„Jakość przeciwników nadaje wartość zawodom i cenę zwycięstwu [...].” - Éric-Emmanuel Schmitt
Smak zwycięstwa jest rzeczą ważną, dlatego warto zwiększyć szansę wygranej już na starcie potyczki. Na naszym forum bardzo często pojawiają się pytania związane z grą League of Legends. Ogromna ilość nowych graczy, a także problem ludzi z wyborem odpowiedniego bohatera, popchnął mnie do stworzenia poradnika, który być może ułatwi wam dobór postaci dla siebie.
Stworzona przeze mnie lista jest tylko i wyłącznie wynikiem moich przemyśleń, opartych na wypowiedziach TOP TIERowych graczy, wyników turniejów, a także obserwacji w grze. Owe najlepsze picki dotyczą tylko i wyłącznie gier na najwyższym poziomie na mapie Summoners Rift(5vs5). Mam nadzieję, że krótki opis poniższych postaci, pozwoli wam zrozumieć, dlaczego są w czołówce najlepszych postaci.
Mage:
Brand - Bohater przez wielu uważany za najlepszą postać w grze. Wszystkie cztery umiejętności zadają potworne obrażenia (plus pasyw). Trzy sille są AoE(obszarowe), co potęguje przewagę na polu bitwy, a także dotkliwie rani skupione w jednym punkcie szeregi wroga. Ogromne obrażenia, stun, doskonała farma to klucz do sukcesu w wykonaniu Branda. Bardzo ciężki do skontrowania ze względu na procent obrażeń (pasyw) oraz skuteczny zone (oddzielenie od minionów i blokowanie zdobywania złota/doświadczenia) na lane już od drugiego poziomu. Bardzo często wybierany/banowany na turniejach najwyższej rangi.
Orianna – Jej potęga została zauważona stosunkowo niedawno. Jednak na Gamescon – „insta ban” na turnieju, a wynika to głównie z trudności w jej kontrowaniu oraz użyteczności dla drużyny. Otóż ta sympatyczna mechaniczna pani potrafi harashować (ze znacznej odległości), przyspieszać/spowalniać, osłaniać, skupiać wrogów w jednym miejscu. Dodajmy do jej plusów także bardzo duży burst dmage (obrażenia w krótkim czasie), a także wiele możliwości wyjścia z nieciekawej sytuacji.
Karthus – Od czasu wyjścia gry, jego system działania niewiele się zmienił. Karthus potrafi doskonale trzymać przeciwników na dystans, jednocześnie dobrze dobijając potwory. Jego brama to jedna z najlepszych umiejętności w teamfightach. Jednak esencją tej postaci jest ult, który dobija pierzchających wrogów.
Annie – Postać o jednym z najwyższych burst damage w grze. W krótkim czasie ta mała dziewczynka i jej słodki niedźwiadek sprawią że twój pasek życia spadnie do zera. Gdy owa bohaterka osiąga szósty poziom, niewielu championów jest w stanie przeżyć jej całe combo. Niezawodna w walkach grupowych za tzw. „stun beara” (połączenie pasywa z ultem). Dodatkowo dobrze farmi, gdyż dobijanie pojedynczych mobów, nie spala jej many.
Anivia – Połączenie dobrych obrażeń, ciekawej mechaniki i sporej użyteczności. Obrażenia z lodowej lancy są koszmarne (już w early game). Największa trudność tej postaci to dobre opanowanie i wykorzystanie lodowej ściany, która przykładowo może sprawić, że będziemy walczyć 5vs3. Jej pasyw to jeden z największych atutów, który, że wrogowie są zakłopotani: „Mamy bić jajko, czy resztę drużyny. Niby jajko nam nic nie robi, ale jak Anivia się wskrzesi to…” To sprawi, że życie waszych bohaterów, będzie prawdziwym lodowym sztormem.
Tank:
Amumu – Tank, który “płacze” Ci w twarz i powoli, acz nieubłaganie eliminuje kolejne cele. Mimo sporych obrażeń, ciężko go focusować skoro wokół biega o wiele więcej, ciekawszych postaci. Jego ult to zmora graczy od początku do końca gry. Spory obszar sprawia, że walki na rzece bądź w dżungli, często są z jego powodu jednostronne.
