Warto grac jednak jak dobijesz do 80 lvl i skonczysz to story to mozesz odczuwac ze wiele tracisz bez dodatkow bo nie ma sie co oszukiwac sama wersja f2p to moze 20% gry (mimo i tak duzego dostepnego contentu).
Co do ras i klas - rasa nie ma absolutnie znaczenia takze wedle upodobania. Co do klas to mozna elaboraty pisac. Ale ogólnie … każda klasa ma kompletnie inne mechaniki i inny playstyle. Dodatkowo (jeżeli kiedyś byś się zdecydował) to każda klasa z dodatkami dostaje 2 elitarne specjalizacje. Te natomiast (po ustawieniu ich) robią z danej klasy praktycznie kompletnie inną mechanicznie postać przykład ranger:
W wersji core (czyli f2p) wiadomo ranger ma peta który mu pomaga i któremu możemy wydać podstawowe komendy, każdy pet poza tym ma inny charakter (np tankujacy czy robiacy cc itd itd). Reszta skilli to już różnie.
Dodatek HoT dodaje elitarna specjalizacje Druida - którydodaje rangerowi możliwość czerpania energi astralnej (czy jakoś tak) i po wbiciu odpowiedniego paska mozemy przelaczyc sie w avatar który zamienia nam skille na szereg skilli leczacych i suportujacych.
Dodatek PoF daje elitarna specke Soulbeast ktora daje mozliwosc fuzji z naszym zwierzakiem - nasza postac pochlania dusze peta z ktorym biega i otrzymuje dodatkowe skille charakterystyczne dla tego zwierzęcia.
Poza tym kzda elitarna specka nie tylko daje inne mechaniki ale i szereg roznych skilli utylitarnych itd.
Co polecam dla poczatkujacego … wiesz to jest kolejny dylemat bo wszystko zalezy od preferencji ale jeżeli wezmiemy pod uwage pvp (o ktorym pozniej wiecej) to nie bede Ci polecac thiefa (ktorego masterowanie to po prostu jedna z najcieższych rzeczy na pvp) poniewaz thief na pvp jest papierowy i tylko ludzie ktorzy na prawde znaja wszystkie buildy powinny tym zaczac grac (trzeba wiedziec jak sie zachowac w starciu z kazdym przeciwnikiem bo ubicie thiefa to prosta sprawa jak cos tam wie ale nie do konca). Mesmera tez raczej nie polecam ze wzgledu na specyfike tej postaci - jest to iluzjonista i nie walczy sie tym w standardowy sposob aczkolwiek to bardzo oryginalna klasa i niespotykana w innych grach.
Wg mnie na poczatek tym bardziej dla gracza f2p to warrior, guardian czy moze inzynier lub ranger dla trybow pvp.
Do tego trybu nie musisz ubierac postaci gdyż kazda psotac po wejsciu do lobby pvp albo rozpoczeciu meczu ma wymaksowane staty. Jednyne na co masz wplyw to traity, runy, sigile i amulet (ktory definiuje de facto odmiane klasy - np dla dps czy to condi czy power czy hybryda). Jednak aby wejsc na pvp gracz f2p musi miec jakis tam lvl (nie pamietam teraz ktory ale pewnie cos ok 30). Co do tego czy ma sie z kims szanse na pvp czy nie - oczywiscie osoba grajaca dluzej szczegolnie pvp bedzie bardziej zaprawiona itd jednak mechaniki postaci sa na tyle klarowne ze wymasterowanie jakiejs klasy na pvp to kwestia ogrania i wyrobienia nawykow i odruchow a nie kwestia sleczenia nad stosem poradnikow z rozpisanymi kombosami na kazda ewentualnosc (zeby nie bylo tu tez sa kombo skillow ktore najlepiej burstuj dmg itd ale to umiejetnosc stosowania skilli i rozumienie sytuacji na arenie wygrywa gre). Co do balansu - najwiecej o braku balansu dowiesz sie od osob ktore dostaja po dupie albo nie potrafia walczyc przeciwko jakiejs klasie. Nie da sie ukryc ze aby byl pelny balans w pvp to kazda klasa musiala by miec takie same skille co jest po prostu glupie. W gw2 masz dwa podstawowe typy obrazen: Power DMG (czyli obrazenia od tego otrzymujesz w momenci zadania ciosu czyli typowe np uderzenie mieczem), oraz Condi DMG (czyli zadajesz cios ktory powoduje nalozenie kondycji na przeciwnika a ta zadaje obrazenia rozlozone w czasie np trucizna - czyli co np 1 sek dostajesz xxx obrazen i tak przez 5 sek.) Sa oczywiscie hybrydy itd ale to mniejsza o to. I teraz w gw2 kazdy typ tych obrazen leczysz inaczej i czesto jest ze nie da sie po prostu przygotowac tak zeby nasza klasa zawsze miala multum skilli leczacych i power dmg i condi dmg albo ma tych skilli mniej niz inne klasy. Jednak nie ma nigdy sytuacji ze jakis build jest bezbronny. Zawsze cos rekompensuje cos innego. Poza tym sa klasy dystansowe i walczace w zwarciu (jednak tu dzieki mozliwosci przelaczania miedzy 2 zestawami broni-wyjatek elementalista, kazdy moze byc przygotowany do obu tych sytuacji) Sa tez tzw counter klasy czyli buildy ktore latwiej radza sobie z innymi buildami (oczywiscie w przypadku kiedy oboje graja prawidlowo). Dlatego np robiac build pod pbrazenia condi musisz byc przygotowany ze taki guard core czy elementalista moga latwo te kondycje wyleczyc ale pamietajmy ze kazdy skill (oprocz podstawowego) jest obarczony jakims cool down (wyjatek thief ktory ma mechanike odmienna od cooldown) dlatego np grajac ta condi buildem starasz sie skrobac jakimis skillami tego guarda a jak widzisz ze zaczyna sie leczyc czy zdejmowac kondycje mozesz sprobowac zastosowac burst combo (czyli kombinaja skilli dajaca najwieksze obrazenia). Tego nie da sie opisac bo na pvp jest tyle zmiennych ze samo uzywanie skilli to jedno, pozycjonowanie sie to drugie, jakich sojusznikow mamy obok (ktorzy tez moga dawac jakies buffy czy nas podleczyc) to trzecie itd.
Niektore klasy jednak po prostu moga na poczatku byc latwiejsze do zaczecia pvp a inne trudniejsze ale to tez zalezy od zadan szczegolowych danej klasy (bo masz nie tylko dpsy i healerow, tylko jeszcze damagero - sprawdzajace sie w walkach grupowych, roamerow - jak np thief ktory raczej biega po mapie przejmujac punkty niz bierze udzial w bataliach, i rozne suporty, poza tym same dpsy mogo byc jak wspomniany damager lub duelisci sprawdzajacy sie w walkach 1vs1 czy tez 1vs X.
Natomiast do eksploracji swiata i robienia story mozesz grac czym chcesz i jak chcesz.