Wywiad: Veronek - Człowiek, który gry F2P ma w jednym palcu

Witam. Wracamy po 2-tygodniowej przerwie, spowodowanej nie do końca moim lenistwem, ale do rzeczy. Tym razem pod celownik wziąłem gracza - Veronek, którego wojaże po grach F2P obserwuję od kilku dobrych lat. Z wywiadu dowiecie się o jego ulubionej grze MMO i czego potrzebuje potencjalny gracz, by stać się najlepszym. Komentujcie.

Siema. Pewnie niewiele osób Cie kojarzy, więc na początek przedstaw się Naszym czytelnikom.

Witam. Mam na imię Kamil i niedługo "stuknie" mi 21 rocznica urodzin. Na co dzień jestem studentem Mechatroniki na Politechnice. W grze jestem znany jako Veronek/Style/Scythe.

Dlaczego akurat gry MMORPG? Co szczególnego ma w sobie ten gatunek?

Hmm, sam nie wiem. Przygoda z MMO zaczęła się koło połowy 2001 roku gdy dostałem oryginalne Diablo II, czego następstwem była oczywiście sieciowa rozgrywka. Co jest specjalnego w tym gatunku? Możliwość obcowania z masą obcych ludzi, którzy w przeciągu kilku/kilkunastu dni stają się wspaniałymi kompanami lub zagorzałymi wrogami. Gry MMO pozwalają poznać ludzi innych narodowości, wyznań, kultur a mimo wszystko połączyć ich we wspólnej grze.

A nie znudziły Ci się jeszcze MMORPG'i?

Wielokrotnie mi się już nudziły, ale zawsze kiedy jakiś tytuł staję się nużący i nie potrafi mi nic więcej zaoferować to na rynku pojawia się coś nowego, innego i rewolucyjnego. W dzisiejszych czasach rynek MMO jest tak szeroki że każdy znajdzie coś dla siebie i nie sposób się tym znudzić.

To skąd bierzesz ochotę i zapał do grania w coraz to nowsze gierki?

Zapał pojawia się sam. Czasem jacyś znajomi napiszą że wychodzi nowa produkcja i chcieliby żebym z nimi zaczął, czasem sam na coś wpadnę. Zawsze kiedy startuje jakiś nowy tytuł staram się od fazy zamkniętych testów (CB) uczestniczyć w rozgrywce.

Proste pytanie. Najlepszy darmowy MMORPG i dlaczego?

Według mnie najlepszym darmowym MMORPG wszechczasów jest Ragnarok Online. Pamiętam piękne czasy spędzone w tej grze, masę poznanych ludzi, z którymi do dziś mam kontakt oraz te wojny o zamki które pozwalały współzawodniczyć we wspaniałym świecie Ragnaroka. Coś pięknego.

Jeśli chodzi o najlepszy darmowy MMORPG aktualnie na TOP-ie, jest to w mojej osobistej ocenie Perfect World, bardzo rozbudowana gra jak na F2P.

Ostatnimi czasy jednak gram w gry płatne, pozwalają na równiejszą walkę. Z tego rodzaju gier bezapelacyjnie wyróżnia się dla mnie Aion - jest niebanalny i bardzo ładny pod względem wizualnym. Jednak tutaj przeszkodą może być abonament, ale to już temat do innej dyskusji.

A po ilu minutach poszedł najszybszy "uninstall" jaki zanotowałeś?

Oj było wiele takich gier, ale chyba najszybciej odinstalowałem polską wersję KalOnline. Jak zobaczyłem masę dzieciaków zaraz po wejściu na serwer, to gra szybko znalazła swoje miejsce w koszu.

56105120040629screen001.jpg

Ragnarok Online - Najlepszy MMORPG?

Jakie kryteria musi spełniać dana gra, by zwróciła na siebie Twoją uwagę?

Musi posiadać masę elementów PvP oraz wyraźną dynamikę postaci. Nienawidzę gier w których rozgrywka ciągnie się jak flaki z olejem. Dla mnie gra musi być szybka, posiadać ładne animacje skilli, nieprzeciętną grafika, rozbudowany gameplay i przede wszystkim dużą ilość konfrontacji z innymi graczami. To jest pierwszy szczegół na który zwracam uwagę.

