"Skomplikowane" mechaniki DotA2

Witam,

Jako że odpowiadałem jakiejś osobie w komentarzach "co to są za skomplikowane mechaniki w Docie 2, których nie ma w LoLu", napisałem dość sporo i okazało się, że komentarz nie został opublikowany, to troszkę się zasmuciłem i stwierdziłem, że nie zostawię ot tak tego, tylko napiszę tutaj. Droga osobo, mam nadzieję że znajdziesz ten temat.

Z góry mówię, że moja historia z MMO to 2 lata w DotA na battlenecie i garenie, potem z nudów przeniosłem się na closed bete LoLa w której dotrwałem do pierwszego internationala DotA2 i od listopada zeszłego roku gram w DotA2 :)

LoLa szanuję i lubię, mile wspominam spędzony tam czas, no ale pozostawiam przy swoim.

Przede wszystkim:

1. Możliwość sterowania więcej niż jedną postacią:

a) Postacie te mają swoje niezależne aktywne skille: Chen, Enchantress, Brewmaster, Visage, Meepo - przykład-http://www.youtube.com/watch?v=-auCyqcCrdE

b )Postacie te nie mają swoich niezależnych skilli: Enigma, Furion, ... , -http://www.youtube.com/watch?v=SX3ztTK_WAs

c) Iluzje - coś bardziej znanego w LoLu ale poza Leblanc i Shaco (nie grałem od półtora roku więc może ktoś jeszcze i się mylę!) nie miały takiej opcji, z czego leblanc jako chroniący tyłek pasyw, a Shaco no tego klona ma - w Docie większość agi carry idzie w Mante Style (aktywny itemek dający 2 iluzję), zwiększa dps, prędkość pushowania, w przypadku AM czy Naga Siren z diffusal bladem - wysysanie many. Do tego jest jeszcze runa iluzji i oczywiście wbudowany skill. -http://www.youtube.com/watch?v=cDhgV8J0DaU

2. Możliwość ukradnięcia ostatniego czaru używanego przez przeciwnika - tu tylko Rubick tym świeci. No ale jednak jest to coś czego nie wyobrażam sobie wręcz w LoLu -http://www.youtube.com/watch?v=muNO_xHiC74

3. Niewidzialność - w przeciwieństwie do LoLa, niewidzialność można "kupić" w sklepie. Podejrzewam że to kolejna mechanika która w LoLu raczej nie zagości. Nie widzę Galio włączającego lothara i wbijania w 5 osób podczas gdy większość teamu nie wie co się dzieje. Do tego jest jeszcze inny itemek zwany smoke. Pozwala on najczęściej zająć jakieś lepsze pozycję do teamfightu, albo do wyłapania jakiejś pojedynczej jednostki - super znany teamfight-http://www.youtube.com/watch?v=ttFbw0PdRuE

4. Pulling i stacking creepów - przyciąganie neutrali do naszych creepów na lane, żeby cofnąć naszą linię jednocześnie zabierając cały exp i gold z tego wave przeciwnikowi -http://www.youtube.com/watch?v=KFFu-Q4X9mM

5. Juking - czyli spieprzanie pomiędzy drzewkami manipulując fog of war - w przeciwieństwie do LoLa gdzie juking ogranicza się albo do uciekania w linii prostej od przeciwnika, albo w krzaczkach pobiegnięcia w stronę której przeciwnik się nie spodziewa, to jednak nie ukrywajmy różni się dość sporo. -http://www.youtube.com/watch?v=9NGftwrCk4w (przeciwnik nie chodzi z attack move, więc noobek, ale przykład to przykład).

6. Blink - w LoLu jeśli postać nie ma wbudowanego, to oczywiście ma flasha (albo i tak ma flasha), czyli taki skok o kilka centymetrów. W Docie mamy do kupienia blink dagger pozwalający blinknąć nam do 1200 unitów, czyli praktycznie o cały ekran. -http://www.youtube.com/watch?v=avkECyy1pTA

7. Deny - wiadomo, chyba cecha numer 1 wymieniana w różnicach. O ile faktycznie jest ważna to w zwykłych pubach nie jest jakoś super używana, choć nawet bez last hitów na swoich creepach powodujemy że linia się będzie cofać, co nam jako carry odpowiada jak najbardziej. Poza deny creepów można też zrobić deny na swoich towarzyszach, gdy są zatruci/tracą hp co powoduje że przeciwnik ani expa nie dostaje ani golda. (choć nie jest to zasada, czasem nie można) -http://www.youtube.com/watch?v=SWJB4RrbWac

