Witajcie!
Lvl’owanie w grach MMORPG… cóż, dla jednych nieodzowny element świetnej zabawy, dla innych udręka i element nie do przeskoczenia, który przyprawia ich już na wstępie o awersje do świata, w który chcą się zaangażować. To żadna nowość, że początkowe przygody z grą, często wiążą się powtarzalnymi mechanicznie quest’ami, które nie wnoszą zbyt wiele, poza zdobywanym przez gracza doświadczeniem i szczątkowymi, w ostatecznym rozrachunku, pozostałymi benefitami, takimi jak parę sztuk srebrnych monet, etc. Czasami zdarzy się ciekawy wątek fabularny, ale z reguły zwyczajnie skip’ujemy większość quest’ów by jak najszybciej przebrnąć przez ten mozolny proces. Jak więc to zrobić w ArcheAge: Unchained? Jak nie zgubić się w nowych mechanizmach, które już od początku przygody pozwolą nam zdobywać endgame’owy gear? Służę pomocą! Nie będę teraz na siłę Was przekonywał, że wątek fabularny ArcheAge ma w sobie coś więcej, niż kilka cut scenek wątpliwej jakości. Jeżeli natomiast chcielibyście zaznajomić się z fabułą tej gry, chociaż pobieżnie, to zapraszam tutaj:
1. Lore świata Erenor-Część I
2. Lore świata Erenor-Część II
Nie przedłużając przejdę do meritum i skupię się raczej na konkretach, niż na kwiecistych opisach-ZAPRASZAM!
LEVELING
Na poziomach od 1 do 30 będziecie wykonywać wyłącznie zielone (fabularne) zadania, z niewielkim wyjątkiem dla pet quest’ów. Zadania te zostały niedawno zaktualizowane(w wersji 6.0), tak aby zapewnić dużą ilość doświadczenia. Dostajemy za nie tyle punktów exp, że zadania poboczne stały się stratą czasu.
Warto w tym czasie zdobyć wierzchowca i zwierzaka bojowego, w zależności od Waszej frakcji quest’y na mount’a znajdują się w poszczególnych lokacjach startowych.
Natomiast jeśli chodzi o Battle Pet’y zależnie od rasy, znajdują się one w różnych miejscach:
- Nuian & Elf: Marianople->Dawnsilver Plains
- Dwarf: Airain Rock
- Harani & Firran: Villanelle->Jaun’s Ranch
- Warborn: Subite Wilds
Zadania te pojawiają się właśnie w tym przedziale lvl’owym, to też należy zwrócić na nie swoją uwagę, gdyż mount i battle pet znacznie zwiększają nasz performance w trakcie zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia.
BRONIE
Z pierwszego zadania fabularnego otrzymasz pierwszy zestaw broni Odkrywcy(Explorer weapon) w podstawowej jakości.
Nagrody
Łuk Odkrywcy(Explorer Bow), każdy biega z łukiem niezależnie od klasy jest on jednym z wielu źródł statystyk.
Wybieracie jedną skrzynie:
Od lewej:
- x2 Skrzynia z bronią 1H (jednoręczną) Odkrywcy
- x1 Skrzynia z bronią 2H (dwuręczną) Odkrywcy
Wybierzcie broń odpowiednią dla Waszej klasy. Dla klas, które skalują się z Magicznym Atakiem, będziecie potrzebować laski (Staff ze skrzyni 2H) lub Berła (Scepter z 1H). Uzdrowiciele używają mocy uzdrawiania, więc pożądany jest Club(1H) lub Greatclub(2H).
Istnieją również różne „rodzaje broni”, które wpływają na ataki w zwarciu: przebijające(piercing), tnące(slashing) i miażdżące(crushing).
-
Przebijanie daje Waszym atakom wręcz, 50% szansy na zadanie, zwiększonych
o 15% obrażeń, osobom noszącym zbroje płytowe(plate). -
Cięcie daje Waszym atakom wręcz, 50% szansy na zadanie zwiększonych o 15% obrażeń, osobom noszącym skórę(leather).
