Ostatnio dyskutowałem z kumplem i rozmowa skręciła w kierunku tematu botów, cheaterów, gold zbieraczy itd...
To mi przypomniało, że nigdy właściwie tym się nie interesowałem, a może to okazać się dla mnie ważne. W związku z tym że sam tworzę grę RPG, na razie singlową, ale moim dalszym celem jest dodanie trybu MULTI, to zacząłem się zastanawiać jakie mogą być sposoby na ograniczenie liczby botów i innych takich. jestem Realistą i wiem że całkowicie nie da się tego wyplenić, ale może chociaż utrudnić im życie. Ale z drugiej strony... pomysłowość i zaparcie jakie mają ludzie którzy robią takie rzeczy nie zna granic i prawdopodobnie to walka z wiatrakami.
Jednak, Jeśli macie jakieś przemyślenia na ten temat, pomysły, sugestie lub cokolwiek ciekawego do napisania w tym temacie, zapraszam.
Boty, gold sellerzy itd - co można w tych sprawach zrobić?
Wprowadz do gry system zakupu golda od innych uzytkownikow. Cos na zasadzie Blizzarda i tokena z 30 dniami gry w WoWie. Ktos placi za to pieniadze wystawia na aukcje a ja kupuje sobie ten token.
Sam majac nadmiar golda kombinowalem kupujac prepaidy u "chinczyka". Po wprowadzeniu tokena kupowalem juz abonament legalnie. W dalszym ciagu nadmiar golda sprzedawalem "chinczykom" jednak sam Blizzard tez cos tam zarabial na tej mojej farmie golda.
Najlepszy sposób ogarnęły gry na telefon. Kompletny brak handlu między graczami uniemożliwia pracę gold sellerom i dzięki temu wszyscy się lepiej bawią.
Jeśli chodzi o cheatowanie to ja jestem za drastycznymi karami dla oszustów. Bardzo spodobały mi się surowe kary za cheatowanie w Overwatchu, jak ktoś oszukiwał używając cheatów to został permanentnie zbanowany i nie pomoże nawet zakup nowej gry czy założenie nowego konta battlenet. Takie surowe kary powinny być również w innych grach, jak ktoś raz oszuka to zbanować takiego delikwenta na zawsze
Zero litości dla graczy którzy oszukują
@Yamiji wspominalem o tym w innym temacie, ze brak handlu nie zatrzymuje gold sellerow. Moj kumpel farmil juz golda do Black Desert na kilku kontach dla obcych ludzi. Gold seller podawal mu passy do konta a ten tam nabijal po kilkanascie milionow golda farmiac na spotach. To zupelnie nie rozwiazuje problemu gold sellerow a wrecz dostarcza im pracy. Dlaczego? Bo ludzie chcac miec lepszy gear zaplaca komus za to, ze ta osoba za nas go wyfarmi.
Tylko czy brak handlu pomiędzy graczami nie ogranicza samej gry? Mniejsza współpraca, nie można już się wymienić jeżeli wypadnie mi coś co mi się nie przyda, a przyda się komuś innemu. Zawsze możesz wprowadzić ograniczenie w handlu do wyższego poziomu postaci i banować wszystkich gold sellerów, jeśli wbicie takiego lvl będzie wymagało dużo czasu, większość zrezygnuje. Kolejna rzecz, banować wszystkich którzy mieli powiązanie w handlu z takim gold sellerem przy czym zaznaczyć to w regulaminie, żeby nie było wielkiego halo. Jak ludzie nie będą kupować golda, to znikną też gold sellerzy :D. Jeśli chodzi o cheaty i boty to zgadzam się z SiLusem, perm ban, kary surowe i zdecydowane, bez wyjątków.
@byczysek posrednio mozesz miec tez wiele wspolnego z gold sellerem bo taki moze np kupowac od Ciebie potki na AH czy gear dla postaci aby farmic szybciej. Gold ofc zarobil w nieuczciwy spsoob. Czy wobec tego nalezy Cie tez zbanowac bo nieswiadomie sprzedawales rzeczy gold sellerowi? Jak udowodnisz to, ze przypadkiem nie zakupiles od niego golda?
edit: Wiele transakcji sprzedazy golda odbywa sie przez AH dla wiekszego bezpieczenstwa.
W WoWie sprzedaz golda odbywa sie np poprzez bank gildii.
Nie mam zamiaru ograniczać handlu pomiędzy graczami - bo to zbyt fajna sprawa aby kastrować grę w ten sposób.
Jeśli chodzi o to że ktoś z kimś handluje goldem i itemami poza grą a w grze następuje tylko przekazanie - to uważam że nie można temu zapobiec.
Ale pomyślałem np: o ograniczeniu możliwości farmienia "golda" i "itemów" przez boty
Jak to z tym jest? Jak w ogóle taki gold seller zdobywa takie ogromne ilości złota? ma 20 klientów gry włączonych 24h? Czy jak to się odbywa?