8. Invoker - no o nim zapomniałem ZNOWU, a jednak jak można zapomnieć o kimś kto szczerze mówiąc jak jest grany dobrze to sam jest w stanie sam wygrać grę. Dla tych co nie wiedzą jest to "zapomnialski mag" którego trzy pierwsze skille to są elementy, z których może zbudować 10 różnych czarów. (w poprzednich dotach było 27 czarów do zbudowania, ale uprościli :()-http://www.youtube.com/watch?v=oCcsA4P3dUM

Napisałem jeszcze w komentarzu o kilku innych rzeczach, ale w sumie już nie pamiętam co to dokładnie było, a późno jest. W każdym razie to są te mechaniki.

edit: Linki są zniszczone trochę bo forum płakało że za dużo mediów.

edit2: nie jest to żadna próba flame'u - choć pewnie tak zostanie odebrana - jest to odpowiedź na komentarz i ewentualnie zaproszenie do dyskusji jesli ktos chce czymś się podzielić.

Przede wszystkim w docie masz bardzo duże pole do popisu z itemami, a tego bardzo brakuje LoLowi. Bardzo dużo sytuacyjnych i używalnych przedmiotów, które potrafią nieraz zmienić przebieg gry. Chociażby Rapier. Ile to ja bym gier wygrał w LoLu jako carry, jeśli miałbym do dyspozycji coś takiego jak rapier.

Ponadto w docie sama mapa jest o wiele bardziej skomplikowana - "tajne" przejścia między drzewami, pagórki, uphill missy i zmiany wizji i runy, ale nie tylko. Można też kształtować teren do własnych potrzeb, wycinać drzewa, zastawiać pułapki, organizować wizję.

Teleport scrolle i kurierzy to też bardzo istotne fragmenty mechaniki, których w LoLu po prostu nie ma. Ktoś ganguje nam carry w LoLu? Cóż, peszek, nic nie możemy zrobić, chyba, że mamy badziewnego summoner spella, którego nikt nie bierze. W Docie, zwłaszcza na bardzo wysokim poziomie, gdy gangujemy kogoś pod wieżą musimy liczyć się z tym, że momentalnie może przylecieć tam cały team przeciwny i countergangować.

No i kurier, którym możemy przynosić sobie przedmioty i regenerację na linię zamiast cofania się co chwilę do bazy.

Nie ukrywam ze spodziewalem sie wiekszego odezwu i kilku przynajmniej dyskusji - no ale coz mam nadzieje, ze wiadomosc dotarla do odbiorcy.

Jak oglądam meczyk - podoba mi się. Jak gram sam - nudzę się po 10min. i mam tak zawsze, niestety.

Fakt, faktem, Dota jest bardziej rozbudowana, skomplikowana, itp. LoL jest bardziej przystępny dla gracza. Wniosek? Dota 2 nie przebije popularnością LoLa, aczkolwiek prawdopodobnie jest od niego lepsza, jeżeli chodzi o same mechanizmy, dopracowanie, itp.

Można by to 100 razy wałkować, a zaraz zlecą się fanboye i będą pluć, że to właśnie ,,ich,, gra jest lepsza.

Ja jako (od niedawna) niedzielny gracz, zdecydowanie wolę LoLa. Jednak jeżeli ktoś interesuje się tą tematyką bardziej, czyt. e-sport, drużyny, itp. powinien spróbować Doty, gdyż tam pole manewru jest o wiele, wiele, wiele większe.

Witam,

Jako że odpowiadałem jakiejś osobie w komentarzach "co to są za skomplikowane mechaniki w Docie 2, których nie ma w LoLu", napisałem dość sporo i okazało się, że komentarz nie został opublikowany, to troszkę się zasmuciłem i stwierdziłem, że nie zostawię ot tak tego, tylko napiszę tutaj. Droga osobo, mam nadzieję że znajdziesz ten temat.

Z góry mówię, że moja historia z MMO to 2 lata w DotA na battlenecie i garenie, potem z nudów przeniosłem się na closed bete LoLa w której dotrwałem do pierwszego internationala DotA2 i od listopada zeszłego roku gram w DotA2 :)

LoLa szanuję i lubię, mile wspominam spędzony tam czas, no ale pozostawiam przy swoim.