Rammus – Postać, którą możemy rozpędzić do kolosalnych prędkości, dzięki czemu wjeżdża pod wieżę przeciwnika, taunt’uje, zbija się w kulkę, a jego drużyna kończy zadanie. Ogromne resisty i prawdziwy koszmar każdego AD, ponieważ łatwo się o niego zabić. Bardzo dobrze radzi sobie w dżungli.
Singed – Truje, przerzuca, spowalnia i z łatwością rozdziela najważniejsze cele od drużyny. Ponadto ciężko go zatrzymać na jego ulcie, dodatkowo sam szybko się regeneruje. Bardzo ciężki do skontrowania ze względu na redukcję CC. Częsty pick w drużynach, w których tank musi być mobilny.
Alistair – Wiele osób składa go pod AP i też dobrze sobie radzi jako offtank. Jako tank jest jednym z najlepszych, ponieważ stunuje obszarowo, rozrzuca, leczy oraz zwiększa sobie resisty. To kolejny przedstawiciel tanka, którego ciężko skontrować. Na lane potrafi sobie doskonale radzić również jako babysitter, dlatego też owa wszechstronność sprawia, że minotaur to jeden z najlepszych wyborów. Ciężki do harashowania i przepchnięcia. Granie nim już na dobrym poziomie jest stosunkowo proste.
Mordekaiser – często określany jako dodatkowy turret i forteca. Jeden z najlepszych solo laner’ów. Szybko farmi i skutecznie harashuje. Jego tankowanie znacząco różni się od 4 pozostałych obrońców, ponieważ on zamiast CC’kować najgroźniejsze cele, woli je wyeliminować. Potrafi przechylić proporcję ilościowe drużyn z 5vs5 na 6vs4. Jeżeli Mordekaiser dossie się do naszego carry to mamy naprawdę przechlapane.
Support/Babysitter:
Janna – Mimo braku farmy i przedmiotów jako babysitter, nawet w endgame jest piekielnie groźna, ze względu na masowy pop-up, rozrzucenie, tarcza, slow, pasyw, wszystko to ogromne plusy dla drużyny. Mają one znaczenie nawet pod koniec rozgrywki. Największym jej minusem (dla niektórych plusem) jest naprawdę ciężka gra tą postacią, ponieważ wszystkie jej umiejętności wymagają ogrania i niezłego wyczucia, którego początkujący gracz mieć nie będzie. Być może Janna jest rzadko banowana, ale za to bardzo często widać ją w boju.
Zilean – Postać najsłabsza w roli babysittera z wymienionych w tej sekcji. Jednak, gdy trochę się sfarmi, co nie jest nim trudne, zaczyna być solą w oczach wrogów. Najważniejszą umiejętnością tej postaci jest jednak jej ult-wskrzeszenie. Zilean śmieje się, gdy widzi jak cała przeciwna drużyna próbuje zabić jego carry, on po prostu sprawia, że dana postać dostaje drugą szansę.
Sona – Świetna faza lane’owania, a jako babysitter fantastyczna opieka nad carrym. Wiele plusów, dla drużyny i niezwykle pomocna dzięki swoim aurom. Wisienką w tej postaci jest oczywiście ult, który potrafi zmienić losy bitwy na korzyść sojuszników.
Taric – Bohater ten sprawdza się doskonale jako babysitter i offtank. Leczenie, stun, aura i wrogowie muszą pierzchać pod wieże. Przewagą tej postaci nad innymi opiekunami jest łatwość z jaką Taric może zregenerować sobie punkty many. Warto dodać, że bohater ten najlepiej sprawdza się z melee dps’em.
Soraka – Cudotwórczyni w sprawach leczenia drużyny, jako opiekunka utrzyma przy życiu naszego carrego najlepiej ze wszystkich supportów. Jedynym jej minusem jest to, że gdy nie zdobędzie trochę AP, to jej heal w end game naprawdę niewiele zmienia. W teamfightach, jeżeli stoi w drugiej linii to potrafi skutecznie utrzymać swoich sojuszników przy życiu.
Ranged:
Ashe – Być może powiecie, że jestem staromodny, ale według mnie to wciąż najlepszy AD carry w grze. Niekończący się slow, który sprawia, że pojedynczy wróg praktycznie nie jest w stanie od niej uciec. Ponadto Ashe posiada jeden z najlepiej inicjujących teamfight skilli w grze. Dodatkowo, gdy wybierzemy tę postać nasza drużyna uzyska dodatkowy CV(Hawk Shot).