-
Miażdżenie daje Waszym atakom wręcz, 50% szansy na zadanie zwiększonych o 20% obrażeń, osobom noszącym zbroje płytową.
Z tego powodu rodzaj Waszej broni ma znaczenie. Jeśli chcecie przeciwdziałać noszącym zbroje płytowe, macie dwie możliwości, a jeśli chcecie przeciwdziałać noszącym skórę, użyjcie broni tnącej.
Ponadto poszczególne bronie charakteryzują się różnymi wartościami attack speed’u. Szybkość ta wpływa na to, jak szybko możecie używać umiejętności i ataków w zwarciu, a także na zadawane przez nie obrażenia.
Broń Odkrywcy, którą wybierzesz, będzie twoją bronią przez cały czas zdobywania poziomów aż do end game’u. Będziesz mieć możliwość zmiany broni i klasy przed osiągnięciem 50 poziomu, gdy jednak go wbijesz zostaniesz poniekąd uwiązany z danym set up’em(zestawem ekwipunku i rodzajem kanonu klasowego). Więcej o tym później.
ZBROJE
W okolicach czwartego zadania fabularnego otrzymacie pierwszy zestaw nagród w postaci zbroi. Następnie w rozdziale 2 zadań fabularnych otrzymacie kilka ostatnich części, które wspólnie z poprzednimi, będą stanowiły podstawę całego zestawu zbroi.
-
Płócienna Zbroja(Cloth Armor)
Płócienna zbroja zapewnia wysoką obronę magiczną, zwiększa o 3% prędkość ruchu, skraca o 20% czas trwania osłabień i o 10% zmniejsza koszta many, którą wykorzystują umiejętności. -
Skórzana Zbroja(Leather Armor)
Skórzana zbroja zapewnia równowagę pomiędzy obroną fizyczną oraz magiczną, o 3% zwiększa współczynnik uników, zwiększa zasięg łuku o 3 metry i o 20% skraca czas trwania efektów shackle oraz obalenia. -
Płytowa Zbroja(Plate Armor)
Zbroja płytowa zapewnia wysoką obronę fizyczną, dodaje 5% punktów żywotności, skraca o 20% długość trwania efektów shackle i ogłuszenia oraz zwiększa o 10% koszta many, wykorzystywanej przez Wasze umiejętności.
ULEPSZANIE SPRZĘTU ODKRYWCY
Od czasu do czasu, podczas wykonywania zadań fabularnych, otrzymacie:
Unidentified Story Quest Infusion: Rank 1s
Użyjcie ich na swoim sprzęcie, aby uzyskać jakość Arcane. Wszystkie potrzebne (do uzyskania jakości Arcane na całym sprzęcie) infuzje, zdobędziecie około 25 poziomu doświadczenia.
Po zebraniu wszystkich infuzji zaczniecie otrzymywać:
Equipment Awakening Scroll Rank 1s
Nie używajcie ich, dopóki nie osiągniecie poziomu 28, w przeciwnym razie nie będziecie mogli założyć ulepszonego sprzętu. Te zwoje zmienią Wasz sprzęt (Explorer’s gear) w sprzęt Brilliant Explorer’s , zwiększając statystyki, ale obniżając jakość z powrotem do Grand. Każdy element wyposażenia zyska również główną statystykę (np. Strength, Agility, Stamina, Intelligence, lub Spirit). Są one zdobywane losowo. Za każdym razem, gdy Wasz sprzęt zyskuje kolejny poziom jakości, zyskuje 1 darmowy reroll do statystyk. Można go użyć, aby “przelosować” jedną statystykę danego elementu wyposażenia i uzyskać bardziej pożądaną, jeśli zajdzie taka potrzeba. Będziesz mieć 1 dodatkowy reroll, jeśli używacie broni dwuręcznej.