@criss85 no rzeczywiście jak się bardziej nad tym zastanowić to by nie działało tak jak trzeba
Edit: wynajmujesz masę chińczyków, którzy za grosze napierniczają ci golda 24h
A tak na poważnie to na prostym przykładzie Tibii, gdzie leci się na botach z mulitkontem i farmi się questy które są w miarę łatwe i dają dużo kasy (przynajmniej kiedyś tak robili).
Wiekszosc z tego golda zdobywana jest legalnie poprzez normalnych graczy. W WoWie np z garnizonow mogles tak duze ilosci golda zarabiac, ze nie musiales wogole uzywac bota. Wszystko robiles recznie na jednym koncie.
Pozniej sprzedawales gold po nizszej cenie do "chinczyka" a ten odspzredawal to dalej np drozej o 1 euro za jakis tam pakiet golda.
Nie tylko boty wspomagają gold sellerow ale tez ludzie majacy wiecej czasu na gre.
Pamietam czasy runes of magic jak gildia potrafilismy sprzedawac kusze z RT Diament po 2k zl za sztuke. Dostawalismy 200 milionow golda. A gold szedl na allegro po 10 zl za milion. Chetnych na zakup bylo wiecej niz bylismy w stanie nafarmic golda.
Wiekszosc z tego golda zdobywana jest legalnie poprzez normalnych graczy. W WoWie np z garnizonow mogles tak duze ilosci golda zarabiac, ze nie musiales wogole uzywac bota. Wszystko robiles recznie na jednym koncie. Pozniej sprzedawales gold po nizszej cenie do "chinczyka" a ten odspzredawal to dalej np drozej o 1 euro za jakis tam pakiet golda. Nie tylko boty wspomagają gold sellerow ale tez ludzie majacy wiecej czasu na gre. Pamietam czasy runes of magic jak gildia potrafilismy sprzedawac kusze z RT Diament po 2k zl za sztuke. Dostawalismy 200 milionow golda. A gold szedl na allegro po 10 zl za milion. Chetnych na zakup bylo wiecej niz bylismy w stanie nafarmic golda.
Rozumiem i według mnie, walka z tym to walka z wiatrakami
To że jacyś gracze farmią golda a później sprzedają na allegro --- z tym nie można zbyt wiele zrobić i w sumie, mało mnie obchodzi co gracze robią ze swoim goldem. W mojej grze będzie open PvP - więc pewne rzeczy będą regulować sami gracze.
Ale...
Bardziej interesuje mnie wyeliminowanie botów i wszelkiego rodzaju przejawów sztuczności oraz to że gracze tworzą postacie TYLKO po to aby farmić golda.
Co do tego drugiego, ograniczenie handlu od wyższego lvl lub ewentualnie po jakimś czasie aktywnego grania, już to pisałem, nic innego raczej nie wymyślisz
Blizzard poradzil sobie w dosc oryginalny spsob. Nieoficjalnie zaplacil tworcy najwiekszego bota do WoWa ogromne pieniadze. Mowi sie o 60 milionach dolarow. Po czym zaczely sie prawdziwe mass bany po kilka tysiecy kont.
Bot nadal jest sprzedawany a mass bany sypia się jeszcze bardziej.
Blizzard poradzil sobie w dosc oryginalny spsob. Nieoficjalnie zaplacil tworcy najwiekszego bota do WoWa ogromne pieniadze. Mowi sie o 60 milionach dolarow. Po czym zaczely sie prawdziwe mass bany po kilka tysiecy kont. Bot nadal jest sprzedawany a mass bany sypia się jeszcze bardziej.
Zdaję sobie sprawę że jeśli gra jest popularna to naturalną koleją rzeczy są wszelkiego rodzaju przekręty i szara strefa. i nie można tego zwalczyć, bo to jak chwasty, zanim wyrwiesz wszystkie, urosną nowe.
Boty - to według mnie, chyba największy problem, bo jeśli w grze oprócz graczy robiących różne rzeczy, nawet głupie czy dziwne i NPC-robiących rzeczy zgodne z właściwościami gry, pojawiają się boty...
hmm...
Myślałem nad systemem wykrywania botów i banowania, ale pewnie twórcy botów stanęliby na głowie żeby obejść zabezpieczenia.
Wszystkiego nie wyeliminujesz. Mysle, ze nie ma na to szans.
Jednak czeste update moga byc pomocne w wyeliminowaniu czesci osob piszacych boty.
W grze Rift od Trion World upadety na poczatku gry wychodzily co tydzien. Twórcy botów musząc co tydzień poprawiać kod bota aby działał nie wytrzymali tego dzialania. Dzis Rift nie jest jakimś top MMO jednak nie spotyka się w nim plagi botów. A drobne zmiany gry nadal sa praktycznie co tydzień.
U Blizza pamietam, ze update byly nawet co kilkanascie tygodni.
