Witam. Nie widziałem jeszcze tutaj takiego tematu a myślę , że może się przydać.Otóż tak , zamieszczane tutaj będą skróty pojęć znanych z gry (sam nie znam wszystkich , więc poniekąd mnie też ten temat pomoże). Mam nadzieję , że wy również dodacie coś od siebie. Na początek będzie ubogo, takie najważniejsze pojęcia.No to zaczynamy:
Jak każdy wie w grze znajdują się 3 linie:
Bottom w skrócie BOT , oznacza linię na samym dole
Middle w skrócie MID , oznacza linię środkową (nie wiem czy poprawnie napisałem pełną nazwę)
Top - bez skrótu , oznacza linię położoną najwyżej.
To teraz troche z rozgrywki:
Istnieją różne typy postaci jak TANK , czy SUPPORT , postaram się niektóre opisać.
TANK - "czołg" OOOOOGROMNA ilość życia , duży armor , małe DMG
RANGED - postać uderzająca z daleka , zazwyczaj duży DMG , tzw "papier"
MEELE - postać walcząca bezpośrednio w zwarciu , zazwyczaj średnia ilość HP i ataku
SUPPORT - typowy pomocnik , ulecza towarzyszy , posiada różne buffy itp.
CARRY - Carry to postać, która potrzebuje niezłej farmy, bo dzięki niej może praktycznie sama pociągnąć całą grę (zadając chore obrażenia). Zazwyczaj mówiąc o AD carry mówimy o ranged AD postaciach, natomiast przy AP carry - wszelkiego rodzaju magowie.
Trochę wyjaśnienia:
DMG - damage co oznacza zadawane obrażenia
ARMOR - Pancerz.Większa ilość pancerza oznacza mniejszy procent obrażeń fizycznych jaki do nas trafia.
Mres - Magic Resistance , co onzacza "Obrona magiczna".Działa podobnie jak armor , z tym , że obrona magiczna świetnie nadaje się na wszelkiej maści magów , czy czempionów budowanych pod AP.
Magic/Armor Penetration - wszelkiego rodzaju itemy które mają przebicie odporności
AP - Ability Power , oznacza MOC UMIEJĘTNOŚCI , często mylone z AD
AD - Attack Damage , oznacza ILOŚĆ ZADAWANYCH OBRAŻEŃ FIZYCZNYCH
AS - Attack Speed , oznacza szybkość wyprowadzania podstawowych ataków , ważny atrybut dla postaci meele jak np Master Yi
MS - Movement Speed , oznacza szybkość poruszania się. (możemy ją zwiększyć poprzez zakup butów)
SS - piszemy , jeśli przeciwnik zniknął z naszej linii
RE - piszemy , jeśli przeciwnik znów znajduje się na naszej linii
OP - OverPover , twórcy zrobili za dobrą postać , coś jak nie do zabicia , za mocno nafeedowany
UP - UnderPower , przeciwieństwo OP
For f*** sake - można powiedzieć że chodzi o coś w stylu "na miłość boską" [for god's sake], ale o wiele bardziej agresywnie
GG - Good Game (dobra gra) coś w stylu podziękowań za dobrą rozgrywkę
BG - Bad Game - słaba gra
WP - Weak Player/s - słaby gracz/gracze
Feeded/Nafeedowany - obkupiony , ma dużo golda
Gank - Atakowanie znienacka przeciwnika w kilka osób tzw. team-play
Team-Play - gra zespołowa
Jungler - to postać, która opiera się na expieniu w jungle. Taka postać nie siedzi na żadnym lane, tylko chodzi od jednego campu do drugiego zabijając potwory neutralne. Korzyścią z takiej gry jest fakt, że na top lane (zazwyczaj) siedzi jeden champion, który szybciej zdobywa XP, a jungler może znienacka zgankować dowolny lane.
Buff - "czar" wzmacniający postać na określony czas
Jungle - Jungle to strefa między lane'ami, gdzie znajduje się kilka campów z potworami neutralnymi. Bardzo istotna strefa, ponieważ poza rzeką to tam przechodzi się z lane na lane, a przy sporej ilości wąskich ścieżek i ścian jest to miejsce gdzie można łatwo złapać wroga (lub skąd można nagle wyskoczyć w kilka osób na niespodziewającego się niczego wroga). Dodajmy do tego 2 buffy (tzw. blue albo niebieski - dużo większa regeneracja many/energii i zmniejszenie cooldownów na skillach, red/czerwony - spowolnienie oraz podpalenie po trafieniu wroga)...
Baron - najsilniejszy stwór neutralny w grze , posiada buffa zwiększającego wszystkie statystyki postaci
Dragon - drugi , zaraz po Baronie , za jego zabicie otrzymujemy 190gold
CC - to crowd control, czyli na polski efekty (skille?) kontroli tłumu. Chodzi o wszystkie efekty które działają negatywnie na wroga - spowolnienie, unieruchomienie, wyciszenie, ogłuszenie, podrzucenie, strach etc.
FOCUS- wyznaczenie osoby,która pierwsza ma zostać wyeliminowana
CD - cooldown.Oznacza przerwę pomiędzy użyciem pewnego skilla (czas po którym musimy czekać, aż gra pozwoli nam na ponowne użycie skilla)
CDR - cooldown reduction.Redukcja czasu którą otrzymujemy z itemów do maksymalnie 40% (przykładowo, jeśli mamy 20% cdr to zamiast czekać 10 sekund na ponowne użycie skilla czekamy 8 sek - 20% krócej).
Znerfić - osłabić.
Roaming - rola polegająca na dynamicznym przemieszczaniu się pomiędzy liniami w celu robienia skutecznych gankow
Ward - na polski przetłumaczyli to chyba jako "totem". Są to dwa itemy (zazwyczaj wykorzystywany jest tańszy, zielony) które dają nam widok obszaru wokół postawionego znaku. Bardzo istotny element, dzięki niemu gracze na danym lane mogą nagle zauważyć zbliżający się kłopot (przeciwnik zmierzający w ich stronę) i uciec.
Omw - Np. kolega z dolnej lini gankuje mid, wtedy pisze OMW i wiemy, że zaraz będzie gank
POGRUBIONO DŁUŻSZE DEFINICJE
Z innej beczki:
Flash - skill , który możemy umieścić pod literką "D" lub "F" przed rozpoczęciem gry - teleportuje bohatera w miejsce wskazane kursorem (miejsce musi być odsłonięte tj nie zaczernione)
Ignite - skill , który możemy umieścić pod literką "D" lub "F" przed rozpoczęciem gry - Zabiera HP worogwi , im większy poziom postaci , tym więcej DMG zada.Także zmniejsza regenerację lub ilość leczonego hp o połowę.
Heal - czasami gracze piszą coś w stylu "f***ing healers" , to jest właśnie ten skill , leczenie Ciebie i graczy z Twojej drużyny jeśli stoją w odp. odległości , umieszczany pod "D" lub "F"
Skill - umiejętność
HP - HealthPoint czyli inaczej punkty życia
MP - ManaPoint czyli inaczej punkty many
Hmm , na razie tyle mi przyszło do głowy piszcie jakie ważne pojęcia pominąłem , wiem , że to niekompletne ale nie jetem "uzdolniony" w prowadzeniu poradników . Proszę o wyrozumienie jeśli znajdą się jakieś błędy ortograficzne. Liczę również na wasze zaangażowanie w prowadzeniu tego tematu.Mam nadzjeję , że żaden punkt regulaminu nie został złamany , a administratorzy zrozumieją przesłanie tematu.
EDIT@ Ostatni update : 25.01.2013