Po otrzymaniu wszystkich zwojów rangi 1(Equipment Awakening Scroll Rank 1s), zadania fabularne zaczną nagradzać Was
Unidentified Story Quest Infusion: Rank 2s
(To różni się od poprzedniej niebieską obwódką - adekwatna analogia do mechaniki jakości, zaimplementowanej do gry)
Użyjcie ich na swoim wyposażeniu, aby uzyskać jakość na poziomie heroicznym. Będziecie mieć wszystkie swoje infuzje potrzebne do osiągnięcia heroicznej jakości na około 36 poziomie. Jeśli używacie broni jednoręcznych to nie zostanie Wam żadna “wolna” infuzja, jeśli natomiast używacie broni dwuręcznych, to w Waszym plecaku powinny pozostać 3 niezużyte infuzje.
Następnie zaczniecie otrzymywać:
Equipment Awakening Scroll Rank 2s (jak wyżej-niebieska obwódka)
Dzięki tym scroll’om będziecie mogli “przebudzić”(od ang. Awakening) swój sprzęt na kolejny poziom, a mianowicie Radiant Explorer’s. By wyposażyć się w ten sprzęt będziecie musieli osiągnąć 40 poziom doświadczenia, więc nie wyposażajcie się w Radiant, dopóki nie osiągniecie poziomu 40! Promienne przebudzenie doda kolejną statystykę do każdego elementu ekwipunku, m. in.: odporność, zmniejszone otrzymywane obrażenia w zwarciu / magii / dystansie lub szanse na krytyczne obrażenia dla Waszej broni, itp. Jednakże przywróci jednocześnie Wasz gear do poziomu jakości rare (z ang. rzadki). Jeśli używacie broni dwuręcznej, w Waszym plecaku pozostanie 1 dodatkowy zwój.
Po zwojach rangi 2, zadania fabularne zaczną Was nagradzać:
Unidentified Story Quest Infusion: Rank 3s (fioletowa obwódka)
Dostaniecie ich wystarczająco dużo, aby uzyskać wyjątkową jakość (unique) całego Waszego sprzętu. Jeśli używacie broni dwuręcznej, w Waszym plecaku pozostaną 4 infuzje.
Na poziomie 50 będziecie mieć dwa zadania fabularne w Diamond Shores, które dają
Equipment Awakening Scroll Rank 3s. (fioletowa obwódka)
Nie używajcie ich, dopóki nie macie idealnych pod Waszą klasę oraz styl gry statystyk, na sprzęcie Radiant Explorer. Więcej na ten temat poniżej. Te zwoje ulepszają twój sprzęt do pierwszego poziomu wyposażenia Hiram’a. Nie można tego cofnąć. Twój typ zbroi lub broni nie mogą być po tym łatwo zamienione (będziesz musiał zabić mob’y, aby wydropić nowy zestaw).
LVL 30-45
To najbardziej przyziemna część zdobywania doświadczenia. Kontynuujcie wykonywanie tylko zadań fabularnych, aż dotrzecie do Halcyony. Od tego miejsca musisz rozpocząć wykonywanie każdego pobocznego (żółtego) zadania, które widzisz.
Zadania fabularne przed Cinderstone i Ynystere dają duże ilości doświadczenia, ale w Cinderstone i Ynystere zaczynają dawać normalne, „minimalne” ilości doświadczenia.
Mniej więcej w momencie, gdy osiągniesz poziom 45, możesz być wszędzie, od Perinoor Ruins po Karkasse Ridgelands. Zalecam, tak czy siak, kontynuowanie misji fabularnych po osiągnięciu poziomu 45, aby zakończyć otrzymywanie infuzji.
UZYSKIWANIE IDEALNYCH STATYSTYK
Nui’a
Potrzebni NPC znajdują się w Crafting District.
Harany’a
Potrzebni NPC znajdują się w obrębie Freedom Plaza.
