Ważne pojęcia

Witam. Nie widziałem jeszcze tutaj takiego tematu a myślę , że może się przydać.Otóż tak , zamieszczane tutaj będą skróty pojęć znanych z gry (sam nie znam wszystkich , więc poniekąd mnie też ten temat pomoże). Mam nadzieję , że wy również dodacie coś od siebie. Na początek będzie ubogo, takie najważniejsze pojęcia.No to zaczynamy:

Jak każdy wie w grze znajdują się 3 linie:

Bottom w skrócie BOT , oznacza linię na samym dole

Middle w skrócie MID , oznacza linię środkową (nie wiem czy poprawnie napisałem pełną nazwę)

Top - bez skrótu , oznacza linię położoną najwyżej.

To teraz troche z rozgrywki:

Istnieją różne typy postaci jak TANK , czy SUPPORT , postaram się niektóre opisać.

TANK - "czołg" OOOOOGROMNA ilość życia , duży armor , małe DMG

RANGED - postać uderzająca z daleka , zazwyczaj duży DMG , tzw "papier"

MEELE - postać walcząca bezpośrednio w zwarciu , zazwyczaj średnia ilość HP i ataku

SUPPORT - typowy pomocnik , ulecza towarzyszy , posiada różne buffy itp.

CARRY - Carry to postać, która potrzebuje niezłej farmy, bo dzięki niej może praktycznie sama pociągnąć całą grę (zadając chore obrażenia). Zazwyczaj mówiąc o AD carry mówimy o ranged AD postaciach, natomiast przy AP carry - wszelkiego rodzaju magowie.

Trochę wyjaśnienia:

DMG - damage co oznacza zadawane obrażenia

ARMOR - Pancerz.Większa ilość pancerza oznacza mniejszy procent obrażeń fizycznych jaki do nas trafia.

Mres - Magic Resistance , co onzacza "Obrona magiczna".Działa podobnie jak armor , z tym , że obrona magiczna świetnie nadaje się na wszelkiej maści magów , czy czempionów budowanych pod AP.

Magic/Armor Penetration - wszelkiego rodzaju itemy które mają przebicie odporności

AP - Ability Power , oznacza MOC UMIEJĘTNOŚCI , często mylone z AD

AD - Attack Damage , oznacza ILOŚĆ ZADAWANYCH OBRAŻEŃ FIZYCZNYCH

AS - Attack Speed , oznacza szybkość wyprowadzania podstawowych ataków , ważny atrybut dla postaci meele jak np Master Yi

MS - Movement Speed , oznacza szybkość poruszania się. (możemy ją zwiększyć poprzez zakup butów)

SS - piszemy , jeśli przeciwnik zniknął z naszej linii

RE - piszemy , jeśli przeciwnik znów znajduje się na naszej linii

OP - OverPover , twórcy zrobili za dobrą postać , coś jak nie do zabicia , za mocno nafeedowany

UP - UnderPower , przeciwieństwo OP smile.gif

For f*** sake - można powiedzieć że chodzi o coś w stylu "na miłość boską" [for god's sake], ale o wiele bardziej agresywnie

GG - Good Game (dobra gra) coś w stylu podziękowań za dobrą rozgrywkę

BG - Bad Game - słaba gra :(

WP - Weak Player/s - słaby gracz/gracze

Feeded/Nafeedowany - obkupiony , ma dużo golda

Gank - Atakowanie znienacka przeciwnika w kilka osób tzw. team-play

Team-Play - gra zespołowa

Jungler - to postać, która opiera się na expieniu w jungle. Taka postać nie siedzi na żadnym lane, tylko chodzi od jednego campu do drugiego zabijając potwory neutralne. Korzyścią z takiej gry jest fakt, że na top lane (zazwyczaj) siedzi jeden champion, który szybciej zdobywa XP, a jungler może znienacka zgankować dowolny lane.