A jakie cechy musi posiadać gracz, by szybko nie zniechęcić się do tego typu gier? Cierpliwość i co dalej?

Ambicja. Sama cierpliwość nie wystarczy. Jak ktoś nie ma (ujmując kolokwialnie) jaj, to nie nadaje się do gier tego typu. Trzeba twardo dążyć do postawionych sobie celów – chcieć być najlepszym i już. Inaczej gra prędzej czy później okaże się niewypałem.

Podstawowy problem gier Free To Play?

Bardzo nieprzemyślany Cash shop. Często ktoś kto płaci staje się niedościgniony dla ludzi, którzy grają za darmo. Wszystko powinno mieć pewne granice.

A masz sposób na poradzenie sobie z Item Shopem w grach F2P? Kupować? Nie kupować?

Uważam że tego problemu nie da się rozwiązać. To od twórców zależy czy Item Shop będzie na tyle ingerował w rozgrywkę że Ci, którzy nie płacą będą daleko w tyle, czy będą to tylko kosmetyczne dodatki. Sam nie raz kupowałem itemy z Item Mall’a i dlatego przerzuciłem się na gry P2P. Płacę raz na miesiąc i więcej nie muszę – wszyscy są na równi. Konkretnego, dobrego sposobu na Item Shop niestety chyba nie ma.

Alpha Testy. Zamknięte Beta Testy. Open Beta. Od którego momentu zaczynasz grać? Pytam, bo wiele osób rozpoczyna swoją zabawę dopiero po publicznej premierze, tłumacząc się powtarzalnością i robieniem tego samego.

Zawsze staram się zaczynać jak najwcześniej. Kilka razy udało mi się dostać do Alpha Testów, jednak najczęściej przygodę zaczynam w fazach zamkniętych testów. Uważam że nie ma wtedy ciśnienia i można bardzo spokojnie przetestować grę, sprawdzić w ogóle czy jest sens zaczynać rozgrywkę w fazie OBT.

Jaką przewagę daje granie podczas Closed Beta Test?

Przede wszystkim pozwala się zorientować w grze. Wiem już mniej więcej kim będę grać, bo mamy przetestowane klasy, nie tracimy czasu na zapoznanie z gameplay’em, sterowaniem czy też podstawowymi funkcjami gry. Po prostu jest to coś na zasadzie promocji w supermarkecie, stoją panie z jogurcikiem – dają próbkę i my wiemy czy kupimy ten produkt czy nie.

Wiele osób w pierwszej kolejności patrzy na grafikę, a dopiero później na pozostałe elementy gry. Z Tobą jest podobnie?

Grafika oczywiście ma pewne znaczenie jednak nie jest najważniejsza. Dla mnie liczy się sama gra – jej oryginalność i systemy. Oczywiście nie każda gra która jest zapewne wspaniała fabularnie, rozwinięta pod względem draftu, PVP, Questów będzie u mnie mile widziana, gdyż jeśli widzę coś wyraźnie zepsutego graficznie to odpuszczam, trzeba szanować oczy.

W którym MMO spędziłeś najwięcej czasu?

Kal Online około 4 lat, Ragnarok Online około 3 lat i dalej płatne tytuły takie jak Age Of Conan około roku oraz Aion Online aktualnie ponad rok z kawałekim.

Pozdrowienia dla Naszych czytelników

Dawniej uważałem, że więcej gier na rynku będzie oznaczać wzrost jakości rozgrywki. Teraz wiem jak bardzo się myliłem. Nie sądzisz, że jeszcze parę lat temu, gdy istniało kilkanaście tytułów grało się o niebo lepiej niż dotychczas?

Zdecydowanie tak, było to spowodowane jakością graczy oraz ich niewybrednością . Aktualnie jest taki wybór, że zawsze można się do czegoś przyczepić i porównać to z inną grą. Kiedyś było inaczej, grało się w tę jedyną grę która była na tamte czasy ideałem. Inne było również społeczeństwo, Internet nie był tak popularny i więcej "dojrzałych" graczy okupowało MMO.

