Jak to jest ze Świętami
Znakiem nadchodzących Świąt od przeszło wielu lat nie jest już karta w kalendarzu, babcia malująca jajka czy dziadek podrzucający siekierkę w ręku w oczekiwaniu na wieczór by „buchnąć” choinkę leśniczemu sprzed nosa. Są nim witryny sklepowe oraz media, które „zatapiają” nas świątecznymi gadżetami, usługami (czasami nie mającymi z tym okresem nic wspólnego) oraz resztkami z magazynów, które są hojnie rozdawane za promocyjną cenę.
Nauczyciele, socjologowie oraz osoby duchowne „alarmują”, iż większość dobrodziejstw jaki niósł ze sobą ten czas jest na wymarciu. Czyżby często podkreślane „cudowne scalanie rodziny” było zagrożone? Cóż, z pewnością coraz mniej uświadczy się wspólnych spotkań krewnych, których widzi się raz do roku i wyszczerza do nich zęby w niby to przyjaznym uśmiechu lub odwiedzin w koś..., ale odbiegamy od tematu. Należy jedynie zauważyć, iż spędzanie tego czasu wolnego zmieniło się na przestrzeni lat. Coraz częściej przeznaczamy go na wykorzystanie różnych „promocji świątecznych” niż na spędzaniu go z rodziną. Człowiek jak i jego zwyczaje wciąż ulegają zmianie.
Święta w MMO
Jak się okazuje okres świąteczny jest dla rynku MMO najbardziej dochodowym czasem. Mogłoby się co niektórym wydawać, iż największy „ruch w interesie” jest w wakacje - są w błędzie. Choć przyznam, że rozumiem to przekonanie ponieważ większość graczy jest w wieku 14 – 17 lat, zatem najwięcej czasu wolnego (czyli teoretycznie najczęstszy dostęp do gier) mają właśnie w przerwie letniej. Jednakże jak wskazują dane z portali gry-online.p oraz gry.wp.pl (Imperium Gier) najwięcej gier wychodzi właśnie od października do grudnia i tuż przed wakacjami. Ma to miejsce zarówno na rynku pudełkowych tytułów single/single+multi oraz u wydawców MMO.
Gracze MMO w okresie Świąt mogą liczyć na różnego typu promocje, eventy, update'y, a nawet na nowe tytuły. Jest tego naprawdę sporo i tyczy się to prawie każdej gry istniejącej ponad rok na rynku. Nie występuje tu żadna wyjątkowość gatunkowa – wszyscy mają nam coś do zaoferowania z większym zaangażowaniem lub mniejszym. Trzeba jednak pamiętać, iż należy rozważnie korzystać z oferowanych „bonusów”. Zatem nie należy z zachłannością w oczach rzucać się na pierwsze lepsze promocyjne ceny w IS czy nadmierne zarywanie nocy dla jakiegoś eventu. Musimy brać pod uwagę, iż może zaraz pojawić się lepsza oferta. Zatem szanujmy siebie i nie bierzmy wszystkiego co nam dają bo w końcu w układzie gracz-wydawca MY jesteśmy najważniejsi (konsumenci).
Lata doświadczeń oraz częste planowanie wydatków odnośnie gier pozwoliło mi stworzyć swoisty świąteczny kalendarzyk, który może być pomocny (oparty na zeszłorocznych news'ach i event'ach z ponad 11 dobrze znanych tytułów). Należy jednak pamiętać, iż ilu jest wydawców, tyle jest różnych „podejść” do świątecznych działań w danych grach.
Święto Zmarłych (18 październik – 7 listopada)
Czas pierwszych promocji oraz eventów w halloween'owym stylu. Najbardziej odczuwalny w Shooter'ach MMO poprzez wprowadzenie nowych klimatycznych map oraz ekwipunku. W przypadku MMORPG'ów te święto nawiedza jedynie bardzo znane tytuły i obejmuje zazwyczaj krótszy czas. Natomiast w Via WWW obchody tegoż Święta należą naprawdę do rzadkości.