Corki – Świetna postać z doskonałymi obrażeniami, jako jeden z niewielu może poszczycić się wysokim statusem obrażeń AD oraz AP. Potrafi także z łatwością wyjść z wielu opresji, a gdy jest w pobliżu to nawet wróg stojący pod wieżą nie powinien czuć się bezpiecznie. Ponadto Corki niszczy nasz pancerz, sprawiając, że jesteśmy o wiele łatwiejszym celem dla niego.
Vayne – Bohaterka bezsprzecznie niszcząca zarówno postacie squishy, jak i tanki. Dzięki procentowym – true damage – obrażeniom jest w stanie skutecznie odstraszać od siebie wrogie jednostki. Ciężka do skontrowania ze względu na odrzut, turlanie się i znikanie. Jej mobilność przewyższa większość postaci.
Caitlyn – Postać niezwykle ciężka do utrzymania na lanie. Zasięg jej snajperki jest dosłownie „chory” – przy niej trudno trzymać się w bezpiecznej odległości. Ponadto jej pułapki, rozłożone w strategicznych miejscach działają niemal tak sprawnie jak wardy. Ult pomaga nam w dobijaniu najsłabszych celów, których nasza drużyna nie zdążyła dobić.
Tristana – Champion o doskonałej sile rażenia. Z wyżej wymienionych jest to najlepszy farmer. Szybko się wzbogaca, a co za tym idzie, zdobywa przewagę. Podobnie jak Corki potrafi wyjść z wielu opresji. Mimo ciężkiej armaty doskonale ucieka z ganków.
Fighter:
Udyr – Chodząca forteca, która rozpędza się w mgnieniu oka, a jeżeli tego wam mało, to bohater ten posiada tzw. „cukierkowego stuna” (określenie wśród graczy LoL, ze względu na to, że Udyr biega od postaci do postaci „rozdając” stuny). Bardzo szybko jungluje, dzięki czemu bardzo szybko jestzdolny do gankowania. Postać niezmiernie ciężka do kontrowania, ponieważ mnich ten świetnie rozdziela naszą drużynę.
Warwick – Doskonały jungler oraz solo laner. Warwick dobrze sobie radzi w gankach i przy inicjacji walk, dlatego też bardzo często jest wybierany. Doskonale sprawdza się w roli off-tanka z niezłymi stałymi obrażeniami. Warwick jest postacią, która potrafi przetrwać zadany mu dmg by po trochu podgryzać wrogiego championa.
Jax – Najlepszy anty-carry, anty-AD w grze. Uważany jest za najmocniejszą end-gameową postać ze wszystkich dostępnych w Lidze. Nasz ranged dps praktycznie nie zadaje mu obrażeń ze względu na wysoki współczynnik uników. Jax to jedna z najlepszych postaci dla agresywnych graczy, ponieważ kupując same przedmioty od obrażeń nie musimy martwić się o ilość życia. Jednym z największych plusów tej postaci jest zadawanie obrażeń zarówno fizycznych jak i magicznych.
Gangplank – Bardzo wszechstronny wojownik, posiadający wachlarz bardzo mocnych umiejętności. Przydatny zarówno w teamfightach, jak i w jungli, czy na solo lanie. Pirat należy do postaci, które naprawdę ciężko złapać ze względu na bonus do biegania i możliwość uleczenia się z „crowd controls”. Obecnie uważany za naprawdę silnego bohatera, który potrafi zmienić przebieg bitwy.
Assassin:
Nocturne – Kolejny genialny jungler, który na 6 lvlu jest jednym z najlepszych gankerów. Ponadto jego ult potrafi wywołać prawdziwą panikę w szeregach wroga. Silny ze względu na liczne bonusy do statystyk. Nocturne jest bardzo dobrym championem od początku aż do końca gry.
Irelia – Bardzo szybka i niebezpieczna, a gdyby tego było mało to dodatkowo świetnie sobie radzi na solo lane. To jeden z najlepszych anty-carry w grze. Tę postać ze względu na pasyw jest niezmiernie ciężko kontrować lub CC’kować. Widziałem wiele gier, w których Irelia zabijała praktycznie całą drużynę.