Przede wszystkim:

1. Możliwość sterowania więcej niż jedną postacią:

a) Postacie te mają swoje niezależne aktywne skille: Chen, Enchantress, Brewmaster, Visage, Meepo - przykład-http://www.youtube.com/watch?v=-auCyqcCrdE

b )Postacie te nie mają swoich niezależnych skilli: Enigma, Furion, ... , -http://www.youtube.com/watch?v=SX3ztTK_WAs

c) Iluzje - coś bardziej znanego w LoLu ale poza Leblanc i Shaco (nie grałem od półtora roku więc może ktoś jeszcze i się mylę!) nie miały takiej opcji, z czego leblanc jako chroniący tyłek pasyw, a Shaco no tego klona ma - w Docie większość agi carry idzie w Mante Style (aktywny itemek dający 2 iluzję), zwiększa dps, prędkość pushowania, w przypadku AM czy Naga Siren z diffusal bladem - wysysanie many. Do tego jest jeszcze runa iluzji i oczywiście wbudowany skill. -http://www.youtube.com/watch?v=cDhgV8J0DaU

2. Możliwość ukradnięcia ostatniego czaru używanego przez przeciwnika - tu tylko Rubick tym świeci. No ale jednak jest to coś czego nie wyobrażam sobie wręcz w LoLu -http://www.youtube.com/watch?v=muNO_xHiC74

3. Niewidzialność - w przeciwieństwie do LoLa, niewidzialność można "kupić" w sklepie. Podejrzewam że to kolejna mechanika która w LoLu raczej nie zagości. Nie widzę Galio włączającego lothara i wbijania w 5 osób podczas gdy większość teamu nie wie co się dzieje. Do tego jest jeszcze inny itemek zwany smoke. Pozwala on najczęściej zająć jakieś lepsze pozycję do teamfightu, albo do wyłapania jakiejś pojedynczej jednostki - super znany teamfight-http://www.youtube.com/watch?v=ttFbw0PdRuE

4. Pulling i stacking creepów - przyciąganie neutrali do naszych creepów na lane, żeby cofnąć naszą linię jednocześnie zabierając cały exp i gold z tego wave przeciwnikowi -http://www.youtube.com/watch?v=KFFu-Q4X9mM

5. Juking - czyli spieprzanie pomiędzy drzewkami manipulując fog of war - w przeciwieństwie do LoLa gdzie juking ogranicza się albo do uciekania w linii prostej od przeciwnika, albo w krzaczkach pobiegnięcia w stronę której przeciwnik się nie spodziewa, to jednak nie ukrywajmy różni się dość sporo. -http://www.youtube.com/watch?v=9NGftwrCk4w (przeciwnik nie chodzi z attack move, więc noobek, ale przykład to przykład).

6. Blink - w LoLu jeśli postać nie ma wbudowanego, to oczywiście ma flasha (albo i tak ma flasha), czyli taki skok o kilka centymetrów. W Docie mamy do kupienia blink dagger pozwalający blinknąć nam do 1200 unitów, czyli praktycznie o cały ekran. -http://www.youtube.com/watch?v=avkECyy1pTA

7. Deny - wiadomo, chyba cecha numer 1 wymieniana w różnicach. O ile faktycznie jest ważna to w zwykłych pubach nie jest jakoś super używana, choć nawet bez last hitów na swoich creepach powodujemy że linia się będzie cofać, co nam jako carry odpowiada jak najbardziej. Poza deny creepów można też zrobić deny na swoich towarzyszach, gdy są zatruci/tracą hp co powoduje że przeciwnik ani expa nie dostaje ani golda. (choć nie jest to zasada, czasem nie można) -http://www.youtube.com/watch?v=SWJB4RrbWac

8. Invoker - no o nim zapomniałem ZNOWU, a jednak jak można zapomnieć o kimś kto szczerze mówiąc jak jest grany dobrze to sam jest w stanie sam wygrać grę. Dla tych co nie wiedzą jest to "zapomnialski mag" którego trzy pierwsze skille to są elementy, z których może zbudować 10 różnych czarów. (w poprzednich dotach było 27 czarów do zbudowania, ale uprościli :()-http://www.youtube.com/watch?v=oCcsA4P3dUM

Napisałem jeszcze w komentarzu o kilku innych rzeczach, ale w sumie już nie pamiętam co to dokładnie było, a późno jest. W każdym razie to są te mechaniki.

edit: Linki są zniszczone trochę bo forum płakało że za dużo mediów.

edit2: nie jest to żadna próba flame'u - choć pewnie tak zostanie odebrana - jest to odpowiedź na komentarz i ewentualnie zaproszenie do dyskusji jesli ktos chce czymś się podzielić.