Witam. Tym razem publikuję wywiad AUTORSTWA redakcji MMOZin, Achilles'a oraz z ogromną pomocą gracza o nicku "IAE". Ja tylko dołożyłem swój, malutki, symboliczny grosik. Rozmowa została przeprowadzona z twórcą gry - Stronghold Kingdoms - sieciowej, darmowej strategii MMO, dostępnej z poziomu okna przeglądarki. Premiera? Pierwszy kwartał tego roku. Zapraszam!
Oficjalna strona gry: http://www.strongholdkingdoms.com/

Przedstaw się proszę naszym czytelnikom.
Cześć, nazywam się Simon Bradbury i jestem twórcą Stronghold Kingdoms.
Co was wyróżnia od innych tego typu produkcji?
Jest tego wiele, jednak najważniejsze są dwie cechy. Pierwsza z nich to "village sim", funkcja podobna do tej znanej z gry komputerowej "The Sims". Chodzi w niej o to, że miejsce, w którym stawiasz budynek jest bardzo ważne, na przykład Twój drwal będzie wydobywał więcej drewna nie tylko, jeśli obok znajduje się las, ale również w momencie, gdy ma gdzie to drewno składować.
Po drugie, walka. Jasnym jest, że nie możemy stworzyć gry RTS online, tego nikt nie jest w stanie dokonać w momencie, gdy gra musi działać przez cały czas, nawet w momencie, gdy ludzie są wylogowani. Jednakże, jesteśmy bardzo blisko stworzenia RTS pod względem tego, jak postawiony jest zamek. Usytuowanie budowli robi wielka różnicę w czasie oblężenia, gdzie atakujący musi odpowiednio ustawić swoje jednostki.
Ile osób pracuje nad Stronghold Kingdoms?
Przez długi okres były to tylko 3 osoby. Natomiast teraz, gdy gra jest w wersji Beta, nasz zespół stale rośnie.

Mógłbyś opowiedzieć nam co nie co o świecie gry?
Świat gry pokrywa się z tym realnym, tak więc serwer angielski to Anglia oraz Irlandia. Podzielone na regiony, hrabstwa i miasta. Uważamy, że więcej zainteresowania wzbudza gra, w miejscach które znasz. Gra rozkręca się raczej powoli. Ludzie starają się wspinać po drabince rankingowej, broniąc się przed wrogami bazującymi na AI gry oraz innymi najeźdźcami. Później, gdy ludzie dołączają do wybranych frakcji oraz domów, rozpoczyna się prawdziwy konflikt, gdzie każda ze stron próbuje posadzić swojego człowieka na tronie.
Jak będzie wyglądał system questów?
Questy dotychczasowe stanowią raczej podstawowy tutorial.
Kiedy questy zostaną uruchomione?
Będziemy wypuszczać nowe zadania, jako część bety. Mamy już system podstawowy, teraz musimy zacząć ręcznie dodawać nowe. Zdecydowaliśmy, że zadania będą dodawane przez ludzi odpowiadających za rozgrywkę co tydzień lub co miesiąc. To sprawi, że wszystkie zadania będą wyglądać jak historia, a nie coś, czego rozwiązanie da się łatwo przewidzieć. Oznacza to również, że będziemy w stanie zaoferować o wiele lepsze nagrody z powodu w miarę rzadkich nowych zadań. Wy również jako pierwsi się o tym dowiadujecie!
Czy tempo gry wzrośnie wraz z oficjalnym startem? Obecni beta testerzy twierdzą, że gra jest zbyt wolna.
Jesteśmy ekipą, która tworzy grę PC i przeszliśmy przez bardzo długi proces nauki tego, jak to wszystko działa. Jak mamy pracować z bazami danych oraz serwerami. Jak mamy poprawiać balans. Cały czas się uczymy. Na samym początku bety były problemy z podłączeniem się do gry, ale codziennie nad tym pracujemy i na chwilę obecną, gra jest stabilna. Jedna z najcięższych decyzji, jakie mamy teraz do podjęcia to ta, jak wiele czasu mamy poświęcić na nowe dodatki w grze, a jak wiele na techniczne aspekty naszego systemu. Cóż, w tym momencie wygrywają sprawy techniczne.
Jakie karty będą mogli otrzymać gracze w cotygodniowym zestawie 14 kart?
Karty będą losowe i wybierane z pełnego zestawu. Tak więc Ci, którzy grają za darmo, będą mieli takie same szanse wylosować cenne i rzadkie karty.
Czy planujecie pozwolić graczom na odwiedzenie innych krajów?
Chcemy wprowadzić Stronghold Kingdoms do wielu różnych krajów już w tym roku. Naszym celem jest stworzenie map dla każdego kraju. Tak więc, na polskim serwerze przykładowo będzie mapa zrobiona na podstawie mapy Polski.

Jak twórcy oceniają AI wojsk? Czy w przyszłości gracze mogą spodziewać się większego wpływu na przebieg bitew?
Gracze nigdy nie będą mieli bezpośredniej kontroli tak, jak w RTS-ach. Prawdopodobnie jednak dodamy nieco więcej opcji do zarządzania taktyką podczas walki. Umożliwi to graczom kontrolę nad tym, co robią ich jednostki w czasie walki.
Czy planujecie rozbudować drzewko technologiczne?
Jest zaplanowanych kilka dodatków, ale niezbyt dużo. Uważamy, że na chwilę obecną jest ono i tak całkiem dużą bestią i jeśli cokolwiek będzie miało być dodane, będą musiały znaleźć się ku temu powody.
Jak wiele światów planujecie otworzyć w momencie oficjalnej premiery?
Jeszcze nie zdecydowaliśmy. Wszystko zależy od tego, jak popularna będzie nasza gra. Chcemy rzecz jasna otworzyć jak najwięcej serwerów, natomiast przed oficjalnym startem chcemy udostępnić drugi serwer.
Jakie różnice będą pomiędzy betą gry, a jej wersją finalną?
Mamy przygotowanych kilka sporych nowości, które będziemy ogłaszać już niedługo. Na pewno kilka z nich uruchomimy wspólnie z premierą.
Kiedy możemy się spodziewać premiery Stronghold Kingdoms?
Nie mamy jeszcze konkretnej daty, ale pewnie gdzieś na początku tego roku.