SilkRoad Online

Czemu napisałem tą recenzje?

Nigdy nie wiedziałem co będę robić w przyszłości. Kilka miesięcy temu, zafascynowało mnie programowanie. Ale od razu stwierdziłem, że to bardziej moje hobby niż (przyszły) środek wyżywienia. Szukałem jakiegoś zawodu, w którym ważne są umiejętności, ambicję, a nie zdobyte dyplomy czy znajomości. I któregoś dnia, mianowicie wczoraj, dostałem olśnienia - pisanie! Ale nie byle jakie pisanie, lecz profesjonalne recenzowanie. Na forum Actionum znalazłem F.A.Q. w wykonaniu Smuggler'a (mojego idola :)). W tym FAQ'u był tekst "jak to być redaktorem CDA" (czy coś w tym stylu) w którym napisał że w tej pracy nie ważne są dyplomy i ukończone szkoły, lecz chęci i ambicje. W sam raz dla mnie - pomyślałem. Tak jak pomyślałem, tak i zrobiłem;

Chcę jeszcze coś dodać dla Mr. Hani; napisałeś poradnik pisania recenzji, w którym piszesz że za bardzo nie można się wgłębiać w szczegóły, ect... Mylisz się ;p, każdy ma własny i unikalny styl pisania recenzji.

JOYMAX

Znasz Deco Online lub DarkEden? Ja też nie. Ale to właśnie twórcy tych dwóch mało znanych gier, stworzyli (już bardziej znaną) grę SilkRoad Online.

JOYMAX, bo tak się nazywa ta firma, wydał swoje dzieło 1 października 2005 roku. Zdaniem wielu osób, gra ma to COŚ, czego każdy szuka w grach MMo - klimatu. Dowodem na to, może być fakt że JOYMAX mało interesuję się graczami przez co takie okrucieństwa jak GoldFarmy i Botterzy nie są karane w żaden sposób. Ale gracze, i tak w SilkRoad grają...

Początki

Swoją przygodę zaczynamy jak w każdej innej grze rodzaju MMo - tworzeniem postaci. Dostępne dwie "rasy", kilkanaście różnorodnych twarzy, możliwość modyfikacji wysokości oraz masy ciała postaci oraz możliwość wyboru uzbrojenia i pancerza. Czyli, jak na MMo - nieźle.

Dobra, mamy już swoją postać. Czas na pierwszy quest-tutorial, który zawiera w sobie wszystkie trzy rodzaje questów jakie można spotkać w SRO. Mianowicie - Przynieś, Zabij, Porozmawiaj. Niestety questy w SilkRoad nie świecą oryginalnością... Ale bez narzekania, lvl sam się nie nabije ;).

RPG

Rozwój postaci jest dość prosty, ale zróżnicowany. Mamy jedynie dwie możliwości rozdania pkt. statystyk których na każdym lvl dostajesz 5, jednak 2 punkty idą automatycznie do STR (siła, żywotność) i INT (inteligencja, ilość many). Do dobrowolnego użytku zostało nam 3 pkt. statystyk, używaj ich rozsądnie w zależności jaką postacią chcesz grać.

Farmer sam w dolinie

Skille można kupować za SP (Skill Points) które podobnie jak exp dostajemy w zamian za zabijanie potworów. Jednak niektóre postacie potrzebują więcej SP, inne mniej. Tak więc gracze wynaleźli Farming. Ten system nie jest zbyt skomplikowany, więc nie będę Wam tego tłumaczył. Sami się tego nauczycie, już na początku.

Job'y

W zamian za słabe questy, JOYMAX obdarował nas WSPANIAŁYM systemem Jobów. Bo od 20 poziomu doświadczenia możemy wybrać swój zawód;

-Trader ;Kupiec, kupuję towar w jednym mieście tudzież sprzedając go w drugim za średnio 150% normalnej ceny. Tzw. Karawanki.

-Thief ;Złodziej, próbuje(bo nie zawsze mu się to udaje) okraść Trader'a z jego towaru, i sprzedać go za również 150% ceny w tzw. "Mieście Thiefów".

-Hunter ;Strażnik, nie tylko poluję na Thiefów, ale i eskortuję Traderów z miasta do miasta za drobną opłatą.

Formalnie Job można wybrać od 20lvl, ale wybierając nawet najłatwiejszy zawód - Trader. Zginiemy podczas podróży, bo większość potworów między miastami ma nas na "hita". Więc taki to schemat przyjęli się przez graczy;

-Trader ;Od 25-30lvl

-Thief ;Od 60-70lvl

-Hunter ;Od 50-60lvl

Oczywiście system Jobów jest o wiele bardziej skomplikowany, napisałem tu tylko podstawy.

