Skullstone - polski dungeon crawler w starym stylu

image.png

Minęło trochę czasu od mojej ostatniej wizyty tutaj, w tym czasie projekt Skullstone poszedł ostro do przodu, więc zdecydowałem nie kontynuować starego tematu, tylko rozpocząć nowy, lepiej napisany.

Renderowanie

Jedną z najistotniejszych zmian w od tamtego czasu jest wywalenie silnikowej procedury renderowania i zastąpienie jej własną. Teraz nie straszna jest duża ilość świateł i cieni czy rozdzielczość FHD - Skullstone będzie chodził tak wydajnie jak inne dzisiejsze gry.

Skoro już renderowanie zostało ruszone to zmieniono też liczenie świateł - z przestrzeni ekranowej na przestrzeń liniową. Dzięki temu światła nakładają się na siebie naturalnie, nie ma tzw przepaleń. Efekt granatowej ciemności to wisienka na torcie obliczeń w przestrzeni liniowej:

untitled00208.jpguntitled00209.jpg

I jak by tego było mało to doszło jeszcze SSAO:

ssao_e.jpg


GUI

Spójrzcie ponownie na powyższe screeny, pokazują one jak ewoluowało GUI.

Placeholdery widoczne w video ze starego tematu zostały zastąpione czymś co jako tako wyglądało, tylko po to, by po pewnym czasie zmienić je znowu na, tym razem już, starannie przemyślane i przyjemne dla oka.

gui.jpggui2.jpgmap3.jpg


Potwory

Podziemia nie są puste, żyja w nich kreatury, z ktorymi gracz musi walczyć. Skullstone zaczął od prostego modelu, tylko po to, żeby przetestować animacje i żeby coś sobie łaziło:

untitled00171.jpg

</p><p>
	Pierwszym prawdziwym mobem był pająk:
</p>

untitled00243.jpg

Teraz systematycznie są dodawane kolejne:

ssao_p12_golem_2.jpgghoul_dark.jpgcryghoul.jpg

</p><p>
	<strong>Skille, Abilities, Magia</strong>
</p>

Pierwszą rzeczą, którą trzeba zaznaczyć, jest to, że postacie nie mają czegoś takiego jak 'klasa'. W Skullstone gracz kompletuje 4-osobowa drużynę wybierając spośród ponad dwudziestu unikalnych postaci - każda z nich posiada unikalną kombinacje skilli i abilities, niektóre władaja magią.

Abilities:

To taka 'umiejętność pasywna' - wyszkolenie w danej dziedzinie, np używanie różnych broni, zbroi, magii, blok tarczą, uniki i wiele innych. Abilities rozwija się przydzielając im punkty otrzymane po każdym level-up. Im bardziej rozwinięty ability tym większe korzyści daje:

ability.jpg

Niektóre abilities są zawsze w użyciu, inne wymagają posiadania odpowiednich przedmiotów - bez nich bonusy nie są uwzględniane.

Skille

Od samego początku gry każda postać ma 3 specjalne umiejętności do użycia w trakcie walki. Aktywowane dają właścicielowi (albo całej drużynie) pewne bonusy, np większa siła ataku, szybsza regeneracja many itp. Mają one jednak swój koszt - zużycie many to najbardziej podstawowy, ale mogą np blokować możliwość poruszania się przez pewien czas lub wprowadzać ujemne bonusy.

Na podstawie sposobu aktywacji i działania można je podzielić na 3 grupy:

  • Czasowe - efekt trwa określony czas po czym skill musi się ponownie naładować.
  • Załączane - można je włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie
  • Bezczynne - Raz załączony efekt trwa dopóki postać nie wyłączy skilla lub nie wykona ataku. Tzn może jeszcze umrzeć i też się wyłączy. :)


Magia

W Skullstone magia jest prosta, nie ma runów gestów ani nic innego, co powodowało by traktowanie maga jako takiego rzadko używanego dodatku do drużyny w trakcie szybkiej, dynamicznej walki. Czar rzuca się 'używając' odpowiedni magiczny item trzymany przez postać w ręce - tak jak każdą inna broń.