Gdy osiągniecie 45 poziom, upewnijcie się, czy statystyki w Waszym ekwipunku są odpowiednie.
W przypadku każdego wyposażenia główne statystyki obrażeń (Strength, Agility, Intelligence, lub Spirit dla healer’ów) są tym, czego oczekujecie od każdego elementu wyposażenia.
W zbroi natomiast , Resilience lub Received Damage reduction to najlepsze statystyki na drugim slocie. Jeśli macie jedną, ale chcieliście obie, nie martwcie się. Po przebudzeniu Radiant Explorer’s na Hiram’a, odblokowuje się trzecią statystykę.
W przypadku Waszej broni, większość kompilacji powinna mieć szanse na wyprowadzenie krytycznego ataku i premię do głównej broni w postaci głównej statystyki. Tyczy się to łuku i broni na off-hand’zie, jeśli oczywiście z niej korzystacie. Bonusy na tarczach i instrumentach powinny być zależne od Waszego stylu gry, zależnie czy pożądacie, np. Block Rate’u, czy większego współczynnika uników, etc.
Jeśli nie będziecie mieli szczęścia i nie uzyskacie swojej głównej statystyki i jednej z pożądanych statystyk drugorzędnych na elemencie wyposażenia, musicie udać się do General Merchant’a (znajdziecie ich między innymi na wyżej wymienionych lokacjach). U niego możecie wyposażyć się w przedmioty, którymi byliście nagradzani przez cały story line, a następnie wytwarzać daną część ekwipunku na nowo, aż do momentu gdy pozyskacie odpowiednie statystyki. Wydaje się to mozolne, ale uwierzcie, że sprawia o wiele mniej trudności, aniżeli wyfarmienie danej części z mob’ów po wymianie ekwipunku na Hiram Gear.
LVL 45-50
Wkraczając na poziom 45, możecie zacząć grind’ować moby na poziomie Ancestral (poziomy powyżej 55), aby uzyskać doświadczenie. Zwykle nie możecie zdobyć doświadczenia od wrogów, którzy są o więcej niż 10 poziomów wyżsi niż Wasz własny, jednak poziomy przodków (Ancestral) nie liczą się w tym równaniu (więc technicznie są na poziomie 55).
Znajdźcie grupę i zmielcie mob’y na wyspie Aegis lub w górach Western Hiram i grind’ujcie do 50.
Na poziomie 50 Wasze zielone misje fabularne będą ponownie dostępne w Diamond Shores, a ich wykonanie nagrodzi Was:
Equipment Awakening Scroll Rank 3s (fioletowa obwódka)
Dzięki tym zwojom, będziecie mogli obudzić swój ekwipunek Odkrywcy na sprzęt Hiram’a, który jest sprzętem końcowym dla większości graczy.
LVL 50-55
Grindowanie w grupie będzie najlepszym sposobem działania dla większości graczy, dopóki nie zdobędziecie lepszego sprzętu.
Na poziomie 50 możecie zacząć wykonywać weekly Hiram (cotygodniowy, powtarzalny quest) dla Infuzji Hiram’a w Diamond Shores.
Na poziomie 52 odblokowują się weekly quest’y na lokacjach Sungold Fields, Exeloch i Reedwind.
Na poziomie 55 odblokują się weekly quest’y w Western i Eastern Hiram Mountains.
UWAGI
- Pamiętajcie, że przy aktualnym statusie serwera ciężko będzie Wam znaleźć kompanów do grind’u na low lvl’u, toteż weź pod uwagę grind żółtych quest’ów aż od 30 do 50 lvl’a, a następnie udanie się na Diamond Shores lub inne lokacje Aurori, na których skutecznie będziecie mogli grind’ować.