W tym okresie nie należy zbytnio przykładać uwagi do promocji zakupowych ponieważ jest to dopiero początek okresu świątecznego zatem wydawcy pozwalają sobie na niewielkie „bonusy” w celach rozpoznawczych. Warto jednak skupić swoją uwagę na eventy, które obfitują w naprawdę unikatowe przedmioty (szczególnie jeśli są powiązane z Halloween) lub inne nagrody. Ze względu na krótki okres trwania są zazwyczaj bardzo cenne.
Okres Międzyświąteczny (8 listopada – 28 listopada)
Jest to czas największych, zakupowych promocji. Sporo tytułów oferuje naprawdę duże zniżki zatem zaczyna się walka o klienta. I nic dziwnego skoro jak się okazuje przeciętny gracz MMO posiada na swym dysku minimum 2 tytuły. A gdy wspomnę jeszcze, iż jest to najlepszy czas na premiery nowych gier...
Zaczyna się dlatego „sparing marketingowy”. Prezentowane są naprawdę ciekawe oferty nawet w postaci podwójnych zysków jakie wynieślibyśmy w zwykły dzień tygodnia. Jest to dobre posunięcie ze strony wydawców ponieważ jeśli zdecydujemy się na jakiś zakup to raczej przez najbliższy czas nie odejdziemy od danego tytułu (w naszym mniemaniu to byłaby strata pieniędzy).
Boże Narodzenie (29 listopada – 7 stycznia)
Kryją się tu Mikołajki, Boże Narodzenie i Sylwester. To właśnie tu dostajemy najwięcej atrakcji w postaci update'ów, i event'ów. Są też zakupowe promocje, jednak już uboższe w stosunku do Okresu Międzyświątecznego – w końcu to właśnie w tym czasie jesteśmy najbardziej rozrzutni. Nawet gry Via WWW w czasie tych Świąt są przyozdabiane w odpowiednie na tą okazje gadżety. Krajobraz w grach jest wzbogacany o zimowe akcenty czy to w postaci śniegu, wiązanek, Mikołajów czy też lizaków oraz śnieżek w postaci oręża.
Należy też wspomnieć, że pierwszy tydzień należy także do najlepszego okresu na premiery nowych tytułów. Właśnie o te dni (tuż przed 6 grudnia - Dzień św. Mikołaja) wydawcy stają do „wyścigów premierowych”. Niestety czasami okazuje się, iż przez to dostajemy niedopracowany produkt.
Wielkanoc (28 marca – 26 kwietnia)
Okres podobny do Dnia Zmarłych – nowości, eventy i masa prezentów powiązanych z Wielkanocą. Tu tak samo nie mamy co liczyć na jakieś wielce hojne zniżki w sklepach. Choć w przeciwieństwie do okresu Halloween, tu świąteczna atmosfera jest nakręcana przede wszystkim w MMORPG'ach, a już z mniejszą siłą w Shooter'ach MMO. Trafiają się eventy w postaci szukania jaj, walki z diabelskim wielkanocnym królikiem czy też obrzucanie się granatami-pisankami.
Czas Wielkiej Nocy na rynku MMO obejmuje także dzień Prima Aprilis (1 kwietnia). Należy zatem to uwzględnić jeśli w tym okresie natkniemy się na naprawdę zdumiewające informacje dotyczące interesującego nas tytułu. Często się zdarza, iż osoby odpowiedzialne za takie „kawały” wprowadzają chaos do kontaktów gracz-wydawca (szkoda, że często mają naprawdę „dziwne” poczucie humoru).
Inne daty
Do dat, które są traktowane jako pewne święto należą zazwyczaj obchody dnia wydania danej gry, jubileusz istnienia wydawcy czy naprawdę ważne, ogólnoświatowe wydarzenia. Zdarza się też, iż takie dni jak Dzień Kobiet, Matki, Ojca czy Dziecka jest w jakiś sposób „uczczony” przez osoby odpowiedzialne za konkretny tytuł. Świetnym przykładem są Walentynki (14 lutego), w które organizuje się na łamach MMORPG'ów specjalne event'y społecznościowe.
[by ALGAIST]