Gildie

W SilkRoad nie zabrakło również skomplikowanego systemu gildii. Zakładając gildie, musimy mieć min. 20 poziom doświadczenia oraz 500.000 złota. W takiej gildii mogą być jedynie 15 osób, to trochę za mało na Wojny Gildyjne(o tym trochę później). Otóż gildie mają swój własny system poziomów. Które expimy za pomocą GP - które automatycznie lecą do gildii gdy jakiś jej członek zdobywa punkty doświadczenia. Ale oczywiście nic za darmo - bo nawet jeśli gildia ma wystarczająco GP by przejść na następny poziom, GM(Guild-Master) musi wpłacić (małą) kwotę złota.

2lvl - 3.000.000 złota + 5.400 GP

+5 miejsc i parę bonusów

3lvl - 9.000.000 złota + 50.400 GP

+5 miejsc i parę bonusów

I tak dalej, maksymalny poziom gildii to 5.

Gildie z poziomem 2 wzwyż mają możliwość tworzenia sojuszów z innymi gildiami. Razem z sojuszem można bronić/atakować Fortecę. Wygrany sojusz/gildia jest właścicielem tejże Fortecy. Co to daję? Powiedzmy, że bardzo opłaca się posiadanie Fortecy, ponieważ pobieramy 20% podatków od każdej Karawanki.

Team Play

Wraz z dodaniem Europejskiej rasy(/grupy etnicznej) gra stała się bardziej drużynowa. Otóż każda z klas ma swoje zastosowanie w Party(drużyna);

-Postacie z dużą wytrzymałością i żywotnością zajmują się Tankowaniem (brania potworów na siebie).

-Postacie szybkie i dystansowe zajmują się Lurowaniem ("zbieranie" potworów na siebie, które potem przyjmuje Tank).

-Postacie ze Skillami (umiejętnościami) leczniczymi zajmują się po Buffowaniem (dawanie czasowych ulepszeń innym/sobie) i Leczeniem.

-Postacie z największym Dammage (DMG - obrażenia, czyli w SRO Wizardzi) zajmują się po prostu zabijaniem potworów.

Kup pan Silki!

SilkRoad Online jest w pełni darmowy, jednak programista też człowiek - musi się wyżywić. Dlatego stworzono w SilkRoad możliwość kupienia (za prawdziwe pieniądze, 18 zł za 50 silków) Silków za które można kupić dodatkowe ulepszenia w grze takie jak PREMIUM (dzięki któremu mamy dodatkowe punkty int i str, więcej expa za potwory i wejście na serwer w każdej chwili (oprócz inspekcji)) czy dodatkowe Grab Pety (jak sama nazwa wskazuje - zbierają dropy po zabitych potworach).

Oceny

Plusy

-Wspaniała grafika.

-Przyjemny SoundTrack.

-Zróżnicowanie postaci.

-Nowatorskie pomysły.

-Wciągające (w dobry sposóB).

Minusy

-Niemożliwość wbicia na serwer (przez GF).

-Dużo GoldFarm.

-Polityka JOYMAX.

Coś ode mnie

Jak sami widzicie, minusy nie dotyczą gry, lecz samej firmy i jej polityki. JOYMAX stworzył naprawdę dobrą grę. Jeśli tak bardzo chcę na niej zarabiać, niech zmieni ją na P2P. Ale niech zaczną coś działać w sprawach botów i goldfarm.

Grywalność: 9,5

Wideo: 10

Audio: 9

Ogólnie: 9,5

Powtórzenia... np.

Ale to właśnie twórcy tych dwóch mało znanych gier, stworzyli (już bardziej znaną) grę SilkRoad Online.

Nie wiem jak to nazwać ale to zdanie jakoś dziwnie jest napisane :D (na końcu powinno być klimat nie klimatu)

Zdaniem wielu osób, gra ma to COŚ, czego każdy szuka w grach MMo - klimatu

eh...?

Ale gracze, i tak w SilkRoad grają...