Potwory - ich magia i skille

Tak, umieją coś więcej niż tylko machnąć łapą/bronią lub rzucić magicznym pociskiem. Aby walka była trudniejsza i ciekawsza potwory też dostały skille - mogą się leczyć i/lub dawać sobie bonusy. Mogą także rzucać na gracza ujemne modyfikatory, ogłuszać, zamrażać, zmniejszać szybkość lub całkowicie uziemiać. A jak gracz kombinuje to może jeszcze dostać obszarówką.

untitled00252.jpg

Na koniec podrzucę jeszcze filmiki.

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/hGEHc3p4Fjw?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/cok3I5UyBiA?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/f8ZdEPRnEdI?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

To na razie wszystko, zainteresowanych odsyłam na fanpage projektu na FB: https://www.facebook.com/SkullstoneGame/

Wygląda jak ostry klon Legend of Grimmrock... BARDZO ostry.
Poruszanie się, grafika, GUI, opis skilli, sam gameplay jest niemalże kalką (rzut sztyletem z filmiku, zwisające dźwignie są takie same). Jestem wielkim fanem tego typu gier, ale to bardziej wygląda jak mod do w/w gry, niż samodzielna gra....

Wyjaśniam - Grimrock nie był niczym nowym. On sam jest niemalże klonem - duża ilość zagadek, część mobów, system czarów - gry z 1987r p.t. Dungeon Master. Jak nie wierzysz to sprawdź sobie w jaki sposób rzucano czary w DM i porównaj z LoG. A podobieństw jest więcej, grałem w obie te gry.

Generalnie jest to po prostu taki gatunek gier - dungeon crawlery. Jak wychodził pierwszy Eye of the Beholder w 1990 to nikt nie mówił, że jest on klonem DM-a, a tam tez były dźwignie, tez się rzucało przedmiotami. Idąc tą droga można by dojść do wniosku, że wszystkie FPSy są klonami starego Wolfensteina i Dooma.

Grimrock ożywił ten gatunek, ostatnio jak grzyby po deszczu na Steamie zaczęły pojawiać się kolejne crawlery tworzone przez niezależne grupy i studia. Od kompletnie nieudanego Legend of Candlewind po świetnie zrobionego 7 Wizards. Skullstone jest po prostu kolejną produkcją tego typu.

Jeśli grałeś w LoG i podobała ci się ta gra to sięgnij po stare tytuły: wspomniane wcześniej Dungeon Master i Eye of the Beholder (3 częśći) a także seria Ishar, Stonekeep, seria Might and Magic (do cz. 6)... Zobaczysz, że gameplay Skullstona wcale nie jest kalką Grimrocka a najzwyczajniej w świecie wpasowuje się w pewien zapomniany gatunek.

image.png

Minęło trochę czasu od mojej ostatniej wizyty tutaj, w tym czasie projekt Skullstone poszedł ostro do przodu, więc zdecydowałem nie kontynuować starego tematu, tylko rozpocząć nowy, lepiej napisany.

Renderowanie

Jedną z najistotniejszych zmian w od tamtego czasu jest wywalenie silnikowej procedury renderowania i zastąpienie jej własną. Teraz nie straszna jest duża ilość świateł i cieni czy rozdzielczość FHD - Skullstone będzie chodził tak wydajnie jak inne dzisiejsze gry.

Skoro już renderowanie zostało ruszone to zmieniono też liczenie świateł - z przestrzeni ekranowej na przestrzeń liniową. Dzięki temu światła nakładają się na siebie naturalnie, nie ma tzw przepaleń. Efekt granatowej ciemności to wisienka na torcie obliczeń w przestrzeni liniowej:

untitled00208.jpguntitled00209.jpg

I jak by tego było mało to doszło jeszcze SSAO:

ssao_e.jpg


GUI

Spójrzcie ponownie na powyższe screeny, pokazują one jak ewoluowało GUI.