Jesteś typowym "obieżyświatem", który skacze z jednego tytułu na drugi. Nie zastanawiałeś się nad pozostaniem przy jednej grze i poświęceniu jej maksymalnie dużo czasu i zapału?

Wielokrotnie myślałem - „TAK! To właśnie ten tytuł!”, jednak słomiany zapał mijał po dłuższej rozgrywce. Ale wiem też ze bez maksymalnego poświęcenia danemu tytułowi niczego się nie osiągnie. Trzeba zostać na dłużej by coś naprawdę polubić.

Polska zajmuje czołowe lokaty, jeśli chodzi o populację w grach MMORPG. Nie spotkasz obecnie żadnej gry, w której nie istniała by polska gildia lub przynajmniej kilku rodaków. Dlaczego to akurat u Nas gry Massively Multiplayer osiągnęły status"kultowych"?

Ponieważ od lat naród Polski kojarzy się z walecznością, zadziornością i nieustępliwością. Takie cechy znakomicie sprawdzają się w grach MMO. Każdy jest panem samego siebie i decyduje o swoim wirtualnym życiu. Uważam, że dużą rolę odgrywa również coraz większa dostępność komputerów i Internetu. Dzisiaj ktoś, kto nie ma komputera jest na ogół (w szkole) wyśmiewany. Zanika pomału zapał do gry w piłkę i zabaw, które pamiętam z czasów gdy miałem 9 lat. Teraz małe dzieci mają już zajęcie na komputerze, a potem jest już tylko gorzej i staje się to nałogiem. MMO to wyjątkowo dokuczliwy twór, jeśli ktoś się wciągnie to nie tylko samemu ciężko wybrnąć z uzależnienia, wciąga się kolejne osoby z najbliższego środowiska.

Najzabawniejsza i najszczęśliwsza sytuacja, która spotkała Cię w światku MMO?

Oj było wiele takich sytuacji. Najczęściej jednak powodem uśmiechu na mojej twarzy są gracze, którzy potrafią swoim zachowaniem rozbawić mnie do łez.

Da się zarobić na graniu w MMORPG?

Zdecydowanie tak, jednak uważam że mimo wszystko czas poświęcony na zarobkowe granie można inaczej spożytkować i mieć z tego coś cenniejszego niż pieniądze. Miałem znajomych, którzy zarobili na średniej klasy nowy samochód grając w Knight Online (była o tym mowa w wywiadzie z peyo - przyp.). Sam nigdy większych sum nie zarabiałem, ale łącznie ze 3 tysiące już wpadło. Jednak co to jest na 10 lat grania?

Dzięki za poświęcony czas. Pozdrawiaj.

Pozdrawiam całą ekipę MMORPG.ORG.PL, wszystkich czytelników i zagorzałych fanów MMO oraz przede wszystkim moją dziewczynę Gosię :* Do zobaczenia w grze!

Podstawowy problem gier Free To Play?Bardzo nieprzemyślany Cash shop. Często ktoś kto płaci staje się niedościgniony dla ludzi, którzy grają za darmo. Wszystko powinno mieć pewne granice.

Dokładnie! To najbardziej działa na nerwy, jeżeli grasz bez IS to w PvP z graczem używającego itemki za kasę nie masz szans zabić.

Dokładnie! To najbardziej działa na nerwy, jeżeli grasz bez IS to w PvP z graczem używającego itemki za kasę nie masz szans zabić.

przeciez nie w kazdej grze.

Dzięki za poświęcony czas. Pozdrawiaj.

Trochę dziwnie to wyszło lepiej by było gdy byś zapytał Czy chciałby kogoś pozdrowić.

W ogóle świetna robota guru (jak wszystkie :P).

Heh, nie wiem, jak to robisz, że tak dużo ci się udaje przeprowadzać wywiadów :lol:. Biorąc pod uwagę jeszcze ilość newsów, jaką piszesz - po prostu podziwiać. Sam wywiad jest OK, nie zauważyłem większych błędów.

