Stronghold Kingdoms

Gram już od kilku dni w Stronghold Kingdoms, a jako, że start był dość niedawno oraz gra jest we wczesnej fazie, skupię się na ogólnej mechanice gry. I od razu nasuwa się pierwsze, dla wielu pewnie najważniejsze pytanie - czy dało się połączyć klimat i realia pierwszego Strongholda z grami typu Plemiona i Travian?

Odpowiedź na to pytanie brzmi - częściowo. Zachowano wszystkie budynki i część jednostek (na chwilę obecną dostępne są: włócznik, łucznik, halabardzista i rycerz), ale połączenie nie udało się całkowicie po pierwsze ze względu na podwójny system premium (gracze płacący mają O WIELE łatwiej), a po drugie specyfikę gry - jednak się da się w miarę dobrze zamienić strategię komputerową w MMORTS-a. Jedno jednak trzeba twórcom przyznać - to nie jest kolejny klon Plemion, i choćby dlatego warto tej grze dać szansę.

A jak wygląda gameplay? Prosto - mamy mapę Anglii, wybór miejsca startowego, po którego wybraniu przenosimy się na nieco zmodyfikowaną planszę gry ze Strongholda (surowce są blisko siebie, obszary mapy mocno ograniczone, efektywność budynków zmniejsza się wraz z odległością do kwatery lub magazynu). Tu budujemy budynki gospodarcze, takie, jak farmy, chaty drwali, kamieniarzu, pracownie, obiekty dobre i złe oraz kaplica. Druga mapa to mapa wojskowa - tu nasza osada widoczna jest w dużym oddaleniu, a my możemy planować, jak wyglądają fortyfikacje dookoła niej. System dość oryginalny i ciekawy, ale trzeba się do niego przyzwyczaić. Poza wspomnianymi budynkami i jednostkami znalazło się tu również miejsce na badania, ale one zbytnio nie różnią się od badań w tradycyjnej grze tego typu.

Podsumowując? Gdybym już teraz miał oceniać tą grę, wystawiłbym 6/10, ale pamiętajmy - gra jest w fazie alpha, więc wszystko może się jeszcze zmienić. Największą jej zaletą jest to, że nie zabiera tak dużo czasu jak Plemiona lub Travian (może w późniejszych okresach gry jest inaczej, ale wątpię, bo dość mała mapa gry wskazuje, że będą przeprowadzane regularne resety), a wadą - dające zbyt dużą przewagę premium połączone z Item Shopem.

Strona gry- http://www.strongholdkingdoms.com/

podwójny system premium (gracze płacący mają O WIELE łatwiej)

No i to tyle jeśli chodzi o mnie ...

Mnie się gierka w sumie podoba, gdyby tylko nie te karty. I można by było wrzucić rozbudowe budynku jak w Settlers.

Gram już od kilku dni w Stronghold Kingdoms, a jako, że start był dość niedawno oraz gra jest we wczesnej fazie, skupię się na ogólnej mechanice gry. I od razu nasuwa się pierwsze, dla wielu pewnie najważniejsze pytanie - czy dało się połączyć klimat i realia pierwszego Strongholda z grami typu Plemiona i Travian?

Odpowiedź na to pytanie brzmi - częściowo. Zachowano wszystkie budynki i część jednostek (na chwilę obecną dostępne są: włócznik, łucznik, halabardzista i rycerz), ale połączenie nie udało się całkowicie po pierwsze ze względu na podwójny system premium (gracze płacący mają O WIELE łatwiej), a po drugie specyfikę gry - jednak się da się w miarę dobrze zamienić strategię komputerową w MMORTS-a. Jedno jednak trzeba twórcom przyznać - to nie jest kolejny klon Plemion, i choćby dlatego warto tej grze dać szansę.

A jak wygląda gameplay? Prosto - mamy mapę Anglii, wybór miejsca startowego, po którego wybraniu przenosimy się na nieco zmodyfikowaną planszę gry ze Strongholda (surowce są blisko siebie, obszary mapy mocno ograniczone, efektywność budynków zmniejsza się wraz z odległością do kwatery lub magazynu). Tu budujemy budynki gospodarcze, takie, jak farmy, chaty drwali, kamieniarzu, pracownie, obiekty dobre i złe oraz kaplica. Druga mapa to mapa wojskowa - tu nasza osada widoczna jest w dużym oddaleniu, a my możemy planować, jak wyglądają fortyfikacje dookoła niej. System dość oryginalny i ciekawy, ale trzeba się do niego przyzwyczaić. Poza wspomnianymi budynkami i jednostkami znalazło się tu również miejsce na badania, ale one zbytnio nie różnią się od badań w tradycyjnej grze tego typu.

Podsumowując? Gdybym już teraz miał oceniać tą grę, wystawiłbym 6/10, ale pamiętajmy - gra jest w fazie alpha, więc wszystko może się jeszcze zmienić. Największą jej zaletą jest to, że nie zabiera tak dużo czasu jak Plemiona lub Travian (może w późniejszych okresach gry jest inaczej, ale wątpię, bo dość mała mapa gry wskazuje, że będą przeprowadzane regularne resety), a wadą - dające zbyt dużą przewagę premium połączone z Item Shopem.

Strona gry- http://www.strongholdkingdoms.com/