- Szybkość Waszego levelowania jest bardzo mocno powiązana z wybraną klasą. O ile Archer, czy też Mag expi’ą bardzo szybko, to healer czy typowy tank mają bardzo utrudnione zadanie w początkowych etapach przygody, związanych bezpośrednio ze zdobywaniem kolejnych poziomów. Biorąc pod uwagę, iż poszczególnymi drzewkami klasowymi można rotować w swoim skill secie, należy uwzględnić exp’ienie z goła odmienną specyfikacją klasową, by nie zatracać niepotrzebnie performance’u. W end game’ie wyexpienie pozostałych drzewek do 55 lvl’a nie stanowi większego wyzwania. Przykładowo możecie exp’ić Daggerspellem, który ma duży power spike, by w późniejszym etapie gry, zmienić swoją klasę na bardziej tank’ownego maga, który opiera swoje statystyki ekwipunku na tych samych filarach.
- W trakcie swojej przygody warto również zająć się questami vocation, które pozwolą Wam zapoznać się pobieżnie z mechanikami craftu. Są one zaznaczone na mapie ikoną listka, a ich linia rozpoczyna się w lokacji Halcyona, w osadzie Solisa.
- Starajcie się zużywać punkty Labor’u, dzięki temu dużo łatwiej uzyskacie pożądany poziom doświadczenia, gdyż ich zużywanie nagradza gracza punktami exp. Jak to zrobić? Za pomocą obrabiani ziemi, pozyskanej z quest’ów Vocation, wykopywaniu skał, czy też łowienia ryb. Sposóbów jest wiele, wszystko tak naprawdę rozbija się o to jak szybko i jak głęboko wejdziecie… w świat craftingu.
- Wasze Mounty oraz Battle Pet’y również exp’ią! Starajcie się mieć je zawsze “na wierzchu”, dzięki temu ich performance będzie coraz większy. Z początku ich pomoc może wydawać się nieznaczna, zwłaszcza Battle Pet’ów, ale im dłużej będzie trwała Wasza przygoda, tym bardziej będziecie doceniać ich obecność.
- Ekipa to podstawa. Granie w grupie znacznie ułatwia wirtualną przygodę w świecie Erenor. O ile exp’ienie jesteście w stanie przebrnąć, to już większość end game content’u niekoniecznie. Gildii możecie szukać w grze po użyciu kombinacji shift+t. Natomiast na końcu artykułu umieszczę dla Was parę link’ów dzięki, którym łatwiej będzie Wam wejść w świat gry.
PRZYDATNE LINKI
GRUPA NA FB ZRZESZAJĄC POLSKĄ SPOŁECZNOŚĆ AA:UNCHAINED
DISCORD POLSKIEJ SPOŁECZNOŚCI AA:UNCHAINED
MÓJ KANAŁ TWITCH -> Wielkie_H
Słowo od Wielkiego H
Znając mnie coś pominąłem, chociaż klecę to już chyba czwartą godzinę Jeżeli zauważyliście jakieś braki, albo rażące błędy dajcie znać w komentarzu, postaram się to naprawić, gdyż chciałbym, żeby ten artykuł był dla Was pełnowartościowym źródłem “wiedzy”. Zostaw serducho jeżeli ten artykuł Ci pomógł, będzie to dla mnie motywacja, żeby dalej pocić się na tym forum Jeżeli czegoś nie wiesz, a chciałbyś uzyskać szybką odpowiedź wpadnij na stream’ka, jeżeli tylko będę mógł to postaram się pomóc. Chciałbym jeszcze podziękować tym Wszystkim którzy mimo wszystko tak ciepło przyjęli naszą inicjatywę i nie wylali jadu, tylko nawet w przypadku awersji do tytułu pozostawili ślad po sobie i poszli w swoją stronę. Na razie głównie DISCORD się rozwija, ale to i tak dla nas znak, że Ci ludzie są i faktycznie chcą grać, a to daje nam jeszcze większego kopa do działania! Także zachęcam jeszcze raz abyście wbijali na grupe, discord i stream. Ode mnie na koniec standardowo: Miłego dzionka KOKSY i mam nadzieję, że do usłyszenia!
A teraz kończę kawcie i pora coś wszamać