ęęęęęęęęęęęęęęę

Strażnik, nie tylko poluję na Thiefów, ale i eskortuję

To raczej wynika z zasad logiki i podobnie jest w większości gier x.x :

-Postacie z dużą wytrzymałością i żywotnością zajmują się Tankowaniem (brania potworów na siebie).-Postacie szybkie i dystansowe zajmują się Lurowaniem ("zbieranie" potworów na siebie, które potem przyjmuje Tank).-Postacie ze Skillami (umiejętnościami) leczniczymi zajmują się po Buffowaniem (dawanie czasowych ulepszeń innym/sobie) i Leczeniem.-Postacie z największym Dammage (DMG - obrażenia, czyli w SRO Wizardzi) zajmują się po prostu zabijaniem potworów.

A tu 2x napisałeś to samo i na dodatek stworzyłeś jakiś dziwne słowo :o "Niemożliwość"

-Niemożliwość wbicia na serwer (przez GF).-Dużo GoldFarm.

Nie wiem jak to nazwać ale na moje oko odbiegałeś od tematu jak się dało w obie strony... Albo ogólnikowo np. to z tym teamplayem (tu piszesz ogółem o grach mmo) albo zbyt ściśle... np. podawałeś różne ceny ... założenia glidii itp. - takie rzeczy to do poradników.

6/10

Możecie sie ze mną nie zgadzać - przeciętnie się na tym znam - wyraziłem tylko swoją opinię na ten temat

#edit

Zdaje sie że wy tu jakiś konkurs macie czy coś - mój komentarz nie ma nic z tym wspólnego - wyrażam tylko i wyłącznię swą opinię ;]

A tu 2x napisałeś to samo i na dodatek stworzyłeś jakiś dziwne słowo "Niemożliwość"

http://megaslownik.pl/slownik/synonimy_ant...iwo%C5%9B%C4%87 ;)

Całkiem ok , tylko pierwszy raz slysze,ze ci ktorzy maja FW to od karawanek dostaja 20% o.0 Zawsze szło z JG i HT,iz tam sa FW i tam mozna ustalic podatek.

Wytłumacz mi :

"-Nowatorskie pomysły.

-Wciągające (w dobry sposóB)."

Ogolnie całkiem ok 8/10.

@UP: O to mi chodziło, ale moja wina, bo nie sprecyzowałem ;)

-Nowatorskie pomysły; np. system jobów.

-Wciągające (w dobry sposóB); Wciąga w sensie, że po dłuższym czasie nie chcę Ci się grać, ale i tak potem wracasz ;).

Na początek powiem, że tekst czyta się dość lekko i czuć, że napisany został swobodnie, a nie "na siłę i za wszelką cenę". Jest jednak kilka błędów, które KONIECZNIE musisz wyeliminować jeśli chcesz zawodowo pisać recenzje.

Po pierwsze - nie zauważyłem nawet niewielkiej próby zachowania spójności w recenzji. Poszczególne akapity nie łączą się ze sobą i wydają się oderwane od całości. Wiem, że ze spójnością tekstu są problemy i czasem ciężko jest zastosować płynne przejścia od jednej sprawy do drugiej, ale jako profesjonalny recenzent musisz nauczyć się nad tym panować.

Druga sprawa - na mój gust za krótkie te akapity. Z jednej strony forma "krótko zwięźle i na temat" jest dobra, ale mam wrażenie, że poprzez taką lakoniczność wypowiedzi pominąłeś kilka aspektów. Poza tym, nad niektórymi można było bardziej się skupić.

No właśnie a propos skupić: o pewnych rzeczach napomknąłeś, a później stwierdziłeś, że nie będziesz się o tym rozpisywać, bo jest to oczywiste, (Pamiętaj, że recenzje najczęściej czytają ludzie, którzy nie są obeznani z grą, więc dla nich to może nie być tak oczywiste jak dla Ciebie.) o innych, z kolei, całkowicie zbędnie rozpisałeś się tak, jakbyś pisał opis. W recenzji nie skupia się aż tak na opisywaniu zakładaniu gildii, czy zmianie profesji postaci.

W oczy kłują mnie też powtórzenia (ciągle gra/gry/grze, czasem nawet kilka razy w jednej linijce... A przecież jest tyle synonimów słowa "gra" - tytuł/produkcja/twór programistów studia xxx/dziecko programistów xxx/dzieło studia xxx/itp :))

Nie podobają mi się też nieprzetłumaczone zwroty angielskie, lub spolszczone w irytujący, kaleczący oba języki, sposób. Zamiast "job'y" - profesje, "exp" - doświadczenie. Ewentualnie wyróżnij jakoś też słowa (cudzysłów/kursywa/cokolwiek). Aha! Jeśli chcesz stosować cudzysłów poczytaj, kiedy można go używać.