Placeholdery widoczne w video ze starego tematu zostały zastąpione czymś co jako tako wyglądało, tylko po to, by po pewnym czasie zmienić je znowu na, tym razem już, starannie przemyślane i przyjemne dla oka.

gui.jpggui2.jpgmap3.jpg


Potwory

Podziemia nie są puste, żyja w nich kreatury, z ktorymi gracz musi walczyć. Skullstone zaczął od prostego modelu, tylko po to, żeby przetestować animacje i żeby coś sobie łaziło:

untitled00171.jpg

</p><p>
	Pierwszym prawdziwym mobem był pająk:
</p>

untitled00243.jpg

Teraz systematycznie są dodawane kolejne:

ssao_p12_golem_2.jpgghoul_dark.jpgcryghoul.jpg

</p><p>
	<strong>Skille, Abilities, Magia</strong>
</p>

Pierwszą rzeczą, którą trzeba zaznaczyć, jest to, że postacie nie mają czegoś takiego jak 'klasa'. W Skullstone gracz kompletuje 4-osobowa drużynę wybierając spośród ponad dwudziestu unikalnych postaci - każda z nich posiada unikalną kombinacje skilli i abilities, niektóre władaja magią.

Abilities:

To taka 'umiejętność pasywna' - wyszkolenie w danej dziedzinie, np używanie różnych broni, zbroi, magii, blok tarczą, uniki i wiele innych. Abilities rozwija się przydzielając im punkty otrzymane po każdym level-up. Im bardziej rozwinięty ability tym większe korzyści daje:

ability.jpg

Niektóre abilities są zawsze w użyciu, inne wymagają posiadania odpowiednich przedmiotów - bez nich bonusy nie są uwzględniane.

Skille

Od samego początku gry każda postać ma 3 specjalne umiejętności do użycia w trakcie walki. Aktywowane dają właścicielowi (albo całej drużynie) pewne bonusy, np większa siła ataku, szybsza regeneracja many itp. Mają one jednak swój koszt - zużycie many to najbardziej podstawowy, ale mogą np blokować możliwość poruszania się przez pewien czas lub wprowadzać ujemne bonusy.

Na podstawie sposobu aktywacji i działania można je podzielić na 3 grupy:

  • Czasowe - efekt trwa określony czas po czym skill musi się ponownie naładować.
  • Załączane - można je włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie
  • Bezczynne - Raz załączony efekt trwa dopóki postać nie wyłączy skilla lub nie wykona ataku. Tzn może jeszcze umrzeć i też się wyłączy. :)


Magia

W Skullstone magia jest prosta, nie ma runów gestów ani nic innego, co powodowało by traktowanie maga jako takiego rzadko używanego dodatku do drużyny w trakcie szybkiej, dynamicznej walki. Czar rzuca się 'używając' odpowiedni magiczny item trzymany przez postać w ręce - tak jak każdą inna broń.


Potwory - ich magia i skille

Tak, umieją coś więcej niż tylko machnąć łapą/bronią lub rzucić magicznym pociskiem. Aby walka była trudniejsza i ciekawsza potwory też dostały skille - mogą się leczyć i/lub dawać sobie bonusy. Mogą także rzucać na gracza ujemne modyfikatory, ogłuszać, zamrażać, zmniejszać szybkość lub całkowicie uziemiać. A jak gracz kombinuje to może jeszcze dostać obszarówką.

untitled00252.jpg

Na koniec podrzucę jeszcze filmiki.

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/hGEHc3p4Fjw?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/cok3I5UyBiA?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

Spoiler
<div class="ipsSpoiler_contents">
	<p>
		 
	</p>

	<div class="ipsEmbeddedVideo" contenteditable="false">
		<div>
			<iframe allowfullscreen="true" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/f8ZdEPRnEdI?feature=oembed" width="480"></iframe>
		</div>
	</div>

	<p>
		 
	</p>
</div>

To na razie wszystko, zainteresowanych odsyłam na fanpage projektu na FB: https://www.facebook.com/SkullstoneGame/