprzedawcy) jednak do wypróbowania gry, za bardzo one nie przeszkadzają.

Pozdrawiam i polecam!

http://www.ryzom.com/