Dzięki Sokyre. Z mojej strony chcę zapewnić, że teraz wywiady będą się pojawiać o czasie - czyli jeden na tydzień. Obecna sytuacja była wyjątkowa. Miłego czytania.

Ragnarok rulezz... Wreszcie ludzie to zrozumieją :P

Fajny wywiad. Idziesz postępowo widzę: już nie jest nużąco długi i do tego ma obrazki :lol:

Dwie sprawy:

RAGNAROK nie jest darmowy!!! <.>

Perfect World też miecie.

/Edit

Ze mną też przeprowadźcie wywiad. Grałem dłużej od niego w Kala, dłużej w Ragnarok'a i szczerze wątpię by grał w więcej MMO niż ja. Co najwyżej tyle samo. ;)

O siemka Style, jak tam w LoE Wam idzie ?

Nie wiem czy nie miałem przyjemności grać z nim w Age Of Conan ale chyba tak.Ogólnie wywiad bardzo dobry chociaż ja bym się do kilku kwestii posprzeczał bo czy Aion to taki dobry P2P to nie wiem mi się wydaje średni

przeciez nie w kazdej grze.

Ja nie napisałem, że w każdej. :) Ale jest wiele takich gier.

Witam. Wracamy po 2-tygodniowej przerwie, spowodowanej nie do końca moim lenistwem, ale do rzeczy. Tym razem pod celownik wziąłem gracza - Veronek, którego wojaże po grach F2P obserwuję od kilku dobrych lat. Z wywiadu dowiecie się o jego ulubionej grze MMO i czego potrzebuje potencjalny gracz, by stać się najlepszym. Komentujcie.

Siema. Pewnie niewiele osób Cie kojarzy, więc na początek przedstaw się Naszym czytelnikom.

Witam. Mam na imię Kamil i niedługo "stuknie" mi 21 rocznica urodzin. Na co dzień jestem studentem Mechatroniki na Politechnice. W grze jestem znany jako Veronek/Style/Scythe.

Dlaczego akurat gry MMORPG? Co szczególnego ma w sobie ten gatunek?

Hmm, sam nie wiem. Przygoda z MMO zaczęła się koło połowy 2001 roku gdy dostałem oryginalne Diablo II, czego następstwem była oczywiście sieciowa rozgrywka. Co jest specjalnego w tym gatunku? Możliwość obcowania z masą obcych ludzi, którzy w przeciągu kilku/kilkunastu dni stają się wspaniałymi kompanami lub zagorzałymi wrogami. Gry MMO pozwalają poznać ludzi innych narodowości, wyznań, kultur a mimo wszystko połączyć ich we wspólnej grze.

A nie znudziły Ci się jeszcze MMORPG'i?

Wielokrotnie mi się już nudziły, ale zawsze kiedy jakiś tytuł staję się nużący i nie potrafi mi nic więcej zaoferować to na rynku pojawia się coś nowego, innego i rewolucyjnego. W dzisiejszych czasach rynek MMO jest tak szeroki że każdy znajdzie coś dla siebie i nie sposób się tym znudzić.

To skąd bierzesz ochotę i zapał do grania w coraz to nowsze gierki?

Zapał pojawia się sam. Czasem jacyś znajomi napiszą że wychodzi nowa produkcja i chcieliby żebym z nimi zaczął, czasem sam na coś wpadnę. Zawsze kiedy startuje jakiś nowy tytuł staram się od fazy zamkniętych testów (CB) uczestniczyć w rozgrywce.

Proste pytanie. Najlepszy darmowy MMORPG i dlaczego?

Według mnie najlepszym darmowym MMORPG wszechczasów jest Ragnarok Online. Pamiętam piękne czasy spędzone w tej grze, masę poznanych ludzi, z którymi do dziś mam kontakt oraz te wojny o zamki które pozwalały współzawodniczyć we wspaniałym świecie Ragnaroka. Coś pięknego.

Jeśli chodzi o najlepszy darmowy MMORPG aktualnie na TOP-ie, jest to w mojej osobistej ocenie Perfect World, bardzo rozbudowana gra jak na F2P.