Lee Sin – Postać o wielkiej użyteczności. Na solo lanie możemy być nieuchwytni dzięki technice „hit and run”. Nieźle sobie radzi także w dżungli. Lee jest w czołówce najlepszych postaci do walk 1vs1, ale na tym jego przydatność się nie kończy, ponieważ w teamfightach może odsunąć na pewien czas najgroźniejsze dla drużyny cele.
Akali – Jej kamy ranią dotkliwie nie tylko słabe cele, ale również te bardziej odporne. Owa zabójczyni doskonale radzi sobie na solo lanie, dzięki możliwościom samo leczenia (spell vamp/life steal). Od 6 poziomu bezkarnie zabija praktycznie wszystko, co się rusza. Potrafi wygrać grę, gdyż jest jednym z najtrudniejszych celów do focusowania.
Zabójców oraz wojowników wymieniłem jedynie czterech, gdyż tylko owi bohaterowie są godni uwagi z tej sekcji. Bardzo kusiło mnie, aby wśród asasynów umieścić Talon’a, ale chciałbym zobaczyć jak będzie wyglądała jego sytuacja po pierwszym patchu.
Niestety, część bardzo dobrych postaci, ciężko poszufladkować do powyższych kategorii, dlatego też nie znajdziecie tam np. Rumble’a. Obecnie jednak najczęstszym wyborem przy dobieraniu drużyny jest schemat: 2xAP(solo top i mid), Jungler, AD (bot), babysitter(bot). Czasami jednak odstępstwa od tego schematu i zaskoczenie drużyny przeciwnej są kluczem do zwycięstwa. Jeżeli chcecie grać na naprawdę wysokim poziomie musicie dopasować poszczególne umiejętności każdego bohatera tak, by tworzyły dobrą kombinację. Warto także przygotować, nie jeden, lecz od czterech do pięciu zestawów pięcioosobowej drużyny. Nic jednak nie zastąpi zgrania i zrozumienia w drużynie.
Niżej prezentuję listę wszystkich postaci według schematu: od najlepszej do najgorszej. Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że jest to jedynie osobista opinia i służyć ma w czasie wyborów bohaterów, składaniu drużyn lub jako temat do konwersacji. Mam nadzieję, że owy schemat wyboru postaci pomoże, co poniektórym w skompletowaniu dobrego teamu i graniu na wysokim poziomie. Szczerze mówiąc, wszyscy bohaterowie są dobrzy do grania „solo q”, ale nie wszyscy tak doskonale sprawdzają się w grze przeciwko zorganizowanym drużynom (są jednak wyjątki np. moja drużyna często korzysta z Nasusa – jest to jednak spowodowane strategią teamu).
Podkreśleniem zaznaczyłem postacie, którymi sam gram.
Najlepsze picki: Ashe, Brand, Orianna, Karthus, Amumu, Alistar, Annie, Janna, Nidalee, Anivia, Vayne, Udyr, Sona, Rumble, Corki, Warwick, Zilean, Nocturne, Irelia, Lee Sin;
Dobre picki: Jax, Fiddlesticks, Mordekaiser, Caitlyn, Kennen, Gragas, Tristana, Morgana, Rammus, Singed, Kog'Maw, Mal'zahar, Vladimir, Twisted Fate, Gangplank, Swain, Taric, Trundle, Cho’Gath, Urgot, Nunu, Soraka;
Średnie picki: Tryndamere, Jarvan IV,Renekton, Yorick, Veigar, Blitzcrank, Lux, Xin Zhao, Ezreal, Galio, Kassadin, Garen, Leblanc, Leona, Skarner, Poppy, Shen, Miss Fortune, Teemo, Talon;
Słabe picki: Pantheon, Ryze, Nasus, Malphite, Sivir, Wukong, Olaf, Master Yi, Kayle, Maokai, Karma, Cassiopeia, Sion, Heimerdinger, Katarina, Twitch, Mundo, Shaco, Eve;
Jeżeli macie jakieś pytania dotyczyące usytuwania danego bohatera na liście – pytajcie. Z miłą chęcią odpowiem na nie. Mam nadzieję, że temat stanie się powodem waszych dyskusji. Poradnik będzie systematycznie aktualizowany tak, by na bieżąco oddawał sytuację na arenie Ligii.