Buff - "czar" wzmacniający postać na określony czas

Jungle - Jungle to strefa między lane'ami, gdzie znajduje się kilka campów z potworami neutralnymi. Bardzo istotna strefa, ponieważ poza rzeką to tam przechodzi się z lane na lane, a przy sporej ilości wąskich ścieżek i ścian jest to miejsce gdzie można łatwo złapać wroga (lub skąd można nagle wyskoczyć w kilka osób na niespodziewającego się niczego wroga). Dodajmy do tego 2 buffy (tzw. blue albo niebieski - dużo większa regeneracja many/energii i zmniejszenie cooldownów na skillach, red/czerwony - spowolnienie oraz podpalenie po trafieniu wroga)...

Baron - najsilniejszy stwór neutralny w grze , posiada buffa zwiększającego wszystkie statystyki postaci

Dragon - drugi , zaraz po Baronie , za jego zabicie otrzymujemy 190gold

CC - to crowd control, czyli na polski efekty (skille?) kontroli tłumu. Chodzi o wszystkie efekty które działają negatywnie na wroga - spowolnienie, unieruchomienie, wyciszenie, ogłuszenie, podrzucenie, strach etc.

FOCUS- wyznaczenie osoby,która pierwsza ma zostać wyeliminowana

CD - cooldown.Oznacza przerwę pomiędzy użyciem pewnego skilla (czas po którym musimy czekać, aż gra pozwoli nam na ponowne użycie skilla)

CDR - cooldown reduction.Redukcja czasu którą otrzymujemy z itemów do maksymalnie 40% (przykładowo, jeśli mamy 20% cdr to zamiast czekać 10 sekund na ponowne użycie skilla czekamy 8 sek - 20% krócej).

Znerfić - osłabić.

Roaming - rola polegająca na dynamicznym przemieszczaniu się pomiędzy liniami w celu robienia skutecznych gankow

Ward - na polski przetłumaczyli to chyba jako "totem". Są to dwa itemy (zazwyczaj wykorzystywany jest tańszy, zielony) które dają nam widok obszaru wokół postawionego znaku. Bardzo istotny element, dzięki niemu gracze na danym lane mogą nagle zauważyć zbliżający się kłopot (przeciwnik zmierzający w ich stronę) i uciec.

Omw - Np. kolega z dolnej lini gankuje mid, wtedy pisze OMW i wiemy, że zaraz będzie gank

POGRUBIONO DŁUŻSZE DEFINICJE

Z innej beczki:

Flash - skill , który możemy umieścić pod literką "D" lub "F" przed rozpoczęciem gry - teleportuje bohatera w miejsce wskazane kursorem (miejsce musi być odsłonięte tj nie zaczernione)

Ignite - skill , który możemy umieścić pod literką "D" lub "F" przed rozpoczęciem gry - Zabiera HP worogwi , im większy poziom postaci , tym więcej DMG zada.Także zmniejsza regenerację lub ilość leczonego hp o połowę.

Heal - czasami gracze piszą coś w stylu "f***ing healers" , to jest właśnie ten skill , leczenie Ciebie i graczy z Twojej drużyny jeśli stoją w odp. odległości , umieszczany pod "D" lub "F"

Skill - umiejętność smile.gif

HP - HealthPoint czyli inaczej punkty życia

MP - ManaPoint czyli inaczej punkty many

Hmm , na razie tyle mi przyszło do głowy piszcie jakie ważne pojęcia pominąłem , wiem , że to niekompletne ale nie jetem "uzdolniony" w prowadzeniu poradników biggrin.gif . Proszę o wyrozumienie jeśli znajdą się jakieś błędy ortograficzne. Liczę również na wasze zaangażowanie w prowadzeniu tego tematu.Mam nadzjeję , że żaden punkt regulaminu nie został złamany , a administratorzy zrozumieją przesłanie tematu.smile.gif

EDIT@ Ostatni update : 25.01.2013 :D

SS- piszemy jesli przeciwnik zniknal z waszej lini.