Na koniec już ode siebie dodam, że joby to wcale nie jest nowatorski pomysł, pojawiały się już wcześniej (np. w Ragnaroku).

Teraz już naprawdę kończąc, jeśli jest to pierwszy tekst, to jest nieźle. Co prawda, przed Tobą jeszcze dłuuga droga zanim będziesz mógł zacząć myśleć realnie o publikowaniu recenzji w czasopismach branżowych. Czeka Cie ogrom pracy nad wyeliminowaniem błędów i własnym stylem (najważniejsze już masz - swobodę w posługiwaniu się językiem), ale nie zniechęcaj się. Pisz więcej niż dużo, ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz, a może za jakiś czas przeczytam w CDA tekst z Twoim podpisem? ;)

Życzę wytrwałości i powodzenia.

Czemu napisałem tą recenzje?

Nigdy nie wiedziałem co będę robić w przyszłości. Kilka miesięcy temu, zafascynowało mnie programowanie. Ale od razu stwierdziłem, że to bardziej moje hobby niż (przyszły) środek wyżywienia. Szukałem jakiegoś zawodu, w którym ważne są umiejętności, ambicję, a nie zdobyte dyplomy czy znajomości. I któregoś dnia, mianowicie wczoraj, dostałem olśnienia - pisanie! Ale nie byle jakie pisanie, lecz profesjonalne recenzowanie. Na forum Actionum znalazłem F.A.Q. w wykonaniu Smuggler'a (mojego idola :)). W tym FAQ'u był tekst "jak to być redaktorem CDA" (czy coś w tym stylu) w którym napisał że w tej pracy nie ważne są dyplomy i ukończone szkoły, lecz chęci i ambicje. W sam raz dla mnie - pomyślałem. Tak jak pomyślałem, tak i zrobiłem;

Chcę jeszcze coś dodać dla Mr. Hani; napisałeś poradnik pisania recenzji, w którym piszesz że za bardzo nie można się wgłębiać w szczegóły, ect... Mylisz się ;p, każdy ma własny i unikalny styl pisania recenzji.

JOYMAX

Znasz Deco Online lub DarkEden? Ja też nie. Ale to właśnie twórcy tych dwóch mało znanych gier, stworzyli (już bardziej znaną) grę SilkRoad Online.

JOYMAX, bo tak się nazywa ta firma, wydał swoje dzieło 1 października 2005 roku. Zdaniem wielu osób, gra ma to COŚ, czego każdy szuka w grach MMo - klimatu. Dowodem na to, może być fakt że JOYMAX mało interesuję się graczami przez co takie okrucieństwa jak GoldFarmy i Botterzy nie są karane w żaden sposób. Ale gracze, i tak w SilkRoad grają...

Początki

Swoją przygodę zaczynamy jak w każdej innej grze rodzaju MMo - tworzeniem postaci. Dostępne dwie "rasy", kilkanaście różnorodnych twarzy, możliwość modyfikacji wysokości oraz masy ciała postaci oraz możliwość wyboru uzbrojenia i pancerza. Czyli, jak na MMo - nieźle.

Dobra, mamy już swoją postać. Czas na pierwszy quest-tutorial, który zawiera w sobie wszystkie trzy rodzaje questów jakie można spotkać w SRO. Mianowicie - Przynieś, Zabij, Porozmawiaj. Niestety questy w SilkRoad nie świecą oryginalnością... Ale bez narzekania, lvl sam się nie nabije ;).

RPG

Rozwój postaci jest dość prosty, ale zróżnicowany. Mamy jedynie dwie możliwości rozdania pkt. statystyk których na każdym lvl dostajesz 5, jednak 2 punkty idą automatycznie do STR (siła, żywotność) i INT (inteligencja, ilość many). Do dobrowolnego użytku zostało nam 3 pkt. statystyk, używaj ich rozsądnie w zależności jaką postacią chcesz grać.

Farmer sam w dolinie

Skille można kupować za SP (Skill Points) które podobnie jak exp dostajemy w zamian za zabijanie potworów. Jednak niektóre postacie potrzebują więcej SP, inne mniej. Tak więc gracze wynaleźli Farming. Ten system nie jest zbyt skomplikowany, więc nie będę Wam tego tłumaczył. Sami się tego nauczycie, już na początku.

Job'y

W zamian za słabe questy, JOYMAX obdarował nas WSPANIAŁYM systemem Jobów. Bo od 20 poziomu doświadczenia możemy wybrać swój zawód;

-Trader ;Kupiec, kupuję towar w jednym mieście tudzież sprzedając go w drugim za średnio 150% normalnej ceny. Tzw. Karawanki.