Ostatnimi czasy jednak gram w gry płatne, pozwalają na równiejszą walkę. Z tego rodzaju gier bezapelacyjnie wyróżnia się dla mnie Aion - jest niebanalny i bardzo ładny pod względem wizualnym. Jednak tutaj przeszkodą może być abonament, ale to już temat do innej dyskusji.

A po ilu minutach poszedł najszybszy "uninstall" jaki zanotowałeś?

Oj było wiele takich gier, ale chyba najszybciej odinstalowałem polską wersję KalOnline. Jak zobaczyłem masę dzieciaków zaraz po wejściu na serwer, to gra szybko znalazła swoje miejsce w koszu.

56105120040629screen001.jpg

Ragnarok Online - Najlepszy MMORPG?

Jakie kryteria musi spełniać dana gra, by zwróciła na siebie Twoją uwagę?

Musi posiadać masę elementów PvP oraz wyraźną dynamikę postaci. Nienawidzę gier w których rozgrywka ciągnie się jak flaki z olejem. Dla mnie gra musi być szybka, posiadać ładne animacje skilli, nieprzeciętną grafika, rozbudowany gameplay i przede wszystkim dużą ilość konfrontacji z innymi graczami. To jest pierwszy szczegół na który zwracam uwagę.

A jakie cechy musi posiadać gracz, by szybko nie zniechęcić się do tego typu gier? Cierpliwość i co dalej?

Ambicja. Sama cierpliwość nie wystarczy. Jak ktoś nie ma (ujmując kolokwialnie) jaj, to nie nadaje się do gier tego typu. Trzeba twardo dążyć do postawionych sobie celów – chcieć być najlepszym i już. Inaczej gra prędzej czy później okaże się niewypałem.

Podstawowy problem gier Free To Play?

Bardzo nieprzemyślany Cash shop. Często ktoś kto płaci staje się niedościgniony dla ludzi, którzy grają za darmo. Wszystko powinno mieć pewne granice.

A masz sposób na poradzenie sobie z Item Shopem w grach F2P? Kupować? Nie kupować?

Uważam że tego problemu nie da się rozwiązać. To od twórców zależy czy Item Shop będzie na tyle ingerował w rozgrywkę że Ci, którzy nie płacą będą daleko w tyle, czy będą to tylko kosmetyczne dodatki. Sam nie raz kupowałem itemy z Item Mall’a i dlatego przerzuciłem się na gry P2P. Płacę raz na miesiąc i więcej nie muszę – wszyscy są na równi. Konkretnego, dobrego sposobu na Item Shop niestety chyba nie ma.

Alpha Testy. Zamknięte Beta Testy. Open Beta. Od którego momentu zaczynasz grać? Pytam, bo wiele osób rozpoczyna swoją zabawę dopiero po publicznej premierze, tłumacząc się powtarzalnością i robieniem tego samego.

Zawsze staram się zaczynać jak najwcześniej. Kilka razy udało mi się dostać do Alpha Testów, jednak najczęściej przygodę zaczynam w fazach zamkniętych testów. Uważam że nie ma wtedy ciśnienia i można bardzo spokojnie przetestować grę, sprawdzić w ogóle czy jest sens zaczynać rozgrywkę w fazie OBT.

Jaką przewagę daje granie podczas Closed Beta Test?

Przede wszystkim pozwala się zorientować w grze. Wiem już mniej więcej kim będę grać, bo mamy przetestowane klasy, nie tracimy czasu na zapoznanie z gameplay’em, sterowaniem czy też podstawowymi funkcjami gry. Po prostu jest to coś na zasadzie promocji w supermarkecie, stoją panie z jogurcikiem – dają próbkę i my wiemy czy kupimy ten produkt czy nie.

Wiele osób w pierwszej kolejności patrzy na grafikę, a dopiero później na pozostałe elementy gry. Z Tobą jest podobnie?

Grafika oczywiście ma pewne znaczenie jednak nie jest najważniejsza. Dla mnie liczy się sama gra – jej oryginalność i systemy. Oczywiście nie każda gra która jest zapewne wspaniała fabularnie, rozwinięta pod względem draftu, PVP, Questów będzie u mnie mile widziana, gdyż jeśli widzę coś wyraźnie zepsutego graficznie to odpuszczam, trzeba szanować oczy.