Re- piszemy jesli wrocil

Dzięki , wyedytowane :D

Mamy już ogólny słownik MMO:

No tak , ale ten jest typowy z LoL`a :)

Gank- Atakowanie z nienacka przeciwnika ...( nie wiem jak dokladnie to odpisac :D)

Jungler- Postac zabijajaca postacie w jungli

Jungle- Miejsce w ktorym znajduja sie neutralne potowry niektore posiadajace tzw. buffy

Buff-Kurde troche nei weim jak to wytlumaczyc ale chyba :Moc/Czar ktory znika po czasie albo utrzymuje sie caly czas dajacy rozne bonusy typu szybsza regeneracja many

Baron-Najsilniejszy neutralny stwor dajacy buff zwiekszajacy wszystkie statystyki(nazywany rozwniez nashor ... jescze inaczej tez nazywany ale nie pamietam :D)

Dragon- 2 najsilniejszy neutralny stwor dajacy 190 zlota

OP-ja bym to inaczej okreslil niz ty :D raczej jest to postac ktora jest za dobra tzn tworcy zrobili ja zasilna a pozniej dopieor dal bym to co napislaes

UP-underpower(czy jakos tak) postac za slaba

Dodane :D

mia - czasem używane zamiast ss

nashor - inna nazwa barona

cc - to chyba była zdolność do jak najszybszego ubijania minionów, wiadomo jak duże aoe to duże cc. nie jestem pewny czy o to dokładnie chodzi ;d

z tego co wiem cc to stuny, wybicia, unieruchomienia itp. ;x

mia - czasem używane zamiast ssnashor - inna nazwa baronacc - to chyba była zdolność do jak najszybszego ubijania minionów, wiadomo jak duże aoe to duże cc. nie jestem pewny czy o to dokładnie chodzi ;d

Nie :)

CC- "Crowd Control" Czyli wszystkiej maści Stuny, Slowy, Feary itp.

@takise

DMG - damage co oznacza atak. - Zmienił bym to raczej na "obrażenia"

hmmm FOCUS- wyznaczenie osoby jako pierwszej do zabicia.

Dodane/Zmienione

Hmm , często pada słowo "znerfować" , sam nie wiem , co to znaczy

TANK - "czołg" OOOOOGROMNA ilość życia , duży armor , małe DMGRANGED - postać uderzająca z daleka , zazwyczaj duży DMG , tzw "papier"MEELE - postać walcząca bezpośrednio w zwarciu , zazwyczaj średnia ilość HP i atakuSUPPORT - typowy pomocnik , ulecza towarzyszy , posiada różne buffy itp.

Ranged AD, jeśli już i melee. To raz. Dwa, że zapominasz o najważniejszym słowie: CARRY. Carry to postać, która potrzebuje niezłej farmy, bo dzięki niej może praktycznie sama pociągnąć całą grę (zadając chore obrażenia). Zazwyczaj mówiąc o AD carry mówimy o ranged AD postaciach, natomiast przy AP carry - wszelkiego rodzaju magowie.

Nie wspominając o tym, że typów postaci jest jednak nieco więcej - assassin, offtank czy bruiser, tak od brzegu.

ARMOR - obrona , chyba nie muszę wyjaśniać.OP - OverPover , twórcy zrobili za dobrą postać , coś jak nie do zabicia , za mocno nafeedowanyUP - UnderPower , przeciwieństwo OP Feeded/Nafeedowany - obkupiony , ma dużo golda Jungler - postać zabijająca potwory w Jungli w celu zdobycia bufaBuff - "czar" wzmacniający postać na określony czasJungle - znajdują się tam potwory neutralne posiadające buffyBaron - najsilniejszy stwór neutralny w grze , posiada buffa zwiększającego wszystkie statystyki postaciDragon - drugi , zaraz po Baronie , za jego zabicie otrzymujemy 190goldZ innej beczki:Flash - skill , który możemy umieścić pod literką "D" lub "F" - teleportuje bohatera w miejsce wskazane kursorem (miejsce musi być odsłonięte tj nie zaczernione)Ignite - jeśli dobrze mi wiadomo to skill podpalenie , im większy poziom bohatera tym więcej HP zabierze wrogowi.

Armor to pancerz. Większa ilość pancerza oznacza mniejszy procent obrażeń fizycznych jaki do nas trafia. Zapomniałeś jednak o słowie mres (magic resistance, ochrona przed magią czy jakoś tak - to samo, tylko broniące przed obrażeniami magicznymi).