Wszystkiego nie wyeliminujesz. Mysle, ze nie ma na to szans. Jednak czeste update moga byc pomocne w wyeliminowaniu czesci osob piszacych boty. W grze Rift od Trion World upadety na poczatku gry wychodzily co tydzien. Twórcy botów musząc co tydzień poprawiać kod bota aby działał nie wytrzymali tego dzialania. Dzis Rift nie jest jakimś top MMO jednak nie spotyka się w nim plagi botów. A drobne zmiany gry nadal sa praktycznie co tydzień. U Blizza pamietam, ze update byly nawet co kilkanascie tygodni.
uhmm...
Myślę że pewne rzeczy w mojej grze też utrudnią życie botom, np w mojej grze system questów jest generowany losowo i nie będzie czegoś takiego że idź tam, weź questa A, później questa B itd... Bo Questy będą generowane losowo, będą znikały po pewnym czasie, wiele z nich będzie można "wziąć" tylko po spełnieniu pewnych warunków, np:
Zadanie przewiezienia towaru do innego miasta - będzie wymagało określonej reputacji i paru innych warunków
A zadanie upolowania Szarego niedźwiedzia będzie wymagało wysokich umiejętności tropicielskich...
A co do mobów - to w mojej grze, w większości przypadków będzie się ich szukało, nie będą stały za domem jak w WoWie i innych grach...
Więc nie będzie u mnie czegoś takiego jak:
- stałe questy dla wszystkich które wiadomo gdzie są do wzięcia i wiadomo co trzeba zrobić
- moby które zawsze są w miejcach A, B, C i tylko czekają na zarżnięcie
Pewnie twórcy botów i tak znaleźli by na to sposób... jeśli będzie im zależało.
Całkiem ciekawe rozwiązania.
Jeśli jednak zaprojektujesz jakieś instancje to już boty będą mogly stac pod jakaś niskopoziomowa instancja i farmie ja 24/7 aby zdobyć złoto ze sprzedaży dropu.
Tu dobrym przykladem niech bedzie Blade and Soul. Nadal potrzeba masy materialow z instancji na 45 poziom. Na 50 poziomie instancja na 45 nie stanowi wiekszego problemu i boty siedza pod nia farmiac materialy na potege. Zniszczyli w ten spsob handel jedym z materialow a co za tym idzie znaczaco ulatwili produkcje pewnych rzeczy niezbednych do ulepszania eq. Stracil na tym każdy normalny użytkownik trudniący się craftem. A najlepiej zarabia gold seller bo nie ważna dla niego jest cena. Za niego i tak farmi maszyna.
Podobnie sprawa się ma z dynamicznymi eventami. W FF14 na mapach są dynamiczne eventy. Boty do tej gry są tak napisane, ze rozpoznają na który lvl jest event. Biegną w to miejsce wykonują event. Wracają do safe zone i czekają na kolejny.
Kto wie czy programiści od botów nie wymyśla czegoś aby zrobić tez te dynamiczne questy w Twojej grze.
Programiści botów z reguły są zdolniejsi od programistów gier. Więc tak jak pisałem - to walka z wiatrakami.
Zawsze tak było od zarania ludzkości że talent do niszczenia/przeszkadzania/psucia był w ludziach większy niż talent do tworzenia/pomagania/naprawiania
Mam tylko nadzieję że moja gra nie okaże się popularna i dzięki temu nie będzie w niej botów, bo boty są chyba raczej tylko w popularnych grach
Mogę jeszcze tylko dodać że w mojej grze - stworzenie, wylevelowaninie i prowadzenie postaci będzie dosyć skomplikowane - więc to też może utrudni botom życie. A już na pewno będę chciał uniknąć takich sytuacji jak ta którą opisałeś ----->
............. Tu dobrym przykladem niech bedzie Blade and Soul. Nadal potrzeba masy materialow z instancji na 45 poziom. Na 50 poziomie instancja na 45 nie stanowi wiekszego problemu i boty siedza pod nia farmiac materialy na potege. .............
Jeśli ktoś sam ogarnia troszeczkę pisanie scryptow to nawet w takim programie AutoHotkey bedzie w stanie robić jakiś aspekt gry automatycznie.
A najgorsze jest w tym wszystkim to, ze nie możesz kogoś zbanować za to, ze uzywa AutoHotkeya. I w ten sposób część ludzi obchodzi wszelkie regulaminy.
Nie ułatwiają tu sprawy tez producenci myszek czy klawiatur. Bo w nich tez można zapętlić jakieś macro i wykonywac pewne czynności "over and over again".
Na pewno nie będzie to tak dobre jak typowy bot jednak w pewnych przypadkach da się tego używać.
Gra nie musi być popularna aby ułatwiać sobie w jakiś sposób granie.
W silkroad online dawno temu było ciekawe rozwiązanie, gracze mogli kupić item od ncp który summował, naturalnie występujące moby na danym terenie, tylko w innej grafice - jeśli "bot" ubił takiego moba to automatycznie dostawał kicka z serwera i krótkiego bana, załóżmy na 5min i potem na średni czas aż w końcu za trzecim razem - perm bana, oczywiście trzeba wprowadzić jakiś reset np. co tydzień z statystyk ubitego "anty-bot moba" żeby się zerowało, żeby uniknąć pomyłek legalnych graczy