W którym MMO spędziłeś najwięcej czasu?

Kal Online około 4 lat, Ragnarok Online około 3 lat i dalej płatne tytuły takie jak Age Of Conan około roku oraz Aion Online aktualnie ponad rok z kawałekim.

Pozdrowienia dla Naszych czytelników

Dawniej uważałem, że więcej gier na rynku będzie oznaczać wzrost jakości rozgrywki. Teraz wiem jak bardzo się myliłem. Nie sądzisz, że jeszcze parę lat temu, gdy istniało kilkanaście tytułów grało się o niebo lepiej niż dotychczas?

Zdecydowanie tak, było to spowodowane jakością graczy oraz ich niewybrednością . Aktualnie jest taki wybór, że zawsze można się do czegoś przyczepić i porównać to z inną grą. Kiedyś było inaczej, grało się w tę jedyną grę która była na tamte czasy ideałem. Inne było również społeczeństwo, Internet nie był tak popularny i więcej "dojrzałych" graczy okupowało MMO.

Jesteś typowym "obieżyświatem", który skacze z jednego tytułu na drugi. Nie zastanawiałeś się nad pozostaniem przy jednej grze i poświęceniu jej maksymalnie dużo czasu i zapału?

Wielokrotnie myślałem - „TAK! To właśnie ten tytuł!”, jednak słomiany zapał mijał po dłuższej rozgrywce. Ale wiem też ze bez maksymalnego poświęcenia danemu tytułowi niczego się nie osiągnie. Trzeba zostać na dłużej by coś naprawdę polubić.

Polska zajmuje czołowe lokaty, jeśli chodzi o populację w grach MMORPG. Nie spotkasz obecnie żadnej gry, w której nie istniała by polska gildia lub przynajmniej kilku rodaków. Dlaczego to akurat u Nas gry Massively Multiplayer osiągnęły status"kultowych"?

Ponieważ od lat naród Polski kojarzy się z walecznością, zadziornością i nieustępliwością. Takie cechy znakomicie sprawdzają się w grach MMO. Każdy jest panem samego siebie i decyduje o swoim wirtualnym życiu. Uważam, że dużą rolę odgrywa również coraz większa dostępność komputerów i Internetu. Dzisiaj ktoś, kto nie ma komputera jest na ogół (w szkole) wyśmiewany. Zanika pomału zapał do gry w piłkę i zabaw, które pamiętam z czasów gdy miałem 9 lat. Teraz małe dzieci mają już zajęcie na komputerze, a potem jest już tylko gorzej i staje się to nałogiem. MMO to wyjątkowo dokuczliwy twór, jeśli ktoś się wciągnie to nie tylko samemu ciężko wybrnąć z uzależnienia, wciąga się kolejne osoby z najbliższego środowiska.

Najzabawniejsza i najszczęśliwsza sytuacja, która spotkała Cię w światku MMO?

Oj było wiele takich sytuacji. Najczęściej jednak powodem uśmiechu na mojej twarzy są gracze, którzy potrafią swoim zachowaniem rozbawić mnie do łez.

Da się zarobić na graniu w MMORPG?

Zdecydowanie tak, jednak uważam że mimo wszystko czas poświęcony na zarobkowe granie można inaczej spożytkować i mieć z tego coś cenniejszego niż pieniądze. Miałem znajomych, którzy zarobili na średniej klasy nowy samochód grając w Knight Online (była o tym mowa w wywiadzie z peyo - przyp.). Sam nigdy większych sum nie zarabiałem, ale łącznie ze 3 tysiące już wpadło. Jednak co to jest na 10 lat grania?

Dzięki za poświęcony czas. Pozdrawiaj.

Pozdrawiam całą ekipę MMORPG.ORG.PL, wszystkich czytelników i zagorzałych fanów MMO oraz przede wszystkim moją dziewczynę Gosię :* Do zobaczenia w grze!