Nie radzę używać słowa OP, bo można się łatwo zbłaźnić. :)

Jungle to strefa między lane'ami, gdzie znajduje się kilka campów z potworami neutralnymi. Bardzo istotna strefa, ponieważ poza rzeką to tam przechodzi się z lane na lane, a przy sporej ilości wąskich ścieżek i ścian jest to miejsce gdzie można łatwo złapać wroga (lub skąd można nagle wyskoczyć w kilka osób na niespodziewającego się niczego wroga). Dodajmy do tego 2 buffy (tzw. blue albo niebieski - dużo większa regeneracja many/energii i zmniejszenie cooldownów na skillach, red/czerwony - spowolnienie oraz podpalenie po trafieniu wroga)...

Jungler zaś to postać, która opiera się na expieniu w jungle. Taka postać nie siedzi na żadnym lane, tylko chodzi od jednego campu do drugiego zabijając potwory neutralne. Korzyścią z takiej gry jest fakt, że na top lane (zazwyczaj) siedzi jeden champion, który szybciej zdobywa XP, a jungler może znienacka zgankować dowolny lane.

CD - cooldown, CDR - cooldown reduction. Pierwsze oznacza przerwę pomiędzy użyciem pewnego skilla (czas po którym musimy czekać, aż gra pozwoli nam na ponowne użycie skilla), a drugie - redukcję tego czasu którą otrzymujemy z itemów do maksymalnie 40% (przykładowo, jeśli mamy 20% cdr to zamiast czekać 10 sekund na ponowne użycie skilla czekamy 8 sek - 20% krócej).

Do dragona (czasami drake, chociaż rzadko to widuję) warto dodać, że daje on 190 golda KAŻDEJ OSOBIE W DRUŻYNIE. Zabicie dragona jest równie opłacalne co zniszczenie wieży.

Ward - na polski przetłumaczyli to chyba jako "totem". Są to dwa itemy (zazwyczaj wykorzystywany jest tańszy, zielony) które dają nam widok obszaru wokół postawionego znaku. Bardzo istotny element, dzięki niemu gracze na danym lane mogą nagle zauważyć zbliżający się kłopot (przeciwnik zmierzający w ich stronę) i uciec.

Co do zaklęć, to jedna poprawka: ignite nie tylko zadaje obrażenia, ale także zmniejsza regenerację lub ilość leczonego hp o połowę. Poza tym jest jeszcze kilka spelli o których warto pamiętać - ghost, exhaust, heal, cv, teleport...

@blaumro: nie bluźnij! CC to crowd control, czyli na polski efekty (skille?) kontroli tłumu. Chodzi o wszystkie efekty które działają negatywnie na wroga - spowolnienie, unieruchomienie, wyciszenie, ogłuszenie, podrzucenie, strach etc. Z reguły team który nie posiada CC nie ma większych szans, bo nie są w stanie wyłączyć żadnego przeciwnika z gry. Duże AoE nie musi oznaczać że dany skill ma CC - przykładem może być Mordekaiser, który jest w stanie zadać całkiem spore obrażenia obszarowe, a nie posiada żadnych skilli z CC.

Znerfić - osłabić.

A ja bym zmienił oznaczenie focus z "postać pierwsza do wyelimowania" na "postać na którą rzucamy exhausta(zmęczenie) stuny, silence + staramy sie zabic jak najszybciej)

No z tym cc to nigdy nie wiedziałem o co chodzi, a ktoś mi kiedyś o tym powiedział.

Z poprawionych spelli cleanse jest dobry o czym niektórzy zapominają bo usuwa ignite i exhaust.

często pisane na początku gry gl&hf czyli good luck and have fun czyli powodzenia i dobrej zabawy :P

skin - skóra championa

Roaming - rola polegająca na dynamicznym przemieszczaniu się pomiędzy liniami w celu robienia skutecznych gankow

Zmienione/dodane :)

Dalej nie dopisałeś mres i różnicy pomiędzy mres a armorem :P a warto, jak ktoś trafi na drużynę przeciwną z 4 AP, to łatwo można ją skontrować odpowiednimi itemami.