-Thief ;Złodziej, próbuje(bo nie zawsze mu się to udaje) okraść Trader'a z jego towaru, i sprzedać go za również 150% ceny w tzw. "Mieście Thiefów".

-Hunter ;Strażnik, nie tylko poluję na Thiefów, ale i eskortuję Traderów z miasta do miasta za drobną opłatą.

Formalnie Job można wybrać od 20lvl, ale wybierając nawet najłatwiejszy zawód - Trader. Zginiemy podczas podróży, bo większość potworów między miastami ma nas na "hita". Więc taki to schemat przyjęli się przez graczy;

-Trader ;Od 25-30lvl

-Thief ;Od 60-70lvl

-Hunter ;Od 50-60lvl

Oczywiście system Jobów jest o wiele bardziej skomplikowany, napisałem tu tylko podstawy.

Gildie

W SilkRoad nie zabrakło również skomplikowanego systemu gildii. Zakładając gildie, musimy mieć min. 20 poziom doświadczenia oraz 500.000 złota. W takiej gildii mogą być jedynie 15 osób, to trochę za mało na Wojny Gildyjne(o tym trochę później). Otóż gildie mają swój własny system poziomów. Które expimy za pomocą GP - które automatycznie lecą do gildii gdy jakiś jej członek zdobywa punkty doświadczenia. Ale oczywiście nic za darmo - bo nawet jeśli gildia ma wystarczająco GP by przejść na następny poziom, GM(Guild-Master) musi wpłacić (małą) kwotę złota.

2lvl - 3.000.000 złota + 5.400 GP

+5 miejsc i parę bonusów

3lvl - 9.000.000 złota + 50.400 GP

+5 miejsc i parę bonusów

I tak dalej, maksymalny poziom gildii to 5.

Gildie z poziomem 2 wzwyż mają możliwość tworzenia sojuszów z innymi gildiami. Razem z sojuszem można bronić/atakować Fortecę. Wygrany sojusz/gildia jest właścicielem tejże Fortecy. Co to daję? Powiedzmy, że bardzo opłaca się posiadanie Fortecy, ponieważ pobieramy 20% podatków od każdej Karawanki.

Team Play

Wraz z dodaniem Europejskiej rasy(/grupy etnicznej) gra stała się bardziej drużynowa. Otóż każda z klas ma swoje zastosowanie w Party(drużyna);

-Postacie z dużą wytrzymałością i żywotnością zajmują się Tankowaniem (brania potworów na siebie).

-Postacie szybkie i dystansowe zajmują się Lurowaniem ("zbieranie" potworów na siebie, które potem przyjmuje Tank).

-Postacie ze Skillami (umiejętnościami) leczniczymi zajmują się po Buffowaniem (dawanie czasowych ulepszeń innym/sobie) i Leczeniem.

-Postacie z największym Dammage (DMG - obrażenia, czyli w SRO Wizardzi) zajmują się po prostu zabijaniem potworów.

Kup pan Silki!

SilkRoad Online jest w pełni darmowy, jednak programista też człowiek - musi się wyżywić. Dlatego stworzono w SilkRoad możliwość kupienia (za prawdziwe pieniądze, 18 zł za 50 silków) Silków za które można kupić dodatkowe ulepszenia w grze takie jak PREMIUM (dzięki któremu mamy dodatkowe punkty int i str, więcej expa za potwory i wejście na serwer w każdej chwili (oprócz inspekcji)) czy dodatkowe Grab Pety (jak sama nazwa wskazuje - zbierają dropy po zabitych potworach).

Oceny

Plusy

-Wspaniała grafika.

-Przyjemny SoundTrack.

-Zróżnicowanie postaci.

-Nowatorskie pomysły.

-Wciągające (w dobry sposóB).

Minusy

-Niemożliwość wbicia na serwer (przez GF).

-Dużo GoldFarm.

-Polityka JOYMAX.

Coś ode mnie

Jak sami widzicie, minusy nie dotyczą gry, lecz samej firmy i jej polityki. JOYMAX stworzył naprawdę dobrą grę. Jeśli tak bardzo chcę na niej zarabiać, niech zmieni ją na P2P. Ale niech zaczną coś działać w sprawach botów i goldfarm.

Grywalność: 9,5

Wideo: 10

Audio: 9

Ogólnie: 9,5